Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
sylvia schreef:

hahaha en krijg je als antwoord schrijfster ;D
Ze is misschien nog steeds schrijfster,maar ze had ook die nutrition bussines, maar die heeft ze verkocht en is nu retired.
Als Pat weet waar je moet kijken dan zal dat 'n wondertje wezen,wamt ik krijg dit net binnen van mijn humans search engine expert...

"Dory, if you can't find the info from Tom Lonsdale, I doubt it exists.
Remember that very few studies have ever been done that don't involve the dog food companies, as there is no one to fund them."

Dus Anna....wanneer Mary het niet weet,dan ik bang dat er verder geen info is, en alleen de happy eigenaars die 'n hond met schone tanden heeft kan zweren dat het werkt ...
Nou Dory, dan maar zonder wetenschappelijke basis hoor. Ik ga gewoon alle puntjes af en vertel erover wat ik nu weet (en da's een hoop). Het is dan aan de lezer om conclusies te trekken. Maar met dat stuk van Pat McKay ben ik echt blij want ik vind het een boek zoveel interessanter maken als je met wat nieuwe inzichten komt (al zijn ze niet van jezelf en al zijn ze misschien niet echt nieuw). Er is al zo eindeloos vaak herhaald dat je je hond brokken moet geven voor schone tanden dat het hoog tijd wordt dat daar 'ns iets anti tegenover wordt gesteld (zoals: een hond kauwt niet; brokken blijven aan de tanden en kiezen plakken, vooral geperste brokken, en dan was er ook nog iets met enzymen maar daar is dus geen echt bewijs voor of is althans niet te vinden; of het moet zijn dat koolhydraten ook suikers zijn en daardoor minder goed voor het gebit).
Heb het stukje van Pat McKay even vertaald maar ik twijfel ergens aan. Zo ziet het eruit:

Het gebit van honden en katten wordt gereinigd door het zuur dat in de mond terechtkomt als ze op het punt staan om te eten. Wanneer vleeseters in het wild hun prooi achtervolgen, bereidt hun spijsverteringssysteem zich voor op het maal door verteringssappen met een zeer hoge zuurgraad te produceren. Dit laatste is nodig om huid, botten, haar en vlees van de prooi te kunnen verteren. Wanneer deze zure sappen in de mond terechtkomen om de muis of vogel af te breken, ruimen ze meteen eventuele gevormde plaque of tandsteen op.

Het gaat om dat: ... om de muis of vogel af te breken... (to break down). Dat kan volgens mij helemaal niet in de mond, afbreken gebeurt in de ingewanden. Maar wat 'break down' hier dan wel betekent, ik kom er maar niet achter ??? Iemand die op het gebied der biologie wat meer thuis is dan ik?
Anna Penta schreef:

En dit is ook een goeie, niet alleen over gebitsproblemen maar wellicht over nog andere dingen die ik nodig ga hebben. Dank!

En ja, er zijn zeker triljoenen sites over dit onderwerp maar toch kan blijken dat je net niet dat vindt waar je naar op zoek bent. In mijn geval dus: wat is de invloed van versvlees op het gebit? Je vindt wel van alles over het effect van rauwe botten. Natuurlijk is er vast wel wat te vinden maar daar kunnen heel wat uurtjes zoeken aan vooraf gaan.

En wat mij helemaal het mooist lijkt is om een site te vinden van een niet-barfer die versvlees noemt als beste manier om het gebit schoon te houden. Ik heb er één (Nederlandstalig) gevonden maar helaas wordt de bewering niet onderbouwd. Toch heel bijzonder want nergens wordt er verder ook maar iets over barf of zo gezegd.
Ik denk dat in de boeken van Donath wel staat dat rauw vlees (heb ik het dus niet over botten) goed is voor de tanden. Maar, daar praat hij wel over grote stukken vlees. Ik denk alleen dat wat jij zoekt moeilijk te vinden is. Want, op zich is versvlees niet de beste manier om het gebit schoon te houden. Dat is versvlees in combi met af en toe een bot of karkas.

Met versvlees kluift de hond niet en hij zal toch regelmatig botten moeten kluiven om zijn gebit echt heel goed schoon te houden.

Het enige met versvlees is dat het gebit niet vies wordt. Dus in principe: wat niet vies is, hoef je niet te reinigen. Nu gaat die vlieger natuurlijk niet helemaal op. Een hond heeft een natuurlijke behoefte tot kluiven (en rukken en sleuren aan een bot) en dat is niet voor niets. Het masseert het tandvlees en het houdt de tanden en kiezen optimaal schoon.

Dus, versvlees maakt niet vies. In tegenstelling tot brokken.

Het voordeel van versvlees is dus ook dAt je je hond verse/rauwe/zachte/geschikte botten kunt geven. Ik raad dit niet iemand aan die z'n hond brokken geeft....
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 21 mei 2004, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Anna Penta schreef: Wat raad jij brokkenhonden dan aan voor kauwmateriaal Lizzy? Toch gewoon harde rauwe botten van de slager of zo'n gerookt ding uit de dierenwinkel? En ze dan afpakken voordat de kiezen te veel gaan slijten?
Harde rauwe botten vind ik absoluut niet aan te raden. Hier slijt het gebit van. Sommige honden willen hier toch stukken vanaf bijten en de fanatiekelingen kunnen hiervan dus een giga-verstopping oplopen.

Gerookte dingen: levensgevaarlijk! Veelal zijn de botten van binnen nog verrot ook, omdat ze niet goed verhit zijn. Roken van botten is sowieso slecht voor de gezondheid. En, ook deze botten zijn verhit geweest.

Buffelhuid: levensgevaarlijk. Ten eerste worden de meeste buffelhuidjes onder de smerigste omstandigheden gedroogd en bewerkt. Vaak worden ze ook chemisch behandeld met onveilige producten in landen waar andere wetten gelden als hier. Ten tweede kunnen buffelhuiden voor afsluiting van maag/darmen zorgen.

Blijft over: Nylabone en botjes van huid gemaakt die veilig gedroogd en behandeld zijn. Bijv. Farmfood en Bandit en Biofood. Ik blijf het allemaal nep vinden trouwens. En, mijn honden vinden Nylabones dus echt drie keer niks.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 21 mei 2004, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik geloof overigens dat verhaal van Pat maar gedeeltelijk. Ik betwijfel of een gebit helemaal schoon wordt van alleen het geven van versvlees. Het vlees is veel te kort in de mond om aldaar een verzurend effect op de tanden en kiezen los te laten waardoor eventueel tandplak verwijderd/opgelost kan worden.

Een vies gebit wordt pas schoon met botten (of onder narcose bij de dierenarts). Een schoon gebit onderhoud je het beste met rauwe/verse voeding (en af en toe een bot).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 21 mei 2004, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy schreef: Ik geloof overigens dat verhaal van Pat maar gedeeltelijk. Ik betwijfel of een gebit helemaal schoon wordt van alleen het geven van versvlees. Het vlees is veel te kort in de mond om aldaar een verzurend effect op de tanden en kiezen los te laten waardoor eventueel tandplak verwijderd/opgelost kan worden.

Een vies gebit wordt pas schoon met botten (of onder narcose bij de dierenarts). Een schoon gebit onderhoud je het beste met rauwe/verse voeding (en af en toe een bot).
mmm zit ook wat in. Heb er even over nagedacht. Maar het stukje dat ik op zou willen nemen (tot ik word overtuigd van het tegendeel ;D) gaat over het wilde dier. Dit kan zich natuurlijk veel langer voorbereiden doordat er meer tijd zit tussen opjagen en in de mond terechtkomen van de prooi. En dan vind ik het best logisch klinken. Eigenlijk zegt zij niet dat ditzelfde opgaat voor versvlees van de hond (of ik ben het nog niet tegengekomen). Het leek me wel aardig om als tegenhanger voor het standaard-brokkenpraatje waar iedereen in gelooft zeg maar het andere uiterste op te nemen... nou ja, als zij ditzelfde beweert over versvlees is het natuurlijk wat twijfelachtiger. Ik zal haar e-boek er eens op nalopen als ik wat meer uitgerust ben dan nu.

Correctie: ik zie nu dat ze inderdaad begint ermee te zeggen dat dit ook opgaat voor honden en katten als ze op het punt staan te eten... ???

En nog wat bedenk ik ineens: je moet eigenlijk meer weten van de filosofie van Pat om dit stukje te kunnen plaatsen. Anders zou je ook kunnen denken dat honden en katten ook gebitsreinigend zuur in de mond krijgen als ze naar hun bak brokken kijken... ik ga er nu maar mee stoppen want ik zie het niet helemaal helder meer omdat ik net een site of twee te veel heb doorgespit...
Laatst gewijzigd door Anna Penta op vr 21 mei 2004, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Mischien net als bij mensen
Geen suiker en andere voedingen die niet goed zijn voor het gebit :-X
Ik krijg van thee en koffie tandplak :-[
Maar mijn hond krijgt alleen vers voer zonder troep erin ;D
Daarom moeten wij mensen naar de tandarts ,omdat we teveel troep eten :-X
Mischien moeten wij ook maar over gaan op alleen vers :-\
scheelt een boel tandartskosten ;D
Door 202spots
Anna,
"Wanneer deze zure sappen in de mond terechtkomen om de muis of vogel af te breken,"

Anna,Ik denk dat in deze regel,
met "break down" bedoeld word dat de prooi in stukken word "gebroken" niet het verteren/afbreken,
maar het echte stuk maken,scheuren, bijten, botten breken...

Lizzy, ik denk dat Pat met "fresh food" het dan over de hele prooi heeft,dus vlees MET bot.

Anna schreef "Anders zou je ook kunnen denken dat honden en katten ook gebitsreinigend zuur in de mond krijgen als ze naar hun bak brokken kijken... :

Ja Anna...dit vind ik 'n hele goeie!!! ;D
OF..... kunnen we aan nemen dat de zuurgraad van rauwgevoerde honden en katten veel hoger is geworden dan van die alleen maar brok hebben gegeten ???
Cariës wordt veroorzaakt door bacterieën die in de mond leven. Deze voeden zich met suiker. Mensen hebben in hun speeksel een enzym zitten (amylase) dat zetmeel (oftewel amylose) omzet in suikers. Honden hebben geen amylase (in hun speeksel). Daarom kunnen mensen cariës krijgen van zetmeelrijk voedsel. Honden niet. Ze kunnen natuurlijk wel cariës krijgen als er suiker in het voedsel zit! Geen bonbonnetjes voor de hond dus!

Over tandsteen: Denis Steurs van Duck beweert dat tandplaque bij brokkenetende honden vooral wordt veroorzaakt door de bindmiddelen in de brokken.

Het verhaal van Pat klinkt mij een beetje ongeloofwaardig in de oren. Waar moet dat zuur dan vandaan komen? Uit de maag ofzo? Speeksel is niet echt zuur meen ik.
Ikzelf ga meer voor het enzymverhaal ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door