Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Kaela schreef: Hier in Leeuwarden een kliniek die het op hun facebook gezet hebben. Hun commentaar: Artikel over BARF in de zaterdageditie van NRC. Er zullen voor- en tegenstanders zijn, maar feit is in ieder geval dat u nooit zonder de benodigde kennis op rauw voedsel voor uw hond moet overgaan.

En dat is voor een kliniek die (voor zover ik weet) niet bepaald voorstander is van rauw, toch al een hele leuke insteek! En enkele BPers hebben daar nog wat mooi commentaar op gegeven natuurlijk :-)
Kijk, dat is dan toch weer leuk :)
Ronald schreef: En zo krijgt de discussie toch best wel weer een positieve draai. Er wordt in elk geval over gesproken, niet geheel en al negatief, maar wel met een opmerking "gebruik je verstand"... Maar ja... dat doet iedereen toch die een huisdier heeft/neemt?  ::)
Wil je een eerlijk antwoord of zullen we Lizzy's topic positief houden?  ::)
Wat een verslaglegging van het NRC, maar leuk stuk en vooral gave foto van jou Lizzy!
Ik denk dat het inderdaad zo werkt als Martine Tom aan gaf: onbekend maakt onbemind.
En zoals vandaag mijn dierenarts maar weer bewees: uiteindelijk overheerst vooral de (voedings) industrie in de adviezen, volgens mij niet het gezonde verstand van de arts in kwestie.
Kaela schreef: Hier in Leeuwarden een kliniek die het op hun facebook gezet hebben. Hun commentaar: Artikel over BARF in de zaterdageditie van NRC. Er zullen voor- en tegenstanders zijn, maar feit is in ieder geval dat u nooit zonder de benodigde kennis op rauw voedsel voor uw hond moet overgaan.

En dat is voor een kliniek die (voor zover ik weet) niet bepaald voorstander is van rauw, toch al een hele leuke insteek! En enkele BPers hebben daar nog wat mooi commentaar op gegeven natuurlijk :-)
Maar dat is toch ook precies de boodschap hier op barfplaats? Dat het een feit is dat je je eerst goed moet verdiepen in een goed menu samenstellen en dus de benodigde kennis op moet doen met betrekking tot rauw voeren? Kan het dan ook alleen maar eens zijn met de kreet van die dierenarts want hij geeft geen waarde-oordeel over wat nou goed/slecht is ;)
Lizzy schreef: Sommige (veel) dierenartsen doen natuurlijk wel heel graag alsof je raketgeleerde moet zijn om zelf te kunnen samenstellen. Wij zeggen daar in tegen "wie tot 10 kan tellen kan zijn eigen maaltijd samenstellen" (voor baby, kind, hond, kat).
Dan blijkt de praktijk dat steeds minder mensen tot 10 kunnen tellen  8)
Als we het in dit kader stoppen komen sommige (veel) mensen nét an tot 3  :D
Fido schreef: Dan blijkt de praktijk dat steeds minder mensen tot 10 kunnen tellen  8)
Tja jullie zien natuurlijk alleen de gevallen waarbij het fout gaat he.
Gelukkig zijn er veel mensen die prima tot 10 kunnen tellen....net nog getest, ik kwam tot 15 8)
Fido schreef: Dan blijkt de praktijk dat steeds minder mensen tot 10 kunnen tellen  8)
Net als bij de Yanomamö (indianenstam in Zuid-Amerika), die kwamen niet verder dan:
1, 2 en meer dan 2  :biggrin2:
(Maar die wisten wel wat ze hun kinderen te eten moesten geven)
Ik zag maandagochtend de NRC (was weg dit weekend) en moest gelijk aan jou denken Lizzy toen ik de foto van de dalmaat op de voorpagina zag! Toen ik het stuk las, wist ik ook dat jij het was. Vond het zo gaaf. Het andere stuk zag ik vanmiddag pas. Enig zoekwerk op Nijsse leverde geen voedingsartikelen op, dus ik vermoed dat het vooral berust op veel aannames.
Lizzy schreef: Sommige (veel) dierenartsen doen natuurlijk wel heel graag alsof je raketgeleerde moet zijn om zelf te kunnen samenstellen. Wij zeggen daar in tegen "wie tot 10 kan tellen kan zijn eigen maaltijd samenstellen" (voor baby, kind, hond, kat).
Dat zeg ik ook altijd als mensen miemelen over barf. Je geeft je baby natuurlijk ook altijd 3x per dag olvarit omdat daar alles in zit volgens de producenten? Waarom bewust je kind tekorten laten krijgen door zelf te gaan klungelen in de keuken...... Veels te ingewikkeld. Neem toch gewoon zo'n potje, zit alles in.....

Het probleem (mijns inziens) is dat we steeds verder aan het vervreemden zijn van ons eten, met name van vlees. We weten niet meer waar het vandaan komt, hoe het eruit hoort te zien en hoe het (rauw) ruikt. "We" kennen alleen de mooi gekleurde, zonder vlekjes, geurloze, opgespoten filetjes uit de supermarkt. Dat het van een dier is waar ook pezen, botten en aderen aan zitten, zijn we verleerd. Dus dat is eng -> verdacht. Wild kan met name behoorlijk rieken en ik ben bang dat veel mensen dat verkeerd koppelen aan bedorven.

Toen Boris als pup bij mij kwam, heb ik lang getwijfeld of ik er goed aan deed om hem rauw vlees/bot/orgaan te voeren. Je wordt overstelpt met verhalen dat brok beter is. Maar zelf eet ik ook liever geen processed/bewerkt voedsel (pakjes, potjes, zakjes) met allerlei toevoegingen als suiker, soja en zout, dus waarom zou ik dat dan aan mijn hond en kat geven?

Overigens heb ik nog een leuke voor het RIVM. Ik hou erg van filet americain en maak het ook zelf. Rauw vlees met rauwe eieren. Het komt wel eens voor dat ik na een paar toastjes de vriend "op den bek pak". Ben ik nu een gevaar voor de volksgezondheid?
Floor schreef: Ik zag maandagochtend de NRC (was weg dit weekend) en moest gelijk aan jou denken Lizzy toen ik de foto van de dalmaat op de voorpagina zag! Toen ik het stuk las, wist ik ook dat jij het was. Vond het zo gaaf. Het andere stuk zag ik vanmiddag pas. Enig zoekwerk op Nijsse leverde geen voedingsartikelen op, dus ik vermoed dat het vooral berust op veel aannames.
Leuk, dank je!
Ik vermoed hetzelfde hoor, aannames en weinig wol.
Dat zeg ik ook altijd als mensen miemelen over barf. Je geeft je baby natuurlijk ook altijd 3x per dag olvarit omdat daar alles in zit volgens de producenten? Waarom bewust je kind tekorten laten krijgen door zelf te gaan klungelen in de keuken...... Veels te ingewikkeld. Neem toch gewoon zo'n potje, zit alles in.....
Dat zei ik ook tegen Nienke en dat stond ook in haar artikel, voordat het eruit gesneden werd.
Het probleem (mijns inziens) is dat we steeds verder aan het vervreemden zijn van ons eten, met name van vlees. We weten niet meer waar het vandaan komt, hoe het eruit hoort te zien en hoe het (rauw) ruikt. "We" kennen alleen de mooi gekleurde, zonder vlekjes, geurloze, opgespoten filetjes uit de supermarkt. Dat het van een dier is waar ook pezen, botten en aderen aan zitten, zijn we verleerd. Dus dat is eng -> verdacht. Wild kan met name behoorlijk rieken en ik ben bang dat veel mensen dat verkeerd koppelen aan bedorven.

Toen Boris als pup bij mij kwam, heb ik lang getwijfeld of ik er goed aan deed om hem rauw vlees/bot/orgaan te voeren. Je wordt overstelpt met verhalen dat brok beter is. Maar zelf eet ik ook liever geen processed/bewerkt voedsel (pakjes, potjes, zakjes) met allerlei toevoegingen als suiker, soja en zout, dus waarom zou ik dat dan aan mijn hond en kat geven?

Overigens heb ik nog een leuke voor het RIVM. Ik hou erg van filet americain en maak het ook zelf. Rauw vlees met rauwe eieren. Het komt wel eens voor dat ik na een paar toastjes de vriend "op den bek pak". Ben ik nu een gevaar voor de volksgezondheid?
Helemaal eens. Mijn buurjongen lustte de eieren niet die onze eigen kippen hadden gelegd. Hij dacht dat eieren uit de supermarkt kwamen. Dus het idee dat "onze eieren" uit de kip kwamen deed hem besluiten dat dit oneetbaar was :-X. Die kant zijn we opgegaan. Honden eten brokken, baby's eten Olvarit, mensen eten karbonaat uit de supermarkt (en kinderen weten niet dat het dood varken is).

Nou ja, dat zei ik dus ook nog tegen Nienke, over bacterieen gesproken, als je geen rauw/vers etende hond bij lymfeklierkanker patienten durft te laten, moet je sowieso geen hond erbij laten. Want of ze nou net een kipkarkas hebben staan kauwen of ze zijn net in het bos geweest en hebben een luier (die door moeders in de bosjes is gekieperd) leeg staan vreten en aan de diarree-anus van de buurhond hebben gesnuffeld, same difference.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door