Wie heeft ervaring met hersenvliesontsteking of toxoplasmose infectie

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Wie heeft ervaring met hersenvliesontsteking of toxoplasmose infectie

Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Angelique schreef: Mijn hemel Erna, wat een verhaal :'(

Gif geloof ik niet zo in. Ja, het wordt altijd vermeld als oorzaak van aanvallen, maar pas na een lange zoektoch vond ik wat gif wat aanvallen kon veroorzaken, maar die kwamen dan altijd "als laatste" zeg maar. Dus b.v. bij rattengif ben je al door heel veel stadia heen voordat er aanvallen optreden, zo ook bij de andere gifjes die eventueel aanvallen konden veroorzaken.
Ik dus ook niet. Er wordt hier op het terrein geen gif gebruikt. Totaal niet, vanwege de honden natuurlijk. Er is wel landbouwgrond achter ons huis maar daar grenst het terrein van de pups niet aan. Op het veld naast ons huis staat wel een taxusboom maar dat lijkt me heel erg sterk. Die staat zeker 6 meter verderop.
Er zou nog een oorzaak voor de aanvallen kunnen liggen bij de Distemper, als daarop door immuunsysteem niet goed wordt gereageerd kunnen er ook neurologische verschijnselen zoals aanvallen optreden doordat de Distemper zich dan iets kan ontwikkelen.
De aanvallen beginnen met een cluster is niet "doorsnee" maar ook niet uitgesloten. De statistieken zeggen echter dat op deze leeftijd er zelden een primaire epilepsie optreedt.
De koorts vooraf is ook niet gebruikelijk bij "gewone" epilepsie. Tijdens een aanval loopt de lichaamstemperatuur wel op, maar vooraf is vreemd en past niet in het epilepsieplaatje.
Het epilepsieforum e.d. kende ik natuurlijk al en had ik voordat dit zich voordeed al uitgeplozen en het plaatje klopt niet met epilepsie. Ja, hij heeft aanvallen gehad die op epilepsie lijken maar het strookt niet. De koorts klopt niet, de leeftijd klopt niet en ook de aanvallen zelf kloppen niet. Tijdens de aanvallen was hij verstijfd en heeft op geen enkel moment liggen schudden. Wat ik begrijp van de dierenarts is dat de aanvallen die hij had wel overeen komen met de koorts die hij had. Wanneer een hond (een mens ook trouwens) zulke hoge koorts ontwikkelt gaat het lichaam rare dingen doen. Vooralsnog houdt de da het inderdaad op een autoimmuunreactie van het lichaam op iets en voor ons klinkt een reactie op een vaccinatie heel erg logisch. Zeker omdat in de tweede vaccinatie lepto heeft gezeten.
Met hersenvliesontsteking e.d. heb ik geen ervaring. Sterkte met het puppekind :-*
Het gaat op dit moment heel goed met hem. Hij heeft vannacht weer voor het eerst bij zijn broers geslapen en is gewoon up and running. Vandaag moet ik een nieuwe kuur AB voor hem ophalen en dan gaat hij even mee naar de praktijk zodat in ieder geval zijn normale functies even nagekeken kunnen worden.

Voor de rest tasten we volledig in het duister even. En waarschijnlijk blijft dat ook zo.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Daantje schreef: Wat een verhaal,vreselijk.

Ik heb je beschrijving een aantal keren doorgelezen en met name de hoge koorts en het reageren op licht +geluid doet een belletje rinkelen.

Ik herinner me een pup van een bevriende fokker die dergelijk gedrag vertoonde na de eerste entingen.
Eigenlijk na de 2e enting.

Dit bleek achteraf  een allergische reaktie te zijn geweest op enting  met encefalitis tot gevolg.
Ook hij is voor de dood weggehaald,had dergeljke zware epileptische clusteraanvallen.

Pup heeft het overleefd en is redelijk hersteld.

heel veel sterkte!!
Zou je hier wat meer info kunnen halen? Om welke entingen ging het? Hoe lang na de vaccinatie begon de ellende? enz enz.
Daantje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Daantje »

Erna schreef: Zou je hier wat meer info kunnen halen? Om welke entingen ging het? Hoe lang na de vaccinatie begon de ellende? enz enz.
Dit gebeurde ong. 15 jaar geleden ,ik zal kontakt opnemen met haar.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Het ventje is vandaag weer bij de dierenarts geweest en beter verklaard. Hij moet uiteraard zijn kuur nog afmaken maar fysiek was er niets meer aan hem te ontdekken anders dan dat hij een normale pup is.

Uiteraard hebben we het gehad over de oorzaak maar dat blijft een speld in een hooiberg. Zijn aanvallen kunnen weggeschreven worden aan de zeer hoge koorts en voor nu houden we het maar op een infectie. Van welke aard zullen we niet weten.

Hij stuiterde in ieder geval de hele dierenartspraktijk door. Voor nu blijft ie voorlopig maar ff bij ons wonen. :-)
MargaS
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door MargaS »

Een pup van de zus van een vriend van mijn zoon. Een via via verhaal dus. Ze had een boxerpup die herhaaldelijk meningitus kreeg en er uiteindelijk aan is gestorven.
Nu meen ik destijds gehoord te hebben dat dit vaker dan gemiddeld voorkomt bij boxerpups. Misschien hebben mensen met boxers hier of de boxervereniging een antwoord?
Laatst gewijzigd door MargaS op vr 21 sep 2012, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Wat een straf dat hij voorlopig bij jullie blijft wonen  ;)
Ga je hem in de toekomst wel nog laten enten?
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

hannabelgje schreef: Wat een straf dat hij voorlopig bij jullie blijft wonen  ;)
Ga je hem in de toekomst wel nog laten enten?
Ehhh zolang hij bij ons is ...Nee!

Plaats reactie