Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sylvia
geer schreef: Wij denken er ook sterk over om Ted toch te laten castreren... Naast het feit dat (vooral Guus) de loopsheid niet echt je-van-het vindt (wat ik overigens niet een bijster goede reden vind ;)), vind ik de eventuele gezondheidsrisico's die kleven aan niet-castreren wel degelijk zwaar wegen... De opmerking dat wij mensen 'ons dochters ook niet preventief laten leegruimen om borstkanker te voorkomen' vind ik ook niet helemaal opgaan... Als je een gezonde 'moederlijn' ;D hebt, tuurlijk, dan laat je de boel niet weghalen... Maar als je, zoals ik, uit een 'lijn' komt waarbij je een enorme kans op erfelijke borstkanker hebt, dan is het 'preventief ruimen' helemaal niet zo'n onlogische stap ;) ... En dus vind ik het castreren van teven bij een kans van 1 op 5 ook niet geheel onterecht.
Je kan mensen en dieren op dit punt niet echt vergelijken, vind ik... Maar gezien het feit dat ik niet met Ted wil fokken...hmmmm...denk ik er toch over om haar te laten castreren...

De loopsheid mag nooit een reden tot castratie zijn dan had een reu een betere optie geweest,en de kans van 1 op 5.....als je mijn 25 jarige ervaring neemt met ongecastreerde teven waarvan sommige nesten hebben gehad en de meeste niet zou dat een risico zijn van nul.Ik ben ook benieuwd waar die cijfers vandaan komen,want zoals ik eerder al aangaf mijn teven komen nooit bij de da omdat ze gelukkig nooit iets mankeren,en zo zijn er gelukkig heel veel honden die nooit of zeer zelden bij de da komen zijn de berekeningen gedaan op alle teven uit welk land komt het onderzoek.
Tot nu toe heb ik van da's altijd percentages gekregen die niet weerlegd werden met goed en uitgebreid wetenschappelijk onderzoek.
Ik denk als je een oncoloog vraagt hoeveel % van zijn patienten kanker heeft het antwoord 100% is,wat ook niet aangeeft dat ieder mens kanker heeft of krijgt.
Door sylvia
Anna Penta schreef: he wat goed lizzy, honderdmaal dank, dit scheelt mij veel tijd! Ik zal proberen aan het boek te komen maar de info die jij geeft is al heel waardevol.

Wat ik me dan vervolgens afvraag is hoe groot de kans is op afwijkend gedrag na de castratie bij teven (maar ook bij reuen). Hoop dat ik nog aan een proefschrift oid hierover kan komen.
en wat lees jij dan in dit stuk als ik vragen mag,want ik lees hier nog geen antwoord.
hier lees je iets wat we al wisten dat castratie groei van mamatumoren tegengaat ,maar er staat nog niets over wat nu de daadwerkelijk kans op vroegtijdig overlijden is aan een kwaadaardige mamatumor. Dus wat nu de echte percentages zijn waardoor het routine matig verwijderen van de hele handel met alle mogelijke ongemakken voor de teef gerechtvaardigd wordt.
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 17 mei 2004, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
sylvia schreef:
dit onderzoek is dus gebaserd op honden die allen kwaadaardige mamatumoren hebben en vertellen nog niet door goed wetenschappelijk onderzoek wat de daadwerkelijke overlijdens kansen zijn die ongecastreerde teven lopen doordat ze niet gecastreerd zijn,en dus mamatumoren krijgen waardoor ze vervroegd overlijden.En dat is dus wel waar de meeste mensen voor denken te castreren.Dat hun teef grote kans loopt voortijdig aan melkklierkanker te overlijden.
Oh, daar staat ook veel over geschreven hoor. Ik zal kijken wanneer ik tijd heb hier ook het e.e.a. over over te typen.
Door geer
sylvia schreef:

De loopsheid mag nooit een reden tot castratie zijn dan had een reu een betere optie geweest
Hohoho! Daar stond nog iets achter!!! ;)
Door sylvia
geer schreef:

Hohoho! Daar stond nog iets achter!!! ;)
ja en? dat staat er nu nog,Guus vind dat dus wel en reden om te castreren omdat hij het niet handig vindt die loopsheid.Jij geluk dat je geen hondje bent ;)
Door geer
Nou, ik snap het best hoor, dat hij dat vindt... IK was degene die een hond wilde, Guus niet... Guus is helemaal hoteldebotel van Ted en doet zo niet nog meer met Ted dan ik, alleen dat getut en gelek, tjsa, dat is aan hem niet besteedt... Misschien zou het anders zijn als we in een groter huis, ergens in een wat ruimere wijk of dorp zouden wonen. Maar hier is het op 50 m2, met twee katten en een hond en geen uitlaatgelegenheid behalve het park (waar we nu dus niet heenkunnen), best behelpen met een loopse Teckel ;)... (Enne, nee, afgezien van de loopsheid vind ik een teef prettiger dan een reu...)
Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat dit een reden is om haar te castreren, absoluut niet... Ik bedoel alleen maar te zeggen dat IK haar om gezondheidsredenen zou willen laten castreren (ALS ik haar laat castreren)... Guus leest zich niet zo in in die gezondheidsperikelen, die zou het al best vinden al was het alleen maar om de loopsheid...
Ik bedoel, denk je dat Ron zich heeeel erg druk zou maken over jouw entschema??? ;) :D
Door sylvia
geer schreef: Nou, ik snap het best hoor, dat hij dat vindt... IK was degene die een hond wilde, Guus niet... Guus is helemaal hoteldebotel van Ted en doet zo niet nog meer met Ted dan ik, alleen dat getut en gelek, tjsa, dat is aan hem niet besteedt... Misschien zou het anders zijn als we in een groter huis, ergens in een wat ruimere wijk of dorp zouden wonen. Maar hier is het op 50 m2, met twee katten en een hond en geen uitlaatgelegenheid behalve het park (waar we nu dus niet heenkunnen), best behelpen met een loopse Teckel ;)... (Enne, nee, afgezien van de loopsheid vind ik een teef prettiger dan een reu...)
Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat dit een reden is om haar te castreren, absoluut niet... Ik bedoel alleen maar te zeggen dat IK haar om gezondheidsredenen zou willen laten castreren (ALS ik haar laat castreren)... Guus leest zich niet zo in in die gezondheidsperikelen, die zou het al best vinden al was het alleen maar om de loopsheid...
Ik bedoel, denk je dat Ron zich heeeel erg druk zou maken over jouw entschema??? ;) :D
welk entschema ;D
Door geer
sylvia schreef:
welk entschema ;D
Dabedoelik...denk je dat hij zich er heel erg druk over zou maken als jij zou zeggen "Schat, ik ga Donna laten enten...".. Nee toch??? Guus is DOL op Ted, maar het gedoe eromheen laat hij aan mij over...
Door chooky
Lizzy schreef: Mammary neoplasms are among the most common tumors of the female dog. Estimates of lifetime risk for malignant tumors vary from 2% to more than 20%, a risk assessed to be exceeded 2 to 5 fold by that of benign mammary tumors.
Dit vind ik het duidelijkste stukje. het risico op kwaadaardige tumoren zit tussen de 2 en 20% (1 op 50 - 1 op 5) het risico op goedaardige tumoren kan 2 tot 5 ker zo groot zijn.
The incidence of both benign and malignant tumors in specific populations of dogs is correlated with life expectancy and is strongly reduced by the practice of ovariohysterectomy in young dogs.

The median age of tumor manifestation is between 10 and 11 years of age, with rare occurence in dogs less than 4 years old.

The development of mammary tumors in the dog is clearly hormone dependent, the risk for malignant tumors in dogs spayed prior to the first estrus being 0.05%, 8% after the first estrus, and rising to 26% if spayed after the second estrus, as compared to the risk in intact dogs. Later spaying does not reduce the risk for malignant tumors, while the risk for benign tumors sems reduced by ovariectomy even at a later age.
even hersengymnastieken om deze te snappen.
Er staat dat het risico op kwaadaardige tumoren bij gecastreerde teefjes (voor eerste loopsheid) 0,05% is.
Bij gecastreerde teefjes (na eerste loopsheid) 9% is.
Bij gecastreerde teefjes (na tweede loopsheid) 26% is.
Latere castratie maakt niets uit
Deze percentages zijn in vergelijking tot niet gecastreerde teefjes, en daar komt de hersengymnastiek om de hoek kijken. Hoe zijn de cijfers tot stand gekomen?
Je neemt alle honden. Daarbinnen heb je de groep teefjes. daarbinnen heb je een groep niet gecastreerde teefjes. Een bepaald percentage daarvan krijgt kwaadaardige tumoren aan de melkklieren. het risico op kwaadaardige tumoren is dan 1 op ... Dus ...%
Dan heb je de groep wel gecastreerde teefjes, onderverdeeld in subgroepjes afhankelijk van wanneer er gecastreerd is. Bij bovenstaande cijfers is gekeken naar het risico wat de subgroepjes lopen op kwaadaardige tumoren en dat hebben ze vergeleken met de niet gecastreerde teefjes (volgens mij zou dan dus volgens het zinnetje "Later spaying does not reduce the risk for malignant tumors" er 100% moeten staan bij de teefjes die later dan na de tweede loopsheid zijn gecastreerd, dat wil dus zeggen dat het percentage teefjes wat kwaadaardige tumoren ontwikkelt in beide groepen gelijk is)
Deze cijfers zeggen dus niets over het totaal aantal teefjes in alle groepen wat kwaadaardige melkkliertumoren ontwikkelt. (m.a.w. het is dus niet zo dat 26% van de teefjes die na tweede loopsheid gecastreerd wordt kwaadaardige tumoren ontwikkelt!)
In a recent retrospective study of 145 dogs with malignant mammary carcinomas, those dogs spayed within 2 years of the development of their malignant tumor showed a survival avantage compared to dogs intact or spayed 2 years or longer prior to mastectomy.

Dit is maar een miniscule greep uit het boek. En voor alleen het hoofdstuk "tumors of the mammary gland" staan er 121 references vermeld.
Betekent dit wat ik denk dat het betekent?
Namelijk dat uit een grote groep honden die allemaal kwaadaardige tumoren hebben, degenen die binnen twee jaar van de ontwikkeling van de tumor gecastreerd worden een voordeel hebben (wat overlevingskansen betreft) op de honden die ofwel intact zijn ofwel twee jaar of langer voor de operatie gecastreerd zijn.
Door sylvia
Lizzy schreef:
Oh, daar staat ook veel over geschreven hoor. Ik zal kijken wanneer ik tijd heb hier ook het e.e.a. over over te typen.
Voor dat je dat helemaal gaat typen kijk dan eerst in wat voor een onderzoek dat is geweest.
Ik bedoel daar mee...
Stel ik ben da ik krijg in mijn praktijk zeg 10 teven in de maand met mamatumoren waarvan de helft kwaadaardig en 1 daarvan levensbedreigend,daarintegen zie ik dat de door mij vroeg gecastreerde teven dit niet hebben.
Dan zeg ik bij het volgense pupje wat binnenkomt mevrouw laat haar vroeg castreren want......
Alleen die da krijgt niet die ongecastreerde teven die niets mankeren en die worden dus ook niet meegenomen. Dus over welke tijdsspanne en wat voor groepen honden werden er gebruikt ,oftewel hoe is het onderzoek geweest.
Want in je eerder getypte stuk was er alleen onderzoek gepleegd onder honden met mamatumoren.
Nu zou ik graag een goed verricht onderzoek willen zien wat grote groepen teven heeft onderzocht waarvan een groep fokteven,een groep ongecastreerde teven die nooit een nest hebben gehad.
over verschillende rassen en kruisingen.
En dan van de groep die mamatumoren hebben ontwikkeld hoeveel er uiteindelijk aan overlijden,en op welke leeftijd.

dat is ook wat ik bedoel te zeggen met is een castratie gerechtvaardigd zelfs als een teef op oude leeftijd een mamatumor ontwikkeld waar ze gewoon 15 mee wordt en dood gaat aan wat anders.
Door sylvia
geer schreef:

Dabedoelik...denk je dat hij zich er heel erg druk over zou maken als jij zou zeggen "Schat, ik ga Donna laten enten...".. Nee toch??? Guus is DOL op Ted, maar het gedoe eromheen laat hij aan mij over...
Nee maar hij zou er wel problemen mee hebben als ik zou laten castreren.
Ik bedoel ook niet te zeggen dat Guus niet dol is op Ted maar veel mensen laten om die reden wel castreren en die zijn ook dol op hun hond alleen niet op de loopsheid.
Door Timmy
Zoals Tannetje al schreef: de praktijk wijst vaak anders uit dan de theorie, maar ik heb toch even teruggezocht: in het dictaat ziektekunde melkklieren staat dat ongeveer 20% van de intacte teven maligne melkkliertumoren ontwikkelen. Bij de kat is dat percentage 7x lager.
't Is een heel stuk tekst en 't gaat me te ver om alles over te typen. Als iemand het wil hebben, kan ik het scannen en via mail doorsturen.

Over het overlijdenspercentage: da's moeilijk te geven, want veel eigenaren schrikken zich lens als er tumoren worden ontdekt en de betreffende hond moet dan acuut geopereerd worden, waardoor je dus eigenlijk nooit een reële mortaliteit kunt vaststellen.

Gr.
Linda
Door Timmy
vergat te melden dat die tekst wel in het Engels is.

Gr.
Linda
Door geer
sylvia schreef:
Nee maar hij zou er wel problemen mee hebben als ik zou laten castreren.
Ik bedoel ook niet te zeggen dat Guus niet dol is op Ted maar veel mensen laten om die reden wel castreren en die zijn ook dol op hun hond alleen niet op de loopsheid.
Nou ja, vergeet dat stukje dan maar...wat erna kwam was toch belangrijker ;)
Door sylvia
Timmy schreef: Zoals Tannetje al schreef: de praktijk wijst vaak anders uit dan de theorie, maar ik heb toch even teruggezocht: in het dictaat ziektekunde melkklieren staat dat ongeveer 20% van de intacte teven maligne melkkliertumoren ontwikkelen. Bij de kat is dat percentage 7x lager.
't Is een heel stuk tekst en 't gaat me te ver om alles over te typen. Als iemand het wil hebben, kan ik het scannen en via mail doorsturen.

Over het overlijdenspercentage: da's moeilijk te geven, want veel eigenaren schrikken zich lens als er tumoren worden ontdekt en de betreffende hond moet dan acuut geopereerd worden, waardoor je dus eigenlijk nooit een reële mortaliteit kunt vaststellen.

Gr.
Linda
ik wil het graag hebben.

Maar even over die mortaliteiet,ze worden dus per direkt geopreerd,dat is dan wel een terechte operatie,dat is castratie dus nog steeds niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door