Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Cathelijn
Vanmorgen met ons pap ook gratis compost opgehaald voor de tuin. Gezellig tussen de oudere mannen uit het dorp die aanhangers vol stonden te scheppen :biggrin2: We hadden mazzel want de berg lag net aan de goede kant van twee grote containers, dus we stonden redelijk uit de wind.
Door kaszi
Hoe zaaien jullie bonen?  En sla?

Heb 3 weken geleden de zaden gekregen van zadenenzo en gelijk wat bonen (suger snaps) en een mengeling van verschillende slasoorten gezaaid.
Van de sla (had 12 zaadjes gezaaid) zijn er slechts 3 gekiemd de bolletjeszaadjes, de grassoortige zaadjes helemaal niets.  De bonen zijn gewoon gerot in hun potje, ook al heb ik ze niet te vochtig gehouden. 
Het leek goedkoop om daar zaden te kopen, maar als je ziet hoe weinig er in zo'n zakje zit dan behandel je die zaadjes als goud en is het triest dat er bijna niets kiemt  :'(
Door Nynke
kaszi schreef: Hoe zaaien jullie bonen?  En sla?

Heb 3 weken geleden de zaden gekregen van zadenenzo en gelijk wat bonen (suger snaps) en een mengeling van verschillende slasoorten gezaaid.
Van de sla (had 12 zaadjes gezaaid) zijn er slechts 3 gekiemd de bolletjeszaadjes, de grassoortige zaadjes helemaal niets.  De bonen zijn gewoon gerot in hun potje, ook al heb ik ze niet te vochtig gehouden. 
Het leek goedkoop om daar zaden te kopen, maar als je ziet hoe weinig er in zo'n zakje zit dan behandel je die zaadjes als goud en is het triest dat er bijna niets kiemt  :'(
Bedoel je bonen, peultjes of erwten?  Alledrie kun je binnen voorkiemen en later buiten zetten, maar bonen kunnen pas na de IJsheiligen naar buiten, die zou ik nu dus nog niet zaaien, dan worden ze binnen veel te slungelig. Erwten en peultjes kun je nu wel zaaien en volgende week, na deze vorstperiode, buiten zetten of dan buiten zaaien. Let op dat vogels dol zijn op jonge bonenplantjes, dus bescherm ze met een net.

Verder weet ik niets van zadenenzo :-\ :-\
Door Jantina
Ik ga zometeen mijn zaden & zo spullen binnen voorzaaien. Ik houd je hier wel op de hoogte wat er van wordt. Ik schrok ook wel van de minimale hoeveelheid hoor, ondanks dat je dat met kopen weet is het dan wel heeeel weinig als je het in handen hebt! Ben ik met je eens!
Door hannabelgje
kaszi schreef: Hoe zaaien jullie bonen?  En sla?

Heb je de sla binnen of buiten gezaaid? Het zijn totaal verschillende zaadjes en plantjes dus ik vind het niet zo raar dat de bolletjes al opkomen en de rest nog niet. Er zal wel verschil in kiemtemp en tijd zitten. Gewoon even geduld hebben en wachten.
Hier gaat er vandaag ook gezaaid worden.  8)
Door Esther11
Ik heb vrijdag mijn zaadjes van zaden en zo gezaaid en de mini sla kropjes komen nu al op maar de rest it nog veilig onder de grond en daar gebeurd nog niets mee. Dus ik denk dat je nog even geduld moet hebben.
Door hannabelgje
Pff net weer binnen. Ik heb in de garage staan zaaien  :cold: :cold:
Ik heb gezaaid: micro tom tomaatjes en yellow nugget tomaatjes, mini paprika geel en rood dat staat nu binnen op de vensterbank en voor in mijn foliekasje heb ik voorgezaaid: black tuscany boerenkool, witte kool, rode kool, snijbiet en little gem sla. In het kasje doet alles het erg goed moet ik zeggen. De sla groeit en ook de peterselie, raapstelen, radijsjes en rucola. Buiten komt het wel op, maar groeit het nog niet echt. Mijn erwten doen het steeds slechter. Ze vinden het echt te koud vrees ik. Deze week ga ik nieuwe zaaien. Had ik vandaag willen doen, maar ik ben vergeten om de zaden te weken. Maarja komt deze week nog wel goed.
Door spreeuwtje
Weken?
Moet je dat met die bonen die ik van jou kreeg ook doen? :shy:

Ik zat overigens laatst te kijken naar een jungle ding op tv. En ik dacht ineens: vroeger heb ik nog wel eens een kokosnoot in een plantenalbum gelegd. Maar ik kan me niet herinneren of dat ook gelukt was.
Lijkt me voor sano zo leuk.

Heb t ook wel eens met een mango pit gedaan. Daar kwam wel een plantje uit maar verder gebeurde er niet veel bijzonders.
Door kaszi
hannabelgje schreef: Heb je de sla binnen of buiten gezaaid? Het zijn totaal verschillende zaadjes en plantjes dus ik vind het niet zo raar dat de bolletjes al opkomen en de rest nog niet. Er zal wel verschil in kiemtemp en tijd zitten. Gewoon even geduld hebben en wachten.
Hier gaat er vandaag ook gezaaid worden.  8)
Ik heb alles binnen gezaaid op de vensterbank in de keuken. 3 weken kiemtijd voor sla is volgens mij wel hee lang. 
Door Nynke
kaszi schreef: Ik heb alles binnen gezaaid op de vensterbank in de keuken. 3 weken kiemtijd voor sla is volgens mij wel hee lang.
Dat lijkt mij ook veel te lang :-\ Hoe is de temperatuur? En de vochtigheid?

Ik ga zo weer zaaien, tomaatjes, andijvie en een paar slasoorten  :)
Door eelke
Mijn afrikaantjes krijgen al nieuwe blaadjes erbij :smitten:
En mijn spinazie zijn gekke lange sprieten...

Kga mijn vriend vrijdag maar eens meenemen naar de cranenbroek, eens kijken wat daar te halen valt. Mijn bartafel moet af, anders kan ik straks mijn bakken niet kwijt.
Door Naomi B
Door jullie aangestoken hebben we nu aardbeitjes gezaaid van de action. Die komen op. Ramon heeft nog twee van die zaaikastjes voor binnen gehaald. Ik ga eens kijken wat ik daar in ga doen van onze verzameling zaden van de lidl.
Door Mandarijn
Afkloppen. Vanmiddag even in mijn bakken gekeken. Ben heel erg blij dat ik voor deze vorstperiode tunnels over mijn bakken gemaakt heb. De radijsjes, sla, spinazie en boontjes komen op. En het voelt lekker onder het plastic. Moest zelfs water geven, want de aarde was wat droog. In mijn kruidenbak is de bieslook omhoog geschoten en de rest is ook weer gaan groeien na de winter. Sta er echt van te kijken, want dit had ik niet verwacht na deze vorst.  :biggrin2:

Alleen volgende winter ander plastic zoeken, want nu heb ik goedkoop schilder plastic dat ik dubbelgevouwen heb over de bakken gedaan. Geïsoleerde tentjes voor mijn planten. Het werkt, maar sterk is het niet.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door