Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

*Dorothea* schreef: je schrijft dat een stroomband nooit nodig is, het andere woorden alle problemen kun je op een positieve manier oplossen.
Dus ik ben gewoon een looser van een hondenbaas die vanwege onkunde z'n hond mishandelt.
Tsja ik heb die band nog nooit hoger dan standje 18 gebruikt, en een paar weken geleden heb ik hem van jetje gegeven op stand 14 van de 128. Vraag me af wat zieliger is, nog 5 jaar koekiekoekie met een gestresste hond, of een hond die meteen weer ontspannen is en de boodschap begrijpt.
Weet je Dorothea, ik snap dat je zo reageert hoor, maar het is serieus nergens voor nodig!

Ten eerste was ik erbij, toen WIJ jou adviseerde de stroomband te proberen. Ik was erbij dat we hem bij Indy hebben toegepast. Jij hebt daarbij de stroomband niet op standje hoog gebruikt maar we hebben de werkstand van hem opgezocht. Ik heb nergens gezegd dat jij een looser bent van een hondenbaas. Ik heb al helemaal nergens gezegd dat jij uit onkunde je hond hebt mishandelt. Ik weet als geen ander dat je met Indy met een zeer ingewikkeld probleem zat. Ik weet als geen ander hoe hard je hebt gewerkt. Ik weet als geen ander hoeveel adviezen je hebt ingewonnen.

Ik zeg daarnaast in mijn eerste reactie gelijk dat ik zelf een stroomband heb en deze ook meerdere keren heb gebruikt. Dus ik weet wederom als geen ander.

Het enige dat ik zeg is dat er tegenwoordig veel nieuwe inzichten zijn in hondengedrag en er vandaag de dag vast GT's waren geweest die je hadden kunnen helpen zonder stroomband. En misschien heb ik ongelijk hoor!

Maar volgens mij voel je je veeeeeel meer aangesproken dan dat mijn bedoeling was.
*Dorothea* schreef: je schrijft dat een stroomband nooit nodig is, het andere woorden alle problemen kun je op een positieve manier oplossen.
Dus ik ben gewoon een looser van een hondenbaas die vanwege onkunde z'n hond mishandelt.
Tsja ik heb die band nog nooit hoger dan standje 18 gebruikt, en een paar weken geleden heb ik hem van jetje gegeven op stand 14 van de 128. Vraag me af wat zieliger is, nog 5 jaar koekiekoekie met een gestresste hond, of een hond die meteen weer ontspannen is en de boodschap begrijpt.
Dat bedoel ik dus, trainen is vaak gewoon stressvol in zulke situaties, ook met de juiste methode. Dan zou mijn keuze ook zo zijn geweest denk ik.
Ik heb de stroomband zelf gebruikt tegen het jagen. En ik zou zelf bij God niet weten hoe ik het Linga af had moeten leren zonder stroomband. Maar dat wil niet zeggen dat omdat ik het niet weet het ook onmogelijk is. Ik weet zeker dat er mensen zijn die het Linga wel hadden kunnen afleren zonder stroomband, op een positieve manier. Ik zou het zelf alleen nog niet weten.Maar ik hoop daar binnenkort wel achter te komen.
tja maar toch he, als ik dan mag kiezen tussen maanden zoniet jaren aanmodderen met alle stress van dien voor zowel baas als hond óf 1 a 2 keer de stroomband op een verantwoorde manier gebruiken om vervolgens weer met plezier te kunnen wandelen dan zou ik toch voor het laatste kiezen.

Mits verantwoord gebruikt zal een hond er echt geen trauma's aan over houden of er snachts huilend van wakker liggen omdat hem/haar zo'n pijn is gedaan....
Ik ben ook voor de stroomband in goede handen
Cesar liet een vbtje zien waarbij hij hem gebruikte. 
Honden die heel geïnteresseerd zijn in ratelslangen. Weet dat zo'n beet dodelijk is en dat je echt geen risico wil nemen.
Hond kreeg 1 keer een stootje toen die dat dier wou gaan inspecteren. De volgende keer dat die het ratelen hoorde liep die er met een boog omheen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat alles wat hij doet goed is, maar kan me wel vinden in sommige van zijn training methoden.
**Marjolijn** schreef: tja maar toch he, als ik dan mag kiezen tussen maanden zoniet jaren aanmodderen met alle stress van dien voor zowel baas als hond óf 1 a 2 keer de stroomband op een verantwoorde manier gebruiken om vervolgens weer met plezier te kunnen wandelen dan zou ik toch voor het laatste kiezen.

Mits verantwoord gebruikt zal een hond er echt geen trauma's aan over houden of er snachts huilend van wakker liggen omdat hem/haar zo'n pijn is gedaan....
Als je een passende/goede methode hebt om je hond iets af of aan te leren, kost dat geen maanden modderen en kost dat ook geen stress. Maanden modderen en stress : niet de juiste methode.

En ik heb met mijn eigen ogen gezien wat een stroomband teweeg kan brengen. En ik kan je vertellen, ook verantwoord gebruikt kan deze heel veel trauma veroorzaken. Niet op de manier waarop Dorothea 'm heeft ingezet hoor. Maar wel op de manier waarop ik 'm heb ingezet.
kaszi schreef: Ik ben ook voor de stroomband in goede handen
Cesar liet een vbtje zien waarbij hij hem gebruikte. 
Honden die heel geïnteresseerd zijn in ratelslangen. Weet dat zo'n beet dodelijk is en dat je echt geen risico wil nemen.
Hond kreeg 1 keer een stootje toen die dat dier wou gaan inspecteren. De volgende keer dat die het ratelen hoorde liep die er met een boog omheen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat alles wat hij doet goed is, maar kan me wel vinden in sommige van zijn training methoden.
ik heb een keer een aflevering gezien waarbij hij een stroomband inzette bij een border collie die in autobanden van rijdende auto's ging hangen. Levensgevaarlijk voor de hond.
Een vriendin van mij woont langs een drukke weg en heeft een stroomdraad langs haar erf. Ze zegt ook ik heb liever dat ie een oplawaaier krijgt van die draad dan dat ie plat op de weg ligt.
En misschien kun je je hond ook wel met een koekje leren hoor dat ie geen autoband of ratelslang moet pakken, alleen in dit soort levensgevaarlijke situaties kun je beter voor een quick fix gaan in mijn ogen.
nu wordt er dus weer net gedaan of er in het jaren (zogenaamd) aanmodderen 'niets' gebeurd/getraind is... maar voor het goed werken met bijv een stroomband heb je een goede basis nodig en dat vergeten in mijn ogen veel mensen. En laten we wel wezen, in dit geval gaat het meestal niet om de mensen die al lang aan het trainen zijn (onder gedegen begeleiding) en bij wie het gewoon niet werkt, maar net om de mensen die denken aan de hand van een tvprogramma iets na te doen om een probleem dat bestaat 'snel' even op te lossen (want het is de schuld van de hond en zeker niet van de mens) Dus toch het onderscheid quick fix, of mensen die al jaren werken en er net niet helemaal doorheen komen, maar die wel een trainingsbasis hebben, waarbij er aan de basis'commando's gewerkt is en van mens en hond die elkaar in grote lijnen begrijpen
Deesje schreef: nu wordt er dus weer net gedaan of er in het jaren (zogenaamd) aanmodderen 'niets' gebeurd/getraind is... maar voor het goed werken met bijv een stroomband heb je een goede basis nodig en dat vergeten in mijn ogen veel mensen.
Ja dat ben ik met je eens. Dat zag ik ook duidelijk bij Indy, na één sessie liet hij zien waar we al jaren op trainden. Hij wist het natuurlijk wel maar was niet gemotiveerd om het te doen. Ik kon hem ook gewoon nergens mee belonen, voer en speeltjes interesseerden hem niks.
Lizzy schreef: Als je een passende/goede methode hebt om je hond iets af of aan te leren, kost dat geen maanden modderen en kost dat ook geen stress. Maanden modderen en stress : niet de juiste methode.
mmmmm ik ben al maanden/jaren aan t trainen om het blaffen te verminderen.....
als je een hond heb die zo n giga drive heeft om te blaffen... dat ie op het laagste van een stroomband de eerste keer heel even een wenkbrauw optrok om vervolgens er gewoon door heen te knallen.... ook toen ie hoger ging.. totaal geen reactie(onder begeleiding)
sterker nog.. had het idee dat het hem gewoon prikkelde.... daarnaast is ie ook zo geprikkeld....
dus na een aantal dingen te hebben gebruikt  nu met voer bezig.. of het helpt .. mwah.... hij houd zn kop dicht als ie een bek vol met kip heeft(alhoewel die dan door moppert)  maar zo blijf ik het doen.... en dat doe ik dus al tijden... of het de goede manier is?
geen idee..... maar heb me erbij neer gelegd hem ooit nog zn bekkie te snoeren...
of degene die wel de oplossing weet...... ik hou me aanbevolen
vanaalst schreef: mmmmm ik ben al maanden/jaren aan t trainen om het blaffen te verminderen.....
als je een hond heb die zo n giga drive heeft om te blaffen... dat ie op het laagste van een stroomband de eerste keer heel even een wenkbrauw optrok om vervolgens er gewoon door heen te knallen.... ook toen ie hoger ging.. totaal geen reactie(onder begeleiding)
sterker nog.. had het idee dat het hem gewoon prikkelde.... daarnaast is ie ook zo geprikkeld....
dus na een aantal dingen te hebben gebruikt  nu met voer bezig.. of het helpt .. mwah.... hij houd zn kop dicht als ie een bek vol met kip heeft(alhoewel die dan door moppert)  maar zo blijf ik het doen.... en dat doe ik dus al tijden... of het de goede manier is?
geen idee..... maar heb me erbij neer gelegd hem ooit nog zn bekkie te snoeren...
of degene die wel de oplossing weet...... ik hou me aanbevolen
Heb je al eens geprobeerd om hem op commando te leren blaffen?
Overigens ben ik wel blij dat de trainingsmethodes de laatste jaren zo zijn veranderd. Als ik nu zie hoe snel ik bv Patsy met de clicker kan leren dat vervelende handelingen als nagels knippen en tandjes kijken helemaal niet erg zijn. Maar goed zij is ontzettend eager op de clicker, ik heb hem met 9 weken al aangeleerd. Maar Indy die boeit het niks, terwijl ik hem op dezelfde manier heb aangeleerd. Maar ja bij hem ben ik pas begonnen met clickeren toen hij probleemgedrag kreeg. En dat vind ik wel goed hoor aan de MG cursus, het is ontzettend gericht op het voorkomen van probleemgedrag. Er werd ook tegen de cursisten gezegd na het examen dat ze altijd mochten bellen als ze tegen problemen aanliepen. Liever gelijk een probleem aanpakken dan het jaren te laten inslijten en het er haast niet meer uit kunnen trainen. Terwijl mijn zus bij de KC dus werd weggestuurd omdat haar hond een gedragsprobleem had.  :-X
vanaalst schreef: ja maar daar snapt ie geen reet van en dan is ie in de war en blijft blaffen!!!!!
dan raakt ie helemaal dul en blijft bezig
en dan niet even he... maar gerust heel de dag....
dat schijnt de methode te zijn om het commando stil aan te leren.
Maar ik denk ook dat het lastig is al ze dat gedrag al jaren laten zien. Wij hebben geluk gehad met ons schipperke. We wisten dat het keffers zijn. Dus de allereerste keer dat pupmans op 7 weken oud bij de vensterbank opstond om te blaffen, kreeg ie een telefoonboek naar z'n kop geslingerd. Nooit meer gedaan. Maar dan heb je geluk, dat je op de allereerste keer net op tijd de goede straf geeft.
Patsy blaft erg naar alles wat voorbij loopt. Wat ik nu doe is dat ik het commando kijk geef als er iemand langs loopt, dan klik ik en beloon haar met wat lekkers. Soms ben ik te laat en dan blaft ze toch. Dan zeg ik kijk, dan kijkt ze me aan en stopt met blaffen. Dan beloon ik haar wel met m'n stem, maar geen klik en lekkers. Maar ik train me werkelijk de tandjes, want als dit straks echt een gewoonte wordt dan is het niet meer te doorbreken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door