Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door geer
Right. Dan wordt het plan de campagne toch plan C. Ik ga even wachten tot mijn collega-dierenarts begin volgende week even kan 'voorkijken'. Dan zoek ik een goede tandarts die, als het kan, ook nog open staat voor mijn manier van voeren en dan stel ik een plan de campagne op. Ondertussen bestel ik antiplakkig zeewier. Ze heeft er nu absoluut geen last van, dus ik hoop dat het zo even goed blijft gaan..
Door Eef+Stippels
Ik zou naar Foreest gaan en hem ernaar laten kijken en met hem overleggen. Wij hebben goede ervaring met hem (met wandor), hij is erg hond- en mensvriendelijk en laat je bij de behandeling zijn voor de rust van je hond.  Ik zou er wel nu wat aan doen en niet wachten totdat je merkt dat ze pijn heeft, misschien heeft ze er nu al last van, zonder dat ze dat laat merken.
Door geer
Nou, het gat zit er nog steeds. Het is nu wat dichtgewoekerd met smur, maar na de vakantie ga ik de kies toch maar laten trekken want het ruikt niet bepaald naar bloemetjes.

Wat ik me nou afvroeg...Soofje met haar maag...Soofje met haar gebit... Zou dat niet samen kunnen hangen? Ik heb vaak het gevoel dat ze maagzuur opboert, zou dat geen aanslag op het gebit kunnen zijn waardoor dit, ondanks alle goede zorgen, toch vies blijft en de gaten er in vallen?
Door Laura2004
Het zou mij idd niets verbazen als het opboeren van maagzuur iets met haar slechte gebit te maken heeft.
Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar een vriendin van mij heeft een hele tijd overgegeven om af te vallen en hierdoor is haar gebit zwaar aangetast, ze had gaatjes op de meest onmogelijke plekken :-\
Door evds
geer schreef: Hm. Ik ga maar eens een dierentandarts consulteren. Wat ik wel vond:

In de mondholte bestaat een evenwicht tussen het glazuur van de tand en de directe omgeving. Bij cariës -gaatjes, tandbederf, tandwolf- is dit evenwicht verstoord en is sprake van een chronisch, regressief (afbrekend) proces waarbij de mineralen van de tand of kies oplossen. Dit leidt uiteindelijk tot holtevorming (caviteit, gaatjes). Er is een aantal zaken dat een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van cariës:
a. het bestaan van een voedselverzamelplaats tussen de gebitselementen;
b. de aanwezigheid van tandplak die koolhydraten afbreekt, waarbij een zure pH-waarde ontstaat die geschikt is om het glazuur aan te tasten;
c. de anatomie van de kauwvlakken.

Normale voeding van hond en kat leidt niet tot een lage pH-waarde. De anatomie geeft weinig mogelijkheden tot voedselophoping en er zijn slechts enkele gebitselementen die direct kauwcontact hebben. Daarom komen gaatjes in de kiezen bij honden en katten weinig voor. Bij de hond wordt cariës wel waargenomen bij gebitselementen die nog kauwcontact hebben en wel de beide molaren (ware kiezen) in de bovenkaak en de eerste molaren in de onderkaak.

Zou rauwe voeding dit proces nou juist kunnen versnellen, of is het idioot om dat te denken?

En waar ik ook absoluuuuuut geen zin is is zo'n Dentalbrokkenfiguur die mij uiteraard gaat vertellen dat SOofje haar slechte gebit komt door dat wanstaltige voer dat ik haar geef. Weet iemand een goede dierenarts die tandheelkunde doet en niet afwijkend tegenover vers staat?
Ik ben toevallig vandaag bij Lies Paardekooper in Someren geweest voor de reiniging van het gebit van mijn Dwan (lijkt uit jouw beschrijving beetje hetzelfde euvel als bi Sofie. Ze is  voorstander van verse voeding (ze verkopen ook carnibest) en barf, en hebben uitgebreide mogelijkheden voor gebitsreininging, gaatjes vullen, tot zenuwbehandeling, en beugels toe...
In het topic tobben met tandsteen staan wat foto's van dwans gebit en komen er binnen een paardagen nog een paar van voor en na de behandeling.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door