Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Cizsel
Mispel heeft nu een paar dagen gewoon Rodi Rund/Lamshart. Morgen ga ik even naar de winkel om meer te halen.
Maar nu het volgende, ze krijgt twee porties van 50 gram, maar ik vind haar wat hongerig en zeurderig. Ze krijgt ietsje boven de 3%... maar als ze hongerig overkomt, moet ik dan meer geven?? Nu direct al? Of moet ik daarmee wachten tot het nieuwe voer wat gestabiliseerd is zegmaar?

Verder bedankt voor de tips Limpy, ik zal ff kijken... ik wou in ieder geval bibi proberen, maar ik zit ook te denken om gewoon honden-KVV te voeren en dan regelmatig Lamshart / Hart erbij te voeren zodat ze wat extra taurine enzo krijgt.
Door koekje
ze mag best meer hebben als ze daar behoefte aan heeft. het zogenaamde atkins-effect treedt vrij snel op meestal. met een maand was dat hier ongeveer wat meer gestabiliseerd.

in principe moet er in honden-kvv ook voldoende taurine zitten, want dat zit in al het rode rauwe vlees. katten vinden hart wel vaak erg lekker, dus af en toe een extra portie daarvan kan geen kwaad.
Door Cizsel
Gisteren heeft Mispel wat vroeg te eten gehad, dus die had ik voor het slapen gaan nog een portie van 50g extra gegeven... nou dat ging er schoon in! Vandaag ben ik bij de dierenwinkel gekeken, daar hebben ze Rodi, Stawi en Duck. Ook hebben ze blokjes lamshart, waar ik ook een halve kilo van heb meegenomen. Wat ik wel vond, is dat het behoorlijk over-priced is. Helaas was hun voorraad net op, dus ik moet ik het weer doen met Rodi... maar gelukkig eet ze dat goed! Ik heb ook 400g Stawi Vlees meegenomen, maar ik heb hetzelfde idee als Smuldier erbij, eigenlijk. Ben benieuwd. Verder vul ik haar porties nu tot 60g aan met extra stukjes Lamshart, dat vind ze heerlijk. Dit is niet gemalen, maar gewoon in blokjes! Ze heeft vandaag elfs 40g extra lamshart gegeten bovenop haar 100g Rodi...
Door koekje
volgens mij is stawi ook hetzelfde als smuldier.
fijn dat ze die blokjes goed eet! hoef jij niet te hakken, maar kan ze wel langzaam wennen aan knagen.

mijn ervaring is ook dat vers uit de (dieren)winkel vooral niet te goedkoop is. ik bestel mijn kattenvoer daarom over het algemeen bij versleveranciers en groothandel (kiezebrink) en haal het eea bij op de markt en van de islam slager.
Door Cizsel
Ja, ik wil uiteindelijk ook gaan bestellen, bij Gelukkigdier.nl ... die bezorgd bij mij in de regio, en heeft mijns inziens een goede keuze. Verder wil ik ook KIVO aan de hond voeren, maar dat moet ik ophalen in Assen. Beide gevallen vraagt om wat meer vriesruimte en verbruik, wat helaas nog niet het geval is totdat de puppy er ook is... of ik in ieder geval een grotere vriezer heb haha.

Poes vind volgens mij porties van 60g zelfs nog te weinig. Na haar maaltijd vanmorgen ging ze direct verder met zeuren!! Ik hou nog even vol tot het einde van de week, anders verhoog ik naar 75g lijkt mij? Ze kan rustig wat extra spek gebruiken, ze is altijd wat magertjes geweest vanwege dat ze zo moeizaam eet. Ik ben dus hartstikke blij dat ze goed eet nu!
Door Mevroi Kruim
Ik zou gewoon rustig aan wat meer geven, zeker als ze wat aan de magere kant is. Je merkt vanzelf als het genoeg/ te veel is. In het begin verteren brokkenkatten vaak nog niet optimaal en hebben ze meer nodig om op gewicht te blijven; in de loop van de tijd gaat dat dan weer beter en dat zie je dan aan hun omvang  ;)
Door Cizsel
Nou, ik weet het niet met die kat van mij hoor! Ik moet een hoop opnieuw leren en ontdekken, haha. Allereerst vind ik dat ze al beter oogt en ook beter aanvoelt, maar ik vraag me af of je dat wel zo snel merkt? Zal wel dan. Sowieso was ze deze winter al heerlijk zacht, maar haar vacht straalt nu ook veel meer zegmaar.

Ik had voor poes Stawi eruitgelegd, de Vlees variant. Volgens mij is dit een soort compleet versie, vergelijkbaar met de vlees-variant van Smuldier. Ik vond het in ieder geval erg veel op Smuldier lijken, en er zat volgens mij ook pens door (kweenie, die geur, beetje grijzige stukjes erdoor...)... dus ik dacht, ik probeer het gewoon, maar ik verwacht niet dat ze het gaat eten.... maar dat ging er haast nog sneller in dan Rodi!! Heerlijk vond ze het, ze likte het schoteltje een extra keer schoon! Ik was even naar het toilet voor een plas, en toen ik terugkwam was het al bijna op! Ik wist niet wat ik zag.
Toch vind ik dat vreemd, want ze is gek op haar stukje kip, als wij kip eten (gewoon rauw), en ze heeft de gevogelte smaken van blikvoer altijd erg lekker gevonden... maar Smuldier Kip wil ze dan niet eten? En Vlees wel?... vreemd. Denken jullie dat ik de Smuldier Vlees variant dan ook kan proberen? Ik wil niet teveel Smuldier/Stawi voeren, maar vanwege de kosten en de gemakszucht (bij de super te krijgen) is het ideaal, dus als ze de Smuldier Vlees dan wél zou eten... ik ga in ieder geval zeker door met experimenteren. Als de kat het niet lust, kan het naar de hond van m'n schoonzus dus dat is geen probleem  :biggrin2:

Toevoeging:

Ohja, trouwens, ik zit er een beetje mee te dubben dat ik aan verschillende diersoorten wil komen. Ze krijgt nu sowieso rund en lam, maar ik wil daar MINSTENS nog twee bij. Kip is ideaal, maar Smuldier Kip liet ze staan... eventuele andere, relatief makkelijk verkrijgbare diersoorten in KVV, tips zijn welkom!!
Laatst gewijzigd door Cizsel op wo 07 apr 2010, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
Zelf kip kopen en serveren dan?
De ene kip is de andere niet, vinden mijn katten tenminste, kip van de super eten ze maar die van Herby dan weer niet  >:(
Door koekje
ot en sien hebben een duidelijke voorkeur voor biologische kip. mijn portemonnee niet, dus ze eten maar vogel van herby en de markt en vleesturk.
Door Cizsel
Ja, ik denk dat ik eerst weer wat meeneem van de super, eerst gewoon filetjes. Als ik de kuikens erin krijg, neem ik een keertje boutjes/vleugeltjes mee, en als dat goed gaat dan doe ik gewoon karkasjes van de markt/poelier iets. Dan heeft ze in ieder geval haar kip. Verder ga ik tezijnertijd all animal bijvoeren, konijn. Dan heeft ze tenminste 4 soorten. Maar all animal moet ik bestellen, en het is best duur want hier in het noorden (Groningen) valt wat KVV/BARF betreft vrij weinig te vinden :( en als ik het bestel, moet ik óf meer dan 150 euro bestellen, en zoveel past nou ook weer niet in de vriezer... óf ik moet vrij veel verzendkosten betalen (10,50)
Door koekje
mss zijn er mensen uit die hoek die vaker dat soort merken kvv voeren, en kan je eens meebestellen.
je zou eens een oproepje kunnen zetten in de verzamelplaats. voor a'dam en zuid-west brabant weet ik het ongeveer wel te vinden, maar groningen enzo kan ik je niet verder mee helpen.
Door Cizsel
Ja, ik heb in ieder geval mijn stiefmoeder, en verder moet ik een keertje kijken. Ik zal binnenkort een berichtje plaatsen... zou wel fijn zijn als ik daarvan ook een paar dingen kan proberen!
Kan je een kat ook aanleren om dingen te eten? Ik bedoel, vaak, als je dingen van jongs af aan al voorschoteld, doen ze er veel minder moeilijk over... wij verwachten een kitten (en hopen dat het klikt met poes, gelukkig kunnen we evt. terugbrengen als het niet klikt... maar ik hoop/verwacht het wel!!!) en die wil ik direct ook KVV voeren, maar zoveel mogelijk afwisselend. Maar volgens mij is dat geen probleem toch? Denk dat ik dat wel enigzins kan 'leren'... smaak houden ze altijd, maar volgens mij snappen jullie wel wat ik bedoel haha, ben mezelf in de knoop aan het leggen om het te proberen uit te leggen :D

Voor morgen weer Stawi eruit. Ik ben blij dat ze dat lekker vind. Als we morgen boodschappen gaan doen zal ik wat extra kip meenemen voor poes!
Door Too
Ja hoor ik ben er van overtuigd dat je door iets regelmatig aan te bieden katten zover kunt krijgen dingen te eten [dat bedoel je toch?]
dikke Cera is er inmiddels van overtuigd dat paard, duif en hert echt heel erg lekker zijn
Daar heeft ze wel een paar keer honger voor geleden maar nu gaat t zonder aarzelen naar binnen, met houtduif is t overigens bij beide niet gelukt dat blijft brrrrr.

Over t algemeen zijn hummels veel makkelijker te overtuigen van de eetbaarheid van vers, al zijn er op t moment ook een paar jonge vers-miemels op t forum ;).
Door Limpy
Ben ik blij dat mijn jongste katertje al gespeend is met allerlei vers, zo leren ze het toch makkelijker eten (als mamma ook nog zegt dat het lekker is....)
Die heeft mijn volwassen katten geleerd dat vlees echt wel lekker is :)
Door Too
Mijn dames waren ongeveer een jaar oud toen ze bijna cold-turkey omgingen en echt ze hebben t van dag 1 met smaak gegeten, zelfs als ik een keer per ongeluk een bakje smuldier met pens voorschotelde.
Maar bij brok-voerende vrienden zag ik ook een 12 weken oud ventje enorm worstelen met een beetje hart, hij had heel lang geen idee wat ie er mee aan moest en ook later k heb nog nooit een kat zo zien hannessen met stukjes [hart en gedoneerde kipreepjes] t duurde eeuwig voor hij t weg gewerkt had :o
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door