oebaya schreef:
Honden die groter zijn dan wolven, halen het qua gebit nog niet bij de wolf.
En met alle respect voor het citaat uit Coppinger, ik denk niet dat de discussie over het dieet van de hond alleen op basis daarvan gevoerd kan worden.
Er staan nog veel meer dingen in over hoe de wolf, overigens volgens Coppinger een uitgestorven soort, die kleiner was dan de wolf die we nu kennen, evolueerde tot hond.
Dat allemaal gelezen hebbende, kan ik niet anders dan concluderen dat uitgaan van de wolf om het dieet voor de hond samen te stellen, niet juist is. Evenmin om de keren per dag dat de hond eten krijgt af te stemmen op de eetgewoonten van de wolf.
Dat staat los van de hond als carnivoor, alhoewel ik denk dat het beter is te zeggen, dat de hond een carnivoor is met omnivore trekjes.
gr.
Nicolette
Maar is coppinger heilig ???
Volgens mij werkt het in dit soort dingen zo dat je zelf een idee hebt en als iemand een theorie heeft die dat staaft dat je dan aanneemt dat het zo is. En dat bedoel ik niet persoonlijk voor Jou Nicolette maar dat werkt voor iedereen een beetje zo, behalve daar waar het wetenschappelijk bewezen en een 100% vasstaand feit is (en zelfs die worden nog wel eens herzien)
Zo lezen we voedingsboeken , ik heb zelf mijn ideen wat gezond eten is voor de hond dus haal lees ik die boeken en haal er uit wat staaft met mijn ideeen, wat overigens niet zegt dat het niet zo is.
Meneer Coppinger heeft een theorie dat de hond van een uitgestorven wolven soort afkomt, kan best zijn, kan ook niet , feit blijft wel dat de hond een carnivoor is die voor 99% identiek is qua vertering aan de wolf.
De hond is een opportunistische carnivoor, vandaar dat hij zo succesvol is. Hij kan overleven op noodrantsoenen om het zo maar te zeggen.
Ik denk dat er (hier) weinig tot geen mensen zijn die hun hond identiek aan de wolf willen laten eten, dat is ook onmogelijk, ik wil mijn honden beter voer voor zetten dan dat de wolf krijgt.
Over de aantal keren dat de hond zou moeten eten , ik denk dat per eigenaar en per hond scheelt, heel veel mensen voeren twee keer per dag omdat ze het anders zielig vinden voor hun hond, andere weer 1 x omdat ze het sneu vinden als ze twee keer op een dag zo weinig krijgen en weer anderen doen het om reden van angst voor maagtorsies .
Het is in mij nog nooit opgekomen om maar 1 keer per dag te voeren omdat een wolf misschien maar 1 x per dag zou eten, of om 8 per dag te voeren omdat een wolf misschien ook wel 8 per dag een snackje vangt.