Even terug komen op de hoeveelheid DHA en EPA en de verhouding tussen die twee. Ik heb het Grizzly Pet Products gevraagd en die kwamen terug met een interessantantwoord. Ik zal meneer Grizzly vragen of ik zijn hele antwoord hier mag zetten want anders trek ik dingen misschien uit z'n verband. Hij verteld ook dat de verhouding DHA en EPA afhankelijk is van welke vissoort je gebruikt.
En vervolgens vind ik ook dit :
In feite doet de verhouding EPA en DHA er helemaal niet toe. Ook de concentratie is niet van wezenlijk belang. Het gaat er om dat je de gewenste stoffen binnenkrijgt.
Jarenlang is door veel bedrijven beweerd dat EPA van belang was voor volwassenen en DHA voor zwangeren, (jonge) kinderen en baby’s. Op basis daarvan zijn veel ‘DHA only’ en ‘EPA only’ producten aan de man gebracht. Inmiddels is duidelijk dat die zienswijze onjuist is.
Er is volgens mij helemaal geen vergelijkend onderzoek gedaan tussen verschillende verhoudingen van de vetzuren EPA en DHA. Ik kan me ook niet herinneren ooit onderzoek gezien te hebben waarin gekeken werd naar verschillen tussen man en (niet-zwangere) vrouw en sporter versus niet-sporter. Misschien is er wel een klein beetje literatuur beschikbaar en heb ik het een en ander gemist. Maar het gaat waarschijnlijk niet om ‘major issues’.
Inmiddels is me wel duidelijk geworden dat mensen behoorlijk verschillende stofwisselingen kunnen hebben. Dus een ‘gouden’ verhouding bestaat sowieso niet. In de scheikunde zouden ze zeggen: neem een overmaat, dan heb je altijd voldoende substraat. Dus neem voldoende visolie en je hebt altijd genoeg EPA en DHA. Onze visolie bevat veel van beide. Ik vind dat een voordeel.
Wat betreft de concentraties. Je lichaam neemt DHA en EPA op uit voeding. Hoe geconcentreerd die voeding is, maakt niet uit. Het gaat er om dat je een bepaalde hoeveelheid van eet. Of dit in 1 capsules zit of in 2 voegt aan de werking niets toe. Of je moet een probleem hebben met de overige vetzuren (een paar calorieën extra). Ter vergelijking: Als je een vette vis eet, is de concentratie EPA en DHA veel lager dan in een capsule. Maar de werking is net zo goed (of zelfs beter, maar helaas niet altijd zonder vervuiling).
Overigens is de verhouding van de EPA en DHA gewoon gebaseerd op de herkomst: sardines en ansjovis.
Bron:
https://www.powersupplements.nl/kennisa ... e-epa-dha/