Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Je gaat zo snel!  :o

Ik bedoelde niet dat je dezelfde dag nog een gehaktmolen moest gaan halen, maar eerder dat je je eens zou inlezen in de materie om te zien of zelf samenstellen een optie is.

Nu begrijp ik wel waarom je spier wil gaan malen omdat je het dan onder de tinlo kan mengen.  Dat lijkt me nog niet zo'n slecht idee, al zou ik wel eens nakijken wat er precies van orgaan in tinlo zit en hoeveel.  Kwestie dat je dat misschien ook beter wat toe kan voegen (al dan niet gemalen).  Als dat werkt en je wil dat gaan doen met de rollen tinlo die je nog liggen hebt, kan je overwegen om eens wat spier en eventueel orgaan te bestellen bij een barfleverancier. Kwestie dat je geen al te duur vlees moet kopen en ook geen botten moet staan uitbenen.

Enfin, wat ik in jouw geval wel zou doen, is de beginnersinformatie in de bib eens grondig doornemen. En begin met op de hoofdsite (barfplaats.nl) de handleiding tot barf te lezen. Ook als je kvv wil voeren is het verstandig te weten wat de bedoeling is bij deze manier van voeren.  En zeker als je zelfs dus wat wil aanpassen.
Elke fabricant kiest natuurlijk zelf wat hij in zijn voer draait, en dat is niet altijd geschikt voor elk dier.  Het zal je een stuk duidelijk worden als je weet wat vers voeren wil zeggen. 
Door bincie
Helaas is Rossi nog niet naar de bak geweest.
Ik heb hem vandaag geen tinlo gegeven.
Ik heb het advies zoals ik gister al opperde van koekje opgevolgd en hem commercieel blik gegeven.
Van cosma vis en sardines.
Verder de olie in zijn bekje gespoten.
Ik hoop dat ie vannacht nog gaat.
Anders zou ik morgen naar de dierenarts moeten met hem en moeten ze hem van achter laxeren  :'(
Ik dacht echt dat ik goed bezig was maar ik had gewoon eigenlijk al van begin af aan al het advies van de winkel op moeten volge  in combi met die tinlo.
Ze zei al dat ik die vezels erbij moest geven ivm dat ze zei dat het haar niet onbekend is dan kant en klaar worsten een moeilijke stoelgang geven en de meeste katten slecht ontlasten.
Ik had dit uiteindelijk niet gedaan omdat toen ik ermee begon en op dit forum kwam mij geadviseerd werd eerst een week zonder die vezels te doen.
En nu met alle gevolgen van dien.
Ik kan niet anders dan de hele dag maar janken en spijt hebben dat ik haar advies in de wind heb geslagen.
Rossi heeft in elk geval niet meer gespuugd en daar ben ik dan wel weer heel blij om dat ie in elk geval wat binnen houd.
Ik heb wel met hem gespeeld vanavond. trap op en af gerend met de schoenveters achter me aan wat ie zo leuk vind.
wellicht dat wat beweging helpt om te ontlasten.

Vito heeft de konijn van all animal gekregen in combi met de tinlo konijn en een beetje blik eroverheen vanavond wat van het gemalen konijn er ook door gedaan.
Maar om de 1 of andere reden blijven die stukjes van mijn eigen gemalen konijn liggen, hoe goed ik het ook probeer door te roeren.
Ik zou graag willen weten hoeveel spiervlees ik Vito nu bij moet geven naast de all animal konijn gemixt met tinlo konijn en wat cosma blik.
Dit ook om te voorkomen dat hij hetzelfde als Rossi krijgt.
Vooralsnog eten ze beide elke dat te weinig als ik uit ga van hun gewicht.
Rossi 5.6 kilo en Vito 6 kilo.
ze eten net aan 35 gram per dag.
En ook daarom moet ik veel weg gooien omdat ik meer uit de vriezer haal dan dat ze eten wat volgens de leverancier zou moeten.

@pearlpassion,

Ik weet dat je dat niet bedoeld hebt om dezelfde dag een molen te halen.
Maar dat is eenmaal hoe ik ben.
Ik zat er zelf ook al aan te denken om te gaan malen.
Ik ben iemand die dan meteen denkt waarom zou ik dat nu niet doen.
Uiteindelijk is het een klein gehaktmolentje geworden van aluminium die ik als een bankschroef aan het aanrecht vast kan maken.
Omdat ik het advies kreeg me spullen bij de poelier te halen heb ik dit vanmiddag meteen gedaan. Zit naast de kookwinkel.
Ik heb dit gedaan zodat ik wat makkelijker spiervlees bij kan geven. Ook aan Vito.
Ik heb vanmiddag geprobeerd mezelf in te lezen maar het meeste in de bibliotheek gaat over de hond.
Momenteel heb ik er weinig tijd voor.
Het liefst zou ik er een hele dag voor gaan zitten.
Maar door alles zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik ben in de veronderstelling geweest dat de kant en klaar van tinlo goe genoeg is.
Maar blijkbaar word je zelfs door dit soort merken bedondert. Althans zo zie ik het wel, want het kan niet de bedoeling zijn dat je kat verstopt raakt van een te hoog bot gehalte. En dan eten ze nog niet eens de aanbevolen hoeveelheid.

Ik heb klanten al af gebeld vanwege dit allemaal.
Mijn dag begint met rossi en Vito.
Ergens om 5 uur bedenk ik me dat ik zelf nog niet gegeten heb en nog boodschappen moet halen voor onszelf.
van werken komt niet veel. Ik wil in de gaten houden of rossi naar de bak gaat en of hij geen pijn heeft en of er wel voldoende eten beschikbaar is, en als ze dan eten hebben of ze het ook echt eten. En als ze het niet eten wat ze dan wel willen.
En als ze niks willen ik mezelf dan af vraag "moet ik niet weer terug op brok"
Een dagje weg wat we al zolang willen en steeds verzetten lukt niet.
Ik wil bij de katten blijven. Het eten wat ze krijgen als we wakker worden kan ik ook niet de hele dag laten staan.
Zo heb ik er ook geen zicht op wat ze wel of niet eten, en of ze überhaupt wel hebben gegeten.
het kan natuurlijk zo zijn als ik thuis kom dat er gegeten is, maar dan weet ik uiteraard niet wie van de 2.
Wat dat betreft is 1 kat makkelijker. Maar ik heb er 2 waarvan 1 nog niet  volledig over op vers.
Jullie denken  vast dat ik een control freak ben en dat zal wel kloppen.
Ik wil alleen weten wie wat eet, en van mijn katten leren wat ze nu wel en niet willen.
Dat lukt niet als ik weg ben.
Ik ben nog niet zo lang geleden mijn beer verloren en dat begon ook met diarree en spugen.
uiteindelijk heb ik hem verloren  :'( Wellicht dat daarvandaan  de angst komt en de controle.
Verder kan ik het niet uitleggen. Ik begrijp dat ik te onduidelijk ben in mijn schrijven
alleen de 1 zegt dit en de ander dat het duizelt gewoon.
Ik wil het beste voor ze en momenteel weet ik niet wat dat is. Ja Rossi van zijn verstopping af helpen dat is mijn 1e prioriteit!
Door bincie
Update Rossi

Het is niet duidelijk of Rossi vannacht op de bak is geweest.
Het kan ook alleen zijn dat Vito is geweest.
Ros heeft niet meer gespuugd.
Hij is inmiddels wel een stuk actiever dan de afgelopen dagen.
Vanmorgen heeft hij nog een beetje vis uit blik gekregen van mij.
Vanmiddag krijgt ie dat ook nog en ben van plan er wel weer wat spiervlees aan toe te voegen.
Even een neutrale smaak zoals een tartaarse of zo.
dan langzaam aan de tinlo er weer bij en de blik gaan verminderen.
Wel voor de zekerheid vanmorgen met de dierenarts overlegt en die zegt als hij eet en actief is gaat het beter.
De bak in de gaten houden voorzover mogelijk.
Ik kan altijd het weekend nog langs komen. Gelukkig werken ze 7 dagen per week.

Het lijkt erop dat Vito niet kapot is van de tinlo. Hij vist de all animal konijn eruit.
Ik heb van dit merk ook parelhoen en dat ga ik hem proberen te geven.
Wel moet er nog altijd iets van commercieel blik door.
Kan iemand mij misschien vertellen hoeveel gram spiervlees ik toe moet voegen bij de tinlo?
Door cath
Als ik  tinlo geef vb 40gr doe ik er extra 40gr spiervlees bij, en nog een stuk kippmaagje of hart ofzo erbij.
Gewoon ook omdat ze anders, droge lichte ontlasting hebben.
Door spikkel
Bincie, ten eerste hebben we geadviseerd om spiervlees bij de Tinlo te geven, en inderdaad geen vezels. Keer op keer is er gezegd dat je geen Tinlo moet voeren, maar je doet het toch, als je weet dat je kat nog geen los spiervlees eet, voer je hem geen Tinlo.
Nu lees ik weer dat je Tinlo geeft, is er nergens Haaksbarf of inderdaad All Animal te krijgen.Jumper verkoopt vaak wel Haaksbarf, als ie bij jou in de buurt zit.
Tinlo is niet slecht, maar niet goed voor beginners die nog zo moeten wennen. Vervelend allemaal dit, en ik kom er ook niet meer uit, wat je nu allemaal geeft.
35 gram per dag is veel te weinig, weet je dat wel zeker, ze hadden nu echt mager moeten zijn.
Als Vito All Animal wel lekker vind, geef hem dit dan, al is het 3x per dag. Ik had ook ergens geschreven dat je heel langzaam moet uitbreiden met een stukje ander diersoort.
Ze kunnen echt wel een paar weken op 1 diersoort.
Kun je niet een lijstje schrijven wat ze nu precies eten, en wat je VANDAAG gaat geven. Ook het vlees mengen met een blikje(geen gourmet voor Vito)is niet erg, dan krijgen ze toch iets binnen, en heel langzaam aan bouw je dit, voor mijn part een mespunt per week. Maar doe het kalm aan.
Door bincie
Hi Spikkel,

Ja ik ga ook spiervlees geven bij de tinlo.
Dat was ook een advies.
Er was ook een advies Rossi even gewoon blik te geven ivm zijn verstopping.
Ik heb ook advies gekregen dat tinlo wel kan maar MET extra spiervlees. alleen wil ik nu nog geen tinlo aan Rossi geven.
Toen ik begon met tinlo heb ik nergens toen ik zei dat Rossi bloed bij de ontlasting had begrepen dat ik spiervlees erbij moest geven.
Dat kwam toen het al zover was met Rossi. En daarom schreef ik eerder over die vezels maar dat werd afgeraden.
Dat is dan toch niet zo erg?

Wat vito vanmorgen heeft gekregen.

15 gram tinlo. Daardoorheen heb ik spiervlees gedaan wat ik gisteren zelf heb gemalen.
20 gram all animal konijn met een beetje cosma blik.
Is niet leeg gegeten.

Rossi  Vanmorgen

Aleen cosma blik een half bakje heeft ie op gegeten.
Hij krijgt zo dadelijk wat vis met een beetje rundertartaar.

Vito krijgt zo dadelijk wat konijn en parelhoen van all animal met was cosma blik erdoor. Geen tinlo!

Er staan allemaal verschillende adviezen en eerlijk gezegd word ik er knettergek van.
Even geen tinlo meer voor Rossi was het advies.
Eerst af van de verstopping kan bereikt worden met gewoon blikvoer.
Spiervlees geven was ook het advies. Dat ga ik dus nu doen. Geen tinlo voor Rossi. Nog niet.
Laatst gewijzigd door bincie op vr 29 nov 2013, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bincie
Ros heeft nu een half tartaartje gegeten met wat blik van cosma.

Vito heeft de helft van zijn bak leeg met alleen all animal konijn en parelhoen, rundertartaar en een beetje cosma blik.

Ik snap niet waar ik geschreven heb dat Ros nog steeds tinlo krijgt?
Door bincie
Haaksbarf heb ik liggen. ik heb ook bibi liggen.
De rund versie. Maar het is toch nog niet de bedoeling dat ik Rossi bot ga geven?
Dat zit immers ook in haaksbarf…

Vito mag wel tinlo gecombineerd met de all animal en wat extra spiervlees. Dit laatste krijgt ie ook wel los in de vorm van poulet. Dat eet ie wel. De all animal vist ie eruit want dat vind ik schijnbaar beter te eten ook al komt niet alles op. De tinlo blijft liggen.
Wanneer ik Ros weer tinlo mag gaan geven dan doe ik er dus uiteraard extra spiervlees bij.
Wel moet ik dan voor zover ik Cath begrijp maagjes etc kopen.
Laatst gewijzigd door bincie op vr 29 nov 2013, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door spikkel
Zo, ik ben weer op de hoogte,
Nee geef Rossi nog geen bot, eerst even wachten tot er ontlasting is geweest. Toch goed dat ie een half tartaar op heeft.
Je hoeft niet perse maagjes te kopen bij de Tinlo, volgens mij heb je gisteren genoeg vlees gekocht, belangrijker is een levertje of wat hart.
Dus nu weet je bij Tinlo wat spiervlees of eventueel een hartje.
Ik zou Rossi (persoonlijk) de eerste weken geen Tinlo geven, niet elke kat kan hier tegen.
Haaksbarf of Bibi is ook prima, als ie weer normale ontlasting heeft gehad, en dan kun je hierbij de eerste dagen nog even een vleesje of hartje bij doen voor de zekerheid.

Vanavond graag weer even een update van: hoeveel gegeten(even wegen), ontlasting ja of nee. en wat gegeten.
Zo raken we niet in de war.
Door dinky89
Wanneer ik kijk naar de samenstelling van Tinlo barfmenu zou ik zeggen dat vooral in de eend variant veel bot zit gezien het hoge calciumpercentage: overzicht
Haaksbarf zit duidelijk lager qua calciumpercentage: overzicht

Weet niet of je voerwijzer kent maar daar heb je ook een overzicht met verschillende KVV met de verhoudingen spier/orgaan/bot. Tevens vele verschillende merken: compleet overzicht merken
Door bincie
Dankjwewel. Ik ga de overzichten eens lezen.
De eend van tinlo hebben ze hier nog niet gehad.
Had wel eend ook van een ander merk gekocht carnivoer. Maar daar wilden beide katten niet van eten.
Wanneer ik vind dat Rossi zijn ontlasting beter is dan wil ik inderdaad of een ander merk voeren zoals all animal, haaksbarf of bandit. Alleen heeft deze laatste maar 2 smaken voor de kat. Dat lijkt mij dan weer niet compleet genoeg. De winkel waar ik het vlees haal hebben wel haaksbarf.
Haaksbarf heeft wel meerdere smaken maar schijnt voor zover ik weet ook niet compleet genoeg te zijn en zal ik evenals dat bij tinlo word geadviseerd ook moeten aanvullen.
Ik ga in elk geval de overzichten bekijken.
Dankjewel!

dinky89 schreef: Wanneer ik kijk naar de samenstelling van Tinlo barfmenu zou ik zeggen dat vooral in de eend variant veel bot zit gezien het hoge calciumpercentage: overzicht
Haaksbarf zit duidelijk lager qua calciumpercentage: overzicht

Weet niet of je voerwijzer kent maar daar heb je ook een overzicht met verschillende KVV met de verhoudingen spier/orgaan/bot. Tevens vele verschillende merken: compleet overzicht merken
Door bincie
Ik voer mijn katten voornamelijk konijn omdat ik gemerkt heb dat dit er aardig in gaat.
Op basis van de overzichten zie ik dat haaksbarf konijn wellicht geen optie is?
Deze zit hoger in bot dan tinlo…? Of lees ik dat verkeerd?
Door dinky89
Toevallig is bij Tinlo konijn het percentage calcium inderdaad lager dan van haaksbarf.
Echter staat er geen percentage bot vermeld bij Tinlo (helaas, alleen calcium van 0.77%) en in de haaksbarf zit 15% bot (waarvan dus 0.89% calcium).
Door spikkel
Ik heb het eens uitgezocht of iemand anders(ik weet het niet meer) mijn jongste kat is hier ook een bijna van verstopt geraakt, witte krijtpoep na lang persen.
Bij haaksbarf nooit geen last van gehad.

Haaksbarf is compleet evenals Bandit. In Bandit zitten meerdere diersoorten in 1 verpakking. Haaksbarf gaat per 1 diersoort. Dus van haaksbarf moet je 4 diersoorten voeren in de 3 wkn. Geld ook voor andere merken die maar 1 dier hebben in een rol. Ook All Animall heeft maar 1 diersoort per rol.
Je katten kunnen best voor een paar weke op 1 diersoort, daarna moet je wel gaan wisselen. Een voorbeeld. Ma-eend Di-konijn Wo-rund Do-kalkoen.
Begrijp je het?
Door bincie
Tja, wat is dan wijsheid. Ik denk niet dat ik dan haaksbarf konijn moet gaan geven.
Kip of rund van haaksbarf zou dan een betere optie zijn.
Maar is het dan niet zo dat de calciumbron alleen van bot komt?

Ik begrijp dat ik moet wisselen. Dat wist ik inderdaad al.
Alleen omdat de konijn er hier erg goed in gaat zijn we daar even mee door gegaan.
Omdat ik wil wisselen ben ik met Vito vanmiddag dus gestart met een mix van konijn en parelhoen van all animal.
Dan kan ik later weer verder uit breiden.

Maar eerlijk gezegd neig ik toch naar de bandit.
Rossi vond het erg lekker voordat ie verstopt zat en smulde er ook echt van.
Maar ja dat overgeven erna geef ik toch de schuld van de verstopping. Hij hield de bandit wild versie eerder gewoon binnen.

Kan je eventueel ook de merken mixen?
Dus all animal mixed met bandit? Of kloppen dan de verhoudingen  niet meer?
Het beste lijkt mij om wel 1 soort te geven.
Bandit is duur maar als hij het daar goed op doet.
De winkel zei ook dat ze nooit klachten had gehoord van slechte ontlasting met bandit of all animal
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door