In de VS wel, bij ons zijn het er nog steeds twee.Mevroi Kruim schreef: Begrijp ik nou goed dat er vier typen Weil in het vaccin zitten?
enten tegen ziekte van Weil
Moderator: Lizzy
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: enten tegen ziekte van Weil
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

In die in NL volgens mij maar 2. In de US hebben ze er 1 met 4.Mevroi Kruim schreef: Begrijp ik nou goed dat er vier typen Weil in het vaccin zitten?
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
maar om even te muggeziften, ze hebben een vaccin met 4 typen leptospirose bacterien. De Weil dat is maar één type nl de L. Icterohaemoragiae. Maar het blijkt dus dat andere serotypes van de leptospirosebacterie oprukken en daar zit een ontzettende geografische variatie in. Daarom is het voor ons zinloos om dat vaccin uit Amerika te gebruiken, want daar zitten serotypes in die hier niet zoveel voorkomen. Men is nu wel bezig om een vaccin te ontwikkelen, maar zoiets duurt jaren.
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Snap ik!
En tegen de tijd dat het vaccin er is zijn er weer nieuwe stammen die hier rondwaren
het blijft tobben 
En tegen de tijd dat het vaccin er is zijn er weer nieuwe stammen die hier rondwaren
Maar wat ik altijd heb begrepen is dat de L. Icterohaemoragiae het meest dodelijk is?
niet te geloven wat ik hier allemaal leesLizzy schreef: Mijn eerste honden zijn jarenlang in de winter tegen Weil gevaccineerd![]()