Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Pauline
frodo quin schreef:Ai, klinkt ernstig. :( Veel beterschap!
Ik heb nog geen idee of het ernstig is..... Maar zoals het nu is kan ik niet nog heel lang verder, dat weet ik wel. Elke ochtend moet ik mijn middenrif rechtzetten, want dan voelt het alsof het helemaal naar links gedraaid staat en ik kan precies de plek aanwijzen waar er "iets" klem zit.... Rot gevoel dat is het vooral. En tja dan loop je er wel weer tegenaan dat het behoorlijk lastig is om een niet al teveel voorkomende afwijking te hebben...., in Hengelo hadden ze geen clue waar ik het over had.
Door Pauline
Lil schreef:Vervelend Pauline! Dat kunnen ze wel operatief goed verhelpen. :-*

Komt vast helemaal goed, daar twijfel ik dan weer niet over. Alleen de weg ernaartoe en het ongemakkelijke gevoel, da's altijd vervelend.
Door Lil
Pauline schreef:Komt vast helemaal goed, daar twijfel ik dan weer niet over. Alleen de weg ernaartoe en het ongemakkelijke gevoel, da's altijd vervelend.
Ja voordat ze opereren voel je je ruk en erna ben je een hele poos alles behalve florisant zacht uitgedrukt.

Dus sterkte! :-*
Door dinky89
Fijn dat ze de vermoedelijke oorzaak hebben gevonden Pauline! Hopelijk nu snel een behandelplan/actieplan zodat het verholpen kan worden :-*

Hier vanmorgen erachter gekomen dat vl niet volledig boodschappen had gedaan. Dus geen fruitontbijt als ontbijt, geen banaan mee en ook geen extra broodjes in huis ter compensatie. Thuis komen met honger en nog steeds w88 op eten...
Door Anne in Zweden
Fijn dat dat achter de rug is, Pauline! En nou maar hopen dat een operatie tzt niet nodig zal zijn, dat je maag niet klem zit. Het klinkt allemaal heel onaangenaam en onhandig. Knuffel voor jou, omdat je altijd zo positief blijft ondanks alles! :-*
Door MillyMol
Pauline schreef:Ik heb nog geen idee of het ernstig is..... Maar zoals het nu is kan ik niet nog heel lang verder, dat weet ik wel. Elke ochtend moet ik mijn middenrif rechtzetten, want dan voelt het alsof het helemaal naar links gedraaid staat en ik kan precies de plek aanwijzen waar er "iets" klem zit.... Rot gevoel dat is het vooral. En tja dan loop je er wel weer tegenaan dat het behoorlijk lastig is om een niet al teveel voorkomende afwijking te hebben...., in Hengelo hadden ze geen clue waar ik het over had.
Als het is wat ik denk wat het is op basis van je verhaal (z.g. ‘sliding hernia’) dan komt het toch vaker voor dan menigeen denkt. In de westerse wereld heeft ongeveer 40% van de mensen ouder dan 60 jaar een middenrifsbreuk. Onder de 60 jaar is dat 25-40%. Vaak zonder klachten, dus vaak is het een toevalsbevinding. Jij hebt duidelijk wel klachten.
Totdat je de uitslag hebt kun je misschien iets met (een of meer van) onderstaande tips:
-Verhoog het hoofdeinde van je bed met ongeveer 10 cm.
-Als je moet bukken, zak dan door je knieën en buig niet voorover.
-Zorg voor een gezond lichaamsgewicht.
-Eet voldoende vezels, drink voldoende en beweeg regelmatig om verstopping te voorkomen, zodat je niet zo hard hoeft te persen.
-Eet en drink niet meer de laatste drie uur voordat je gaat slapen.
-Vermijd grote en vette maaltijden, eet liever kleinere porties verspreid over de dag.
-Vermijd alcohol, chocola, pepermunt, citrusvruchten en scherpe kruiden.
-Stop met roken.
-Vermijd knellende kleding, ter hoogte van de maag.
Door Pauline
MillyMol schreef:Als het is wat ik denk wat het is op basis van je verhaal (z.g. ‘sliding hernia’) dan komt het toch vaker voor dan menigeen denkt. In de westerse wereld heeft ongeveer 40% van de mensen ouder dan 60 jaar een middenrifsbreuk. Onder de 60 jaar is dat 25-40%. Vaak zonder klachten, dus vaak is het een toevalsbevinding. Jij hebt duidelijk wel klachten.
Totdat je de uitslag hebt kun je misschien iets met (een of meer van) onderstaande tips:
-Eet voldoende vezels, drink voldoende en beweeg regelmatig om verstopping te voorkomen, zodat je niet zo hard hoeft te persen.
-Vermijd grote en vette maaltijden, eet liever kleinere porties verspreid over de dag.
-Stop met roken.
Deze leefregels gaf de dokter me 3 maanden geleden al MillyMol en ik voldoe aan alle..... Dus ook dat helpt me niet helaas. De enige waar ik me wel schuldig aan maak is af en toe chocolade. Helaas heb ik het door de breuk ook benauwd, vooral als ik lig. Dan is het net of iets mijn long in elkaar drukt en dat maakt weer dat ik onwijs moet hoesten en dat maakt uiteraard weer dat het gevoel erger wordt.

Verder weet ik precies wanneer het ontstaan is..... Toen ik half januari het weer tijd vond om mijn buikspieroefeningen te gaan doen, ik voelde het echt erin schieten. Ook tillen is niet goed, dat weet ik, maar ik heb nou eenmaal een kleine 15 kg hond die ik regelmatig in en uit de buggy moet zetten, dat is niet anders. Ik ga het maar op me af laten komen en kijk wel hoe of wat verder. Houd me zo goed mogelijk aan de leefregels die jij hierboven plaatst en ga proberen nog wat gewicht kwijt te raken, hoewel het overgewicht dat ik bezit niet op mijn buik zit..... ::) :biggrin2:
Door Anne in Zweden
MillyMol schreef:Als het is wat ik denk wat het is op basis van je verhaal (z.g. ‘sliding hernia’) dan komt het toch vaker voor dan menigeen denkt. In de westerse wereld heeft ongeveer 40% van de mensen ouder dan 60 jaar een middenrifsbreuk. Onder de 60 jaar is dat 25-40%. Vaak zonder klachten, dus vaak is het een toevalsbevinding. Jij hebt duidelijk wel klachten.
-Stop met roken.
Klinkt als de tips die je krijgt bij brandend maagzuur? *gaat eens googelen*
Door MillyMol
Anne in Duitsland schreef:Klinkt als de tips die je krijgt bij brandend maagzuur? *gaat eens googelen*
Klopt, maar ook bij een sliding hernia, waarbij vaak ook sprake is van teruglopen van maagzuur in de slokdarm.
Door MillyMol
Pauline schreef:Deze leefregels gaf de dokter me 3 maanden geleden al MillyMol en ik voldoe aan alle..... Dus ook dat helpt me niet helaas. De enige waar ik me wel schuldig aan maak is af en toe chocolade. Helaas heb ik het door de breuk ook benauwd, vooral als ik lig. Dan is het net of iets mijn long in elkaar drukt en dat maakt weer dat ik onwijs moet hoesten en dat maakt uiteraard weer dat het gevoel erger wordt.

Verder weet ik precies wanneer het ontstaan is..... Toen ik half januari het weer tijd vond om mijn buikspieroefeningen te gaan doen, ik voelde het echt erin schieten. Ook tillen is niet goed, dat weet ik, maar ik heb nou eenmaal een kleine 15 kg hond die ik regelmatig in en uit de buggy moet zetten, dat is niet anders. Ik ga het maar op me af laten komen en kijk wel hoe of wat verder. Houd me zo goed mogelijk aan de leefregels die jij hierboven plaatst en ga proberen nog wat gewicht kwijt te raken, hoewel het overgewicht dat ik bezit niet op mijn buik zit..... ::) :biggrin2:
Je kunt niet meer doen dan je best Pauline. Die druk die je op je long voelt is niet zo vreemd als een deel van de maag de borstholte inschuift, wat in jouw geval niet ondenkbeeldig is. Sterkte komende tijd!
Door MargaS
Heb je voor je maag al eens een theelepeltje Backing Soda in een glas water geprobeerd? Ik vind het een verademing. Doet natuurlijk niks voor het technische probleem van het middenrif.
Door Pauline
Ik heb totaal geen last van mijn maag, dat is het stomme.....

Ik heb "alleen" maar een klemmend gevoel links onder de borst, een behoorlijke bult daar en uitstraling tot achter mijn strottenhoofd.

Heel af en toe komt er voedsel omhoog, kan ik jouw tip dan toepassen Marga? Ik heb ook al kokosolie geprobeerd, maar dan proef ik echt de hele dag kokos.......
Door Hope
Beterschap Pauline! Hopelijk komt er snel verbetering nu ze weten wat er aan de hand is!
Door Anne in Zweden
Pauline schreef:Ik heb totaal geen last van mijn maag, dat is het stomme.....

Ik heb "alleen" maar een klemmend gevoel links onder de borst, een behoorlijke bult daar en uitstraling tot achter mijn strottenhoofd.

Heel af en toe komt er voedsel omhoog, kan ik jouw tip dan toepassen Marga? Ik heb ook al kokosolie geprobeerd, maar dan proef ik echt de hele dag kokos.......

Ook als je ontgeurde kokos neemt?
Door Pauline
Anne in Duitsland schreef:Ook als je ontgeurde kokos neemt?
Die heb ik nooit Anne, die schijnt niet goed te zijn en vaak gemaakt van slechte kokosnoten, dat wil ik dan ook weer niet. Ik heb altijd de biologische extra virgin cocosoil.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door