Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dogsunlimited
Wat een vreselijk verhaal van Penny. Heel veel beterschap!
Allebei mijn honden barfen nu een jaar waarvan 1 totaal geen problemen heeft met het verteren van bot en de ander erg goed ging tot een paar weken terug. Hij kreeg een endeldarmontsteking en ik denk zelf doordat hij ineens bot moeilijk kan uitpoepen. De ontlasting is te hard en op alle mogelijke manieren heb ik geprobeerd dat te veranderen, maar het lukte niet. Ik voer nu volgens het prooidiermodel en ik moet zeggen dat het stukken beter gaat. Zit nu tussen de 10-15% bot. Ik heb honden van rond de 36,5 en 40 kilo.
Door tieneke
[quote="harns49"]
Over verteerbaarheid van botten gesproken..Penny is gisternacht met spoed geopereerd. Ze had net als vorig jaar een verstopping in haar darmen. Ze was de hele week al niet ok s morgens een paar keer haar ontbijt uitgespuugd. Ik dacht dat het een virusje was. Gistermorgen gooide ze zich op haar rug net als vorig jaar. Ik ben meteen naar de da gegaan. Penny's darmen zaten vol. Ze kreeg een pijnstiller en ik moest proberen er wat beweging in te krijgen [beetje pens met lever en een scheut olijfolie] en het leek ook wat te helpen maar in de avond werd ze slechter. Foto gemaakt en dat zag er niet goed uit. Ze zijn drie uren met haar bezig geweest. Er zat een keiharde klomp bot in het laatste deel van haar dikke darm [bot en andere troep] Precies dezelfde plaats als de vorige keer. Er gaat bij haar dus iets mis. Bot gaat moeiteloos door de dunne darm en het eerste deel van de dikke darm maar dan klontert het samen. Hoe en waarom? Ze vreet ontzettend veel takjes en eikels in het bos zou dat de oorzaak zijn? Ze verdroeg na de vorige operatie bot al niet zo goed meer. Ze braakte vaak stukjes bot en zelfs het vlees van het bot weer uit. Ze mag nu helemaal geen bot ook niet gemalen meer hebben want een volgende verstopping zal dodelijk zijn. De operatie was dramatisch zei de da; vanwege de vorige operatie en vanwege de ingreep. Het wordt daarbij een muilkorfje om in het bos want ze loopt maar te stofzuigen; zelfs aan de lijn. Ik zal voor haar nu een kalk preparaat moeten gebruiken, ik denk aan gistocal dat gebruikte ik vroeger ook voor onze eerste hond.
Vanacht was haar toestand zeer kritiek, nu is ze stabiel. Ze heeft een plas gedaan. Morgen beginnen ze voorzichtig met wat eten. Ik weet niet wanneer ze weer naar huis mag.
[/quote]
Ohwww wat vreselijk :o
Ik hoop dat het weer helemaal goedkomt met haar!
Heel veel sterkte.
Door ~Joke~
Bedankt! Morgen mag ze misschien op proef naar huis! Vorig jaar is ze te snel naar huis gegaan en dat ging toen niet goed; ze moest toen weer opgenomen worden. Ze zijn nu voorzichtiger!
Door Truus
[quote="harns49"]
Bedankt! Morgen mag ze misschien op proef naar huis! Vorig jaar is ze te snel naar huis gegaan en dat ging toen niet goed; ze moest toen weer opgenomen worden. Ze zijn nu voorzichtiger!
[/quote]
Hoe gaat het verder, eet ze weer en hoe is haar ontlasting?
Beter langer daar dan thuis met problemen i.d.d.
Door ~Joke~
Ze heeft gegeten maar of ze al ontlasting heeft gehad weet ik niet. Ik denk het bijna niet, de darmen zijn helemaal leeggehaald. Dat wordt ook nog spannend of het allemaal goed werkt.
Door Truus
[quote="harns49"]
Ze heeft gegeten maar of ze al ontlasting heeft gehad weet ik niet. Ik denk het bijna niet, de darmen zijn helemaal leeggehaald. Dat wordt ook nog spannend of het allemaal goed werkt.
[/quote]
Ja, spannend allemaal. Ik ga duimen ! ;)
Door Lizzy
[quote="harns49"]
Om 5 voor 5 vanmiddag mag ik haar ophalen!!
[/quote]

Oh heerlijk! Dus het gaat, naar omstandigheden, redelijk wel met haar? Tjonge, wat een zorgen he.... Wil je haar een voorzichtige knuffel van me geven?
Door Truus
[quote="harns49"]
Om 5 voor 5 vanmiddag mag ik haar ophalen!!
[/quote]
O fijn !!!! Geef maar een zacht knuffeltje :D
Door ~Joke~
Penny is weer thuis!!! Kyra was wat grommerig vanwege de vreemde lucht, Bandit heeft haar helemaal afgesnoven en Spike was gewoon blij ;)
Ik heb voor 3 dagen dieetvoer meegekregen; morgen moet ik haar nog 6 keer voeren daarna mag ik langzaam aan terug naar twee keer gaan. Overmorgen mag ik beginnen met haar eigen voer met het blikvoer te mengen. Ze heeft antibiotica, pijnstillers en een licht laxeermiddel mee. De da vroeg of ik niet overwoog een uitgelananceerde brok te gaan voeren; nee dus ;)
Er zijn twee harde bruine kluiten[takjes en eikels] uit haar darmen verwijderd. Er zaten witte spikkeltjes door [bot].
De oorzaak van deze verstopping was dus geen bot waar ik zo bang voor was maar het resultaat van haar gevreet.
Toch wordt me afgeraden verder nog bot te geven [ik durf het ook niet meer] misschien in de toekomst dubbel gemalen kipkarkas. Maar nu de eerste tijd gistocal.
Buiten krijgt ze een snuitje om want de volgende operatie overleeft ze niet.
Met Penny gaat het goed ze had vanmorgen zelf het infuus al uit haar pootje getrokken en lag al op haar verband te kauwen. Ze heeft gepoept.
Iedereen bedankt voor het meeleven!!
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op di 01 nov 2005, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bas rouge
[quote="harns49"]
Penny is weer thuis!!! Kyra was wat grommerig vanwege de vreemde lucht, Bandit heeft haar helemaal afgesnoven en Spike was gewoon blij ;)
Ik heb voor 3 dagen dieetvoer meegekregen; morgen moet ik haar nog 6 keer voeren daarna mag ik langzaam aan terug naar twee keer gaan. Overmorgen mag ik beginnen met haar eigen voer met het blikvoer te mengen. Ze heeft antibiotica, pijnstillers en een licht laxeermiddel mee. De da vroeg of ik niet overwoog een uitgelananceerde brok te gaan voeren; nee dus ;)
Er zijn twee harde bruine kluiten[takjes en eikels] uit haar darmen verwijderd. Er zaten witte spikkeltjes door [bot].
De oorzaak van deze verstopping was dus geen bot waar ik zo bang voor was maar het resultaat van haar gevreet.
Toch wordt me afgeraden verder nog bot te geven [ik durf het ook niet meer] misschien in de toekomst dubbel gemalen kipkarkas. Maar nu de eerste tijd gistocal.
Buiten krijgt ze een snuitje om want de volgende operatie overleeft ze niet.
Met Penny gaat het goed ze had vanmorgen zelf het infuus al uit haar pootje getrokken en lag al op haar verband te kauwen. Ze heeft gepoept.
Iedereen bedankt voor het meeleven!!
[/quote]

Geweldig dat ze gewoon weer lekker thuis is! En wat een opluchting dat ze heeft gepoept.
Succes met haar en haar snaai-gewoonte.
Door Mevroi Kruim
Ha, da's mooi! Fijn joh! :D :D
Enne, dus toch geen bot! Ja, eikels verteren honden nou eenmaal niet zo best, het zijn geen varkentjes, hoe de brokkenboeren ons dat ook willen laten geloven ;D ;D ;D en takjes al helemaal niet. Wat een vreetschuur zeg ;D ;D
Alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat Tara ook eikeltjes eet af en toe, maar dan wel ouwe verrotte, en zeker ook graag boomschors en rot hout. En modder, uit hele speciale plassen.

Mag ik vragen waarom je geen bot meer wilt voeren nu de verstopping niet door bot kwam? Is echt helemaal niet vervelend bedoeld hoor, echt eerlijk uit belangstelling.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door