Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Lizzy schreef: Ik wil ook niet dat mensen het voor jou of mij of wie dan ook bepalen hoor :-*. Maar ik ben wel benieuwd naar wat men dan wel acceptabel vindt. Gewoon pure nieuwsgierigheid.
Ik denk dat niemand dat echt kan zeggen. Het is maar net waar je de lat legt denk ik.

Wat ik gek vindt is inderdaad dat iedereen schande roept van verdienen aan een nest pups maar wel verwacht dat een fokker van alles en nog wat doet met de ouderdieren en pups. Kennelijk realiseren veel mensen niet dat ook fokkers overal voor moeten betalen en dat het feitelijk heel hard werken is met een nest pups. Omdat een hond kopen ook voor een groot deel emotie kopen is vind men dat een fokker het ook maar voor liefdewerk en oud papier moet doen.

Ze zien die bloed, zweet en tranen niet. En laten we eerlijk wezen Liz, gezien het werk wat jij in de pups hebt gestoken met alle omstandigheden zou het zo gerechtvaardigd zijn wanneer je minimaal 2000 euro voor de pups had gevraagd en dat was nog redelijk onderbetaald geweest denk ik.
Ik heb mijn grenzen al aangegeven.
Ik betaal voor mijn toekomstige pup straks ook 850. En dat vind ik prima. Ik heb óók al eerder aangegeven dat ik vind dat een fokker er best wat aan over mag houden. En dat vind ik zelfs logisch. Het ging er mij (en Senta gaf dat ook aan) meer om dat er vaak gezegd wordt dat een fokker er niets aan over houdt, bij een normaal verloop en normale bevalling. En dan komen de lijstjes van wat het allemaal wel niet kost... Ja prima, die lijstjes interesseren me niet, ik kan zelf ook wel bedenken wat erbij komt kijken en welk bedrag ongeveer kostendekkend is en wanneer het pure winst opleverd. Daarnaast kies je daar als fokker zelf voor. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals Biscuit en Erna nu helaas hadden. Maar dat zijn uitzonderingen.

Maar ik heb óók gezegd dat er een verschil zit tussen verdienen en verdienen. 2000 euro voor een ziek ras ( een ras dat 9 van de 10x niet eens natuurlijk kán bevallen) bijvoorbeeld, vind ik ronduit schandalig. Want dat daar zéér ruim op verdiend wordt is wel heel duidelijk. Zeker bij een groot nest.
Natuurlijk, zo lang er mensen voor zijn die dat wel er voor over hebben. Nou ja goed, prima. Ik zou dat er never nooit aan uit geven.
Overigens, geen aanval naar de fokker in kwestie persoonlijk hoor, deze prijzen zijn zo gemiddeld bij dat ras.
En dan komen de lijstjes van wat het allemaal wel niet kost... Ja prima, die lijstjes interesseren me niet, ik kan zelf ook wel bedenken wat erbij komt kijken en welk bedrag ongeveer kostendekkend is en wanneer het pure winst opleverd. Daarnaast kies je daar als fokker zelf voor.
Mee eens!
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op zo 26 mei 2013, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind het "not done" dat bij elk nest de kosten van het röntgen en/of oogonderzoek (elke 2 jaar) ter spake komen. Dat is iets éénmaligs (CEA elke 2 jaar)  mag/moet niet bij elk nest gerekend worden. Dat klopt gewoon niet, dat zijn éénmalige kosten. Daarom ook een vast bedrag, niets meer en niets minder. De CEA test bij  de Sheltie moet elke 2 jaar (tijdens het fokken met een teef) herhaald worden.
Alba schreef: Zoals ik al zei, jij hebt écht geen idee wat er komt kijken bij het fokken van een nest. Je hoeft zelf geen plannen te hebben in die richting om hier op het forum voldoende mee te krijgen van fokkers hoeveel tijd en geld er gaat zitten in de voorbereiding van het fokken van een nest (en dat is dan alleen wat ze hier delen, dus kun je nagaan). Als je een beetje oplet, zie je ook hoeveel tijd en energie fokkers steken in het opvoeden van een nest en kun je ook bedenken wat alle extra's kosten. Je hebt ook mee kunnen lezen hoeveel pech fokkers kunnen hebben, en dan kun je zelf ook wel bedenken hoeveel dit ook kan kosten.
De fokkers hier hoeven niet te gaan noteren wat ze/we allemaal kwijt zijn aan voorbereidingen, de dekking en dan nog het nest, want wij hoeven ons niet te verantwoorden. Maar zo lekker simpel als jij het hier nu wil doen lijken, is het niet en dat kun je zelf ook wel bedenken.

Niemand ontkent dat een fokker wat overhoudt aan een nest, als alles goed gaat en er een redelijk aantal pups te verkopen is. Fokkers die al langer fokken en redelijk 'vaak' (voor mij is 2 nesten per jaar 'vaak') fokken, zullen er eerder wat aan overhouden dan mensen die heel sporadisch fokken en/of net begonnen zijn.
Ik reken zelf de gewone kosten van het hebben van een hond, of je er nou wel of niet mee fokt, niet mee. Als je die wel meerekent, verdiend geen enkele fokker iets aan het fokken.

Ik vind het als fokker wel fijn als mijn pupkopers zeggen dat ze zo blij zijn dat ze bij ons een pup mochten kopen. Een fokker is geen fabriek, waar je een pup besteld en de fokker maar dient te leveren. Een fokker verkoopt zijn pups als het goed is alleen maar aan mensen waarvan hij/zij denkt dat 'hun' pups het zo goed mogelijk gaan krijgen. Dus ja, het is dan wel kopen en niet krijgen, maar het is wel MOGEN kopen.
Wij zeggen regelmatig aan onze pupkopers dat we zo blij zijn dat zij zo'n goede baas zijn voor 'onze' pups, wij zijn blij dat zij bij ons een pup WILDEN kopen. Maar het is wel een wisselwerking en als jij als koper een verantwoordelijk gefokte pup wil, mag je best blij zijn als een fokker jou goed genoeg vind om een pup aan te verkopen.
met alles wat je zegt eens!
Kinnie schreef: Ik heb óók al eerder aangegeven dat ik vind dat een fokker er best wat aan over mag houden. En dat vind ik zelfs logisch. Het ging er mij (en Senta gaf dat ook aan) meer om dat er vaak gezegd wordt dat een fokker er niets aan over houdt, bij een normaal verloop en normale bevalling. En dan komen de lijstjes van wat het allemaal wel niet kost... Ja prima, die lijstjes interesseren me niet, ik kan zelf ook wel bedenken wat erbij komt kijken en welk bedrag ongeveer kostendekkend is en wanneer het pure winst opleverd. Daarnaast kies je daar als fokker zelf voor. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals Biscuit en Erna nu helaas hadden. Maar dat zijn uitzonderingen.

Ik heb het vermoeden dat er nu twee discussies door elkaar lopen als ik de vraag van Lizzy zo zie......
Lizzy schreef: Ik ben zo benieuwd dus aan iedereen die er een mening over heeft: welke kosten mag een fokker wel rekenen tot "die kosten tellen mee aan dit bedrag heeft de totstandkoming van dit nest gekost"? En wat mag een fokker verdienen aan zijn/haar nest? Want ik hoor nu een heleboel "het is schandalig" maar ik ben dan benieuwd wat wel acceptabel is.
Ik heb geen moeite met de fokkers die stinkend hun best doen om een gezond stel puppen op aarde te zetten, ik zou ook voor zo'n fokker gaan. Ik zou daar een goed gevoel bij hebben.
Geld speelt bij mij geen rol als het om de gezondheid van mijn dieren gaat, ik vind het erg belangrijk dat er zorgvuldig mee om wordt gegaan.

Maar ik heb wel moeite met de fokkers die steeds weer met hun lijstje aan komen zetten waar je met een hark doorheen kan gaan......Maar dat is volgens mij nu wel duidelijk en door Angelique en Erna al onderbouwd. (Dank :))
Wat ik net al zei. Ik vind 3000 euro acceptabel om te verdienen als fokker.
En wat je moet/wilt/mag doorberekenen.. ja gut, zal mij een bal wezen bij wijze van. Je kunt niet met ieder nest aankakken van werpkist, kennelnaam, testen etc.. Ik zie dat dan als een soort van inverstering in je 'bedrijf'.
Maar reiskosten, dekgeld, medische kosten, voer, halsbandjes, dekentjes noem maar op.. Ja dat mag doorberekend worden. Ja. de fokker moet als HOOFDDOEL hebben om het ras te verbeteren en niet om geld te verdienen. Maar zo'n prestatie welke een bijdrage heeft aan het ras (als het goed is) mag van mij wel beloond worden :) En als iemand er 6000 euro aan verdient, zeg ik goed gedaan! Hoop dat je veel plezier van je geld hebt :) (mits alles volgens een correcte manier gedaan is). Je maakt een prijsafspraak.. En daarvan koop je een leven, vind het zelf lastig om een prijs te hangen aan het leven van mijn maatje..
Je gaat naar een fokker, je bekijkt of de manier van fokken je aanstaat. En daar hoort een prijsafspraak ook bij.
Door sella
Alba schreef:

Ik vind het als fokker wel fijn als mijn pupkopers zeggen dat ze zo blij zijn dat ze bij ons een pup mochten kopen. Een fokker is geen fabriek, waar je een pup besteld en de fokker maar dient te leveren. Een fokker verkoopt zijn pups als het goed is alleen maar aan mensen waarvan hij/zij denkt dat 'hun' pups het zo goed mogelijk gaan krijgen. Dus ja, het is dan wel kopen en niet krijgen, maar het is wel MOGEN kopen.
Wij zeggen regelmatig aan onze pupkopers dat we zo blij zijn dat zij zo'n goede baas zijn voor 'onze' pups, wij zijn blij dat zij bij ons een pup WILDEN kopen. Maar het is wel een wisselwerking en als jij als koper een verantwoordelijk gefokte pup wil, mag je best blij zijn als een fokker jou goed genoeg vind om een pup aan te verkopen.
Dat dus. Ik was heel blij dat ik een op mijn voorwaarden opgevoede en geente en ontwormde en op rauw afgespeende pup mocht kopen, dat ik goed genoeg was voor de fokker.
agnesp schreef: Zo kan mij goed indenken dat mensen dus naar broodfokker gaan wat een prijzen zeg.

ouders hoeven geen shows te lopen daar vraag een koper niet na.
ook niet of het kleurtje wel goed is
foto,s maken kan maar dat zeg niks op een gezond puppy
Tsja,.......
Het aankomen met lijstjes en het roepen 'DUS we verdienen niets' of 'DUS het is normaal dat we iets verdienen': ik kan me prima voorstellen dat dat irriteert.
Ik heb eerlijk gezegd niet eens paraat wat ik allemaal heb uitgegeven aan het nest aan directe kosten, en ook niet wat ik kwijt ben aan indirecte kosten. Want ja, het nemen van (financiële) risico's is een keuze. Als ik een lijst moest maken, zou ik ook moeten gaan nadenken wat ik wel en wat ik niet door zou rekenen. Daar heb ik helemaal geen zin in en ik zie het nut er niet van in.
Ik kan wel zeggen dat wij van ons eerste nest, ondanks dat het allemaal goed verlopen is, weinig overhielden. Als ik een lijst ga maken en eens flink ga besparen op wat ik allemaal heb gekocht en gegeven aan de pups, kan ik vást een volgend nest meer overhouden ::).

Maar het gevoel dat je als fokker moet verdedigen dat je *in de meeste gevallen* iets overhoudt na een nest, dat irriteert denk ik ook. Vooral bij de fokkers wiens insteek het niet is om 's even lekker te verdienen.
Erna schreef: Ik denk dat niemand dat echt kan zeggen. Het is maar net waar je de lat legt denk ik.

Wat ik gek vindt is inderdaad dat iedereen schande roept van verdienen aan een nest pups maar wel verwacht dat een fokker van alles en nog wat doet met de ouderdieren en pups. Kennelijk realiseren veel mensen niet dat ook fokkers overal voor moeten betalen en dat het feitelijk heel hard werken is met een nest pups. Omdat een hond kopen ook voor een groot deel emotie kopen is vind men dat een fokker het ook maar voor liefdewerk en oud papier moet doen.

Ze zien die bloed, zweet en tranen niet. En laten we eerlijk wezen Liz, gezien het werk wat jij in de pups hebt gestoken met alle omstandigheden zou het zo gerechtvaardigd zijn wanneer je minimaal 2000 euro voor de pups had gevraagd en dat was nog redelijk onderbetaald geweest denk ik.
Ik snap ook wel dat mensen kriegel worden wanneer fokkers maar roepen "oh nee, ik verdien nooit aan mijn nestje" en dan met lijstjes aan komen waar "kosten telefoneren potentiele pupkopers" en "verwarming 4 weken op 22 graden op staan" zelfs op opvoeren. En bij 3 nesten die ze met 1 en dezelfde teef de HD kosten opvoeren. En met droge ogen durven beweren dat ze niet verdienen aan een nest van 8 pups waar ze 1000 euro per pup voor vragen. Maar er roepen hier nu ook weer mensen dat "wij fokkers" de mensen naar de broodfokkers jagen en dan zou ik zo graag willen weten hoe ze denken dat het er bij de gemiddelde fokker aan toe gaat. Ik krijg bij sommige opmerkingen werkelijk het gevoel dat pupkopers eerder in termen van "het kopen van een product" denken dat de gemiddelde fokker..... En dat verbaast me dan. Ik hoop dat geen van mijn pups naar mensen toe zijn gegaan die er heimelijk zo over denken, over 'het product' dat zij bij mij hebben gekocht.
Erna schreef: Ik denk dat niemand dat echt kan zeggen. Het is maar net waar je de lat legt denk ik.

Misschien dubbel:
Het is helemaal geen schande om te verdienen aan een nestje pups. Wellicht als er meer transparantie zou zijn in de totstandkoming van de kostprijs, dat mensen minder snel zoiets zouden roepen.

Maar ik lees nergens dat iemand het raar vind dat er verdiend wordt aan een nestje, als alles goed gaat... (of ik lees er overheen)
Dát is ook niet het probleem, denk ik. Tenminste niet bij mij :) Ik vind dat juist reëel, gezien de tijd en energie die erin gaat zitten. En natuurlijk kost het ook geld.
Waarom zou je transparantie moeten hebben in de kostprijs? Heb ik toch ook niet als ik de schilder laat komen die 20 euro de vierkante meter rekent.. Als ik het er niet mee eens ben ga ik naar een ander.

Pup kopen is nog altijd een luxe, en geen recht..
agnesp schreef: Zo kan mij goed indenken dat mensen dus naar broodfokker gaan wat een prijzen zeg.

ouders hoeven geen shows te lopen daar vraag een koper niet na.
ook niet of het kleurtje wel goed is
foto,s maken kan maar dat zeg niks op een gezond puppy
nee precies wat maakt het uit dat de teef compleet wordt uitgewoond, als je maar lekker goedkoop een puppy kan scoren.
En ach als ie dan wat mankeert dan zijn er genoeg tv programma's om in uit te huilen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door