Wat ik zelf ervaren heb is dat praten en verwerken belangrijke dingen zijn maar dat het lichamelijke deel van burn-out vergeten wordt. Er zijn hele grote parallellen tussen burn-out en overtrainingssyndromen. Het hele systeem wat je stress respons regelt is ontregeld / uitgeput. En daar heeft de westerse geneeskunde geen antwoord op. Pas toen ik yoga therapie ging doen (dus niet gewonen yoga) en later cranio-sacraal therapie kon ik weer voelen hoe het was om echt te ontspannen, zonder fysieke hulp lukte me dat niet.
Ik raad dan ook iedereen aan om ‘iets’ te vinden, haptonomie, craniosacraal, yoga therapeut die helpt om te helpen dat stress systeem weer te resetten, want dat lukt echt niet met praten, dat gaat over voelen.
En als je die mogelijkheid niet hebt, ik heb veel gehad aan yoga nidra als ik niet kon slapen / ontspannen. Yoga nidra is niet anders dan liggen en luisteren, dus hopelijk voor jou ook toegankelijk Charlie? En ken je Jon Kabat Zin? Hij heeft veel geschreven over leven met pijn en ziekte en er zijn filmpjes van zijn meditaties te vinden over ontspanningsoefeningen die ook rekening houden met lichamelijke beperkingen.
Nou, het regent hier vandaag pijpenstelen op mijn eerste vakantie dag - back on topic