Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

ben het aan het proberen met 1 kipfilet, mijn eerste keer!!!! :D. Dunne plakjes, 80 graden, boven en onderwarmte. Zit zo'n anderhalf uurtje in de oven, deur op een kier. Maar is al half droog, buitenkant verkruimelt al :o. Heb 'm nu maar op 50 graden gezet. Dat hoeft er nooit 8 uur in bij mij. Zou de temperatuur van mijn oven niet kloppen???
Het is dus niet erg als het sneller gaat en je kunt het dan net zolang bewaren? ???
Nou ik ben ook geïnspireerd geraakt door dit topic en heb voor het eerst biologische lever gedroogd in de oven, ik moet gokken op hoeveel graden, want de graden knop is er ooit af gevallen en die ben ik kwijtgeraakt, maar hij staat laag. De lever is perfect gedroogd in ongeveer 5 uur, alleen had ik het te dun gesneden waardoor sommige stukjes helemaal afbrokkelden, de dikkere stukjes waren perfect, dus ik heb nu een lading (wat minder fijngesneden) eendenhartjes, lamsniertjes en biologische lever in de oven zitten en ik laat het staan tot morgen, ik ben benieuwd. \
En Kai vindt het trouwens heerlijk, als hij op zijn kop zou kunnen staan zou hij het doen voor een levertje.
[quote="Laura2004"]
Nou ik ben ook geïnspireerd geraakt door dit topic en heb voor het eerst biologische lever gedroogd in de oven, ik moet gokken op hoeveel graden, want de graden knop is er ooit af gevallen en die ben ik kwijtgeraakt, maar hij staat laag. De lever is perfect gedroogd in ongeveer 5 uur, alleen had ik het te dun gesneden waardoor sommige stukjes helemaal afbrokkelden, de dikkere stukjes waren perfect, dus ik heb nu een lading (wat minder fijngesneden) eendenhartjes, lamsniertjes en biologische lever in de oven zitten en ik laat het staan tot morgen, ik ben benieuwd. \
En Kai vindt het trouwens heerlijk, als hij op zijn kop zou kunnen staan zou hij het doen voor een levertje.
[/quote]

ik vind het erg jammer dat ik geen lever kan drogen, omdat Paul echt over zijn nek gaat van de geur van lever (en ik dus in de oven droog). Volgens mij vinden ze dat bij mij namelijk waanzinnig!
Spiervlees snij ik ook wel eens in lange, dunne reepjes - als ik geen zin heb om hartstikke lang bezig te zijn met snijden - en die knip ik dan naderhand in stukjes met een schaar of snoeischaar.
[quote="Femke"]
ik vind het erg jammer dat ik geen lever kan drogen, omdat Paul echt over zijn nek gaat van de geur van lever (en ik dus in de oven droog). Volgens mij vinden ze dat bij mij namelijk waanzinnig!
Spiervlees snij ik ook wel eens in lange, dunne reepjes - als ik geen zin heb om hartstikke lang bezig te zijn met snijden - en die knip ik dan naderhand in stukjes met een schaar of snoeischaar.
[/quote]
Het is echt ongelooflijk, want ze moesten nooit lever, maar sinds ik biologische lever geef zijn ze er dol op, ook rauw :o . Volgens mij zegt dat ook genoeg, ik denk echt dat er in de lever van bio-industrie te veel troep zit, waardoor ze het niet lusten, maar wat betreft die geur, ik ruik alleen wat als ik mijn neus in de oven steek, verder ruik je helemaal niets en ik heb toch wel een gevoelige neus. Ik heb de lever dit keer ook in reepjes gesneden, de oven heeft heel de nacht aangestaan, maar het is nog steeds niet goed droog, dus ik denk dat ik het dit keer weer te dik heb gesneden en mijn bakpapier is niet goed, want alles blijft er aan vastplakken, dus ik ga vanmiddag even andere kopen en dan weer een lading in de oven doen.
[quote="gemmaa"]
:-[ ik denk dat ik 't te dun had gesneden, ik dacht dunne plakjes zo 2 á 3 mm dik, versie dikke chips. Volgende keer maar kipstukjes drogen ::)
[/quote]
Ik had precies hetzelfde gisteren, ik had het ook te dun gesneden en het brokkelde helemaal uit elkaar, ik dacht dat je het zo dun mogelijk moest snijden, maar iets dikker is eigenlijk beter, succes met de volgende lading ;)
[quote="gemmaa"]
:-[ ik denk dat ik 't te dun had gesneden, ik dacht dunne plakjes zo 2 á 3 mm dik, versie dikke chips. Volgende keer maar kipstukjes drogen ::)
[/quote]

Had ik vorige week ook, omdat ik er geen rekening mee had gehouden dat het vocht er nog uit gaat... 8) Dus toen zijn het leverhosties geworden in plaats van leversnoepjes  ;D. Maar ze vonden ze natuurlijk toch lekker, alleen een beetje weinig...  :P
[quote="Jade"]
Ik neem aan dat jullie dit met rauw vlees doen...  :-[
[/quote]

Yup! Het beste is wel met mager spier- of orgaanvlees. Vetter vlees droogt niet goed. Je kunt zo een hele voorraad snoep maken en dan in een bakje in de vriezer mikken. Magere vis, zoals witvis, kan ook heel goed. Doen ze hier een moord voor!
Door Jade
[quote="Judith van Sam"]
Yup! Het beste is wel met mager spier- of orgaanvlees. Vetter vlees droogt niet goed. Je kunt zo een hele voorraad snoep maken en dan in een bakje in de vriezer mikken. Magere vis, zoals witvis, kan ook heel goed. Doen ze hier een moord voor!
[/quote]

Dankje!
Orgaanvlees is mij duidelijk... lever, niertjes enz.
Maar spiervlees, waar moet ik dan aan denken?  :-[
[quote="Judith van Sam"]
[/quote]

Stinkt dat erg? Ik wil dat graag eens een keer proberen, maar aangezien ik hier in de oven droog, zit ik niet te wachten op 2 dagen vislucht in huis  :-\
Door Jade
[quote="*Natasja*"]
Stinkt dat erg? Ik wil dat graag eens een keer proberen, maar aangezien ik hier in de oven droog, zit ik niet te wachten op 2 dagen vislucht in huis  :-\
[/quote]

Volgens mij zag ik bij de C1000 laatst gedroogde visjes.... (of was dat voor katten bedoeld.. ?. :D )
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door