Moderator: Lizzy
geer schreef: Hm. Ik ga maar eens een dierentandarts consulteren. Wat ik wel vond:Ik ben toevallig vandaag bij Lies Paardekooper in Someren geweest voor de reiniging van het gebit van mijn Dwan (lijkt uit jouw beschrijving beetje hetzelfde euvel als bi Sofie. Ze is voorstander van verse voeding (ze verkopen ook carnibest) en barf, en hebben uitgebreide mogelijkheden voor gebitsreininging, gaatjes vullen, tot zenuwbehandeling, en beugels toe...
In de mondholte bestaat een evenwicht tussen het glazuur van de tand en de directe omgeving. Bij cariës -gaatjes, tandbederf, tandwolf- is dit evenwicht verstoord en is sprake van een chronisch, regressief (afbrekend) proces waarbij de mineralen van de tand of kies oplossen. Dit leidt uiteindelijk tot holtevorming (caviteit, gaatjes). Er is een aantal zaken dat een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van cariës:
a. het bestaan van een voedselverzamelplaats tussen de gebitselementen;
b. de aanwezigheid van tandplak die koolhydraten afbreekt, waarbij een zure pH-waarde ontstaat die geschikt is om het glazuur aan te tasten;
c. de anatomie van de kauwvlakken.
Normale voeding van hond en kat leidt niet tot een lage pH-waarde. De anatomie geeft weinig mogelijkheden tot voedselophoping en er zijn slechts enkele gebitselementen die direct kauwcontact hebben. Daarom komen gaatjes in de kiezen bij honden en katten weinig voor. Bij de hond wordt cariës wel waargenomen bij gebitselementen die nog kauwcontact hebben en wel de beide molaren (ware kiezen) in de bovenkaak en de eerste molaren in de onderkaak.
Zou rauwe voeding dit proces nou juist kunnen versnellen, of is het idioot om dat te denken?
En waar ik ook absoluuuuuut geen zin is is zo'n Dentalbrokkenfiguur die mij uiteraard gaat vertellen dat SOofje haar slechte gebit komt door dat wanstaltige voer dat ik haar geef. Weet iemand een goede dierenarts die tandheelkunde doet en niet afwijkend tegenover vers staat?