Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Bij ons is Huub de hondenfokker, ik ben meer van de zielige asielhondjes. Niettemin ben ik er ook actief mee bezig,alleen kiest Huub de reu en hij bepaalt of en wanneer er gefokt gaat worden.

De keuze van de reu geschied op basis van geleverde prestaties op het veld. Niet zozeer de kynologische maar meer de werkprestaties. Daarnaast moet het wel een goedgekeurde reu zijn. En voor Duitse herders is nogal wat nodig om goedgekeurd te worden.
De honden worden tot zes generaties terug onder de loep genomen.
Huub weet precies wat hij wel en niet wil en kent de lijnen goed. Ideaal is eigenlijk de Duitse herder zoals hij in de jaren zestig was. Stabiel van karakter en niet angstig of nerveus en met een rechte rug.
We scoren dus niet echt op shows.

We hebben een zelfgemaakte werpkist van hout met een antidoodligrand er in. Er kan ook gemakkelijk een puppyren van gemaakt worden.
Afmetingen ongeveer 1.2 x 1.5

De eerste keer dat we in dit huis een nest hadden was in de winter. We hebben weinig plek dus hebben we de keuken uitgeruimd om de ren te kunnen plaatsen. De keer erna was in de zomer, toen stond hij op de deel.
We hebben een lamp, op de bodem liggen kranten en lakens.

De dierenarts weet dat er een nest komt, maar de controle doe ik zelf.
Ik heb klaarstaan: uterovetsem, caulofyllum, touwtjes om navelstrengetjes af te binden als het nodig is, betadine voor op de naveltjes, slijmafzuigapparaatje en handdoeken.
Er is wel puppymelk in huis, maar we hebben het nooit gebruikt.
Geen piton ofzo.

De pupkopers mogen na een dag of 5-7 pas komen kijken, dan is alles stabiel en rustig. Ze kiezen nog niet meteen een pup maar pas na een week of zes, zeven, dan bepalen we samen wie welke pup krijgt. De een wil een huishond en de ander wil er een om mee te trainen en het karakter kun je in het begin nog niet zo goed inschatten.

We wegen ze eigenlijk niet en in het begin kunnen we ze ook nog niet uit elkaar houden.

Nou ja, kwa ervaring: mijn eerste ervaring was thuis met de poes die twee keer een nestje heeft gehad. En verder als dierenarts heel wat meegemaakt.
Erna schreef: Ik heb overigens ook vrijstelling van de KK1 omdat ik al fokte voordat de regel in ging. Ik heb het later wel gehad omdat ik het gewoon handig vond om te hebben.
Ja ik ook, ik hoefde ook niet maar ik vond het wel leuk, de bedoeling was om ook kk2 te doen alleen daar waren dan weer geen examens in en zo is het er niet meer van gekomen en heb ik nog steeds spijt dat ik niet naar het examen van de akk ben gegaan  ::)
sylvia schreef: Ja ik ook, ik hoefde ook niet maar ik vond het wel leuk, de bedoeling was om ook kk2 te doen alleen daar waren dan weer geen examens in en zo is het er niet meer van gekomen en heb ik nog steeds spijt dat ik niet naar het examen van de akk ben gegaan  ::)
Ja met AKK was je in 1 keer klaar geweest ...wel zo handig
Lizzy schreef: Volgens mij is het inmiddels wel opgevallen dat ik heel misschien een nestje wil gaan fokken met Linga (als haar heupen goed zijn, als ze zich zo geweldig blijft ontwikkelen als dat ze doet, als de omstandigheden juist zijn, etc etc). En nu ben ik me voor de gein een beetje aan het verdiepen in bevallingen (en ik zoek al naar reuen enzo ;D. Ja, je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn he ;D).

Nou heb ik een paar vraagjes voor de fokkers onder ons:
  • Wat voor werpkist heb je en waarom juist die? (plastic, hout, anti-doodlig-stangen of randen, zelfgemaakt, gekocht, etc.).
Dit heb ik al gezegd, heb een oud buitenhok op de kop getikt en die hebben we aangepast. We hebben hem een gifvrij verfje gegeven en hebben hem nu al 4 keer gebruikt. Makkelijk schoon te maken, alleen de bodem heeft soms een borstelbeurtje nodig.
[*]Heb je warmte-lampen of warmte-matten of beide?
Ik heb destijds bij mijn da een warmtematje besteld, wat ook bij geopereerde honden gebruikt wordt. Dit is voldoende gebleken, we hebben ook vloerverwarming, die ging in koude tijden wat hoger.
[*]Wat ligt er op de bodem van je werpkist? (ik zag dat ze bij Spat anti-slipmatten hebben bijv).
Bij mij liggen er lakens en/of oude dekbedhoezen, na een week of 3 komen er kleden in, meestal idd met een groene achterkant, omdat die minder glijden. Ik heb bij het laatste nest fleece kleden gebruikt, maar met 2 weken moet je dat niet doen, bij mij dachten ze gelijk tepels daarin te vinden :D :D :D
[*]Wat heb je allemaal in huis, als je hond moet bevallen? (piton, framboosblad, oud bruin ;D, utrovetsem, slijmzuigers, flesjes, melkvoeding, etc.)
Heb nog nooit piton gebruikt, dus heb dat niet in huis.
Wel framboosblad, cranberry, slijmzuigertje, flesje, thermometer, dettol, tandflosdraad, schaar, bandjes in meerdere kleuren, weegschaal tot 3 kilo, veel keukenrollen en kranten, 2 warmwaterzakken, rescue remedy, okugest. Oude handdoeken (schiet me even niet meer te binnen)
[*]Waar staat de werpkist en waarom nou juist daar?
In de rustigste hoek van de kamer. Heb om de werpkist heen hekjes staan, dit om de andere honden op afstand te houden en later als puppyhekken als ze in de kamer gaan hobbelen.
[*]Welke boeken heb je gelezen over bevallingen en welke raad je aan te lezen aan aankomend fokkers?
Heb zelf boeken van de labrador (meerdere), de fokkerswijzer van kynotrain was mijn lijfboekje ;D
[*]Heb je een opleiding gevolgd (bijv. KK1)?
Nee, niets.
[*]Spreek je nog iets speciaals af met je DA? (ik zou me voor kunnen stellen dat ik exact wil weten welke dagen/avonden en nachten mijn DA dienst heeft, etc. - het lijkt me trouwens echt heel knudde als mijn DA geen dienst zou hebben, in de week dat mijn hond moet bevallen....)?
Tenzij mijn da met vakantie is, mag ik hem altijd privé bellen in dit soort gevallen. Heb hem gelukkig nooit nodig gehad, maar hij wist altijd, wanneer de hond ongeveer moest bevallen en begon de hond, als hij in de praktijk was, met de bevalling, dan belde ik altijd even.
[*]Na hoeveel dagen/weken zijn de aspirant pup-kopers welkom om te komen kijken?
Vreemden laat ik meestal met 2 à 3 weken komen, bekenden mogen direct komen, maar wel op afspraak.
Natuurlijk ligt dit ook aan de moeder en de pups.
[*]Waarom fok je eigenlijk honden? Met deze laatste vraag bedoel ik: heb je een speciaal doel? En zo ja, wat is dat doel?
Voor mij waren de showhonden te zwaar en de echte werkhonden te lelijk :-[
Daarom wilde ik eigenlijk een echte dual purpose hond hebben. Wel wetend, dat dat niet met 1 generatie lukt. Dus ben ik begonnen met een showteef te laten dekken door een echte werkhond. De rest weet je, dus hoop ik met Tilly weer opnieuw te beginnen.
Voorop gaat bij mij gezondheid!
[*]Was je bij de eerste bevalling van jouw eigen hond alleen of was er een ervaren persoon bij de bevalling aanwezig?
Ja, ik was alleen en schrok heel erg, toen Nina in paniek raakte bij de geboorte van de eerste pup. Ze kroop daarmee onder het bed en ik heb dus plat op mijn buik de eerste pup zelf uit het vlies moeten halen en de navelstreng door moeten trekken. Daarna de pup in de kist gelegd en Nina aan een lijntje gedaan en onder het bed uitgetrokken. Gelukkig had ze na de 2de in de gaten, wat ze moest doen. Ik had toen wel een fokster gebeld, die hier was, toen de 3de geboren werd. Wat zij hier deed met de pups, druiste totaal tegen mijn gevoel in, dus was ze na de 5de pup weer weg :-X
[*]Had je eerder bevallingen bij honden meegemaakt, voordat je zelf een eerste nestje fokte?
Nee, niet bij honden, wel 1x bij een kat.
[*]Hoe kies je voor een reu? Dit is een erg algemene vraag natuurlijk, maar ik ben zo benieuwd naar het proces. Hoe ga je te werk? Als er een mooie reu in het buitenland zit, ga je daar dan eerst (zonder hond) kijken? Speur je de shows af? Of neem je een kampioens-reu die ook leuk bij je teef past? Wil je een reu die al ervaren en waarvan je een beetje weet voor wat voor nageslacht hij heeft gezorgd? Dat soort dingen.[/list]
Voor Lisa ben ik eerst naar België gereden om de reu te zien en te observeren en natuurlijk om met de eigenaar te praten.
Kiezen? Duidelijk op gezondheid letten. Een stukje gevoel. Werkcapaciteiten en eventueel de nakomelingen bekijken.
Maar bedenk, dat ik totaal anders bezig ben dan mensen, die niet echt met "werkhonden" fokken.
Zo. Nou, ik ben benieuwd!
Ik ook ;) :D
Laatst gewijzigd door Ine op do 27 jul 2006, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Erna schreef: Voor mij niet want ik ben een zeikerd met vetbedden voor een nest. Ik wil alleen de bedden erin die een groene achterkant hebben, die zijn namelijk goed en dik en warm. En dus koop ik ze alleen bij mijn favoriete standhouder Ted van der Walle van de Ierse terriers.  ;D ;D
Ik heb jaren geleden een nest gehad en hiervoor inkopen gedaan bij spat. De vetbedden die ik toen gekocht heb zijn van hele goede kwaliteit, zulke goede heb ik daarna nergens meer gezien. Ze zijn heel dik. Alleen duurt het lang voordat ze droog zijn, dus je hebt er nogal wat nodig. Ik heb frambozenblad gegeven en de laatste dagen nog iets homeopathisch wat de ontsluiting helpt. Dit via de dierenarts (homeopaat), maar spat verkoopt het ook. CAULOPHYLLUM THALICTROIDES D30. Ze had 8 pups in 2½ tijd en was al bijna 4 toen ze het eerste nest kreeg, dus het werkte wel, neem ik aan. De werpkist had ik van de fokker. De warmte lamp ook. In de werpkist zaten stangen tegen het dooddrukken. Onder het vetbed lagen kranten. Verder een schaar met een knip er in om de navelstreng mee af te knijpen en gedesinficteerd draad om af te binden. Flesjes en puppymelk had ik bij de hand.
Ik had AKK gevolgd en naaktgeboren gelezen. De fokster van m'n teef had een dagboek bijgehouden van het nest, dus dat was ook leuke info. De fokker is ook gekomen, maar eer hij er was, waren er al 3 pups geboren. De dierenarts had ik van te voren gewaarschuwd en ik mocht haar dag en nacht bellen. Ze heeft de pups en moeder de volgende dag gecontroleerd en ze aan huis ingeent.
De werpkist stond de eerste weken in de kamer en daarna in de keuken. Vanuit de keuken konden ze om een afgezet stuk tuin (tegels). De eerste puppy-eigenaren kwamen de eerste week al kijken. De buurvrouw de volgende ochtend. Ze had haar gezien toen ik haar liet plassen en moeders was zo trots als een aap om haar kroost aan de buurvrouw te laten zien.
Ik heb met haar gefokt omdat ze niet alleen gezond was een redelijke resultaten op show behaalde, maar ook een goede jachthond was. Vader heb ik gekozen op grond van zijn werklust, zijn stamboom, zijn karakter, zijn uiterlijk en de resultaten (o.a.HD) van zijn nakomelingen. Ik kende de reu van de jachttraining (de eigenaar gaf les in een hogere groep) en heb met de reu-eigenaar afgesproken op het Scheveningse strand. Zo konden we beide goed zien, hoe het karakter was van de honden (Druk zat in het weekend in Scheveningen). De reu-eigenaar wou ook het karakter van mijn teefje zien. Niet elke reu-eigenaar denkt alleen maar kassa.
Lizzy,

De laatste weken geeft een bult werk met de pupjes en dan is het wel prettig, als er tijd genoeg voor is. Dat is alles, is geen vaste regel, maar geeft mij wel een prettig gevoel.
Als de pupjes echt veel werk geven geen kijkers meer over de vloer, want dat slurpt toch echt veel tijd.
Zo tot een week of zes is er weinig te doen, maar dan gaat het gebeuren, de levenslust spat er van af en er moet gerend en gespeeld worden en ik ruim wel op. Als de tijd daar is ook nog even "riempje lopen", vind ik wel prettig, als dat al een beetje wil lukken voor ze weg gaan.
De andere honden zijn er ook nog en mijn lijf wordt er niet jonger op. Hier bevalt het goed, bezoek, bezoek en nog meer bezoek en dan nog een paar weken afzien voor mij, maar wel leuk.
Zondag vertrekt nummertje drie, Roos blijft hier en een pupje blijft nog tot 12 aug.  Dat geeft ook veel te doen, want beide pupjes moeten nu toch wel eens rond gaan kijken in de wereld.
De pupkennel blijft nog maar even staan, dan kunnen ze daarin worden opgeruimd als ze klaar zijn met spelen etc.
Heeft ook wel weer voordelen, als ik dan weg met met de volwassen honden kunnen ze samen lekker slapen.
Natasja1974 schreef: Ik lees dat bijna iedereen frambozenblad in huis heeft voor de bevalling. Waarvoor is dat, als ik vragen mag?
Het is, wat ze noemen, een zwangerschapstonicum. Het geeft rust en ontspant tijdens de zwangerschap, het is voor een ontspannen bevalling, het ontspant de baarmoeder, werkt bloedzuiverend en bevordert de spijsvertering.

Ik quote even uit "de groene kracht" : Framboosblad is zonder twijfel het bekendste kruid dat tijdens de zwangerschap gebruikt wordt. De samentrekkende en stimulerende eigenschappen van dit kruid versterken de spieren van de baarmoeder en bekken, terwijl de ontspannende en verzachtende eigenschappen de baarmoeder juist tot rust brengt. Het bevordert een gemakkelijke en snelle bevalling, doordat het de pijn bij de weeen verzacht en de contracties tevens effectiever maakt. Daarnaast stimuleert het blad de productie van moedermelk en heeft het een bloedzuiverende werking.
AstridStraver schreef: Lizzy ik wil even reageren op het feit dat je stelt 'reuen terug te moeten kunnen nemen en 3 reu pups in huis te moeten kunnen houden'.
Tja in principe is het altijd fijn als je als fokker altijd je eigen zaakjes kunt regelen, maar in de praktijk kan dat niet altijd. Het is gewoonweg onmogelijk om echt op iedere calamiteit in te kunnen spelen.

Dus wat doen fokkers onderling: die helpen elkaar.
Erna heeft me precies, exact hetzelfde gezegd en ze zei ook "kom Liz, dat lossen we met z'n alle wel op". En ik vertrouw daar ook op hoor, anders was ik al afgehaakt. Maar goed ja, ik vind een rijtjeshuis met zo'n kleine tuin gewoon niet het ideale huis om Dalmatische Honden te fokken. Maar ik zal het er mee moeten doen ;D
Angelique schreef: Een kogger heet ook wel een aderklemtang en die gebruik ik om de navelstrengen dicht te zetten. Flostouw om als het nodig is de navelstreng af te binden. Ontheffing heb ik omdat ik ooit een trimdiploma heb behaald ::)
Dank je :-*! Dit zijn allemaal heel handige dingen om te weten! Flosstouw voor de navelstrengetjes, wat een briljant idee ;D! Nemen jullie het touw zonder of met wax?
Lizzy schreef: Tannetje, dank je wel voor je verslag! Mag ik vragen waarom jullie de hondjes niet merken en niet wegen?
Ik weet natuurlijk niet waarom Tannetje de hondjes niet weegt en merkt, maar ik weet dat de fokker van Beau en Benthe het ook nooit deed. Die keek altijd op het oog of de pupjes goed groeiden (lijkt me overigens wel lastig hoor, zeker als je net begint met fokken).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door