Poll: Rookmelder(s)

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ivm een seminar met oa Hond&Veiligheid als thema heb ik de volgende vraag: wie heeft één of meer rookmelder(s) in huis?

Ja ik heb rookmelder(s)
61
87%
Nee ik heb geen rookmelder(s)
9
13%

Totaal aantal stemmen: 70

Re: Poll: Rookmelder(s)

MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Bericht door MarijeEnBoomer »

Inge en Bono schreef: Ik hoop het ook  :)
En ik snap je reactie, maar als ik dit dan lees;wat als er alles aan doen, terwijl het diertje niet thuis is...?
Ik denk dat Sella weer eens overdrijft.

Op duidelijke aanwijzingen (van buren) zijn de brandweermannen bij ons op zoek gegaan naar de tweede hond. Maar ze zijn niet uit zichzelf verder gaan zoeken naar meer honden door bordjes/manden etc
sella

Bericht door sella »

Ik heb vrienden en familie die bij politie en brandweer zijn.
Dus ik overdrijf niet en ook weet ik van bevriende amerikanen die bij de brandweer zitten ect die niet alleen voor de mensen gaan.

In de meterkast hangt op hun advies een briefje met hoeveel mensen en dieren er in het huis horen te zijn en wat de vaste ligplaatsen zijn van de dieren.
Dit om nodeloos zoeken te voorkomen, want in de dorpen is het toch veel meer ons kent ons en weten ze wel wie er honden hebben.
Dian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dian »

ik denk dat we allemaal het verhaal van de kat(ten) van Rianne hier op BP wel kennen. Rianne was niet thuis toen er brand uitbrak, maar haar kat is toen nog door ambulancepersoneel gereanimeerd. Deze  moet dus door brandweermannen  uit het flat zijn gehaald.........
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

sella schreef: Ik heb vrienden en familie die bij politie en brandweer zijn.
Dus ik overdrijf niet en ook weet ik van bevriende amerikanen die bij de brandweer zitten ect die niet alleen voor de mensen gaan.

In de meterkast hangt op hun advies een briefje met hoeveel mensen en dieren er in het huis horen te zijn en wat de vaste ligplaatsen zijn van de dieren.
Dit om nodeloos zoeken te voorkomen, want in de dorpen is het toch veel meer ons kent ons en weten ze wel wie er honden hebben.
Wat heb jij toch een mega grote vrienden groep en familie!! En dan toch jaren lang droog brood eten!!
Bijzonder leven heb je toch!!

Het lijkt mij absoluut niet boeiend hoe de brandweer in Amerika handelt! Niemand hier woont daar.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Dian schreef: ik denk dat we allemaal het verhaal van de kat(ten) van Rianne hier op BP wel kennen. Rianne was niet thuis toen er brand uitbrak, maar haar kat is toen nog door ambulancepersoneel gereanimeerd. Deze  moet dus door brandweermannen  uit het flat zijn gehaald.........
Nee dat verhaal ken ik niet.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

sella schreef: Ik heb vrienden en familie die bij politie en brandweer zijn.

Mag ik zeggen dat ik dit niet geloof OF een nutteloos advies vind? De honden hier hebben ook een vaste ligplaats, maar denk maar niet dat ze daar nog liggen als er brand is. Oké vogels en vissen oid in een kooi/aquarium waarschijnlijk wel. Misschien dat een kanarie pietje in een kooitje mee genomen kan worden. maar die diertjes kunnen 0 rook verdragen, dus dat zal snel over zijn. En de gemiddelde papegaaien kooi krijg je niet 1 2 3 buiten. naarnaast. Als ik schrijf dan (bijvoorbeeld) de vaste ligplaats van Vaya (toen Vaya hier nog woonde) in het mandje van het handoekenrekje in de keuken ligt dan zal niemand die hier bekend is weten waar dat dat is. Of als ik schrijf op de studeerkamer staat haar krabpaal. Dan moet ik al schrijven boven aan de trap 1ste kamer rechts bla bla.
Als dat ECHT het advies van de brandweer is hang ik er vandaag nog een briefje. Maar het lijkt me weinig zinvol. Ik ga op onderzoek uit ;)
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Onze kat lag onderin een ouderwetse dichte kinderstoel.
De brandweer zei ook: je hoeft je kat niet te zoeken die heeft het plekje met de minste rook opgezocht.
jara
4-sterren
4-sterren

Bericht door jara »

Nadia heeft gevraagd of ik ff in dit topic wilde kijken/reageren, dus hier ben ik  :biggrin2: want wanneer een vrouw wat aan een man vraagt om te doen dan doe ie dat natuurlijk :P

Maar als actief brandweerman kan ik het volgende zeggen hoe het bij ons in het korps gaat en hoe ik het persoonlijk ervaar en handel(want ik kan niet voor alle korpsen/brandweermannen/vrouwen in NL spreken).
Bordjes/stickers zien wij niet altijd, meestal komen wij in het donker aanzetten (en zijn we al blij als we het huisnummer goed kunnen zien), maar vaak zitten de stickers niet op de meest goede plek om op te vallen..ook komen we vaak door een andere plek binnen dan de hoofdingang.
Vaak weten we al of er nog mensen en/of dieren binnen zijn door de berichtgeving van de alarmcentrale die we doorkrijgen tijdens de rit naar het adres. De centralisten vragen wel door of er nog mensen/dieren in de woning zijn. Ook krijgen we dit ter plekke vaak nog wel te horen van de bewoners/buren etc. Ikzelf ben mede doordat we zelf huisdieren hebben wel attent op wanneer we een woning betreden..ik heb ook standaard een dun jachtlijntje in de jaszak van mijn bluspak (maar ik denk dat ik daarmee 1 van de weinigen ben)om eventueel een dier mee naar buiten te nemen of anders, want weinig dieren laten zich dragen in paniek. Katten zijn t lastigst te vinden..vaak zien we zelf in een woning waarin t brandt al verdomd weinig door de rook en moeten we er op de tast door (je ziet echt je eigen hand niet al weet je dat je m zelf opsteekt recht voor je neus!!!)..probeer dan maar eens een kat te vinden die in een kast met kleren kruipt, want dat doen ze echt. Honden zijn makkelijker, die blijven wel lopen zolang ze kunnen en proberen de deur uit te gaan waar jij binnenkomt meestal.
"wij" doen wat we kunnen doen om mens en dier te redden, waarbij als het tot een keuze moet komen de mens voorgaat wat betreft redden, maar ik zal nooit en te nimmer mijn eigen leven of dat van mijn collega (altijd als koppel naar binnen) in gevaar brengen, niet voor een mens, en ook niet voor een dier, maar de grens ligt ver, en is altijd afhankelijk van de situatie ter plekke en die kan in een paar seconden omslaan bij een brand.

Ik heb inmiddels menig dier kunnen redden uit diverse benarde situaties, zoiets doe je gewoon wanneer je ervoor kiest om bij de brandweer te gaan, ook al vraag je jezelf ter plekke wel eens af hoeveel nut het heeft om bijvoorbeeld een kat uit de boom te halen met een hoogwerker...meestal springen die door de paniek er uit zichzelf uit door alle tumult ineens. Maar ja, als er gebeld is verwacht "het publiek"ook dat je wat doet...
Minder fijn is het om bij een wilde koe in de gierkelder te moeten stappen met het gevaar dat ie je been aan gort trapt, maar ook zo'n dier probeer je te redden.

Bottomline is.. wanneer er dieren bij een brand (of wat voor incident ook) betrokken is, en wij weten dat, dan doen wij als brandweer ook alles wat in onze macht ligt om dat leven ook te redden, of leed te verzachten.

En oh ja...ik heb ook rookmelders in huis..7 stuks, aangesloten op t electra, met batterij als back-up
Laatst gewijzigd door jara op wo 04 feb 2015, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Dankjewel Allard! Wat ben je netjes opgevoed :)
Dat schijnt weer ander licht op de zaak. Het slecht zien van huisnummer, en dus al niet zien van de sticker.
Heb je daar nog evt tips voor om beter zichtbaar te maken?
En briefje in de meterkast? Van aantal huisdieren in huis + ligplaats? Gezamenlijke afspraak dus doen? Of is dat niet bekend/word nooit naar herkennen.

Top trouwens dat je een jacht lijntje bij draagt :)
Het lijkt me een bijzonder bijzondere ervaring door de rook niks zien, adrenaline etc.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Brrr ik krijg er toch ook wel de kriebels van. Het zal je maar gebeuren he, da's toch mijn grootste angst.

Ook altijd zo lastig wat je met je huis aan moet, je doet er dingen aan om te voorkomen dat er ongewenst iemand binnen komt, maar in zo'n geval wil je natuurlijk echt heel graag dat er iemand binnen komt.
Ik vind het zo'n ontzettend akelig idee dat huisdieren altijd weerloos zijn zonder hulp...als mens maak je nog kans als het alarm af gaat, maar wat als het afgaat en alleen de honden zijn thuis? Pfff...
Heb je daar nog tips voor Allard? Kan ik iets doen om de overlevingskans van mijn honden te vergroten?
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Proberen zelf mee naar buiten nemen als het gaat? Of een hondenluik. Maar dat moet je ook maar willen. Hierdoor vind ik zelf een bench niet fijn. Want dan kunnen ze niet vluchten. Deuren open laten is niet slim.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Nadia schreef: Proberen zelf mee naar buiten nemen als het gaat? Of een hondenluik. Maar dat moet je ook maar willen. Hierdoor vind ik zelf een bench niet fijn. Want dan kunnen ze niet vluchten. Deuren open laten is niet slim.
Kennisje van me is zo haar hond kwijt geraakt, die sliep in een bench in de bijkeuken, er brak brand uit bij de buren in de bijkeuken, door de rook konden ze zelf niet meer door het huis heen en de hond is gestikt omdat ie niet kon vluchten  :'(
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Nadia schreef: Proberen zelf mee naar buiten nemen als het gaat? Of een hondenluik. Maar dat moet je ook maar willen. Hierdoor vind ik zelf een bench niet fijn. Want dan kunnen ze niet vluchten. Deuren open laten is niet slim.
Nee ze kunnen hier niet in en uit lopen, een hondenluik gaat m niet worden. Dan heb ik geen tuin meer, wordt er naar iedereen in het gangetje geblaft en ik vraag me ook af of er luiken zijn waar Gijs door past  ;D

Op slot zit alles wel. Maar extra knippen wel / niet? Misschien dat ik ergens in de tuin toch nog maar wat touwen leg, die ik als lijn kan gebruiken. Je weet nooit he. De andere riemen hangen bij de voordeur.
jara
4-sterren
4-sterren

Bericht door jara »

huisnummer goed zichtbaar maken is relatief eenvoudig...zorg dat er geen bomen/struiken voor groeien..gebruik gewoon de standaard witte bordjes met zwarte cijfers, of reflecterende cijfers. Al die moderne aluminium kleuren en siercijfers maken het in het donker echt niet goed zichtbaar. Ook handig om je huisnummer eventueel achter op de schuttingdeur te plaatsen..altijd lastig voor ons om door steegjes etc. nog te weten bij welk huisnummer we zitten en of we voor de goede schuttingdeur staan.
Wanneer we naar binnen moeten komen wij echt wel binnen ..ALTIJD..daar hebben we de middelen wel voor bij ons op de brandweerwagen.
Wanneer je van huis gaat zorg dan dat je binnendeuren gesloten zijn..mocht er brand uitbreken in een kamer dan verspreidt het hierdoor minder snel door je huis dan wanneer alle deuren openstaan. Het kan zelfs zo zijn doordat je de deur dicht hebt gedaan de brand uit zichzelf smoort doordat de zuurstof opraakt (wat voor ons wel weer een gevaar is wanneer er ineens weer zuurstof bijkomt wanneer de deur open gedaan wordt -backdraft- ) maar daar zijn we op getrained om dat te herkennen.
Mocht je een sticker ophangen dat er dieren in huis zijn plak deze dan op ooghoogte, of op hoogte van de deurklink/knop van de deur waar je dat doet, en plak ze ook bij elke deur die toegang geeft van binnen naar buiten.
Briefje in de meterkast is geen algemene afspraak binnen de brandweer dus dat zal niet standaard bekeken worden, maar baadt het niet, dan schaadt het ook niet. wel wordt bij een brand standaard de hoofdschakelaar uitgezet door ons, dus we kijken wel in de meterkast, maar dan allen naar de stoppenkast zelf/hoofdschakelaar, en niet naar de binnenkant van de deur dus daar heeft ie niet zoveel zin. En meestal wordt de meterkast als een halve voorraadkast/opslagplaats gebruikt (wat wel wordt afgeraden), dus een briefje meer of minder valt vaak niet echt op..
Laatst gewijzigd door jara op do 05 feb 2015, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Dian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dian »

Nadia schreef: Nee dat verhaal ken ik niet.
is ook al weer een poos geleden: http://robvandam-dieren-weblog.blogspot ... t-met.html

Plaats reactie