Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Envie
Ik ga vanmiddag een allergie test laten doen. Ze bijt nu haar pootjes echt kapot. Haar zusje heeft een allergie voor mijten. Ik wil nu meer weten want ze is ook niet meer vrolijk  :-[

Fijn dat t goed blijft gaan! En ik heb inmiddels ook je verslag in de bieb gevonden. Super dat je er naast het vele werk aan je hond ook hier een verslag van doet !!
Laatst gewijzigd door Envie op vr 21 aug 2015, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Terça
"Hope" ik wil je erg bedanken voor je uitvoerige verslagen, zowel over Hope als Nelson.
Je geeft me het gevoel dat ik niet alleen sta. Ik herken er zo veel in.
Zo veel mensen zullen denken (misschien niet zeggen) waarom ga je niet gewoon naar de DA, prikje Cortisone en klaar ?
Eerst maar even voorstellen want we zijn nieuw in dit forum:
Terça is een labrador, meisje van 3 en met zo'n prachtig, glimmende vacht en in top-conditie. Sinds ruim een jaar heeft ze jeuk.
Sindsdien zijn we druk aan het zoeken naar oplossingen, soms met succes en soms met een terugval.
Ik zie erg veel overeenkomsten in je verhalen over Nelson.
Maar ook bij Hope overeenkomsten, bij Terça begonnen de problemen nl. ook met diepe huidinfecties. 4x achter elkaar en gevolgd door lange AB-kuren.
Gelukkig de laatste infectie in november gehad en dat was al niet meer zo heftig, dat schrijf ik grotendeels aan verandering van voer toe. (en supplementen misschien).
Nu zijn we bezig met een nieuwe poging voor eliminatie-dieet want dat is nog niet goed gelukt.
Verder veel maatregelen al gedaan tegen mijt en nog veel nieuwe tips in je verhaal gevonden, bedankt ook hier voor !
Waar ik zo vreselijk tegenop zie is om verder te moeten gaan met het DA-circuit van testen en behandelen wat daarna komt.
Aan de ene kant zie ik er het nut niet van in, ik kan zo al merken dat de anti-mijt-maatregelen een positief effect hebben en die mijten dus een rol spelen. En ik heb ook helemaal geen goed gevoel bij het desensibiliseren, dus heeft het testen dan wel nut ?
Maar wat ik vooral moeilijk vind is om het arme beestje met de onderzoeken en behandelingen te belasten.
Terça is zo'n heel timide hondje en heeft duidelijk last van al dat "dokteren" al ondergaat ze het wel braaf.

Dus vraag ik me af of jij het nog een keertje weer zou laten doen, Hope, die allergie-test, na alles wat je er nu mee hebt ervaren ?
Door Hope
Terça schreef: "Hope" ik wil je erg bedanken voor je uitvoerige verslagen, zowel over Hope als Nelson.
Je geeft me het gevoel dat ik niet alleen sta. Ik herken er zo veel in.
Zo veel mensen zullen denken (misschien niet zeggen) waarom ga je niet gewoon naar de DA, prikje Cortisone en klaar ?
Eerst maar even voorstellen want we zijn nieuw in dit forum:
Terça is een labrador, meisje van 3 en met zo'n prachtig, glimmende vacht en in top-conditie. Sinds ruim een jaar heeft ze jeuk.
Sindsdien zijn we druk aan het zoeken naar oplossingen, soms met succes en soms met een terugval.
Ik zie erg veel overeenkomsten in je verhalen over Nelson.
Maar ook bij Hope overeenkomsten, bij Terça begonnen de problemen nl. ook met diepe huidinfecties. 4x achter elkaar en gevolgd door lange AB-kuren.
Gelukkig de laatste infectie in november gehad en dat was al niet meer zo heftig, dat schrijf ik grotendeels aan verandering van voer toe. (en supplementen misschien).
Nu zijn we bezig met een nieuwe poging voor eliminatie-dieet want dat is nog niet goed gelukt.
Verder veel maatregelen al gedaan tegen mijt en nog veel nieuwe tips in je verhaal gevonden, bedankt ook hier voor !
Waar ik zo vreselijk tegenop zie is om verder te moeten gaan met het DA-circuit van testen en behandelen wat daarna komt.
Aan de ene kant zie ik er het nut niet van in, ik kan zo al merken dat de anti-mijt-maatregelen een positief effect hebben en die mijten dus een rol spelen. En ik heb ook helemaal geen goed gevoel bij het desensibiliseren, dus heeft het testen dan wel nut ?
Maar wat ik vooral moeilijk vind is om het arme beestje met de onderzoeken en behandelingen te belasten.
Terça is zo'n heel timide hondje en heeft duidelijk last van al dat "dokteren" al ondergaat ze het wel braaf.

Dus vraag ik me af of jij het nog een keertje weer zou laten doen, Hope, die allergie-test, na alles wat je er nu mee hebt ervaren ?
Allereerst: welkom hier!

Ja laatste vraag, of ik het nog een keer zou doen? Ja. Meteen.
Want ze testen namelijk op zoveel meer dan alleen mijten. Stel je hond is ook allergisch voor gras. Of voor nog iets anders. Dan helpt het misschien niet voldoende om alleen maatregelen te nemen tegen mijten.
Maar...
Ik ging alleen nog naar Dr. Vroom. In Oisterwijk. En al zat ze in Groningen (ik woon in Limburg), dan ging ik nog alleen daar naartoe. Want Dr. Vroom is niet alleen de beste, ze laat je ook je eigen keuzes maken. Ze is lief voor de hond, ze is er tegen om zomaar met AB en cortisonen te strooien. En ze houdt rekening met je portemonnee. Ook fijn.
Ik wilde geen desensibilisatie. Het is ontzettend duur, het is belastend voor de hond en de resultaten zijn behoorlijk wisselend. Ik wilde eerst kijken of ik het zelf onder controle kon krijgen. En daar hielp ze me mee.
Ze heeft me allerlei adviezen gegeven voor in en om huis. Toen Nelson het spannend vond om op de tafel te staan, is ze bij hem op de grond gaan zitten. Voor de allergietest had ze alle tijd.

Ik ben ook nog steeds blij dat ik voor deze, wellicht langere, weg heb gekozen. Ja, het kostte bloed zweet en tranen maar het is echt de moeite waard geweest. Want ondertussen heb ik een zo goed als jeukvrije hond zonder medicatie en zonder desensibilisatie.
Door Terça
bedankt voor je antwoord, daar kan ik wat mee.
Na het lezen van je verslagen had ik al wel voor mezelf besloten dat als er verder gedokterd gaat worden, gaan we naar dr. Vroom.
Wat ik nog wel opvallend vind: de periodes van erge problemen bij Terça komen tot op de dag nauwkeurig overeen met die in jouw verslagen over Nelson.

En nog een link: of de jeuk stress-gerelateerd zou zijn geweest bij Nelson, dat kwam in het begin van dit topic nogal naar voren.
Bij Terça weet ik heel zeker dat het zo was. We hadden een heel heftige periode net voor het begon, baasje werd midden in de nacht met de ambulance opgehaald (we waren met de camper in Portugal) en ze bleef alleen achter, werd wel uitgelaten door lieve buren maar we hebben geen idee wat er die nacht en dag erna met haar is gebeurd. En dan de periode daarna haar baasje lang in het ziekenhuis in kritieke toestand, met ook zo veel spanning en verdriet.
Het heeft allemaal een enorme impact op haar gehad en sinds die tijd loopt ze nog steeds constant achter mij aan, al ga ik maar naar het toilet dan wil ze mee, het is gewoon sneu als je dat ziet.

Nog een praktische vraag: is het een idee om paardenbotten of -kluiven te geven ?
Het gaat mij vooral om recreatief kauwen en om haar gebit schoon te houden.
Door Hope
Terça schreef: bedankt voor je antwoord, daar kan ik wat mee.
Na het lezen van je verslagen had ik al wel voor mezelf besloten dat als er verder gedokterd gaat worden, gaan we naar dr. Vroom.
Wat ik nog wel opvallend vind: de periodes van erge problemen bij Terça komen tot op de dag nauwkeurig overeen met die in jouw verslagen over Nelson.

En nog een link: of de jeuk stress-gerelateerd zou zijn geweest bij Nelson, dat kwam in het begin van dit topic nogal naar voren.
Bij Terça weet ik heel zeker dat het zo was. We hadden een heel heftige periode net voor het begon, baasje werd midden in de nacht met de ambulance opgehaald (we waren met de camper in Portugal) en ze bleef alleen achter, werd wel uitgelaten door lieve buren maar we hebben geen idee wat er die nacht en dag erna met haar is gebeurd. En dan de periode daarna haar baasje lang in het ziekenhuis in kritieke toestand, met ook zo veel spanning en verdriet.
Het heeft allemaal een enorme impact op haar gehad en sinds die tijd loopt ze nog steeds constant achter mij aan, al ga ik maar naar het toilet dan wil ze mee, het is gewoon sneu als je dat ziet.

Nog een praktische vraag: is het een idee om paardenbotten of -kluiven te geven ?
Het gaat mij vooral om recreatief kauwen en om haar gebit schoon te houden.
Stress heeft vaak invloed op jeuk, dus ja, dat kan zeker. Nu heb ik gelukkig een heel stabiele lab, maar ik laat geen vreemde honden meer logeren bijvoorbeeld. En ik zou hem ook nooit naar een pension doen omdat ik niet weet of dat stress zal opleveren die jeuk geeft.

Paardenbotten zijn niet geschikt. Als je hond geen voedselallergie heeft kan je best iets te knagen geven als een bullepees. Ik doe dat zelf niet. Ik poets zijn tanden gewoon haha.

Ik merk dat jeuk en jaargetijden, en jeuk en luchtvochtigheid echt samenhangen. De laatste dagen is de luchtvochtigheid hoog (in huis nu 63) en heeft hij meer jeuk.
Verder vermoed ik bij Nelson ook een allergie voor pollen. Ik ga daarom in 2016 vroeg starten met Puur Pollen.
Door Lil
Ik had een hond met flinke allergie. Als er stress was kreeg ze een jeukuitbraak zelfs als alles 100% ok was. Stress doet helaas veel.
Door Hope
We hebben weer iets nieuws met meneer Nelson.

De jeuk is niet toegenomen, al sabbelt hij af en toe op zijn poten en dat heeft hij nog nooit gedaan.
Maar de afgelopen 3 dagen krijgt hij kale plekken op zijn voorpoten en borst. Ik zal straks eens proberen foto's te plaatsen.

Iemand ideeën?
Door Kaio
Ach nee, ook niet goed sabbelen en kale plekken.
Hij is toch niet rood en gezwollen tussen zijn voetkussens?
Ik heb geen idieen behalve dat ik denk dat er nu veel buiten en in de lucht zit waar allergische honden niet goed op reageren  :(
Door Terça
Terça heeft ook weer een terugval en knabbelt heftig op haar poten en borst. 2 Weken geleden gebeurde dit ook.
Opvallend is dat ook bij haar de jeuk soms weer "anders" is.
Begin juni heeft ze dit heel erg gehad, toen heeft ze haar borst en liezen compleet kaal geknabbeld en gelikt.
Ze was toen ook vrij warm in liezen en oksels.
Ze was toen zo'n ellendig hoopje hond dat we haar een tijdje Apoquel hebben gegeven en daar leefde ze enorm van op.
Je bent daar geen voorstander van, ik ook niet maar dit was echt even de noodrem.
Je gaat dan zoeken naar een verband en wat ik heb bedacht: ze heeft wel alle drie keren in (hoog) gras gespeeld.
Misschien heb je hier iets aan,
sterkte !
Door Jantina
Al mijn honden hebben last van kriebels op het moment. Check ze een paar keer per dag op vlooien, maar gelukkig niets. Zelf heb ik ook in ene weer last van hooikoorts... Ik denk dat er buiten weer vanalles aan het rommelen is!
Door Kaio
Jantina schreef: Al mijn honden hebben last van kriebels op het moment. Check ze een paar keer per dag op vlooien, maar gelukkig niets. Zelf heb ik ook in ene weer last van hooikoorts... Ik denk dat er buiten weer vanalles aan het rommelen is!
Dat lijkt er wel op ja  :-X
Door ellenned
Van Prevalin krijg ik iedere dag een mail waarin staat hoe het met de pollenactiviteit van die dag is. Niet uitgebreid maar of het veel, weinig ed is. Afgelopen dagen waren er veel pollen en dat merk ik wel dan aan Yilla
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door