Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Daan
Ik heb even de zoekfunctie van dit forum gebruikt en toen kwam ik dit tegen:

"Borrelia: Parasiet veroorzaakt de ziekte van Lyme/ Borreliose.

Wordt door teken verspreid; goede voorzorgsmaatregelen zijn belangrijk.
Lyme-ziekte, ook wel borreliose genoemd, werd voor het eerst gediagnosticeerd in de stad Lyme in Connecticut, de ziekteverwekker, Borrelia Burgdorferi,
wordt door teken overgebracht op zowel mensen als dieren. Van honden zijn veel minder gevallen bekend. Vermoedelijk wordt de ziekte lang niet altijd bij de
hond ontdekt of anders ontwikkelen veel honden een zekere immuniteit. De teken die Lyme-ziekte overbrengen, kunnen ook dragers zijn van Babesia en of Ehrlichia.

Meestal ontstaat binnen 3 weken op de beetplaats een rode ringvormige plek, die zich langzaam uitbreidt. Helaas is deze kenmerkende ring bij honden vaak
niet (goed) zichtbaar. Dus moet men op andere symptomen letten die vaak wat later optreden:
• Gebrek aan eetlust
• Gewichtsverlies
• Weinig energie
• Hoge koorts
• Neerslachtigheid,
• Gewrichtsproblemen (artritis).
Wanneer de hond niet tijdig behandeld wordt, nestelt de ziekteverwekker zich
in het zenuwstelsel, waar hij toevallen, verlamming en uiteindelijk de dood veroorzaakt."

Maar houdt dit in dat Shane toch nog behandeld moet worden? Kan ik nu vertrouwen op het oordeel van mijn dierenarts of moet er toch nog iets gebeuren?
Door qyan
Daan schreef: Hoe heb je dat met Qyan gedaan, de gevolgen van Lyme?
Ik heb ergens al deze tijd geweten dat het Lyme was, daarom heb ik er ook op aangedrongen dat bloed te laten onderzoeken, al vond de dierenarts het helemaal niet nodig. Maar ik heb vrij sterke intuitie en bij Lyme kwam er een soort van klik in mijn hoofd, kan niet goed uitleggen hihi.
Ik denk zelf ook dat AB geen zin heeft nu. Er is immers geen infectie aan de gang en AB kan ook weer schade aanrichten, zeker als we het hebben over een kuur van tenminste 4 weken.
Ik zit nu dus alleen te dubben hoe ik Shane kan helpen met zijn klachten, of er iets is wat ik hem ter ondersteuning kan geven. Uiteindelijk zal zijn lijfje het toch zelf moeten doen, het heeft de infectie overwonnen, dat is al heel wat.

Ik ben heel erg aan het letten op wat hij eet en ik heb het idee dat hij niet meer afvalt. Of hij aankomt kan ik niet zeggen, daar zal ik hem toch echt voor moeten wegen. Maar als zijn lijfje zo hard aan het werk is geweest die infectie te bestrijden, is het misschien niet zo raar dat hij gewicht is kwijt geraakt.

groetjes, Daan
Qyan was 4 maanden toen hij vreemde klachten kreeg.
Veel en vaak diaree, maag/ darmklachten, ernstige gewichtsafname, vreemde toevallen die leken op epileptie en oververhitting, maar wat het beide niet was. Uiteindelijk gewrichtsklachten tot het moment dat hij niet meer kon lopen op een leeftijd van ongeveer 9 maanden.
De hoofdtrainer van mijn vereniging vertelde direct dat ik moest laten testen op Lyme.
Geen dierenaryts wilde dit doen, want.......we waren niet in het buitenland geweest.
Toen Qyan niet meer kon lopen en ondersteund moest worden met een handdoek, heb ik nog 1 wanhopige poging gedaan.
Ik heb heel zijn skelet laten rontgenen op 9,5 maand en dit toonde geen enkele afwijking.
De orthopeed heeft er toen oor gezorgd dat onze dierenarts op Lyme ging laten prikken.
Qyan toonde naast zijn ziektebeeld een zeer hoog aantal antilichamen.
Bij Qyan vond de dierenarts een AB kuur van 2 weken echter genoeg, daarna was het weg en foetsie (voor altijd.....not)
Na 2 weken was er bij Qyan geen enkele verbetering zichtbaar en ik heb op het punt van inslapen gestaan.
Zelf ben ik toen aan de slag gegaan met extra vitamine c, echinacea, geen enkele brok meer en zilverwater/ colloidaalzilver.
Na 2 weken zilverwater begon er iets verbetering op te treden.
Na 8 weken zilverwater ging het weer redelijk.
De lyme was echter al in zijn gewrichten gaan zitten en had daar erge klachten veroorzaakt en dit heeft bijna 2 jaar geduurd!
Bij Qyan heeft een behandeling met AB dus 5 maanden op zich laten wachten en Qyan was helaas niet sterk genoeg om dit zelf te kunnen overwinnen.
Qyan had toen ook last van demodex en ernstige demodex, dus zijn weerstand was al nihil.

Een hond waarbij het aantal antilichamen al aan het dalen is, zou ik persoonlijk niet op de AB zetten.
Er zijn namelijk maar heel weinig honden die daadwerkelijk echt ziek worden van Lyme.
Eventueel ondersteunen met weerstandsverhogende middelen, zodat zijn lichaam dit zelf op kan knappen, waar het lichaam van jou hond blijkbaar al aan begonnen is.
Ik zou wel stoppen met de pijnstillers!
Pijnstillers zijn troep, overbelasten de darmflora en een slechte darmflora draagt weer bij aan het dalen van de weerstand!
Zolang shane op pijnstillers staat, kun je niet stellen dat de aanvallen voorbij zijn.
Dat weet je pas als je ermee stopt.
Ik weet niet wat je voor pijnstillers hebt gehad, rymadill of metacam misschien.......maar beide vind ik nog grotere troep voor het lichaam als een AB kuur eigenlijk.
Laatst gewijzigd door qyan op wo 07 sep 2005, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qyan
Daan schreef: Ik heb even de zoekfunctie van dit forum gebruikt en toen kwam ik dit tegen:

"Borrelia: Parasiet veroorzaakt de ziekte van Lyme/ Borreliose.

Wordt door teken verspreid; goede voorzorgsmaatregelen zijn belangrijk.
Lyme-ziekte, ook wel borreliose genoemd, werd voor het eerst gediagnosticeerd in de stad Lyme in Connecticut, de ziekteverwekker, Borrelia Burgdorferi,
wordt door teken overgebracht op zowel mensen als dieren. Van honden zijn veel minder gevallen bekend. Vermoedelijk wordt de ziekte lang niet altijd bij de
hond ontdekt of anders ontwikkelen veel honden een zekere immuniteit. De teken die Lyme-ziekte overbrengen, kunnen ook dragers zijn van Babesia en of Ehrlichia.

Meestal ontstaat binnen 3 weken op de beetplaats een rode ringvormige plek, die zich langzaam uitbreidt. Helaas is deze kenmerkende ring bij honden vaak
niet (goed) zichtbaar. Dus moet men op andere symptomen letten die vaak wat later optreden:
• Gebrek aan eetlust
• Gewichtsverlies
• Weinig energie
• Hoge koorts
• Neerslachtigheid,
• Gewrichtsproblemen (artritis).
Wanneer de hond niet tijdig behandeld wordt, nestelt de ziekteverwekker zich
in het zenuwstelsel, waar hij toevallen, verlamming en uiteindelijk de dood veroorzaakt."

Maar houdt dit in dat Shane toch nog behandeld moet worden? Kan ik nu vertrouwen op het oordeel van mijn dierenarts of moet er toch nog iets gebeuren?
Bij honden wordt overigens zelden de rode ringvormige plek gezien.
Ik vind dit bij honden dan ook een slechte graadmeter, omdat er vaak geen sprake is van deze plekken
Door Daan
Hee bedankt! Hier heb ik wat aan!

Wat een gevecht heb je moeten leveren met Qyan zeg, maar gelukkig heeft hij het gered!

Ik denk dat ik wat betreft Shane geluk heb gehad dat ik al een tijdje barfte en dat zijn weerstand dus best goed is geweest.

Hij krijgt nu Quadrisol, 1 ml per dag toegediend. Ik merk inderdaad dat het zijn weerslag heeft op de darmflora.

Extra vitamine C had ik al rekening mee gehouden (via zijn voeding) en ik zal ook beginnen met echinacea. Wat betreft het zilverwater moet ik eerst wat meer informatie zien in te winnen hoe het te geven en in welke hoeveelheden en voor hoelang.

Sja...en ook mijn dierenarts wilde niet op Lyme testen he, maar ik heb er op aangedrongen en zo zie je maar weer....

groetjes, daan
Door qyan
Qyan kwam al met demodex uit het nest, dus zijn weerstand was al niet optimaal.
Wist ik veel, ik heb hem toen gewoon zijn puppyentingen laten geven en dat ging helemaal fout.
Tijdens die entingen kreeg hij al 2 AB kuren en daarna heeft hij er ook nog genoeg gehad.
Tot zijn 12 maand heeft hij 9 AB kuren gehad, waarvan 5 in zijn eerste 4 levensmaanden :-\
Je denkt dat je DA het wel weet en jij niet.
Dus Qyan zijn start was zowiezo verre van goed, wat natuurlijk allemaal niet echt mee heeft geholpen en waardoor hij waarschijnlijk ook zelf de tekenbeet niet heeft kunnen overwinnen ;)

Ik bestel zilverwater gewoon op www.zilverwater.nl
Qyan kreeg met Lyme 3x per dag 3 ml.
Sommige adviseerde 3x per dag 6 ml, maar 3 hielp ook prima en 6 ml vond ik erg veel voor een hond van toen net aan 30 kilo :-\
Hou voor de tijd minimaal 8 weken aan dat je het geeft, met ongeveer 2 a 3 maanden zit je goed.
Zilverwater is geen belasting voor de darmflora en je kan het ook voor andere onstekingen gebruiken.
Ik gebruik het zelf voor oorontstekingen, hotspots, oogontstekingen, etc, etc
Hou wel rekening met een verergeringsreactie de eerste week als je het gaat geven.
Ook kan Shane de eerste 1 a 2 weken wat sloom worden, maar daarna verdwijnt dat vanzelf en Qyan begon daarna ook op te knappen.
Quadrisol ken ik niet als pijnstiller eigenlijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door