Lizzy schreef:
Volgens mij is het inmiddels wel opgevallen dat ik heel misschien een nestje wil gaan fokken met Linga (als haar heupen goed zijn, als ze zich zo geweldig blijft ontwikkelen als dat ze doet, als de omstandigheden juist zijn, etc etc). En nu ben ik me voor de gein een beetje aan het verdiepen in bevallingen (en ik zoek al naar reuen enzo
. Ja, je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn he
).
Nou heb ik een paar vraagjes voor de fokkers onder ons:
- Wat voor werpkist heb je en waarom juist die? (plastic, hout, anti-doodlig-stangen of randen, zelfgemaakt, gekocht, etc.).
Dit heb ik al gezegd, heb een oud buitenhok op de kop getikt en die hebben we aangepast. We hebben hem een gifvrij verfje gegeven en hebben hem nu al 4 keer gebruikt. Makkelijk schoon te maken, alleen de bodem heeft soms een borstelbeurtje nodig.
[*]Heb je warmte-lampen of warmte-matten of beide?
Ik heb destijds bij mijn da een warmtematje besteld, wat ook bij geopereerde honden gebruikt wordt. Dit is voldoende gebleken, we hebben ook vloerverwarming, die ging in koude tijden wat hoger.
[*]Wat ligt er op de bodem van je werpkist? (ik zag dat ze bij Spat anti-slipmatten hebben bijv).
Bij mij liggen er lakens en/of oude dekbedhoezen, na een week of 3 komen er kleden in, meestal idd met een groene achterkant, omdat die minder glijden. Ik heb bij het laatste nest fleece kleden gebruikt, maar met 2 weken moet je dat niet doen, bij mij dachten ze gelijk tepels daarin te vinden
[*]Wat heb je allemaal in huis, als je hond moet bevallen? (piton, framboosblad, oud bruin
, utrovetsem, slijmzuigers, flesjes, melkvoeding, etc.)
Heb nog nooit piton gebruikt, dus heb dat niet in huis.
Wel framboosblad, cranberry, slijmzuigertje, flesje, thermometer, dettol, tandflosdraad, schaar, bandjes in meerdere kleuren, weegschaal tot 3 kilo, veel keukenrollen en kranten, 2 warmwaterzakken, rescue remedy, okugest. Oude handdoeken (schiet me even niet meer te binnen)
[*]Waar staat de werpkist en waarom nou juist daar?
In de rustigste hoek van de kamer. Heb om de werpkist heen hekjes staan, dit om de andere honden op afstand te houden en later als puppyhekken als ze in de kamer gaan hobbelen.
[*]Welke boeken heb je gelezen over bevallingen en welke raad je aan te lezen aan aankomend fokkers?
Heb zelf boeken van de labrador (meerdere), de fokkerswijzer van kynotrain was mijn lijfboekje
[*]Heb je een opleiding gevolgd (bijv. KK1)?
Nee, niets.
[*]Spreek je nog iets speciaals af met je DA? (ik zou me voor kunnen stellen dat ik exact wil weten welke dagen/avonden en nachten mijn DA dienst heeft, etc. - het lijkt me trouwens echt heel knudde als mijn DA geen dienst zou hebben, in de week dat mijn hond moet bevallen....)?
Tenzij mijn da met vakantie is, mag ik hem altijd privé bellen in dit soort gevallen. Heb hem gelukkig nooit nodig gehad, maar hij wist altijd, wanneer de hond ongeveer moest bevallen en begon de hond, als hij in de praktijk was, met de bevalling, dan belde ik altijd even.
[*]Na hoeveel dagen/weken zijn de aspirant pup-kopers welkom om te komen kijken?
Vreemden laat ik meestal met 2 à 3 weken komen, bekenden mogen direct komen, maar wel op afspraak.
Natuurlijk ligt dit ook aan de moeder en de pups.
[*]Waarom fok je eigenlijk honden? Met deze laatste vraag bedoel ik: heb je een speciaal doel? En zo ja, wat is dat doel?
Voor mij waren de showhonden te zwaar en de echte werkhonden te lelijk

Daarom wilde ik eigenlijk een echte dual purpose hond hebben. Wel wetend, dat dat niet met 1 generatie lukt. Dus ben ik begonnen met een showteef te laten dekken door een echte werkhond. De rest weet je, dus hoop ik met Tilly weer opnieuw te beginnen.
Voorop gaat bij mij gezondheid!
[*]Was je bij de eerste bevalling van jouw eigen hond alleen of was er een ervaren persoon bij de bevalling aanwezig?
Ja, ik was alleen en schrok heel erg, toen Nina in paniek raakte bij de geboorte van de eerste pup. Ze kroop daarmee onder het bed en ik heb dus plat op mijn buik de eerste pup zelf uit het vlies moeten halen en de navelstreng door moeten trekken. Daarna de pup in de kist gelegd en Nina aan een lijntje gedaan en onder het bed uitgetrokken. Gelukkig had ze na de 2de in de gaten, wat ze moest doen. Ik had toen wel een fokster gebeld, die hier was, toen de 3de geboren werd. Wat zij hier deed met de pups, druiste totaal tegen mijn gevoel in, dus was ze na de 5de pup weer weg
[*]Had je eerder bevallingen bij honden meegemaakt, voordat je zelf een eerste nestje fokte?
Nee, niet bij honden, wel 1x bij een kat.
[*]Hoe kies je voor een reu? Dit is een erg algemene vraag natuurlijk, maar ik ben zo benieuwd naar het proces. Hoe ga je te werk? Als er een mooie reu in het buitenland zit, ga je daar dan eerst (zonder hond) kijken? Speur je de shows af? Of neem je een kampioens-reu die ook leuk bij je teef past? Wil je een reu die al ervaren en waarvan je een beetje weet voor wat voor nageslacht hij heeft gezorgd? Dat soort dingen.[/list]
Voor Lisa ben ik eerst naar België gereden om de reu te zien en te observeren en natuurlijk om met de eigenaar te praten.
Kiezen? Duidelijk op gezondheid letten. Een stukje gevoel. Werkcapaciteiten en eventueel de nakomelingen bekijken.
Maar bedenk, dat ik totaal anders bezig ben dan mensen, die niet echt met "werkhonden" fokken.
Zo. Nou, ik ben benieuwd!
Ik ook