Het grote supplementen topic. (Voor de baasjes)

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Het grote supplementen topic. (Voor de baasjes)

smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Elf schreef: do 22 okt 2020, 12:47 Jeetje.... ik schrik er een beetje van hoeveel supplementen er geslikt worden! Mag ik vragen waarom dat is? Niet be-/veroordelend bedoeld hoor, ik vraag me af of ik zelf ergens iets gemist heb ;)
Ja hoor :) ik heb een zeer stevige burn out gehad, twee jaar nodig gehad om te herstellen . En daarvoor al roofbouw natuurlijk . We zullen door gaan . Ik heb de supplementen op voorschrift therapeut . De multi slik ik niet elke dag meer, nu nog 4 x per week . De omega nog 3 x per week en de magnesium nog wel dagelijks . Stress zorgt er natuurlijk ook voor dat je tekorten krijgt
Verder ben ik in de overgang en hetgeen ik nu slik werkt ook goed voor mijn klachten
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Elf schreef: do 22 okt 2020, 12:47 Jeetje.... ik schrik er een beetje van hoeveel supplementen er geslikt worden! Mag ik vragen waarom dat is? Niet be-/veroordelend bedoeld hoor, ik vraag me af of ik zelf ergens iets gemist heb ;)
Hier iemand die geen supplementen slikt die ook bij wijze van achterover slaat van de lijstjes die sommigen hebben aan supplementen ;)
Maar moet ook zeggen dat ik klachtenvrij leef waardoor er ook geen aanwijzingen zijn voor tekorten. Aantal jaar terug wel vitamine B geslikt in de tijd dat ik veel stress had en richting overspannen ging.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Elf schreef:Jeetje.... ik schrik er een beetje van hoeveel supplementen er geslikt worden! Mag ik vragen waarom dat is? Niet be-/veroordelend bedoeld hoor, ik vraag me af of ik zelf ergens iets gemist heb ;)
Omdat de gemiddelde mens veel tekorten heeft. Er is aangetoont dat veel mensen een chronisch tekort hebben aan vitamine d3 in de winter en vitamine b12 permanent. En met hogere infectiedruk wordt ook altijd aangeraden om extra vitamine c te gebruiken.
Magnesium is ook iets waar heel veel mensen tekort aan hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik voel me niet aangevallen hoor ;D

Ik heb het er even bij gezet waar ik het voor neem.

Maar ik denk serieus dat onze voeding niet zo rijk is aan voedingsstoffen als dat je denkt. We putten de bodem uit waar alles op groeit, bloeit en graast.

Als je netflix hebt kan ik je de documentaire "Kiss the Ground" van harte aanbevelen.
src_esther
5-sterren
5-sterren

Bericht door src_esther »

pearlsofpassion schreef: do 22 okt 2020, 07:10 Normaal niets..
Af en toe, als ik merk dat het nodig is, een kuurtje ijzer.
Heb ik altijd al last mee gehad. Maar het is nu al 2 jaar geleden (sinds de laatste bevalling).
Oja, ijzer die was ik vergeten. Hoe minder vlees ik eet, hoe vaker ik dat moet nemen. Zit nu bijna standaard op 1 Floradix pil per dag, advies is 3 maar 1 blijkt voldoende. Sinds begin puberteit heb ik vrijwel chronisch net wel/niet genoeg ijzer. Die ene pil maakt net het verschil dat het me niet zwart voor de ogen wordt als ik overeind kom.
Elf schreef:Jeetje.... ik schrik er een beetje van hoeveel supplementen er geslikt worden! Mag ik vragen waarom dat is? Niet be-/veroordelend bedoeld hoor, ik vraag me af of ik zelf ergens iets gemist heb ;)
De hoeveelheid supplementen die sommigen tot zich nemen verrast mij ook moet ik zeggen.
CindyMayella
5-sterren
5-sterren

Bericht door CindyMayella »

dinky89 schreef:[quote=Elf post_id=3411957 time=<a href="tel:1603363629" data-original-title="" title="">1603363629</a> user_id=1862]
Jeetje.... ik schrik er een beetje van hoeveel supplementen er geslikt worden! Mag ik vragen waarom dat is? Niet be-/veroordelend bedoeld hoor, ik vraag me af of ik zelf ergens iets gemist heb ;)
Hier iemand die geen supplementen slikt die ook bij wijze van achterover slaat van de lijstjes die sommigen hebben aan supplementen ;)
Maar moet ook zeggen dat ik klachtenvrij leef waardoor er ook geen aanwijzingen zijn voor tekorten. Aantal jaar terug wel vitamine B geslikt in de tijd dat ik veel stress had en richting overspannen ging.[/quote]

Ik slik ook niets..... eet geen fruit (in de zomer nog weleens aardbeien of frambozen met slagroom, maar dat is het), wel genoeg groentes (vooral waar veel ijzer in zit ivm regelmatig ijzer tekort)... verder geen klachten.... heb er ook geen behoefte aan om tig pilletjes dagelijks te moeten slikken...... als ik iets voorgeschreven krijg, prima, liever niet.....
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Op ‘t noordelijk halfrond is de zonnekracht in NL eigenlijk te laag voor fatsoenlijk vitD niveau. Meneer zag veel sporters met tekorten (en triatleten zijn toch best vaak buiten), heeft zich getest en was te laag en toen zijn we gaan slikken. Ik moet het afkloppen maar sinds ik vitD slik eigenlijk geen griepjes meer gehad.

Magnesium heb ik af en toe geslikt in burn out tijd en dan voelde ik soms mijn lijf / spieren ontspannen

Gebruik trouwens ook cranberry capsules na een aantal urineweg infecties te hebben gehad.

Voor de rest: variatie in eten. Ik weet dat het klopt wat je zegt Lizzy maar ook al die wetenschap over hoeveel je nodig zou hebben is vaak zo flinterdun. Ik geloof het wel
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Bericht door Inge en Bono »

Ik neem niet veel supplementen, vind ik :biggrin2: , maar waarom ik deze neem: ik denk dat het bijna onmogelijk is om echt voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen uit voeding. Oh en ik eet geen vlees ;)
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Inge en Bono schreef: do 22 okt 2020, 16:52 Ik neem niet veel supplementen, vind ik :biggrin2: , maar waarom ik deze neem: ik denk dat het bijna onmogelijk is om echt voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen uit voeding. Oh en ik eet geen vlees ;)
Is toch best raar, dat we op dit forum zo hard roepen dat echt eten voor honden het beste is en alle voedingsstoffen bevat. En dan zou het voor mensen niet mogelijk zijn? Als ik hoor wat mensen hier aan groente en fruit wegwerken, dan sla ik weer steil achterover en dat bedoel ik dan positief. Als ik die hoeveelheden groente en fruit zou eten zou ik geen vitamine bijslikken.

Ik slik dus wel een multi, omdat ik ik een vreselijk slechte groente en fruit eter ben. Zowel in hoeveelheden als in variatie.
Vit d3 heb ik een groot tekort aan gehad dus onderhoudsdosis. Magnesium omdat mijn spieren het lollig vinden veel op spanning te staan. Met magnesium gaat dat stukken beter.

De multi en vit d wisselen qua merk wel eens wat. De magnesium is meestal de malaat vorm van body en fit.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Kaela schreef: do 22 okt 2020, 17:12 Is toch best raar, dat we op dit forum zo hard roepen dat echt eten voor honden het beste is en alle voedingsstoffen bevat. En dan zou het voor mensen niet mogelijk zijn? Als ik hoor wat mensen hier aan groente en fruit wegwerken, dan sla ik weer steil achterover en dat bedoel ik dan positief. Als ik die hoeveelheden groente en fruit zou eten zou ik geen vitamine bijslikken.

Ik slik dus wel een multi, omdat ik ik een vreselijk slechte groente en fruit eter ben. Zowel in hoeveelheden als in variatie.
Vit d3 heb ik een groot tekort aan gehad dus onderhoudsdosis. Magnesium omdat mijn spieren het lollig vinden veel op spanning te staan. Met magnesium gaat dat stukken beter.

De multi en vit d wisselen qua merk wel eens wat. De magnesium is meestal de malaat vorm van body en fit.
Ik begrijp je raar eigenlijk niet?

Ik slik veel vanwege corona. Wat mijn honden (zoals het er nu naar uit ziet) niet (makkelijk) kunnen krijgen en ook niet dood aan gaan.

Maar ik geef mijn honden ook chlorella en spirulina. Heb er nooit geheim van gemaakt dat ik dat een waardevolle aanvulling vind voor de honden.

Vitamine D supplementen ga ik gewoon niet aan mijn honden geven. Gezien de ernstige bijwerkingen bij een teveel. Maar ze krijgen hier wel iedere week een stuk wilde zalm. Ik heb daar pas nog een topic over geopend in de categorie zelf samenstellen (het vraagstuk of onze honden wel voldoende vitamine D binnen krijgen en het antwoord daarop is volgens mij "nee").

Verder ben ik vegetariër. En echt niet zo goed in het vervangen daarvan (mede omdat ik eigenlijk zo min mogelijk dierlijke producten eet).

Mijn honden krijgen trouwens ook vis en algenolie. Ik heb een hond met een platvoet door trauma. Zij krijgt ook groenlipmossel en collageen type 2. En dus vis/algenolie.

Last but not least heb ik een slecht functionerend lijf. Fijn voor iedereen die daar allemaal geen last van heeft. Maar ik denk dat er hier zat mensen zijn die ook niet een top functionerend lichaam hebben. Of geest. En daarom extra's innemen. Zelfde een beetje als honden die wat mankeren, die geven we ook supplementen. Denk dat hier extra veel supplementen in worden genomen door misschien wel de kennis die we er over hebben en ons juist toch meer bezig houden met dit soort zaken.

Maar dat is altijd nog wat anders als een inferieur KVV product met een premix in je hond kieperen, terwijl we weten dat die premixen echt ongelofelijke rotzooi is. Super slecht opneembare vitamines en mineralen. Dus nee, liever niet. En liever afwisselen en aanvullen met gezonde dingen. Groentenmix (nooit een geheim van gemaakt dat ik dat onombeerlijk vind en grappig genoeg beginnen steeds meer die-hard raw feeding aanhangers dat ook te vinden), algen, vis/algenolie, eieren, vette vis, orgaanvlees, bot (waar heeeeeeeel veel voedingsstoffen in zitten) en vlees. Mijn honden eten beter dan ikzelf.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Ik slik Magnesium op advies van mijn podoloog en heb sindsdien nooit meer kramp in mijn voeten/kuiten.
Luteine op advies van de oogarts van Leo, omdat dit (onbewezen) positief effect heeft op de ogen zeker bij Macula degeneratie, waar mijn beide ouders met 80+ last van hadden en wat mijn vader bijna blind maakte.
Ik slik een combi voor gewrichten en sinds vandaag naast C ook B, D.

In de ideale wereld zouden supplementen niet nodig zijn, maar ik vraag me af hoe gezond ons voedsel tegenwoordig is en dan koken wij 90% van de tijd vers en zelf. Daarbij ben ik 60+, dus een beetje extra zorg kan vast geen kwaad.
Zeker in dit Corona jaar en te meer daar wij geen griep injectie halen (ook al zitten we in een risicogroep).
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Ik kan op mijn telefoon niet quoten Lizzy, maar ik reageerde specifiek op de opmerking van Inge en Bono. Niet op jou. Zij zei dat ze denkt dat het onmogelijk is om als mens je voedingsstoffen allemaal uit je voeding te halen.

Nou dat vind ik raar. In zijn algemeenheid.

Dat individuen supplementen slikken vind ik niet raar. Dat doe ik zelf ook met mijn eigen redenen. Dat mag ieder voor zich bepalen en beredeneren.
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Bericht door Inge en Bono »

Kaela schreef: do 22 okt 2020, 18:24 Ik kan op mijn telefoon niet quoten Lizzy, maar ik reageerde specifiek op de opmerking van Inge en Bono. Niet op jou. Zij zei dat ze denkt dat het onmogelijk is om als mens je voedingsstoffen allemaal uit je voeding te halen.

Nou dat vind ik raar. In zijn algemeenheid.

Dat individuen supplementen slikken vind ik niet raar. Dat doe ik zelf ook met mijn eigen redenen. Dat mag ieder voor zich bepalen en beredeneren.
Ik had er waarschijnlijk bij moeten zeggen dat ik voor mezelf sprak ;) Maar ik denk dat ik daar zeker niet alleen in ben.... Ik geloof namelijk niet dat de schijf van 5: oa 2 ons groente, 2 stuks fruit enz voldoende is om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Niet eens een beetje voldoende. En zeker niet als je, zoals ik, geen vlees/vis eet en zo min mogelijk dierlijke eiwitten daarnaast. Er zijn vast mensen die wel genoeg uit hun eten halen, maar ik denk dat dat héél uitzonderlijk is.
En wat is dan genoeg, ik denk vaak nog te weinig ;)
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik begrijp het wel, maar het stuit me tegen de borst. Ik heb het er heel lastig mee dat dat realiteit is!
Zou toch niet mogen!

Ik heb trouwens geen vit D tekort. 1 van de weinige dan zeker?
Ik geef m'n kinderen ook maar af en toe wat, terwijl men eigenlijk aanraadt dat tot een jaar of 5-6 dagelijks te doen. Nu zijn die net als ik moeilijk binnen te houden, dus ik maak me er geen zorgen in. Als ik er eens aan denk in de winter, geef ik ze wel eens, maar das dus zelden...

Ijzer heb ik dus wel soms tekort, maar op m'n 14e was dat het ergste, sindsdien nooit meer zo hevig. En ik heb ook geleerd dat welke niet op voorschrift zijn, nog niet de helft doen van de goede (die ik tijdens de zwangerschap kreeg).
Magnesium is wel iets dat ik eigelijk beter af en toe ook zou slikken. Ik heb van nature korte achillespezen en dus vrij snel kramp als er wat fout zit met de magnesium. En de laatste tijd gebeurt het weer vaker dan vroeger.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

Inge en Bono schreef: do 22 okt 2020, 19:28 Ik had er waarschijnlijk bij moeten zeggen dat ik voor mezelf sprak ;) Maar ik denk dat ik daar zeker niet alleen in ben.... Ik geloof namelijk niet dat de schijf van 5: oa 2 ons groente, 2 stuks fruit enz voldoende is om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Niet eens een beetje voldoende. En zeker niet als je, zoals ik, geen vlees/vis eet en zo min mogelijk dierlijke eiwitten daarnaast. Er zijn vast mensen die wel genoeg uit hun eten halen, maar ik denk dat dat héél uitzonderlijk is.
En wat is dan genoeg, ik denk vaak nog te weinig ;)
Waarbij de vraag is wat ‘voldoende’ is. De onderbouwing waarvan is nogal eens magertjes en dat is ook heel moeilijk aan te tonen dan wel hard te maken. De meeste harde data gaan over wanneer er een schadelijk tekort ontstaat, dat is nog iets anders als ‘wat is optimaal.‘

Plaats reactie