Leptospirosis, afgesplits van Linga topic

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Leptospirosis, afgesplits van Linga topic

Siberienne

Bericht door Siberienne »

Parelridder schreef:Het advies van mijn dierenarts is gericht op mijn hond, maar ik denk persoonlijk zéker ook op het verkopen van consult & vaccinatie. Hij diagnosticeert nl in zijn grote kliniek slechts 1 hond met Lepto p.jr. Welke hij vooralsnog succesvol behandeld, naar zijn eigen zeggen.
Maar wat ik op het www lees is vaak wél gericht op de volksgezondheid. En zo lees ik ook het stuk wat jij citeerde van de WHO: Wat is de rol van huisdieren t.o.v. Lepto-infectie van mensen? En dan de uitleg dat honden het onze omgeving in kunnen brengen of zelfs direct kunnen overbrengen. Toelichting dat de meesten zonder symptomen blijven, slechts drager zijn. We moeten lichaamsvocht (niet alleen urine) als potentiele infectiebron beschouwen tot het tegendeel bewezen is.

Mijn jongste vangt ook muizen. Mogelijk verhoogt dat haar risico, mogelijk houdt ze zo haar afweer juist op peil.. Ik moedig het niet aan, dat zal duidelijk zijn, maar het feit dat ze er al zo veel bracht, zonder ooit enig teken van ziekte, geeft me wel vertrouwen in dat ze er kennelijk niet erg vatbaar voor is.

Oh en het ging mij niet om schuld & boete, maar wel om het water naar de zee dragen. Ik kan mij er niets bij voorstellen dat de volksgezondheid significant verbetert door mijn honden tegen Lepto te vaccineren terwijl tegelijkertijd mensen volop ratten lokken naar plekken waar ze recreeren. Als je (juist) daar waar je kinderen spelen en zwemmen, watersporters aktief zijn, etensresten achter laat, en dús ratten lokt, die Lepto verspreiden, dan is het niet mijn hond die het verschil maken gaat.

Oh nee, dat ben ik zeker met je eens. Ik erger mij ook kapot aan mensen die overal hun troep zo achterlaten.
Ik doelde eigenlijk meer op Lizzy's opmerking over de planeet naar de dinges helpen ;)

Maar wat het ook is, ik vind dat het dan iig eerlijk gecommuniceerd moet worden zodat mensen de juiste keuze kunnen maken.
En tja, de bestrijding van infectieziekten is in deze antropocentrische wereld mn gericht op mensen, als 2e op vee want daar leven we van en ergens daaronder komen dan de gezelschapsdieren, en wilde dieren?? Tsja... (ik erger me bv ook aan bestrijding van muggen met massa's gif. Misschien moeten we gewoon wat minder met vanalles van hot naar her over de wereld slepen. Is die Lucky Bamboo nou echt zo belangrijk voor het welzijn van de nederlandse mens, als meest absurde voorbeeld)
TomsBorders
5-sterren
5-sterren

Bericht door TomsBorders »

Siberienne schreef:Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de opmerking over de MAT test? Bedoel je dat de titer niet voorspellend is voor de mate van bescherming na vaccinatie?

"Is het in generiek niet zo dat een vaccin een lage concentratie is van de ziekte die je wilt bestrijden?"
Nee, dat hoeft niet perse zo te zijn. Althans, ligt eraan hoe je het bedoelt maar ik neem even 2 mensen vaccins als voorbeeld:
- hepatitis B vaccin bevat alleen 1 eiwit van het virus en verder niks. In mijn visie is dat niet een lage concentratie van 'de ziekte'
- er is een vaccin tegen pneumokokken dat onderdelen van het kapsel vd bacterie bevat van 23 verschillende stammen, geen andere delen van de bacterie.

Het nadeel van een vaccin met een lage concentratie van de ziekte die je wil bestrijden is
1) produktie proces: je moet dan grote hoeveelheden van het micro-organisme gaan kweken. dat is lastig en gevaarlijk (als is het maar voor de mensen die er werken, om over ongelukken nog maar niet te spreken)
2) grotere kans op allergische reacties : een vaccin is minder 'schoon' zowel omdat er meer stoffen van de verwekker in zitten, die je op een andere manier dan gewoonlijk aanbiedt aan het lichaam (via een injectie ipv bv via het slijmvlies vd darm) alsook dat er onderdelen van het kweekmedium in kunnen zitten (bv griepvaccin: dat wordt nog steeds gemaakt van virussen die op eieren worden gekweekt, zodat mensen met een kippeneiwit allergie er verkeerd op kunnen reageren
3) onvoldoende effect: juist omdat het een kleine hoeveelheid is, wordt het afweer systeem ook niet altijd afdoende geprikkeld. Bij bv het hepatitis B vaccine biedt je een relatief grote hoeveelheid van het cruciale eiwit aan, veel meer dan wat je zou kunnen doen bij een levend verzwakt vaccin.

Het is wel hoe vaccineren ooit begonnen is, maar het is niet het ideale vaccin. Ik vind zelf het hepatitis B vaccin vrij ideaal: zeer effectief (een serie van 3 vaccinaties en je bent levenslang beschermd), of het vaccin 'aangeslagen is' is betrouwbaar en kwalitatief te meten, heel weinig bijwerkingen en maar een zeer kleine groep mensen waarbij het niet aanslaat , productie is constante kwaliteit - ook niet onbelangrijk.
De meneer met wie we spraken zei dat de MAT test in plaats van vaccinatie niet voldoende informatie zou geven want dat is niet goed te interpreteren. Echter is het hele vaccin gebaseerd op de aanwezigheid van MAT titers bij een select groepje beagles dus of de MAT test is voldoende of de studie heeft nog op een andere manier gemeten (q-PCR oid). Wat ik meer probeer te zeggen is dat er bewijs is dat er positieve titers zijn die overeenkomen met titers na vaccinatie die niet door vaccineren komen. Dus dat zou betekenen dat er wel een vorm van weerstand wordt opgebouwd zonder vaccinatie.
Nou weet ik dat er variatie zit bij MAT titers. (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... .12337/pdf en http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 0704.x/pdf)

Even tussendoor, het advies van Hept B is 10 jaar geldig en daarna vaccineren. Ik heb laten titeren en het was hoog genoeg maar jij schrijft dat het levenslang is (of is dit een meer recent advies?).

En zoals ik kon vinden over de meeste honden vaccins wordt er nog gekweekt op kippen en andere embryo's (waardoor meerdere honden kippenalergie hebben, aldan wel of niet aantoonbaar). en wordt er met een lage concentratie gewerkt van de bacteriën om het immuumsysteem te triggeren (ik weet dat ze voor mensen veel schonere vaccins maken en veel minder met kwik werken bijvoorbeeld). Wat ik belangrijk vind is dit:
Komt het echt zo vaak voor? Mensen vaccineren ze niet omdat het te weinig voorkomt maar waarom honden wel?
Zijn al de meldingen over bijwerkingen ook waar en zijn dit er meer dan de meldingen over lepto
Zijn alle serovars in L4 voldoende of zijn er andere serovars aanwezig (volgens de meneer was dat wel het geval)
Beschermt het echt maar 1 jaar?

Wat betreft de onderbouwing van we moeten ze vaccineren voor de mensen: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 12328/epdf en http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 0654.x/pdf
Siberienne

Bericht door Siberienne »

TomsBorders schreef:De meneer met wie we spraken zei dat de MAT test in plaats van vaccinatie niet voldoende informatie zou geven want dat is niet goed te interpreteren. Echter is het hele vaccin gebaseerd op de aanwezigheid van MAT titers bij een select groepje beagles dus of de MAT test is voldoende of de studie heeft nog op een andere manier gemeten (q-PCR oid). Wat ik meer probeer te zeggen is dat er bewijs is dat er positieve titers zijn die overeenkomen met titers na vaccinatie die niet door vaccineren komen. Dus dat zou betekenen dat er wel een vorm van weerstand wordt opgebouwd zonder vaccinatie.
Nou weet ik dat er variatie zit bij MAT titers. (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... .12337/pdf en http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 0704.x/pdf)

Even tussendoor, het advies van Hept B is 10 jaar geldig en daarna vaccineren. Ik heb laten titeren en het was hoog genoeg maar jij schrijft dat het levenslang is (of is dit een meer recent advies?).

En zoals ik kon vinden over de meeste honden vaccins wordt er nog gekweekt op kippen en andere embryo's (waardoor meerdere honden kippenalergie hebben, aldan wel of niet aantoonbaar). en wordt er met een lage concentratie gewerkt van de bacteriën om het immuumsysteem te triggeren (ik weet dat ze voor mensen veel schonere vaccins maken en veel minder met kwik werken bijvoorbeeld). Wat ik belangrijk vind is dit:
Komt het echt zo vaak voor? Mensen vaccineren ze niet omdat het te weinig voorkomt maar waarom honden wel?
Zijn al de meldingen over bijwerkingen ook waar en zijn dit er meer dan de meldingen over lepto
Zijn alle serovars in L4 voldoende of zijn er andere serovars aanwezig (volgens de meneer was dat wel het geval)
Beschermt het echt maar 1 jaar?

Wat betreft de onderbouwing van we moeten ze vaccineren voor de mensen: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 12328/epdf en http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 0654.x/pdf
Wat betreft de hepatitis B: wij houden aan levenslang, dat is meer recent dan de 10/15 jaar. Het probleem bij de vaccins zijn de follow-up studies: als die maar 10 jr of 15 jr zijn, dan durven de fabrikanten het niet op te rekken naar levenslang (of willen dat niet) maar er is inmiddels genoeg ervaring om levenslang aan te houden. Ik heb mijzelf bv ook niet meer geboosterd en voor de medewerkers in ons ziekenhuis wordt het ook niet meer geadviseerd.

In zijn algemeenheid: ik vind het lastige met titers als vaccin controle dat de interpretatie lastig blijft. Want welke waarde is nu hoog genoeg? Bij de hepatitis B weten we het, maar van heel veel andere vaccins ook niet precies. Bijvoorbeeld van kinkhoest weet je ook niet precies hoe hoog de titer moet zijn om daadwerkelijk beschermend te zijn.
Ik zit nu de EMA tekst van het vaccin te lezen - waarin staat hoe het getest is. En ik snap er geen hout van. Althans niet hoe ze tot hun conclusies komen.

Dit stukje bijvoorbeeld (--waarschuwing: dierenleed --)
In the second test three groups of hamsters were treated with serum pool of vaccinated pups from the field study before vaccination, serum pool of non-vaccinated dogs challenged with serovar Copenhageni, serum pool of non-vaccinated dogs before challenge with serovar Copenhageni and one group served as negative control. All hamster of the negative control group died to challenge with serovar Copenhageni while 100% survival was observed in hamsters treated with sera of non- vaccinated dogs _ maar welke groep dan, voor of na challenge??? . Also serum of non-vaccinated dogs induced protection in 40% of the animals suggesting protection via MDAs. (HUH?? Welke groep is dit dan?)
Overall, it was demonstrated by these hamster passive protection experiments that vaccination of the pups with Nobivac L4 in the field had induced a protective humoral immunity against a virulent strain of L. interrogans serogroup Icterohaemorrhagiae serovar Copenhageni which could not be determined by MAT. This also suggests other mechanisms of protection. waar ze dat dan uit concluderen weet ik ook niet??

The study provides support for the notion that protection in dogs would be achieved without measurable antibody responses post-vaccination, but nevertheless the data are indicative in nature. Furthermore, a degree of protection achieved via the presence of MDAs could not be completely ruled out.

en dit is maar 1 voorbeeld uit de tekst waarvan ik denk Huh? welke groepen en wat zeggen ze en hoe testen ze... Want als het zo is dat het vaccin soms effectief is zonder dat de MAT positief is - wat beest kan hoor, in zijn algemeenheid, dan heeft het inderdaad geen zin om te controleren met de MAT of het vaccin effectief is geweest. Maar dan is de hele werkin

en in de hele tekst kom in geen enkele onderbouwing tegen voor de jaarlijkse booster. Misschien lees ik er overheen maar goed, wie ook wil spitten: http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/doc ... 138214.pdf
(--- ik ben best wat gewend qua lezen over dierexperimenten maar als het dan over honden gaat heb ik er toch wel moeite mee, dus wees gewaarschuwd ----)
Eigenlijk zouden we dit document eens gezamenlijk van commentaar moeten voorzien en opsturen naar zowel de EMA als de fabrikant met vragen. Ik wil dat dan ook nog wel eens voorleggen aan iemand van de One Health over de vraag van de ernst van het gevaar van honden.

Als je daar trouwens inzicht in zou willen krijgen, zou je eigenlijk terug moeten naar de tijd van voor het vaccin. Hoeveel lento zagen we toen dan. Het is soms - ik zeg niet dat het in dit geval zo is hoor, meer in zijn algemeenheid - moeilijk meer voor te stellen hoe het was toen een ziekte nog vrij spel had. Ken iemand van jullie het boek "The cruelest miles" ? Dat gaat over de difterie epidemie in Nome en hoe de sledehonden van o.a. Seppala ingezet werden om het vaccin op tijd daar te krijgen. Wat ik zeer indrukwekkend vond zijn de historische beschrijvingen door de artsen die daar werken. Dan denk je niet meer lichtvaardig over difterie vaccinaties. Zeker niet omdat er toch af en toe een geval opduikt met de huidige reizigersstromen...
Dus de vraag moet niet alleen zijn moeten we wel vaccineren omdat het zo weinig voorkomt maar ook, wat zou er gebeuren als we er mee stoppen, hoe vaak gaat het dan voorkomen en vinden we dat acceptabel. Da's een lastig vraag in een samenleving die soms 100% veilig na lijkt te streven... "Voordeel" van leptospirose boven bv difterie is natuurlijk wel dat het nauwelijks van mens op mens overdraagbaar is.

IK heb je links nog niet helemaal gelezen trouwens, maar als ik dan in het abstract van de 1e zie staan "titers variëren over de tijd" dan denk ik "ja, dat lijkt me logisch". Dat zien we ook bij kinkhoest: je vaccineert, dat geeft bescherming (niet 100% trouwens) en het buurmeisje heeft kinkhoest. Jij wordt aangehoest, je krijt een booster en je antistoffen stijgen. Kinkhoest is trouwens wel een mooi voorbeeld dat continue blootstelling bescherming geeft. We zien steeds meer kinkhoest bij oude mensen (zeg maar opa en oma leeftijd). Die generatie heeft kinkhoest doorgemaakt en heeft antistoffen. De generaties erna zijn gevaccineerd, hebben ook wel antistoffen maar hoesten de bacterie niet meer rond. De ouderen hebben in hun leven geen natuurlijke boosters meer meegemaakt, antistoftiters zijn gedaan en hey presto, ze zijn weer kwetsbaar en als ze er nu, nu het vaccin minder werkt, wel weer tegenaan lopen, worden ze ziek. Nu wordt er dus gesproken of je mensen niet een boostervaccinatie zou moeten geven want zo komen we nooit van die epidemie af. Dit geeft trouwens aan dat een doorgemaakte infectie niet altijd een betere bescherming hoeft te geven dan een vaccinatie.

Ander mooi voorbeeld trouwens; Malaria. Als je dat doormaakt, maak je wel antistoffen. Die zijn niet 100% beschermend maar maken wel dat de infectie minder erg verloopt. Weet je welke mensen nu vaak malaria hebben? Afrikanen die al lang niet meer in Afrika wonen maar er op bezoek gaan. Die slikken vaak geen profylaxe want ze gaan naar huis maar ze hebben omdat ze al lang niet blootgesteld zijn, ook geen beschermende titers meer.... Wat dat betreft is zou je inderdaad in theorie wel kunnen bedenken dat een hond die regelmatig in de sloten rondraced wel meer kans op beschermende titers heeft. Maar ja, de kans dat die wel een keer ziek wordt is groter dan de chi in de draagtas die nooit buiten komt.

Alles is een kwestie van kansberekening. Maar ik ga wel steeds meer twijfelen aan de noodzaak van herhaalde lepto vaccinatie...

Plaats reactie