Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Aquillo
Wat een pech. Ik hoop dat de ab bij Leo aanslaat. Hij heeft dus veel sneller dan jij tekenen van besmetting.
Ik hoor in de omgeving van Den Haag eigenlijk nooit iets van besmetting door teken? Zou jullie omgeving de concentratie besmette teken hoger zijn?
Door Lizzy
Aquillo schreef: di 24 dec 2024, 20:32 Wat een pech. Ik hoop dat de ab bij Leo aanslaat. Hij heeft dus veel sneller dan jij tekenen van besmetting.
Ik hoor in de omgeving van Den Haag eigenlijk nooit iets van besmetting door teken? Zou jullie omgeving de concentratie besmette teken hoger zijn?
Twee teken, twee keer Lyme. Ik zou denken van wel :-X

Ja, Leo z'n beet is van 2 maanden geleden.
Door Femke
Hey Lizzy (ken je me nog, of zal ik me even opnieuw voorstellen :biggrin2: ) wat een ellende zeg. Ik heb in 2012 Lyme gehad, bij mij begon de EM een week of twee, drie na de beet, ook in eerste instantie vlekkerig zoals bij jou op de foto. Ik wist alleen niet dat ik door een teek gebeten was, het gebeurde in de tuin. Ik werd op mijn scheenbeen gestoken door "iets" en krabbelde dat weg. Vanwege de vlekken ging ik naar de huisarts, die dacht aan een reactie van de huid op wat mij ook gebeten had, schreef een zalfje voor en ik ging door met m'n leven. Een week later dacht ik dat ik griep kreeg, hoge koorts, overal pijn in mijn spieren en gewrichten. Ik deed 's avonds mijn broek uit en ineens waren de vlekken een kring geworden. Ik de volgende ochtend naar de huisarts, die zei: "Nou, nu weten we ook welk beest jou gestoken heeft, want dit is zeker een tekenbeet en je hebt zeker weten Lyme". Als je Lyme hebt heb je namelijk niet altijd een EM, maar als je een EM hebt dan heb je wel altijd Lyme. Ik heb een echt zware AB-kuur gehad, bij de apotheek vroegen ze zelfs waar het voor was want ze dachten dat het een foutje was. Ik weet niet meer voor hoe lang, maar zeker minstens 4 weken. Ik herinner me dat er op gehamerd werd dat ik echt om de 6 uur zo'n pil moest nemen, zelfs de wekker ervoor zetten.

Wat je schrijft, dat je op een gegeven moment niet meer weet of je zo beroerd bent van de Lyme of van de bijwerkingen van de AB, herken ik zeker. Tegen de tijd dat mijn kuur afgelopen was had ik gele tanden, overal schimmelinfecties, dag en nacht buikkramp, ik voelde me echt een wrak. Die grote pillen, ik kon ze echt niet meer weg krijgen, zo beroerd was ik.

En die Lyme, of die weg is? Geen idee, het is lastig aan te tonen. Net zo vaak vals positief als vals negatief zei mijn huisarts van destijds (die echt een goeie was) toen. Ik ben echt twee jaar hondsmoe geweest, maar ja of dat van de Lyme was? Ik deed toentertijd een HBO opleiding naast een fulltime baan, ben je dan niet altijd moe?

Tien jaar later, in 2022, kreeg ik corona waar ik helemaal niet heel erg ziek van ben geweest. Maar inmiddels heb ik al meer dan twee jaar long covid. Long covid komt vaak voor bij mensen die Lyme hebben gehad, dus ergens geloof ik niet dat die Lyme ooit echt weg geweest is. Maar kom er maar eens achter. Mijn acupuncturist behandelt beide op dezelfde manier, maar dat komt omdat hij niet een ziekte op zichzelf behandelt, maar de gevolgen van die ziekte. En dat is bij beide ziektes gelijk.

Fijn je oude-nieuwe huisarts je wel serieus neemt, moet je nog lang met die kuur? En hoe gaat het met Leo (hoe krijgen jullie het überhaupt voor elkaar, tegelijkertijd Lyme!)

Als je wil heb ik ergens (als ik heel diep graaf) nog wel foto's van hoe die EM bij mij ontwikkelde in de loop van de weken, als je wil dat ik ze voor je opzoek om toe te sturen, laat me maar weten. Ik heb alleen geen foto's van de 'vlekkerige' fase omdat ik toen nog niet wist dat het Lyme was.
Door Lizzy
Femke schreef: wo 01 jan 2025, 21:20 Hey Lizzy (ken je me nog, of zal ik me even opnieuw voorstellen :biggrin2: ) wat een ellende zeg. Ik heb in 2012 Lyme gehad, bij mij begon de EM een week of twee, drie na de beet, ook in eerste instantie vlekkerig zoals bij jou op de foto. Ik wist alleen niet dat ik door een teek gebeten was, het gebeurde in de tuin. Ik werd op mijn scheenbeen gestoken door "iets" en krabbelde dat weg. Vanwege de vlekken ging ik naar de huisarts, die dacht aan een reactie van de huid op wat mij ook gebeten had, schreef een zalfje voor en ik ging door met m'n leven. Een week later dacht ik dat ik griep kreeg, hoge koorts, overal pijn in mijn spieren en gewrichten. Ik deed 's avonds mijn broek uit en ineens waren de vlekken een kring geworden. Ik de volgende ochtend naar de huisarts, die zei: "Nou, nu weten we ook welk beest jou gestoken heeft, want dit is zeker een tekenbeet en je hebt zeker weten Lyme". Als je Lyme hebt heb je namelijk niet altijd een EM, maar als je een EM hebt dan heb je wel altijd Lyme. Ik heb een echt zware AB-kuur gehad, bij de apotheek vroegen ze zelfs waar het voor was want ze dachten dat het een foutje was. Ik weet niet meer voor hoe lang, maar zeker minstens 4 weken. Ik herinner me dat er op gehamerd werd dat ik echt om de 6 uur zo'n pil moest nemen, zelfs de wekker ervoor zetten.

Wat je schrijft, dat je op een gegeven moment niet meer weet of je zo beroerd bent van de Lyme of van de bijwerkingen van de AB, herken ik zeker. Tegen de tijd dat mijn kuur afgelopen was had ik gele tanden, overal schimmelinfecties, dag en nacht buikkramp, ik voelde me echt een wrak. Die grote pillen, ik kon ze echt niet meer weg krijgen, zo beroerd was ik.

En die Lyme, of die weg is? Geen idee, het is lastig aan te tonen. Net zo vaak vals positief als vals negatief zei mijn huisarts van destijds (die echt een goeie was) toen. Ik ben echt twee jaar hondsmoe geweest, maar ja of dat van de Lyme was? Ik deed toentertijd een HBO opleiding naast een fulltime baan, ben je dan niet altijd moe?

Tien jaar later, in 2022, kreeg ik corona waar ik helemaal niet heel erg ziek van ben geweest. Maar inmiddels heb ik al meer dan twee jaar long covid. Long covid komt vaak voor bij mensen die Lyme hebben gehad, dus ergens geloof ik niet dat die Lyme ooit echt weg geweest is. Maar kom er maar eens achter. Mijn acupuncturist behandelt beide op dezelfde manier, maar dat komt omdat hij niet een ziekte op zichzelf behandelt, maar de gevolgen van die ziekte. En dat is bij beide ziektes gelijk.

Fijn je oude-nieuwe huisarts je wel serieus neemt, moet je nog lang met die kuur? En hoe gaat het met Leo (hoe krijgen jullie het überhaupt voor elkaar, tegelijkertijd Lyme!)

Als je wil heb ik ergens (als ik heel diep graaf) nog wel foto's van hoe die EM bij mij ontwikkelde in de loop van de weken, als je wil dat ik ze voor je opzoek om toe te sturen, laat me maar weten. Ik heb alleen geen foto's van de 'vlekkerige' fase omdat ik toen nog niet wist dat het Lyme was.
Ja, kun je je even opnieuw voorstellen Femke?? Ik heb geen ideeeeejjj wie je bent ;D ;D ;D

Jeetje, jij hebt echt een heel streng AB regime gehad! Ik moet 2 keer per dag 100 mg Doxy innemen en that's it. Wel inmiddels verlengt naar 6 weken (in totaal). "

Maar eigenlijk heeft het bij jou dus niet echt 100% geholpen...? Want die vermoeidheid zou natuurlijk ook nog steeds wel Lyme geweest kunnen zijn. Maar goed, tijdens en na de AB ben je verder niet ziek geweest? Geen gewrichtsproblemen? En nu je long Covid (jeetje joh, dat wist ik ook niet, dat je long covid hebt!?!), hoe uit zich dat? Je bent nu al nummer 3 in mijn omgeving waarvan ik weet dat ze Lyme hebben/hebben gehad en nu met Long Covid zitten.

Nou ja, mocht het niet teveel moeite zijn: heel graag :-* . Bij mij is m'n EM bijna weg maar omdat ie niet helemaal weg is en omdat ik wat problemen heb met m'n gewrichten: is de AB kuur met 2 weken verlengt.
Door Lizzy
Wel ongelofelijk trouwens, een huisarts die gelijk zoooo pittig AB voorschrijft! Dat staat niet in het protocol dus nou ja, dat doen ze dan gemiddeld genomen ook niet.
Door Siberienne
Lizzy schreef: do 02 jan 2025, 18:49 Wel ongelofelijk trouwens, een huisarts die gelijk zoooo pittig AB voorschrijft! Dat staat niet in het protocol dus nou ja, dat doen ze dan gemiddeld genomen ook niet.
En het is ook maar de vraag of het zin heeft om heel lang en met meerdere middelen te behandelen. Er is een grote Europese studie geweest waaruit bleek dat nog veel langer behandelen dan 4-6 weken waarschijnlijk weinig nut heeft, mensen die zo lang behandeld werden hadden niet minder klachten uiteindelijk.
Het punt is dat langdurig klachten na infectie ziekten niet altijd veroorzaakt worden de mikrobe maar het kan ook een ontregeling in het lichaam zelf zijn.

En ja, ik heb een meneer met long COVID die eenzelfde soort beeld heeft gehad na een ziekte van Pfeiffer (lang geleden.) Sommige mensen hebben pech dat hun systeem blijkbaar makkelijk ontregelt. En niet snel herstelt.

Mensen die de ene infectie slecht doorstaan, misschien zijn die wel gevoeliger om van de andere ook te ontregelen? Ik weet het niet hoor, maar ik zou het ook niet zo heel raar vinden als er een soort samenhang zou zijn.
Door Lizzy
Siberienne schreef: do 02 jan 2025, 21:15 En het is ook maar de vraag of het zin heeft om heel lang en met meerdere middelen te behandelen. Er is een grote Europese studie geweest waaruit bleek dat nog veel langer behandelen dan 4-6 weken waarschijnlijk weinig nut heeft, mensen die zo lang behandeld werden hadden niet minder klachten uiteindelijk.
Het punt is dat langdurig klachten na infectie ziekten niet altijd veroorzaakt worden de mikrobe maar het kan ook een ontregeling in het lichaam zelf zijn.

En ja, ik heb een meneer met long COVID die eenzelfde soort beeld heeft gehad na een ziekte van Pfeiffer (lang geleden.) Sommige mensen hebben pech dat hun systeem blijkbaar makkelijk ontregelt. En niet snel herstelt.

Mensen die de ene infectie slecht doorstaan, misschien zijn die wel gevoeliger om van de andere ook te ontregelen? Ik weet het niet hoor, maar ik zou het ook niet zo heel raar vinden als er een soort samenhang zou zijn.
Ja, misschien heb je daar gelijk in hoor.

Overigens is het protocol in NL 10 dagen AB. En dat vind ik dan toch serieus te kort. Internationaal vinden ze dat ook. Maar nee, in NL vinden ze 10 dagen genoeg.

Goed, niet dat 6 weken AB je garantie geeft.....
Door Femke
Lizzy schreef: do 02 jan 2025, 18:04 Ja, kun je je even opnieuw voorstellen Femke?? Ik heb geen ideeeeejjj wie je bent ;D ;D ;D

Jeetje, jij hebt echt een heel streng AB regime gehad! Ik moet 2 keer per dag 100 mg Doxy innemen en that's it. Wel inmiddels verlengt naar 6 weken (in totaal). "

Maar eigenlijk heeft het bij jou dus niet echt 100% geholpen...? Want die vermoeidheid zou natuurlijk ook nog steeds wel Lyme geweest kunnen zijn. Maar goed, tijdens en na de AB ben je verder niet ziek geweest? Geen gewrichtsproblemen? En nu je long Covid (jeetje joh, dat wist ik ook niet, dat je long covid hebt!?!), hoe uit zich dat? Je bent nu al nummer 3 in mijn omgeving waarvan ik weet dat ze Lyme hebben/hebben gehad en nu met Long Covid zitten.

Nou ja, mocht het niet teveel moeite zijn: heel graag :-* . Bij mij is m'n EM bijna weg maar omdat ie niet helemaal weg is en omdat ik wat problemen heb met m'n gewrichten: is de AB kuur met 2 weken verlengt.
Ik heb je de foto's via messenger gestuurd. Als je ze op een andere manier wil hebben, laat dan maar weten.

En ja, ik kom ook vaak verhalen tegen van mensen die Lyme of Pfeiffer hebben gehad en nu long covid hebben. Toen ik volop ziek was lukte het me echter niet om me er in te verdiepen, en nu ik "zo ongeveer" hersteld ben (ik zit denk ik op 90% van voordat ik ziek werd) steek ik mijn kop een beetje in het zand. Er zijn zoveel schrijnende verhalen die me allemaal heel erg aangrijpen. Mensen die hun baan kwijt zijn, door het UWV gezond verklaard worden, dus geen uitkering. Soms huis en relatie kwijt. Ik knijp mijn handjes dan maar dicht dat het met mij zo goed gaat. En dat ik een fijne werkgever en een hele goed arbo arts heb (die wees mij erop dat het long covid kon zijn, ik had daar zelf nog nooit aan gedacht).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door