Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
Too schreef: wo 02 jun 2021, 15:03 En nou lees ik dat Duitsland, NRW in ieder geval, voor onbepaalde tijd helemaal stopt met inenten omdat de vaccinaties op zijn...
Is natuurlijk allemaal overmacht maar ik kan me de frustratie goed indenken
Zei ik toch al, dat het hier drama is.... Alleen 2e gaan door. Maar het is wel vrijgegeven over een week dus iedereen kan, aangezien gevaccineerden meer rechten hebben hier, moet je dat wel "mogelijk "maken. Maar er is alleen niks .... ::) :-X
Wellicht dat we dan de Jansens vaccins kunnen overnemen? :P
@Cindy de Wolf:
Ik lees in dit artikel dat nu er wordt gestopt met Janssen in te plannen er wordt gekeken naar vrijwillige keuze voor Janssen:
'Lastig advies'
De minister vindt het een "lastig advies" van de Gezondheidsraad, omdat we het vaccin nog wel nodig hebben. Daarom wordt Janssen nog wel ingezet voor bepaalde groepen zoals zeevarenden, militairen die op missie gaan of dak- en thuislozen.

De Gezondheidsraad schrijft ook in zijn advies dat groepen die moeilijk bereikbaar zijn voor een tweede vaccinatie, bijvoorbeeld daklozen, meer baat hebben bij het Janssen-vaccin dan bij Pfizer of Moderna, omdat van Janssen maar één dosis nodig is.

Wel wil de minister kijken of het mogelijk is om Janssen in te zetten als 'keuze-optie' voor iedereen die dat wil, omdat het nog steeds een goed werkend en veilig vaccin is. Eerst wil De Jonge "heel lastige juridische en uitvoeringsaspecten" met spoed laten onderzoeken.
Ben benieuwd of er vandaag wel weer jaartallen bijkomen die een afspraak mogen maken. Verwachting was dat vriendje gisteren aan de beurt zou zijn maar toen kwamen er ineens geen jaartallen beschikbaar.
dinky89 schreef: do 03 jun 2021, 08:38 @Cindy de Wolf:
Ik lees in dit artikel dat nu er wordt gestopt met Janssen in te plannen er wordt gekeken naar vrijwillige keuze voor Janssen:

Ben benieuwd of er vandaag wel weer jaartallen bijkomen die een afspraak mogen maken. Verwachting was dat vriendje gisteren aan de beurt zou zijn maar toen kwamen er ineens geen jaartallen beschikbaar.
thankx, ja zo had ik het ook begrepen. Maar er is nog niets duidelijk over. In principe moet ik dinsdag.
Ik heb nu dit spel gedownload wellicht hebben andere er ook wat aan; https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... -prikangst onderaan staat wat je in moet vullen en krijg je een link van de playstore. Misschien gaat het helpen.
Nou, in NL zou ik nu een afspraak kunnen maken. In DE officieel vanaf maandag, maar op de een of andere manier denk ik dat dat voorlopig nog niet gaat lukken, wanneer 30 miljoen mensen dat maandag allemaal tegelijk willen doen... ::)
Kim_S schreef: do 03 jun 2021, 10:20 Nou, in NL zou ik nu een afspraak kunnen maken. In DE officieel vanaf maandag, maar op de een of andere manier denk ik dat dat voorlopig nog niet gaat lukken, wanneer 30 miljoen mensen dat maandag allemaal tegelijk willen doen... ::)
In onze deelstaat kan het sowieso niet tot half juni en ze verwachten heel juni niet. Hebben geen vaccins, zijn allemaal voor 2e vaccinaties bedoeld.
Ik snap het echt niet , dacht dat ze in de EU de vaccinaties naar rato verdeeld hadden, nou blijkbaar niet dus. Of Nederland is gewoon slimmer geweest en heeft zelf meer gekocht. Is goedkoper dan al die maatregelen ellende ::)

Mijn jongere broertje kan dus ook al een afspraak maken ;) Ik ben benieuwd wat er allemaal voor nodig is, gezien ik wel kon inloggen :g:
Kaio schreef: do 03 jun 2021, 10:25 In onze deelstaat kan het sowieso niet tot half juni en ze verwachten heel juni niet. Hebben geen vaccins, zijn allemaal voor 2e vaccinaties bedoeld.
Ik snap het echt niet , dacht dat ze in de EU de vaccinaties naar rato verdeeld hadden, nou blijkbaar niet dus. Of Nederland is gewoon slimmer geweest en heeft zelf meer gekocht. Is goedkoper dan al die maatregelen ellende ::)

Mijn jongere broertje kan dus ook al een afspraak maken ;) Ik ben benieuwd wat er allemaal voor nodig is, gezien ik wel kon inloggen :g:
Kaio, als je het voor elkaar kunt krijgen om vanaf een pc met een Nederlands IP-adres in te loggen, een Nederlands verblijfsadres (familie/vrienden?) tot je beschikking hebt en als je nog een BSN-nummer en NL-paspoort hebt, dan kun je proberen om je in NL te laten vaccineren:

Vaccinatie voor mensen langer dan 1 maand in Nederland met paspoort en BurgerServiceNummer (BSN)
Woont u niet in Nederland, maar verblijft u er wel langer dan 1 maand? Dan kunt u een corona-vaccinatie krijgen, als

u een BSN-nummer heeft; en
u een DigiD heeft; en
uw leeftijdsgroep aan de beurt is volgens de volgorde vaccinatie voor mensen die niet in de zorg werken; en
u na de 1e prik nog lang genoeg in Nederland blijft voor een eventuele 2e prik. Dit hangt af van welk vaccin u krijgt.

Voor meer info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... on-of-werk

EDIT: Kim, dit geldt voor jou ook natuurlijk. :) Mits het qua reisafstand te doen is natuurlijk.
MillyMol schreef: do 03 jun 2021, 10:46 Kaio, als je het voor elkaar kunt krijgen om vanaf een pc met een Nederlands IP-adres in te loggen, een Nederlands verblijfsadres (familie/vrienden?) tot je beschikking hebt en als je nog een BSN-nummer en NL-paspoort hebt, dan kun je proberen om je in NL te laten vaccineren:

Vaccinatie voor mensen langer dan 1 maand in Nederland met paspoort en BurgerServiceNummer (BSN)
Woont u niet in Nederland, maar verblijft u er wel langer dan 1 maand? Dan kunt u een corona-vaccinatie krijgen, als

u een BSN-nummer heeft; en
u een DigiD heeft; en
uw leeftijdsgroep aan de beurt is volgens de volgorde vaccinatie voor mensen die niet in de zorg werken; en
u na de 1e prik nog lang genoeg in Nederland blijft voor een eventuele 2e prik. Dit hangt af van welk vaccin u krijgt.

Voor meer info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... on-of-werk

EDIT: Kim, dit geldt voor jou ook natuurlijk. :) Mits het qua reisafstand te doen is natuurlijk.
Ik zag deze ook nog, net iets andere tekst en absoluut van toepassing voor de dames en jullie mogen dus zonder twijfel je melden in Nederland als je een BSN en DigiD hebt :)

Kan ik in Nederland een COVID-vaccin krijgen?
Nederlanders die niet in Nederland wonen, maar beschikken over een BSN en voor verlof in Nederland zijn, kunnen in Nederland worden gevaccineerd. Bent u in het bezit van een BSN en een DigiD, en is het vaccineren voor uw geboortejaar al gestart (zie link) dan kunt u zich aanmelden voor vaccinatie via Ik wil me laten vaccineren - coronatest.nl
Heeft u nog geen DigiD? Vraag deze online aan. De activeringscode voor DigiD kan vervolgens bij de consulaire afdeling worden opgehaald.
MillyMol schreef: di 01 jun 2021, 09:56 En even in zijn algemeenheid: ik vind het echt typisch Nederlands om nu weer te klagen over de vaccins die worden toebedeeld. In India creperen er dagelijks nog duizenden mensen aan COVID, in Brazilië zitten ze opgescheept met een gek die groepsimmuniteit propageert en meerdere keren vaccins geweigerd heeft om die reden en in het Afrikaanse continent moeten ze maar hopen dat het rijke Westen zo solidair is om niet alleen aan zichzelf te denken.

Ik vind ons verwend en arrogant.
Columnist Annemarie Haverkamp heeft daar een pakkend stuk over geschreven (bron AD):
Bijlagen
E962FCFF-9BD1-4408-8647-04F3623F1871.jpeg
E962FCFF-9BD1-4408-8647-04F3623F1871.jpeg (815.93 KiB) 1230 keer bekeken
OMG is dat waar? Gooien ze vaccins weg?
Hebben ze eerst bijna een handelsoorlog gestart met GB over iets dat ze nu weggooien?
Los van de morele zaken die er in het artikel staan?
Ik begrijp er niets van. Wel dat mensen niet meer willen. En dat ligt volgens mij meer aan de houdingen van Europa en de regeringen dan aan het vaccin zelf..

Vraag ik me af, gaan ze met Janssen dezelfde fout maken? Of tenminste laten gebeuren dat mensen ze over dezelfde kam scheren en dat vaccin ook weg kan?

Ik heb zeker mijn twijfels bij de vaccins, en ja, ik had vanwege de beschermingsgraad liever een ander gehad. Maar ik ga morgen toch met vertrouwen mijn 2e AZ spuit halen.
Er was ten tijde van de eerste veel meer onzekerheid maar dat werd als niets afgedaan. Ben ik dan zo uitzonderlijk dat ik meer vertrouwen heb ik mijn eigen oordeel en het liever weet dan blindelings ofwel de regering ofwel de publieke opinie te volgen?
En ondertussen zijn ze al bezig over Pfizer inzetten bij jeugd.
Daar zijn ze AZ wss niet eens op aan het testen..
Ik blijf erbij dat er veel te veel gebeurt in paniek. Eerst uit angst voor het virus, nu voor bijwerkingen. Ipv doordacht en grondig getest zodat mensen erop zouden kunnen vertrouwen.
pearlsofpassion schreef: do 03 jun 2021, 14:29 OMG is dat waar? Gooien ze vaccins weg?
Hebben ze eerst bijna een handelsoorlog gestart met GB over iets dat ze nu weggooien?
Los van de morele zaken die er in het artikel staan?
Ik begrijp er niets van. Wel dat mensen niet meer willen. En dat ligt volgens mij meer aan de houdingen van Europa en de regeringen dan aan het vaccin zelf..

Vraag ik me af, gaan ze met Janssen dezelfde fout maken? Of tenminste laten gebeuren dat mensen ze over dezelfde kam scheren en dat vaccin ook weg kan?

Ik heb zeker mijn twijfels bij de vaccins, en ja, ik had vanwege de beschermingsgraad liever een ander gehad. Maar ik ga morgen toch met vertrouwen mijn 2e AZ spuit halen.
Er was ten tijde van de eerste veel meer onzekerheid maar dat werd als niets afgedaan. Ben ik dan zo uitzonderlijk dat ik meer vertrouwen heb ik mijn eigen oordeel en het liever weet dan blindelings ofwel de regering ofwel de publieke opinie te volgen?
Als je een batch vaccins krijgt en ontdooit zijn en het potje is aangebroken, zijn ze niet meer zo lang houdbaar. Dus als mensen dan niet op komen dagen en het spreekuur bij de huisarts is niet vol, verdwijnen er vaccins in de prullenbak.

Ik weet niet hoe groot dat probleem in aantallen nou werkelijk is, heb geen inzicht daarin.
pearlsofpassion schreef: do 03 jun 2021, 14:34 En ondertussen zijn ze al bezig over Pfizer inzetten bij jeugd.
Daar zijn ze AZ wss niet eens op aan het testen..
Ik blijf erbij dat er veel te veel gebeurt in paniek. Eerst uit angst voor het virus, nu voor bijwerkingen. Ipv doordacht en grondig getest zodat mensen erop zouden kunnen vertrouwen.
Als je kijkt naar de mortaliteit in de jonge groepen, zeg 12-18, dan zou ik het ook echt moeilijk verdedigbaar vinden om daar een vaccin te gebruiken met een mogelijk dodelijke bijwerking. En nog los daarvan; daar gaat geen fabrikant zich aan wagen. Volgens mij was AZ wel bezig ooit met een trial maar ik denk dat dat niet meer doorgezet wordt.
8CB1B46E-56EA-44B8-A3E1-52136C12E3AB.png
8CB1B46E-56EA-44B8-A3E1-52136C12E3AB.png (847.86 KiB) 1133 keer bekeken
Dit is de case fatality rate by age. Dus het risico om dood te gaan aan covid19, afgezet tegen de leeftijd.

https://ourworldindata.org/mortality-ri ... -19-by-age

Ik zie hier trouwens in het topic regelmatig staan ‘van alle vaccins kan je trombose krijgen’ of iets dergelijks. Ik zou het toch anders willen formuleren;
- bij alle vaccins zijn in de groep met gevaccineerden trombose gevallen gevonden. Maar dat is niet meer dan normaal en het is dus maar zeer de vraag of dit iets met elkaar te maken heeft of dat het toeval is
- bij twee vaccins (AZ en Jansen) is tot nu toe een verband aannemelijk gemaakt tussen het optreden van een zeldzaam en gevaarlijk syndroom dat nu VIPIT genoemd wordt en waarbij een combinatie ontstaat van trombose en tekort aan bloedplaatjes. Dit heeft mogelijk te maken met het soort antistoffen dat gevormd wordt dat een kruis reactie geeft op heparine (heparine is niet een geneesmiddel maar ook een lichaamseigen stof).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door