koekje schreef: Doe geen stoofperen in je ontsapper. Dan krijg je sap dat naar lauwe pis smaakt, met perengeur.Ach joh, is toch lekker om je pusflap mee weg te spoelen

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
koekje schreef: Doe geen stoofperen in je ontsapper. Dan krijg je sap dat naar lauwe pis smaakt, met perengeur.Ach joh, is toch lekker om je pusflap mee weg te spoelen
Angelique schreef: Ach joh, is toch lekker om je pusflap mee weg te spoelen![]()
koekje schreef: Doe geen stoofperen in je ontsapper. Dan krijg je sap dat naar lauwe pis smaakt, met perengeur.je maakt me nieuwsgierig...
keetje schreef: Ik hoef dus geen ontsappert meer, dank voor de recensies. 8)Ja! Ja! Ja! Het duurt even, maar dan heb je ook heerlijke zuurkool! En die potten zijn echt geweldig, staan zo heerlijk ambachtelijk in het interieur! Ik heb er destijds ook zo'n koolsnijplank bij gekocht, maar in de praktijk bleek de Moulinex toch een stuk handiger voor dat werk. *lui*
En een zuurkoolpot, lijkt iemand dat wel wat dan?
Nadia schreef: Ohh ik ben fan van zuurkool! Nog nooit aan gedacht dit zelf te maken. Is dat moeilijk?Ik lees mee.
Nadia schreef: Ohh ik ben fan van zuurkool! Nog nooit aan gedacht dit zelf te maken. Is dat moeilijk?Nee, absoluut niet! Je moet er alleen veel geduld bij hebben, want het duurt weken voordat de kool zuur is geworden in de pot. Maar verder is het een kwestie van een paar witte kolen schaven, die laag voor laag met zout tussen de lagen aanstampen in de pot (en eventueel dingen als fijngesneden worteltjes of appel of kummel oid), net zolang tot de kool onder het vocht staat dat je er met behulp van het zout hebt uitgestampt. Als er niet genoeg vocht vrijkomt, kun je dat aanvullen met water waarin zout is opgelost. Belangrijkste is dat de kool onder water staat. Dan komen er gewichtjes op de kool (worden bij de pot geleverd), deksel op de pot, rand vullen met gezouten water om te voorkomen dat er bacteriën in de pot dringen, en dan maar wachten tot het begint te bubbelen (dat water in de rand van de pot). Een week of 8 later heb je zuurkool!