Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Angelique
koekje schreef: Doe geen stoofperen in je ontsapper. Dan krijg je sap dat naar lauwe pis smaakt, met perengeur.
Ach joh, is toch lekker om je pusflap mee weg te spoelen  :biggrin2:
Door rosmin
koekje schreef: Doe geen stoofperen in je ontsapper. Dan krijg je sap dat naar lauwe pis smaakt, met perengeur.
je maakt me nieuwsgierig...
....wanneer heb je lauwe pis geproefd...? :P
Door monster
Ook daar heb traumatische herinneringen aan, net zoals snijbonen ingelegd in zout.
Ik begin echt oud te worden, merk ik bij dit topic.
Ik vindt zuurkool heerlijk, maar zelf maken, bah.
Door Anne in Zweden
keetje schreef: Ik hoef dus geen ontsappert meer, dank voor de recensies. 8)

En een zuurkoolpot, lijkt iemand dat wel wat dan?
Ja! Ja! Ja! Het duurt even, maar dan heb je ook heerlijke zuurkool! En die potten zijn echt geweldig, staan zo heerlijk ambachtelijk in het interieur! Ik heb er destijds ook zo'n koolsnijplank bij gekocht, maar in de praktijk bleek de Moulinex toch een stuk handiger voor dat werk. *lui* ::) Maar de stamper moet je er uiteraard wel bij hebben. En ik gebruik meer zout dan in de meeste recepten staat aangegeven, omdat ik het gevoel heb dat ik het sap er anders niet uitgeperst krijg. Maar verder: leukleukleuk!
Door keetje
Leuk, dus nog meer zurekoolmakers hier.  :biggrin2: Recepten?

Ik las iets van appels ertussenin leggen, die verdwijnen helemaal maar geven wel een lekkere zachte smaak?

Ze hebben trouwens bij de Brouwmarkt, geloof ik, een heel pakket, pot, schaaf, stamper, zout en kruiden etc. om zurekool te maken. Misschien bestel ik dat wel in 1 keer mee.
(Misschien toch beter dat ik even wacht tot Meneer Keetje weer de vaart op is ::)  )

Best wel geinig, zo zijn we via Lizzy's nieuwe hobby's en pusflappen aangekomen bij de zuurkool.  ;D
Door Anne in Zweden
Nadia schreef: Ohh ik ben fan van zuurkool! Nog nooit aan gedacht dit zelf te maken. Is dat moeilijk?
Nee, absoluut niet! Je moet er alleen veel geduld bij hebben, want het duurt weken voordat de kool zuur is geworden in de pot. Maar verder is het een kwestie van een paar witte kolen schaven, die laag voor laag met zout tussen de lagen aanstampen in de pot (en eventueel dingen als fijngesneden worteltjes of appel of kummel oid), net zolang tot de kool onder het vocht staat dat je er met behulp van het zout hebt uitgestampt. Als er niet genoeg vocht vrijkomt, kun je dat aanvullen met water waarin zout is opgelost. Belangrijkste is dat de kool onder water staat. Dan komen er gewichtjes op de kool (worden bij de pot geleverd), deksel op de pot, rand vullen met gezouten water om te voorkomen dat er bacteriën in de pot dringen, en dan maar wachten tot het begint te bubbelen (dat water in de rand van de pot). Een week of 8 later heb je zuurkool!

Recepten staan er genoeg op internet, met variaties op de methode hierboven ook. Kwestie van uitproberen!
Door keetje
Hoeft toch niet, dat wecken daarna? Dat is toch een kwestie van onder het vocht houden in de pot? En dan nadat je er iets uitgehaald hebt de boel weer af te sluiten?
Door Anne in Zweden
Wecken hoeft niet (zou ook zonde zijn, want doordat je de kool rauw hebt verwerkt, zitten alle pitamientjes en gezonde beestjes er nog in; je kunt de zuurkool dus ook gewoon rauw eten), maar je moet er wel voor zorgen dat die rand steeds met water blijft gevuld, zodat er geen lucht bij kan komen. Doe je dat niet, dan staat er na verloop van tijd een oranje laagje op je zuurkool (wist zij uit ervaring :-X)...

Wat Keetje zegt dus: boel onder het vocht houden in de pot en pot luchtdicht afsluiten (dmv die rand met water).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door