Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door NienkeJoe
Joepie!!! De katten zijn sinds gister officieel over op kvv!
Ik heb een dag geprobeerd de katten gescheiden te voeren, maar ze wilden niet eten (op de jongste na). Joris vond het maar niks dat hij zijn eten apart van de dames kreeg.
Nu krijgen ze dus allemaal alleen maar kvv. En ze vinden dat best!
Ik had niet verwacht dat het zo snel kon. Ik had gelezen dat het best lang kon duren en dat katten lastig op rauw vlees te zetten zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik drie weken heel erg snel! Drie weken geleden kregen ze hier de eerste rauwe hap vlees. En nu? Net nu ik een dure zak vreten heb gekocht, zijn ze om. Nu zit ik dus met een nieuwe zak brokken van €47,- in mijn maag (figuurlijk gelukkig).
Nou ja, de egels lusten het wel. De katten krijgen het niet meer. En ze willen ook niet meer. Er staat nog brok op het aanrecht, maar daar komen ze niet meer aan. Ze ruiken wel, maar meer is het niet.

Joris heeft me gister een kikker gebracht. Lief hè? Dat vond ik ook. Vooral omdat hij de kikker niet beschadigd heeft. Dus de lieve kikker heb ik maar weer in mijn vijver gezet.
De laatste keer dat Joris mij prooi bracht, was 3 jaar geleden. Tot mijn grote schrik liet meneer even een spitsmuis los in de kamer. Die schreeuw van die muis was zo hard en fel, dat ik echt een hartverzakking kreeg van schrik! Uit pure schrik heb ik Joris uitgefoeterd en hem gelijk achter een deur gezet.
De spitsmuis is toen gevangen en weer naar buiten gezet. Ook deze was volledig onbeschadigd.
Gek hè, dat katten zo kunnen jagen dat ze hun prooi niet beschadigen.

Maar goed, het brengen van prooi zie ik als een positieve verandering in Joris. Hij voelt zich duidelijk erg goed. En zijn vacht ... Het is gewoon een wonder! Die kat heeft weer haar! En hij is zacht en niet vet meer!

Komende woensdag moet Joris weer voor zijn prik Dexamethason. Ik wil vragen of het deze keer een spetter minder mag zijn. Ik wil graag voorzichtig beginnen met afbouwen. En we zien wel waar het schip gaat stranden.

Dat was even een update van een hele blije en trotse eigenaar!
Door pearlsofpassion
Fijn dat het zoveel beter gaat.  Altijd leuk, zo'n positief verhaal.  :)

Is er trouwens geen goed asiel bij je in de buurt, die die brokken zouden kunnen gebruiken?
Er komen ook al eens ongezonde katten in een asiel terecht, jammer genoeg...

Oh ja, en haal die brokken dan van het aanrecht weg he.  Je hoeft niet te wachten tot ze weer van gedacht veranderen.  ::)  :P
Door NienkeJoe
Er is wel een asiel in de buurt, maar die wil deze brokken niet hebben. Het is een dieetvoeder voor katten met darmproblemen en die hebben ze niet (zeggen ze). We hebben een beetje een koppig asiel  :-\
Maar via internet raak ik ze wel kwijt. Er zit ook zo'n streepjescode actie bij. Bij inlevering van 10 streepjescodes krijg je een zak gratis. Dus de 4 streepjescodes die ik nog heb, mogen ze ook hebben  ;D Dan is de zak zo weg, lijkt me.
En anders zijn de egels er gelukkig mee.

De brokken staan niet in een bakje op het aanrecht hoor. Ze kunnen er niet van eten. Willen ze ook niet meer. Hoeft ook niet  :biggrin2: Mooi laten zo!
Door pearlsofpassion
Ah ok.  :)

Aan zo'n asiel wil je de brokken toch niet doneren.  Ze zullen waarschijnlijk al hun katten hetzelfde voer geven zonder rekening te houden met eventuele noden.  Maar goed, maakt niet uit.  Jammer voor hen  :biggrin2:
Door NienkeJoe
Ja, dat is jammer. Vooral voor de dieren. Ze hebben wel meer idiote stekken. Beetje een vaag beleid.
Maar er zijn gelukkig wel anderen die het willen hebben. Wie weet ...

Nog wat anders:
Mijn katten eten het vlees op, maar laten de stukjes bot liggen. Ze eten er vast wel een paar op, maar er blijft altijd wat in het bakje achter. Is dat erg? Of regelt de kat zelf hoeveel bot ze nodig heeft.
Moet ik eventueel wat extra kalk toevoegen in de vorm van poeder?
Door Nadine
Ik heb ook 2 katten die 11 jaar lang diarree gehad hebben.
Graanvrij brok- en blikvoer hielpen niet, maar zodra ik ze op volledig rauw zette draaide ze keurige drolletjes  :biggrin2:.
Ligt in hun geval waarschijnlijk aan dat hun lichaam de eiwitten niet meer herkennen door de doorverhitting van blik- en brokvoer.

Hier laten ze ook altijd wel wat stukjes bot liggen, maar denk dat ze het meeste wel op hebben.
Misschien een soort kvv zoeken die fijner gemalen is...

Ik heb 6 katten en inderdaad, ze knappen er allemaal van op. Ook mijn suikerkatje (dankzij de brokken  >:() reageert er erg goed op.
Ik geef ze kvv, zonder rijst en groenten.
Hier geldt ook: nooit meer brok of blik!

Je bent goed bezig, succes met je katjes!
Door Nadine
Als ik ze Darf geef (hun favoriete merk ) blijven er wat botstukjes over, omdat Darf vrij grof gemalen is.
Maar ik moet zeggen dat dat nu, een paar maanden later een stuk minder is geworden dan in het begin.
Overstappen is hier een kwestie van wennen en veel geduld. Blijven aanbieden en veel mengen.
Verder geef ik momenteel Carnivoer en Carnibest diabetes. Ik probeer Natures menu te introduceren, maar dat gaat nog moeizaam.
Deze merken zijn allemaal fijn gemalen.

Mengen met gekookte kip is wel goed ter ondersteuning bij het overstappen.
Ik geef ook wel eens stukjes lamshart om een maaltijd op te leuken. En soms gekookte zalm ter afwisseling.

Barfen is natuurlijk nog beter, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Door pearlsofpassion
Als er voldoende bot in de mix zit en je katten krijgen geen platte stoelgang, moet je je niet druk maken in de botstukjes.
Ze zullen er inderdaad wel voldoende binnen krijgen.
Hier geef ik Cuzco ook wel eens iets dat hij niet kapotgeknaagd krijgt.  Vb de kam op een parelhoenkarkas vind hij blijkbaar te hard.  Maar er hangt wel vlees aan die kammen bij de karkassen die ik heb.  Ik weeg die dus ook gewoon af ,geef zijn normale portie en als er dan wat kaalgeknaagd bot blijft liggen gooi ik dat gewoon weg.  Maakt niets uit hoor.  Zolang ze niet echt heel veel laten liggen of slappe stoelgang krijgen, is het prima.
Door NienkeJoe
Ik voer Smuldier Vlees Kompleet glutenvrij. De stukjes bot zijn even groot (of klein) als kittenbrokjes. Ik was hun bakjes 's morgens af. De restjes gooi ik weg of gaan naar de hond. Maar als er gedurende de dag dus stukjes in blijven liggen, meng ik dat gewoon weer door de volgende portie. Ze eten dus wel wat bot. En de ene dag ook meer dan de andere. Vandaag gaat toevallig 80% van het bot op.

Ik heb vlees gehad wat heel fijn gemalen was, maar dat wou niemand vreten hier (behalve de hond, mijn wandelende biobak). Dus dat doe ik niet weer, de komende tijd. Het vlees wat ze nu krijgen vinden ze echt heel erg lekker. Ze rennen jammerend onder de bakken mee. Iets wat ze nooit gedaan hebben bij de brokken, tenzij ze echt uitgehongerd waren.
Nu eten ze hun portie en laten soms wat liggen. Dat eten ze later wel op.
Honger hebben ze niet meer. Ze 'snacken' wel meer, valt me op. Geen enkel insect is nog veilig voor de katten. Ze jagen alle drie weer! Joris eet soms een kikker, onder grote belangstelling van de dames. Ze 'barfen' zelfstandig, zeg ik maar  ;D

Wat me opvalt is dat Joris gestopt is met het eten van rozen! Ik heb nu weer rozen in bloei staan die er gaaf bij staan. Geen aangevreten bloemen meer.
Spinnenwebben eet hij nog wel, maar volgens mij is dat ook gekkigheid.

Ik ben blij dat het laten liggen van de stukjes bot niks geeft. De ontlasting ziet er prima uit van alle katten. Geen rare keutels gevonden en zeker geen diarree. Joris poept niet in de bak, maar op de grond voor de bak. Daarvan weet ik dus altijd zeker hoe hij poept en dat hij het is.
Duveltje plast minder in huis! Dat is ook een zeer positieve verandering. Soms plast ze dus weer op de bak!!!
De kleur van hun ontlasting is natuurlijk wel veranderd. Het is nu heel donker. Met de brokken nam het altijd de kleur van het voer aan. En nu ziet het er weer normaal uit. Het ruikt ook goed. Weinig stank.
Eigenlijk zijn het gewoon heerlijke keutels waar ik echt heel gelukkig van word!

Bedankt voor alle info! Ik vind het nog steeds best wel heel spannend en ik heb er nog niet 100% vertrouwen in. De katten wel, maar ik nog niet. Na veel rotervaringen met 'goed' voer ben ik ook erg huiverig geworden. Joris zijn leven hangt er gewoon letterlijk vanaf. Als hij niet stopt met de medicijnen, gaat hij dood. Maar als hij stopt met de medicijnen en het gaat niet goed, gaat hij ook dood.
Ik vind dat best wel eens eng, om eerlijk te zijn. Het verhaal van Nadine geeft me wel moet. En al jullie ervaringen ook. Heel erg fijn!
Bedankt namens mij, maar ook zeker namens de katten.
Door Nadine
Wat leuk dat hun jachtinstinct weer naar boven komt! Ik vond hier laatst ook een restje muis in de tuin, ik vermoed dat Gijs daar meer van weet, hij ving vroeger ook wel 'ns een muisje. Was toch wel trots...

Maar hou vol hoor, het gaat toch hartstikke goed? Dat voer is sowieso beter dan blik en brok.
Je katjes hebben het maar getroffen met zo'n betrokken baasje.
Mijn 6 katten zijn 15, 16 en de rest is 11 en ik heb ze allemaal over gekregen op kvv, dus er is hoop voor iedereen, haha.
Hoop dat de katertjes hier ook wat minder in huis gaan plassen, maar heb weinig hoop. Vrees dat ik de territoriale drang er niet uit krijg bij ze.

En er is best wat variatie te vinden in kvv, ik heb een adresje gevonden waar ze meerdere merken hebben die ze hier lusten.
Ik laat het 1x per maand bezorgen (heb geen auto).

Ik begrijp dat je je zorgen maakt om Joris, maar je bent goed bezig.
Ik zou inderdaad maar gaan afbouwen met die dexamethason en dan maar hopen dat Joris mooie drolletjes blijft draaien en geen prikken meer hoeft.
Een collega van me heeft ook een kat met chronische diarree, ze is ook in de molen van onderzoeken beland waar steeds niks uitkomt.
Er wordt haar nu een buikecho van haar kat aangeraden. Ze wil nog niet echt aan het rauw voer en denkt dat er meer aan de hand is.
Tsja iedere kat is weer anders, maar mijn situatie is vast geen uitzondering, hoop dat jouw situatie daar ook een voorbeeld van is.

Succes!
Door dinky89
Hier willen ook wel eens de stukjes bot blijven liggen. Als ik het laat staan worden die botjes wat later alsnog lekker opgeknabbeld (tenzij mijn vriend het opmerkt want die vind dat maar eng).
Zou me daar inderdaad geen zorgen om maken aangezien ze er wel van eten bij jou ;)
Door Neally
Hé, wat fijn dat je poezebeesten zo snel 'om' zijn. En ik hoop dat de gezondheid van Joris zijn stijgende lijn blijft houden.
Super!
Door NienkeJoe
Ik verbaas me er ook over dat ze zo snel om zijn! :biggrin2:

@Nadine:
Bedankt voor je compliment  :)
Mij is ook een buikecho en zelfs een endoscopie aangeraden. Het kost alleen maar geld. Uit een echo komt hooguit een verhoogde activiteit naar voren en lucht wat te zien is. Een endoscopie kan meer inzicht geven. Maar die darmen zijn toch zwaar geïrriteerd. Een tumor kun je wel op een foto zien.
Ik heb zowel de echo als de endoscopie afgewezen. Zeker omdat de darmen heel erg snel kalmeerden na prednison. Als het een tumor of zoiets geweest was, werden die darmen niet rustiger.
Voor mij was ook de directe reactie op ander voer een reden om de onderzoeken af te wijzen. Bepaald voer reageerde hij niet op (de peesjes van kipfilet bijvoorbeeld), terwijl ander voer na zes uur gegarandeerd diarree gaf. De tijd was voor mij een maatstaf. Je kon het gewoon aan horen komen, na 3 uur!
Joris ging vaak op de koude vloer liggen, helemaal plat op zijn buik. Ook was hij kribbig. Hij had echt buikpijn. Als hij twee dagen aan de diarree was, begon hij ook met braken. Echt een ramp!
Maar met de dexamethason voelt/voelde hij zich stukken beter. Nu hij over is op kvv is hij zich weer beter gaan voelen.

Het enige nadeel is is dat de katten nu constant honger hebben. Ze vragen echt om eten. Ze krijgen 3x per dag een portie en 's avonds voor het slapen gaan nog een klein hapje. Samen eten ze 400 gram vlees op. Duuf weegt 5 kilo, Tess 2,5 kilo en Joris 8,5 kilo. Elk 30 gram per kilo lichaamsgewicht laat me uitkomen op 450 gram. Duuf is te dik, dus die mag minder. Joris is ook te dik (mede door de pred) en krijgt ook een beetje minder.
Maar de jongste vreet tegen de klippen op. Die moet echt apart gevoerd worden, want ze schranst haar deel naar binnen en schuift door naar de andere bakken.
Ik neem aan dat het hongerige gevoel wel weer verdwijnt als ze gewend zijn aan dit voer. Het is natuurlijk lichter verteerbaar dan brokken.

Duuf is een poes van 8 jaar. Ze is geboren met grote nieren. Ze heeft altijd belachelijk veel gedronken. Deed ze dat niet, werd ze echt ziek (braken, ingevallen buik, diarree, stinkende urine, enz.). Ze vergiftigde zichzelf. Nu ze kvv krijgt, drinkt ze stukken minder. Ze plast niet meer zo veel in huis (vaste plek in de gang, naast de bak). Ook is ze veel actiever geworden. Uiteraard zijn haar nieren nog steeds te groot. Die gaan echt niet meer krimpen. Maar blijkbaar is haar nierfunctie beter geworden.

Ik hoop echt dat dit goed blijft. Die jonge baliekluiver moet maar een beetje wennen aan wat minder volle buiken. Joris en Duuf hebben geen onstilbare honger, hoewel ze erg blij zijn met hun volgende prakje.
Maar om te zien hoe goed de katten zich voelen, is werkelijk verbazend. Dat geeft zeker weer een opsteker. En dat mijn katten niet de enige zijn die hun botjes laten liggen, is ook fijn om te lezen  :P
(en 'moet' moet 'moed' zijn in mijn vorige stuk! <schaam> :-[)
Door pearlsofpassion
Als ze zoveel honger hebben zou ik wel een maaltijd afschaffen. Dan kan je meer per maaltijd voeren en hebben ze dus een voller gevoel.  3 kleine maaltijd zorgt dat ze eigenlijk nooit echt voldaan voelt.
Zelf vind ik dat ook veeel aangenamer.  ;)

Bij mijn katje die op dieet staat is het zelfs zo dat hij 1 kleine en 1 grote maaltijd heeft. Die kleine is zodat hij niet echt honger heeft, en die grote kan hij zich eens helemaal op vol eten. Vind hij heerlijk.
Toen wij op vakantie waren kregen ze zelfs maar 1 keer per dag en dat ging ook prima. Voor alle drie.
Maar zelf vind ik 2 ook wel aangenamer.
Vroeger kregen ze er hier ook drie, maar als snel merkte ik dat ze 2 gewoon veel aangenamer vinden.

Verder kan je ook eraan denken wat barfhapjes toe te gaan voegen. Ongemalen voer houdt hen langer bezig en vult veel beter (verteerd trager) dan gemalen voer.  Dat scheelt ook echt veel. Dus denk daar eens over na.  ;)
Door Nadine
Ik geef ze hier 2x per dag een portie van 300 gram voor 6 katten.
Sommige eten hun schoteltje in 1x leeg en zijn lekker voldaan, anderen doen er liever langer over en grijpen soms dus een beetje mis, maar die kunnen wel wat onsjes kwijt en leren al dat ze een beetje door moeten eten.

Ik hou hun gewichtjes goed in de gaten en de dikkertjes vallen af en de slankere katten zijn aangekomen.
De enige uitzondering is Gijs die steeds dikker wordt nu hij geen diarree meer heeft, maar hij heeft nu de mooiste en zachtste vacht van allemaal.

Ik zie ze nog steeds veranderen in de zin van betere vacht en meer activiteit, na een maand of 3 schijnen ze wel zo'n beetje "uitveranderd" te zijn.
Als Gijs nog meer gaat wegen, nu 5,2, ga ik misschien wel wat minder voer geven, maar ik wacht nog even een maandje tot ik op die 3 maanden zit.

En wat betreft die onderzoeken, mijn dierenarts zei dat als daar iets uitkomt dat dat dan meestal ontstekingen zijn en corticosteroïden worden geadviseerd.
Dus zij wilde Gijs meteen op dexadreson zetten ipv die dure en vervelende onderzoeken te laten ondergaan.
Dexadreson werkte niet, dus die onderzoeken leken verder zinloos. En dat is ook wel gebleken.
Alhoewel de dexadreson ook zinloos was, aangezien de oplossing in de voeding zat.

Wel fijn dat jouw katjes ook zo goed hun best doen allemaal met het overstappen.
Ik ben ook nog steeds zoekende wat betreft portie-hoeveelheden en meng nog steeds smaken om ze toch afwisselend te laten eten en ze eten er steeds beter van.
De smaken en merken waar ze niet allemaal aan willen wennen koop ik niet meer en het lijkt er op dat ik ze zover heb gekregen dat ze nu 8 verschillende diersoorten binnen krijgen van 4 verschillende merken. Wil er dan naartoe dat ik niet meer hoef te mengen met hun lievelings kvv.

Dus het blijft een uitdaging, maar ik vind het wel leuk eigenlijk omdat het zo fijn is om te weten en te zien dat ze er gezonder en blijer van worden.
Ik verwacht dat die verbetering bij jouw voorlopig ook nog wel een stijgende lijn zal vertonen en dat is goed voor je motivatie, dus succes maar weer met je pluizebolletjes!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door