Krijgt je ouwe ook nog brok?
Dan zou ik je aanraden dat weg te laten en haar op kvv te zetten.
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je bang bent dat als je ouwe op kvv zal staan, ze het bakje van de jonge leeg zal eten als ze dat nu niet doet.
Lust zij wel kvv, of wordt dat ook nog een werk van lange adem om haar over te zetten.
In dat geval kan je het beter allebei samen doen.
Als ze het wel al lust, zie ik geen reden om ermee te wachten.
Het bakje van je kleinste gewoon neerzetten en als ze het niet opeet weer weghalen en bij volgende eetmoment weer aanbieden.
Een kat moet binnen de 24 uur wat eten, maar het is geen ramp als ze eens een halve dag weigert. Hier weigeren ze geregeld wel wat langer.
Maak ook niet te veel drama rond het eten. Katten voelen dat perfect aan. En ofwel vinden ze het zo prachtig dat ze je altijd laten opdraven, ofwel geeft het stress en dan eten ze ook niet.
Meng het onder wat blik, als ze het niet eet, volgend eetmoment ietsje meer blik. En eens ze een bepaalde verhouding blik-kvv eet, houd je dat aan. Geef dat maar een week en begin dan heel zachtjes af te bouwen. Niet te snel. Zo snel als ze zelf aangeeft.
En als je merkt dat ze het wel lust maar gewoon liever iets anders wil (en je ouwetje eet ondertussen ook kvv) dan hak je de knoop maar door en gedaan met blik. Ze zal wel gaan eten. Maar geef dan misschien wel even haar lievelingssmaken natuurlijk.
Bij sommige katten werkt het om een klein hapje van iets heel lekkers er bovenop te leggen. Dat eten ze dan op en de rest gaat er achteraan. Bij anderen, zoals mijn Kleintje, werkt dat net andersom. Na dat lekkere hapje wil ze niets dat minder lekker is. Zij moet dus eerst het minder lekkere eten en krijgt dan het lekkers erachteraan.
Het is wat uitproberen, maar probeer rustig te blijven. Uiteindelijk krijg je haar wel door en zal zij de klik ook wel maken.
Succes!