Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
Uitputting kan depressieve gevoelens geven en angst, tot zelfmoordgedachten aan toe. Ik denk zelf dat het verschillende dingen zijn, maar met een overlap (en dat we misschien niet altijd alles in een bepaald hokje gestopt krijgen, maar eens wat breder moeten gaan denken. Wat dat betreft heeft het boek ‘The body keeps the score’ mijn ogen wel geopend over hoe veel bv trauma’s ook een rol spelen bij latere depressies en burn-out en hoe complex die zaken kunnen zijn)

Wat ik zelf ervaren heb is dat praten en verwerken belangrijke dingen zijn maar dat het lichamelijke deel van burn-out vergeten wordt. Er zijn hele grote parallellen tussen burn-out en overtrainingssyndromen. Het hele systeem wat je stress respons regelt is ontregeld / uitgeput. En daar heeft de westerse geneeskunde geen antwoord op. Pas toen ik yoga therapie ging doen (dus niet gewonen yoga) en later cranio-sacraal therapie kon ik weer voelen hoe het was om echt te ontspannen, zonder fysieke hulp lukte me dat niet.

Ik raad dan ook iedereen aan om ‘iets’ te vinden, haptonomie, craniosacraal, yoga therapeut die helpt om te helpen dat stress systeem weer te resetten, want dat lukt echt niet met praten, dat gaat over voelen.

En als je die mogelijkheid niet hebt, ik heb veel gehad aan yoga nidra als ik niet kon slapen / ontspannen. Yoga nidra is niet anders dan liggen en luisteren, dus hopelijk voor jou ook toegankelijk Charlie? En ken je Jon Kabat Zin? Hij heeft veel geschreven over leven met pijn en ziekte en er zijn filmpjes van zijn meditaties te vinden over ontspanningsoefeningen die ook rekening houden met lichamelijke beperkingen.

Nou, het regent hier vandaag pijpenstelen op mijn eerste vakantie dag - back on topic ;)
Door Charlie Angel
Bedankt allemaal voor alle uiteenzettingen en tips. We hebben daar veel aan.
Het geeft ook best verklaringen waarom het met mij zoveel beter ging in het huisje waar we zaten. En voor Kiara in de caravan.

Balen is dat Siberienne, dan wil je toch wat lekkerder weer hebben. Ik hoop dat het snel beter wordt. Hoe lang heb je vakantie? Geniet er in ieder geval van, ongeacht het weer.

Hier is het zowaar een keer droog, dus ik zit onder de parasol in de tuin. Weet niet voor hoe lang, maar voor nu kan het.
Door kiara
Ook namens mij enorm bedankt voor de tips.

Uh misschien idee om apart topic te maken hier van?
Want we zitten nu in het weer topic :biggrin2:
Door frodo quin
Siberienne schreef: ma 17 jun 2024, 09:06 Uitputting kan depressieve gevoelens geven en angst, tot zelfmoordgedachten aan toe. Ik denk zelf dat het verschillende dingen zijn, maar met een overlap (en dat we misschien niet altijd alles in een bepaald hokje gestopt krijgen, maar eens wat breder moeten gaan denken. Wat dat betreft heeft het boek ‘The body keeps the score’ mijn ogen wel geopend over hoe veel bv trauma’s ook een rol spelen bij latere depressies en burn-out en hoe complex die zaken kunnen zijn)

Wat ik zelf ervaren heb is dat praten en verwerken belangrijke dingen zijn maar dat het lichamelijke deel van burn-out vergeten wordt. Er zijn hele grote parallellen tussen burn-out en overtrainingssyndromen. Het hele systeem wat je stress respons regelt is ontregeld / uitgeput. En daar heeft de westerse geneeskunde geen antwoord op. Pas toen ik yoga therapie ging doen (dus niet gewonen yoga) en later cranio-sacraal therapie kon ik weer voelen hoe het was om echt te ontspannen, zonder fysieke hulp lukte me dat niet.

Ik raad dan ook iedereen aan om ‘iets’ te vinden, haptonomie, craniosacraal, yoga therapeut die helpt om te helpen dat stress systeem weer te resetten, want dat lukt echt niet met praten, dat gaat over voelen.

En als je die mogelijkheid niet hebt, ik heb veel gehad aan yoga nidra als ik niet kon slapen / ontspannen. Yoga nidra is niet anders dan liggen en luisteren, dus hopelijk voor jou ook toegankelijk Charlie? En ken je Jon Kabat Zin? Hij heeft veel geschreven over leven met pijn en ziekte en er zijn filmpjes van zijn meditaties te vinden over ontspanningsoefeningen die ook rekening houden met lichamelijke beperkingen.

Nou, het regent hier vandaag pijpenstelen op mijn eerste vakantie dag - back on topic ;)
Dat is het lastige bij emotionele dingen he. Je kan het misschien wel weten, maar je moet het ook op emotioneel niveau kunnen. Dat is veel moeilijker. En inderdaad het fysieke. Als je stijf staat van de adrenaline kom je niet tot rust en blijf je ook uitgeput.
Praten heeft zijn nut, maar is ook niet altijd nuttig. Je moet dingen kwijt. Er over kunnen praten, maar het kan ook tegenwerken omdat je in jouw hoofd blijft ipv naar je gevoel te gaan.
Door frodo quin
Ik ga morgen de regen proberen voor zijn en vroeg in de ochtend het beekpad nog eens doen. Ze geven hier morgen en donderdag extreme hoeveelheden. Een favoriete wandeling van de guppen en ik, maar het pad is echt bijna onbegaanbaar van de modder. Er liggen wel houten paletten op enkele plekken, maar je zit alsnog tot je enkels in de modder.
Bijlagen
IMG_20240501_122712.jpg
De beek langs het pad tijdens een zonnige dag
IMG_20240501_122712.jpg (5.95 MiB) 2320 keer bekeken
Door kiara
frodo quin schreef: ma 17 jun 2024, 22:24 Dat is het lastige bij emotionele dingen he. Je kan het misschien wel weten, maar je moet het ook op emotioneel niveau kunnen. Dat is veel moeilijker. En inderdaad het fysieke. Als je stijf staat van de adrenaline kom je niet tot rust en blijf je ook uitgeput.
Praten heeft zijn nut, maar is ook niet altijd nuttig. Je moet dingen kwijt. Er over kunnen praten, maar het kan ook tegenwerken omdat je in jouw hoofd blijft ipv naar je gevoel te gaan.
En dat is wat ik bedoel. En dan met name het emotionele en de adrenaline.
Door kiara
frodo quin schreef: ma 17 jun 2024, 22:33 Ik ga morgen de regen proberen voor zijn en vroeg in de ochtend het beekpad nog eens doen. Ze geven hier morgen en donderdag extreme hoeveelheden. Een favoriete wandeling van de guppen en ik, maar het pad is echt bijna onbegaanbaar van de modder. Er liggen wel houten paletten op enkele plekken, maar je zit alsnog tot je enkels in de modder.
En is het gelukt?
Het is wat tot je enkels in de modder :(
Door frodo quin
kiara schreef: di 18 jun 2024, 08:56 En is het gelukt?
Het is wat tot je enkels in de modder :(
Neen het begon hier al rond 7 uur hard te regenen. Gelukkig net voor ik wou vertrekken. Tegen dat ik daar was zou het dus niet meer tot mijn enkel in de modder zijn, maar er over. Je blijft ook niet rechtop doordat het niet vlak is.
Door dinky89
Hier begon de dag met stralende blauwe lucht en volop zon. Het is nu dicht getrokken. Hopelijk blijft het vanmiddag nog even droog zodat ik langs de supermarkt kan lopen :)
Door kiara
frodo quin schreef: di 18 jun 2024, 10:40 Neen het begon hier al rond 7 uur hard te regenen. Gelukkig net voor ik wou vertrekken. Tegen dat ik daar was zou het dus niet meer tot mijn enkel in de modder zijn, maar er over. Je blijft ook niet rechtop doordat het niet vlak is.
Jeetje kan je niet ergens anders naar toe met de honden? Dit is niet leuk meer
Door doranto
Hier net een wandeling van ca. 1,5 uur achter de rug. Pffff, alleen mijn hoofd was nog droog door mijn regenhoed. Alle kleding hang nu in de schuur uit te druppelen. Toen ik thuis kwam en droge kleding had aangetrokken was het buiten net even droog, zodat ik de waterblazer op de honden kon zetten voor ze binnen kwamen. Waterblazen vinden ze trouwens hééérlijk :D ;D
Door dinky89
Hier trekt alle regen weer onderlangs volgens de radar. Vanmorgen scheen zelfs de zon nog overvloedig. Die heeft zich inmiddels wel verstopt achter de wolken.
Valt mij wel op dat regen vaak zuidelijk van de stad langs trekt of aan de westkant over Friesland.

Ik zal Linde zo even in de kinderwagen stoppen en naar de supermarkt wandelen.
Door kiara
doranto schreef: di 18 jun 2024, 11:57 Hier net een wandeling van ca. 1,5 uur achter de rug. Pffff, alleen mijn hoofd was nog droog door mijn regenhoed. Alle kleding hang nu in de schuur uit te druppelen. Toen ik thuis kwam en droge kleding had aangetrokken was het buiten net even droog, zodat ik de waterblazer op de honden kon zetten voor ze binnen kwamen. Waterblazen vinden ze trouwens hééérlijk :D ;D
Het houd ook niet op met die klere regen >:(

Hier ( Drenthe) vanochtend iets zonnetje nu weer regen.
En let op mijn woorden straks in 1 klap 30 graden ::)

Is dat handig zo’n regen hoed ? Welke heb jij?
Heb gisteren een extra grote storm paraplu gekocht ::)
Door doranto
Ik heb deze van barbour.
signal-2024-06-18-13-35-27-583.jpg
signal-2024-06-18-13-35-27-583.jpg (50.86 KiB) 2246 keer bekeken
Een paraplu vind ik niet zo handig als ik alleen met beide honden loop.
Door Charlie Angel
Hier nu heel somber en warm, maar wel droog.
Het gras heeft inmiddels weer een normale lengte, nu de kleur nog normaal worden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door