Ik zag maandagochtend de NRC (was weg dit weekend) en moest gelijk aan jou denken Lizzy toen ik de foto van de dalmaat op de voorpagina zag! Toen ik het stuk las, wist ik ook dat jij het was. Vond het zo gaaf. Het andere stuk zag ik vanmiddag pas. Enig zoekwerk op Nijsse leverde geen voedingsartikelen op, dus ik vermoed dat het vooral berust op veel aannames.
Lizzy schreef:
Sommige (veel) dierenartsen doen natuurlijk wel heel graag alsof je raketgeleerde moet zijn om zelf te kunnen samenstellen. Wij zeggen daar in tegen "wie tot 10 kan tellen kan zijn eigen maaltijd samenstellen" (voor baby, kind, hond, kat).
Dat zeg ik ook altijd als mensen miemelen over barf. Je geeft je baby natuurlijk ook altijd 3x per dag olvarit omdat daar alles in zit volgens de producenten? Waarom bewust je kind tekorten laten krijgen door zelf te gaan klungelen in de keuken...... Veels te ingewikkeld. Neem toch gewoon zo'n potje, zit alles in.....
Het probleem (mijns inziens) is dat we steeds verder aan het vervreemden zijn van ons eten, met name van vlees. We weten niet meer waar het vandaan komt, hoe het eruit hoort te zien en hoe het (rauw) ruikt. "We" kennen alleen de mooi gekleurde, zonder vlekjes, geurloze, opgespoten filetjes uit de supermarkt. Dat het van een dier is waar ook pezen, botten en aderen aan zitten, zijn we verleerd. Dus dat is eng -> verdacht. Wild kan met name behoorlijk rieken en ik ben bang dat veel mensen dat verkeerd koppelen aan bedorven.
Toen Boris als pup bij mij kwam, heb ik lang getwijfeld of ik er goed aan deed om hem rauw vlees/bot/orgaan te voeren. Je wordt overstelpt met verhalen dat brok beter is. Maar zelf eet ik ook liever geen processed/bewerkt voedsel (pakjes, potjes, zakjes) met allerlei toevoegingen als suiker, soja en zout, dus waarom zou ik dat dan aan mijn hond en kat geven?
Overigens heb ik nog een leuke voor het RIVM. Ik hou erg van filet americain en maak het ook zelf. Rauw vlees met rauwe eieren. Het komt wel eens voor dat ik na een paar toastjes de vriend "op den bek pak". Ben ik nu een gevaar voor de volksgezondheid?