Nadia heeft gevraagd of ik ff in dit topic wilde kijken/reageren, dus hier ben ik

want wanneer een vrouw wat aan een man vraagt om te doen dan doe ie dat natuurlijk
Maar als actief brandweerman kan ik het volgende zeggen hoe het bij ons in het korps gaat en hoe ik het persoonlijk ervaar en handel(want ik kan niet voor alle korpsen/brandweermannen/vrouwen in NL spreken).
Bordjes/stickers zien wij niet altijd, meestal komen wij in het donker aanzetten (en zijn we al blij als we het huisnummer goed kunnen zien), maar vaak zitten de stickers niet op de meest goede plek om op te vallen..ook komen we vaak door een andere plek binnen dan de hoofdingang.
Vaak weten we al of er nog mensen en/of dieren binnen zijn door de berichtgeving van de alarmcentrale die we doorkrijgen tijdens de rit naar het adres. De centralisten vragen wel door of er nog mensen/dieren in de woning zijn. Ook krijgen we dit ter plekke vaak nog wel te horen van de bewoners/buren etc. Ikzelf ben mede doordat we zelf huisdieren hebben wel attent op wanneer we een woning betreden..ik heb ook standaard een dun jachtlijntje in de jaszak van mijn bluspak (maar ik denk dat ik daarmee 1 van de weinigen ben)om eventueel een dier mee naar buiten te nemen of anders, want weinig dieren laten zich dragen in paniek. Katten zijn t lastigst te vinden..vaak zien we zelf in een woning waarin t brandt al verdomd weinig door de rook en moeten we er op de tast door (je ziet echt je eigen hand niet al weet je dat je m zelf opsteekt recht voor je neus!!!)..probeer dan maar eens een kat te vinden die in een kast met kleren kruipt, want dat doen ze echt. Honden zijn makkelijker, die blijven wel lopen zolang ze kunnen en proberen de deur uit te gaan waar jij binnenkomt meestal.
"wij" doen wat we kunnen doen om mens en dier te redden, waarbij als het tot een keuze moet komen de mens voorgaat wat betreft redden, maar ik zal nooit en te nimmer mijn eigen leven of dat van mijn collega (altijd als koppel naar binnen) in gevaar brengen, niet voor een mens, en ook niet voor een dier, maar de grens ligt ver, en is altijd afhankelijk van de situatie ter plekke en die kan in een paar seconden omslaan bij een brand.
Ik heb inmiddels menig dier kunnen redden uit diverse benarde situaties, zoiets doe je gewoon wanneer je ervoor kiest om bij de brandweer te gaan, ook al vraag je jezelf ter plekke wel eens af hoeveel nut het heeft om bijvoorbeeld een kat uit de boom te halen met een hoogwerker...meestal springen die door de paniek er uit zichzelf uit door alle tumult ineens. Maar ja, als er gebeld is verwacht "het publiek"ook dat je wat doet...
Minder fijn is het om bij een wilde koe in de gierkelder te moeten stappen met het gevaar dat ie je been aan gort trapt, maar ook zo'n dier probeer je te redden.
Bottomline is.. wanneer er dieren bij een brand (of wat voor incident ook) betrokken is, en wij weten dat, dan doen wij als brandweer ook alles wat in onze macht ligt om dat leven ook te redden, of leed te verzachten.
En oh ja...ik heb ook rookmelders in huis..7 stuks, aangesloten op t electra, met batterij als back-up