- do 29 okt 2020, 17:27
Tja, wat wil je.
Ze hebben echt het slechtste wat je kan doen, gedaan in mijn ogen.
Ofwel leg je weinig regels op en beroep je op de meewerkendheid, medelevendheid en gezond verstand van mensen, zoals NL gedaan heeft. Omdat ze dat het beste vonden of omdat Nederlanders nu eenmaal moeilijk regels volgen (dat zie je wel aan al die mensen die 'niet meer mee willen doen') en het dus geen optie was om veel vrijheden af te nemen, wil ik in het midden laten.
Maar goed, zelfs al is er een deel in protest, er zijn ook zat mensen die zich wel aan de aanbevelingen houden en hun gezond verstand gebruiken. Het is geen ideale situatie, dat wil ik niet zeggen, maar goed, bij ons is het nog erger.
En door mensen vertrouwen te geven en zelf verantwoordelijkheid te geven in deze zaak, krijgen ze ook meer verantwoordelijkheidsgevoel dan ze ales voor te zeggen.
Ofwel leg je duidelijke regels op, op tijd en streng genoeg, en handhaaf je ze.
Maar België doet men geen van beide.
Men heeft in België altijd al een traditie van regels opleggen die men niet kan controleren, en dus niemand volgt. Belgen accepteren wel regels, maar overtreden ze ook vlot als het even kan.
En dus legt men regels op, geeft de mensen het idee dat ze niet zelf na te denken hebben, gewoon de regels moeten volgen. Dat lukt goed de eerste golf.
Maar dan komt de 2e golf, niemand heeft nog zin om de regels te volgen, en de politiek wacht en wacht, en staat op de cijfers te kijken alsof ze vanzelf miraculeus gaan zakken. En de Belgen staan collectief op de politiek te wachten... Volgers als we zijn. Want als er geen regels zijn, mag toch alles?
En dan komt het beste, dan vaardigt men eind augustus,begin september tot pakweg 3 weken geleden regels uit die niemand echt begrijpt en die je op 5 verschillende manieren kan uitleggen zodat wat jij wil doen (feestje geven vb) altijd wel op 1 of andere manier binnen de regels te passen is, mits creatief zijn.
Zoals allemaal op een kluit gaan staan in de supermarkt, zolang je een mondmasker ophebt is dat toch ok? Thuisblijven als je ziek bent, deden de meesten niet. Een huisarts heeft zijn patiënten besmet door geen mondmasker te dragen... Enz... Zelf nadenken is er duidelijk niet bij..
Begin oktober komen er strengere regels waarvan ik mij afvroeg in welke zin ze nu eigenlijk strenger waren, en dat ik dus dacht dat ze niets gingen veranderen. En dan was men dus van plan om 2 weken af te wachten om te kijken of er resultaat kwam. Dat heeft men 10 dagen of zo gedaan, gelukkig niet langer want ze deden idd niets uit.
Om een idee te geven, Duitsland voert nu een zachte lockdown in (ongeveer dezelfde regels als nu bij ons gelden) met waarden, die wij hadden toen we aan het versoepelen waren.
Vorige week vond de Vlaamse minister-president dat het nog niet dramatisch was. Hij ging niet preventief blussen zei hij, hij ging wel wachten tot het huis in brand stond.. Daar is zo'n golf van kritiek op gekomen en hij is eigenlijk verplicht geweest wel met maatregelen te komen. Maar dik tegen z'n zin precies, en dan maar in bochten wringen om er zich uit te praten. De nieuwe premier heeft hem eigenlijk gewoon simpelweg overruled.
Ale bon, het is een wonder dat het niet al veel erger is.
Maar ik ben wel bang nu, ja.