Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bertine
Ik heb ook de kenwood ( cindy de schijf van jullie is binnengekomen!)
ik heb de eerste 10 kilo in 2 delen gemalen, dat was spier bot en orgaan. Ik had toen nog niet de schijf van Cindy met de grote taartpunt gaten.
Bij mij kwam er na ong 3 minuten malen wel een rare geur uit het aparaat. Toen ik het ding losdraaide zat er rondom de wokkel en tussen het mes en de schijf met gaatjes allemaal bot en vet. Ik heb het idee dat het vet te warm werd door het harde persen van de wokkel en dat daardoor een soort smeltgeur ontstond.

Binnenkort ga ik malen met de schijf van Cindy. ben benieuwd hoe dat dan gaat.

Nienke, de kenwood is een prima aparaat. Het enige nadeel tot nu toe vind ik dat het vulgat zo klein is (4 cm?) Daardoor moet alles wel eerst in redelijk smalle repen of stukken gesneden worden.

Veel vlees ineens achter elkaar malen zou ik niet zo snel doen. Door het malen wordt het vlees warm, en das natuurlijk bederf gevoelig. redelijk bevroren is een goede optie. En tussendoor zakjes vullen zou ik dan doen, heeft het aparaat ook ff rust.
Door Cindy de Wolf
Bertine schreef: Ik heb ook de kenwood ( cindy de schijf van jullie is binnengekomen!)
ik heb de eerste 10 kilo in 2 delen gemalen, dat was spier bot en orgaan. Ik had toen nog niet de schijf van Cindy met de grote taartpunt gaten.
Bij mij kwam er na ong 3 minuten malen wel een rare geur uit het aparaat. Toen ik het ding losdraaide zat er rondom de wokkel en tussen het mes en de schijf met gaatjes allemaal bot en vet. Ik heb het idee dat het vet te warm werd door het harde persen van de wokkel en dat daardoor een soort smeltgeur ontstond.

Binnenkort ga ik malen met de schijf van Cindy. ben benieuwd hoe dat dan gaat.

Nienke, de kenwood is een prima aparaat. Het enige nadeel tot nu toe vind ik dat het vulgat zo klein is (4 cm?) Daardoor moet alles wel eerst in redelijk smalle repen of stukken gesneden worden.

Veel vlees ineens achter elkaar malen zou ik niet zo snel doen. Door het malen wordt het vlees warm, en das natuurlijk bederf gevoelig. redelijk bevroren is een goede optie. En tussendoor zakjes vullen zou ik dan doen, heeft het aparaat ook ff rust.
Grotere vulopeningen ga je nergens bij een consumentenmachine vinden vanwege veiligheidsvoorschriften; er mag geen hand in passen. Echter kippennekken/eendennekken/kleine kalkoennekken, vleugels eend/kip, konijnrugkk, haasrugkk hoef je allemaal NIET kleiner te maken als je maar zorgt dat het net genoeg ontdooit is dat het gewrichtje werkt, dan trekt hij alles zo naar binnen.

Met mijn schijf zal je zien dat het vlees niet/nauwelijks warm wordt en je dus wel heel veel achtereen kan malen EN dat de machine niet (meer) warm wordt.
Door Haasm
Zaterdag voor het eerst 12kg gemalen met onze nieuwe Jupiter 885 vleesmolen met 16mm schijf en dat ging geweldig.
Twee keer de achteruitloopknop moeten gebruiken bij haaskarkas maar verder alles er in 1 keer doorheen. Het viel me ook op dat het vlees absoluut niet warm wordt als het eruit komt. Ook de motor (behuizing) wordt niet warm ofzo terwijl hij toch wel een uurtje heeft staan draaien (met tussenpozen om de boel af te wegen en in zakjes te doen).
Er is nu rund-, kalf-, kalkoen- en lama-vlees doorheen gegaan en ook haaskarkas, parelhoenpoot, kippennek, fazantnek, nier, hart en maag.
Het heeft wat gekost maar we zijn heel blij met het gemak van de molen. :D
Laatst gewijzigd door Haasm op ma 24 jun 2013, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mowgli
Haasm schreef: Zaterdag voor het eerst 12kg gemalen met onze nieuwe Jupiter 885 vleesmolen met 16mm schijf en dat ging geweldig.
Twee keer de achteruitloopknop moeten gebruiken bij haaskarkas maar verder alles er in 1 keer doorheen. Het viel me ook op dat het vlees absoluut niet warm wordt als het eruit komt. Ook de motor (behuizing) wordt niet warm ofzo terwijl hij toch wel een uurtje heeft staan draaien (met tussenpozen om de boel af te wegen en in zakjes te doen).
Er is nu rund-, kalf-, kalkoen- en lama-vlees doorheen gegaan en ook haaskarkas, parelhoenpoot, kippennek, fazantnek, nier, hart en maag.
Het heeft wat gekost maar we zijn heel blij met het gemak van de molen. :D
Fijn dat je tevreden bent met de Jupiter 885, ik ben er ook erg tevreden mee.

Ik moest in het begin wel even wennen, omdat ik mijn kalkoenspiervlees direct van de slager erdoorheen gejast had als test. Dat werd een beetje smurrie-achtig, ook met de 16 mm. schijf. Maar als het vlees nog licht bevroren is, is het echt geweldig! En de vleesbotten gaan er ook goed doorheen.

In het koksforum wordt trouwens ook een ideale temperatuur aanbevolen van 0 graden om vlees te malen, dat is kouder als de temperatuur die het vlees heeftwanneer het direct bij de slager vandaan komt (ca. 4 graden).
Door Haasm
Aha, 0 graden klinkt goed. Bij mij was het net ontdooid/net niet :-)
De nieren waren iets te ontdooid en dat was inderdaad een beetje drab geworden.

Wat me trouwens wel opviel bij het malen was dat de schroef aan de zijkant die het voorste deel (de behuizing met de worm) vast moet houden steeds lostrilde. Heb jij dat met jou machine ook? Denk eraan om een moer op te zetten waarmee ik hem kan 'vergrendelen'.
Door Mowgli
Haasm schreef: Wat me trouwens wel opviel bij het malen was dat de schroef aan de zijkant die het voorste deel (de behuizing met de worm) vast moet houden steeds lostrilde. Heb jij dat met jou machine ook? Denk eraan om een moer op te zetten waarmee ik hem kan 'vergrendelen'.
Ja, maar dan wel als ik vleesbot maal, met spiervlees en orgaan is het geen probleem.
De machine is natuurlijk niet gemaakt om vleesbot mee te malen ;)

Ben je niet bang dat door het trillen de moer muurvast komt te zitten waardoor je het "opzetstuk" niet meer kunt verwijderen?
Door Saartje2001
Ik heb ook de Jupiter maar bij mij gaat de schroef die het mes en de worm op zn plek houdt niet los. Na het malen loskrijgen is een groter probleem bij mij. Ik heb net te kleine handen en te weinig kracht. Ik vind het een super ding. Heeft al veel verschillende diersoorten gemalen en allemaal probleemloos. Ik ben ook super tevreden :)
Door Cindy de Wolf
Er is nog 1 schijf beschikbaar.

Als ik voor 10 juli nog minimaal 5 aanvragen krijg wil ik kijken of het nog mogelijk is op de valreep nieuwe schijven te hebben. Zo niet dan wordt het, zoals eerder gezegd, pas weer midden september.
Door berenboot
nog even een hele andere vraag vwb de electrische vleesmolen.

malen jullie er ook pens mee? Mijn ervaring is dat het met de porkert een crime is  :-\ maar goed gaat dat met de electrische vleesmolen? Worden de messen bijv snel bot?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door