Pauline schreef:Ik heb nog geen idee of het ernstig is..... Maar zoals het nu is kan ik niet nog heel lang verder, dat weet ik wel. Elke ochtend moet ik mijn middenrif rechtzetten, want dan voelt het alsof het helemaal naar links gedraaid staat en ik kan precies de plek aanwijzen waar er "iets" klem zit.... Rot gevoel dat is het vooral. En tja dan loop je er wel weer tegenaan dat het behoorlijk lastig is om een niet al teveel voorkomende afwijking te hebben...., in Hengelo hadden ze geen clue waar ik het over had.
Als het is wat ik denk wat het is op basis van je verhaal (z.g. ‘sliding hernia’) dan komt het toch vaker voor dan menigeen denkt. In de westerse wereld heeft ongeveer 40% van de mensen ouder dan 60 jaar een middenrifsbreuk. Onder de 60 jaar is dat 25-40%. Vaak zonder klachten, dus vaak is het een toevalsbevinding. Jij hebt duidelijk wel klachten.
Totdat je de uitslag hebt kun je misschien iets met (een of meer van) onderstaande tips:
-Verhoog het hoofdeinde van je bed met ongeveer 10 cm.
-Als je moet bukken, zak dan door je knieën en buig niet voorover.
-Zorg voor een gezond lichaamsgewicht.
-Eet voldoende vezels, drink voldoende en beweeg regelmatig om verstopping te voorkomen, zodat je niet zo hard hoeft te persen.
-Eet en drink niet meer de laatste drie uur voordat je gaat slapen.
-Vermijd grote en vette maaltijden, eet liever kleinere porties verspreid over de dag.
-Vermijd alcohol, chocola, pepermunt, citrusvruchten en scherpe kruiden.
-Stop met roken.
-Vermijd knellende kleding, ter hoogte van de maag.