Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Ik zag gisteren een bericht van Tannetje op facebook voorbij komen. Ze heeft weer veel honden met jeukklachten. Dus kennelijk groeit of bloeit er iets in augustus.... Ik weet niet of je hiermee zelf nog dingen gaat kunnen bedenken Hope. Ik denk tijd voor of inderdaad 2 maanden per jaar op de Apoquel of naar een holistisch DA.

Opnieuw sterkte met je mannetje!
Door Hope
Lizzy schreef:Ik zag gisteren een bericht van Tannetje op facebook voorbij komen. Ze heeft weer veel honden met jeukklachten. Dus kennelijk groeit of bloeit er iets in augustus.... Ik weet niet of je hiermee zelf nog dingen gaat kunnen bedenken Hope. Ik denk tijd voor of inderdaad 2 maanden per jaar op de Apoquel of naar een holistisch DA.

Opnieuw sterkte met je mannetje!
Ik haal hem nu pas weer eind september van de apoquel af. En ik denk dat ik daarna naar een holistisch da ga.
Ik wil hem nu eigenlijk geen periode van experimenteren aandoen. Eerst maar even rust in de tent en apoquel is nog steeds de minst slechte reguliere optie.
Maar verder zou jij niets veranderen? Alleen niet buiten terrein wandelen dan, maar geen ander menu of iets?
Door Kaio
Augustus is wat hier bij Maci betreft de rampzaligste maand!
Dat had ik al door met als dieptepunt vorig jaar ( hij was echt depri) en ben toen apoquel gaan geven. Daarnaast had ik hem ook gekortwiekt omdat hij zoveel plekken had op advies van Vroom.
Ook nu begint ie meerte jeuken en meer plekjes en grotere plekjes te krijgen. En ja hoor het is augustus! Dus ik denk dat de apoquel bijna weer uit de kast kan.
En dat loopt zo ongeveer door tot midden-eind september.
En dat is jaren al zo, datbaugustus, september het allerergste waren.
Misschien omdat de boeren oogsten? Vanochten bijv. weer graan aan het oogsten.
Door Hope
We gaan vanmiddag naar Vroom. Konden meteen terecht, dat is fijn. Even alles doorspreken, ze gaat naar zijn plekken kijken en een plan van aanpak maken.
Manlief en ik hebben besloten tot eind september regulier te geven wat ze hem voorschrijft.
Door eelke
Even rust, kan me er wel wat bij voorstellen. Fijn dat je vanmiddag al terecht kunt.

Ik moet zeggen dat mijn ervaring met de holistisch da wel oké is. Dat is vooral omdat er een gesprek is, alles door wordt genomen (vanaf de geboorte) en er naar heel de hond gekeken wordt. De normale da is bij hotspot toch; scheren, ontsmetten, vetaderm, antibiotica, prednison. En ontvlooien.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat er bij dr Vroom aan toe gaat, dat zal ook wel weer anders zijn.
Door sella
Sterkte Marloes. Ik kan me jullie beslissing heel goed voorstellen. Rust in het lichaam en in het gezin is nu het allerbeste voor jullie allen.
Door inni
ik vind het een slimme beslissing.....voor Hem en voor jullie.....hopelijk gaat het nu wel goed en kunnen jullie genieten. Houd ook in je achterhoofd dat zijn huid nu de nodige tijd heeft om te herstellen en misschien sterker uit de strijd komt. Succes, maar vooral plezier, met je mannetje(s)
Door Hope
eelke schreef:Even rust, kan me er wel wat bij voorstellen. Fijn dat je vanmiddag al terecht kunt.

Ik moet zeggen dat mijn ervaring met de holistisch da wel oké is. Dat is vooral omdat er een gesprek is, alles door wordt genomen (vanaf de geboorte) en er naar heel de hond gekeken wordt. De normale da is bij hotspot toch; scheren, ontsmetten, vetaderm, antibiotica, prednison. En ontvlooien.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat er bij dr Vroom aan toe gaat, dat zal ook wel weer anders zijn.
Vroom overlegd goed, legt goed de voor- en nadelen uit en strooit veel liever niet dan wel met medicijnen.
Welke holistisch da ga jij?
Door eelke
Hope schreef:Vroom overlegd goed, legt goed de voor- en nadelen uit en strooit veel liever niet dan wel met medicijnen.
Welke holistisch da ga jij?
Dat klinkt al fijn!

Ik ga naar Dian Wagemakers van de Silverlinde. Zit bij Breda.
Door pluk
Cindy de Wolf schreef:Arme Nelson arme jij!
Wat ik wel weet, en jij woont redelijk vrij. Is dat augustus de maand is van de hooimijt en dat is voor veel honden dramatisch. Zo het dat kunnen zijn?
Denk ook even aan de oogstmijt (is weer een andere dan de hooimijt volgens mij).
Zitten in het gras, komen maar heel kort op de hond en het jeukt verschrikkelijk.
Nav jouw tip Scott vorig jaar ingesmeerd met Sanex atopicare hiervoor
Door Siberienne
Hooimijt is volgens mij niet seizoensgebonden toch? komen ook gewoon in huis voor en in stallen, net als huisstofmijt. Daar zal je de jeuk zien bij een allergie

Oogstmijt is echt een parasiet - althans de larven - die bloedzuigend en jeukgevend zijn, dus ook zonder allergie. Maanden: juli / augustus / september

http://www.medirecord.eu/parasieten/mijt/oogstmijt.htm

Van deze site:

"Huisdieren
Bedenk dat sommige huisdieren ook verschrikkelijke last van oogstmijt kunnen hebben en zich tot bloedens toe kapot kunnen bijten vanwege de jeuk. Haal bij de dierenarts een zalfje. (En leg hem meteen uit wat er aan de hand is. Ons is gebleken dat ze er meestal geen flauw idee hebben dat dit bestaat)."

((goede suggestie dus Pluk!)
Door pluk
Siberienne schreef:Hooimijt is volgens mij niet seizoensgebonden toch? komen ook gewoon in huis voor en in stallen, net als huisstofmijt. Daar zal je de jeuk zien bij een allergie

Oogstmijt is echt een parasiet - althans de larven - die bloedzuigend en jeukgevend zijn, dus ook zonder allergie. Maanden: juli / augustus / september

http://www.medirecord.eu/parasieten/mijt/oogstmijt.htm

Van deze site:

"Huisdieren
Bedenk dat sommige huisdieren ook verschrikkelijke last van oogstmijt kunnen hebben en zich tot bloedens toe kapot kunnen bijten vanwege de jeuk. Haal bij de dierenarts een zalfje. (En leg hem meteen uit wat er aan de hand is. Ons is gebleken dat ze er meestal geen flauw idee hebben dat dit bestaat)."

((goede suggestie dus Pluk!)
Bij ons kwam de jeuk ook echt uit het niets op. Het was de dag dat we terugkwamen van vakantie en Scott bleef maar likken aan zn pootjes. Uiteindelijk zag ik allemaal oranje bolletjes zitten bij zijn tenen. Zag er een beetje uit als viseitjes maar dan kleiner.
Door Lizzy
Ook sterk. Ik liep vanmiddag een beetje te mijmeren en dacht ineens "mijten!!". Volgens mij kan het oogstmijt zijn. Maar ook hooimijt. En huisstofmijt is in augustus/september ook in een piek. Oogstmijt is echt een mijt voor de augustus maand.
Door Hope
Net terug van Vroom. We zijn bijna een uur aan het praten geweest.
Wat is het toch een leuk mens.

Ik had uit de wei van de buren zo'n onkruid-plant getrokken en meegenomen. En ja, dat is dus bijvoet.
Dat weiland staat er compleet vol mee. Laten we zeggen dat de helft van de vier hectare onkruid is en de rest gras. Daarnaast bloeit er nu nog een andere plant die veel jeuk geeft.
Maar die bijvoet, dat is waarschijnlijk de boosdoener.

We hebben alles doorgesproken, echt heel fijn. Ik heb eerlijk mijn twijfel besproken, gezegd dat ik soms bang ben Nelson zorg te onthouden. We hebben gesproken over enten, over het gebruik van reguliere medicatie als prednison en apoquel. Ze zei dat we het fantastisch deden. We hebben gesproken over de quercetine, de kurkuma en de Longkruiden. Over het weigeren van de prednison en de vernevelaar en ze gaf ons heel groot gelijk. Ze heeft de ingrediënten van de kruiden bekeken en vond het een prachtig mengsel voor de luchtwegen. Niets aan veranderen. We hebben gesproken over voeding. Over het barfen met deze diersoorten waar ze echt 100% achter staat en gesproken over de nieuwste inzichten over apoquel. Dat ze sinds het begin alle honden die er langdurig op stonden 1x per drie maanden heeft getest op bloedbeeld, lever, nieren etc en dat ze nog nooit een hond is tegengekomen met problemen. Haar collega's ook niet. Dat de Amerikanen dat heel hard roepen, dat er bloed geprikt moet worden, maar dat ze toch wel beschamend kijken als ze vraagt of dat niet vooral voor de eigen portemonnee van de da is.

We hebben het gehad over opties. Een nieuwe allergietest + bloedonderzoek. Ons vorige onderzoek was in december. De titers in het bloed waren toen waarschijnlijk laag als het gaat om pollen en grassen en daar toonde hij geen allergie. Het kan echter zijn dat, zouden we nu testen, nu de titers hoog zijn, er wel degelijk wat uitkomt.
'Maar ja', zegt ze nuchter. 'Dan ben je 420 euro armer en dan zetten we hem op de apoquel.'
Conclusie: we gaan niets doen. Want we kunnen dan wel weten welk plantje, boom of struik het is maar het maakt geen fluit uit, de periode is te kort om wat met desensibilisatie te doen. We gaan Nelson niet pesten met een huidtest omdat ik wil weten of het oogstmijt, bijvoet of weet ik veel wat is.

En dus gaan we op de apoquel. Eerst even een paar dagen 2x per dag, later 1x per dag. En dat tot halverwege september. We hebben advies gekregen om te wassen met de kokoszeep en verder het advies om kokosolie te laten smelten in een pannetje en dat door de vacht te smeren (dun) om de huid te vetten. Kokos verdraagt meneer goed dus we gaan niet proberen wat te doen met een andere olie of zalf.

Ik ben er blij mee. Fijn om even steun te krijgen, een plan te maken en vooral te horen dat wat we doen gewoon echt goed is. Dat weigeren van medicijnen het beste was voor onze hond, dat er nog teveel wordt gewerkt met protocollen en niet wordt gekeken naar het individu. Jeuk? Oh, prednison. Bronchitis? Oh, prednison en vernevelaar. Ze vind dat jammer.

Voor nu rust in de tent. Zowel bij Nelson als bij ons. Gewoon voeren zoals we gewend waren. Ze heeft gekeken of de quercetine en de luchtwegkruiden samen mogen met de apoquel dus ook daar kunnen we gewoon mee door. We gaan eens even stoppen met druk maken, een tijd apoquel geven en na deze pollen-piek weer verder zoals we dat gewend waren.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door