Hey Lizzy (ken je me nog, of zal ik me even opnieuw voorstellen

) wat een ellende zeg. Ik heb in 2012 Lyme gehad, bij mij begon de EM een week of twee, drie na de beet, ook in eerste instantie vlekkerig zoals bij jou op de foto. Ik wist alleen niet dat ik door een teek gebeten was, het gebeurde in de tuin. Ik werd op mijn scheenbeen gestoken door "iets" en krabbelde dat weg. Vanwege de vlekken ging ik naar de huisarts, die dacht aan een reactie van de huid op wat mij ook gebeten had, schreef een zalfje voor en ik ging door met m'n leven. Een week later dacht ik dat ik griep kreeg, hoge koorts, overal pijn in mijn spieren en gewrichten. Ik deed 's avonds mijn broek uit en ineens waren de vlekken een kring geworden. Ik de volgende ochtend naar de huisarts, die zei: "Nou, nu weten we ook welk beest jou gestoken heeft, want dit is zeker een tekenbeet en je hebt zeker weten Lyme". Als je Lyme hebt heb je namelijk niet altijd een EM, maar als je een EM hebt dan heb je wel altijd Lyme. Ik heb een echt zware AB-kuur gehad, bij de apotheek vroegen ze zelfs waar het voor was want ze dachten dat het een foutje was. Ik weet niet meer voor hoe lang, maar zeker minstens 4 weken. Ik herinner me dat er op gehamerd werd dat ik echt om de 6 uur zo'n pil moest nemen, zelfs de wekker ervoor zetten.
Wat je schrijft, dat je op een gegeven moment niet meer weet of je zo beroerd bent van de Lyme of van de bijwerkingen van de AB, herken ik zeker. Tegen de tijd dat mijn kuur afgelopen was had ik gele tanden, overal schimmelinfecties, dag en nacht buikkramp, ik voelde me echt een wrak. Die grote pillen, ik kon ze echt niet meer weg krijgen, zo beroerd was ik.
En die Lyme, of die weg is? Geen idee, het is lastig aan te tonen. Net zo vaak vals positief als vals negatief zei mijn huisarts van destijds (die echt een goeie was) toen. Ik ben echt twee jaar hondsmoe geweest, maar ja of dat van de Lyme was? Ik deed toentertijd een HBO opleiding naast een fulltime baan, ben je dan niet altijd moe?
Tien jaar later, in 2022, kreeg ik corona waar ik helemaal niet heel erg ziek van ben geweest. Maar inmiddels heb ik al meer dan twee jaar long covid. Long covid komt vaak voor bij mensen die Lyme hebben gehad, dus ergens geloof ik niet dat die Lyme ooit echt weg geweest is. Maar kom er maar eens achter. Mijn acupuncturist behandelt beide op dezelfde manier, maar dat komt omdat hij niet een ziekte op zichzelf behandelt, maar de gevolgen van die ziekte. En dat is bij beide ziektes gelijk.
Fijn je oude-nieuwe huisarts je wel serieus neemt, moet je nog lang met die kuur? En hoe gaat het met Leo (hoe krijgen jullie het überhaupt voor elkaar, tegelijkertijd Lyme!)
Als je wil heb ik ergens (als ik heel diep graaf) nog wel foto's van hoe die EM bij mij ontwikkelde in de loop van de weken, als je wil dat ik ze voor je opzoek om toe te sturen, laat me maar weten. Ik heb alleen geen foto's van de 'vlekkerige' fase omdat ik toen nog niet wist dat het Lyme was.