geer schreef: Wij denken er ook sterk over om Ted toch te laten castreren... Naast het feit dat (vooral Guus) de loopsheid niet echt je-van-het vindt (wat ik overigens niet een bijster goede reden vind), vind ik de eventuele gezondheidsrisico's die kleven aan niet-castreren wel degelijk zwaar wegen... De opmerking dat wij mensen 'ons dochters ook niet preventief laten leegruimen om borstkanker te voorkomen' vind ik ook niet helemaal opgaan... Als je een gezonde 'moederlijn'
hebt, tuurlijk, dan laat je de boel niet weghalen... Maar als je, zoals ik, uit een 'lijn' komt waarbij je een enorme kans op erfelijke borstkanker hebt, dan is het 'preventief ruimen' helemaal niet zo'n onlogische stap
... En dus vind ik het castreren van teven bij een kans van 1 op 5 ook niet geheel onterecht.
Je kan mensen en dieren op dit punt niet echt vergelijken, vind ik... Maar gezien het feit dat ik niet met Ted wil fokken...hmmmm...denk ik er toch over om haar te laten castreren...
De loopsheid mag nooit een reden tot castratie zijn dan had een reu een betere optie geweest,en de kans van 1 op 5.....als je mijn 25 jarige ervaring neemt met ongecastreerde teven waarvan sommige nesten hebben gehad en de meeste niet zou dat een risico zijn van nul.Ik ben ook benieuwd waar die cijfers vandaan komen,want zoals ik eerder al aangaf mijn teven komen nooit bij de da omdat ze gelukkig nooit iets mankeren,en zo zijn er gelukkig heel veel honden die nooit of zeer zelden bij de da komen zijn de berekeningen gedaan op alle teven uit welk land komt het onderzoek.
Tot nu toe heb ik van da's altijd percentages gekregen die niet weerlegd werden met goed en uitgebreid wetenschappelijk onderzoek.
Ik denk als je een oncoloog vraagt hoeveel % van zijn patienten kanker heeft het antwoord 100% is,wat ook niet aangeeft dat ieder mens kanker heeft of krijgt.