Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Klopt en ik werk full-time dus als ik wat bestel laat ik het bij mijn moeder afleveren. Die is bijna altijd thuis maar ik wil daar dus ook geen misbruik van maken dus bestel ik niet zo heel vaak bij zooplus.
Ik vind het ook niet prettig als er steeds stukjes van de klont los gaan. Juist die gaan stinken als je ze niet weghaalt en dan ben je uren bezig met uitscheppen.
pfff ik heb heel dit topic doorgelezen, niet omdat m'n katten astmatisch zijn maar omdat ik zoekende ben naar een goeie grit.
Heb altijd Kitty Friend Ultra gebruikt, is me altijd goed bevallen maar nu zit ik met hetzelfde 'klonten' probleem. Bovendien vind ik dat de klonten ook enorm aan de bodem vast plakken.
Toen ben ik overgestapt op Woody Cat. Dit bevalt me ín de bak echt hartstikke goed. Het blijft mooi droog. En omdat het zo goedkoop is kiep ik om de 2 dagen de hele bak leeg. Je hebt maar een klein laagje korrels op de bodem nodig want het zet enorm uit. Alleen vond ik steeds óveral zaagsel, en daar begon ik zo van te balen dat ik die ook maar weer de deur uit gedaan heb.
In het verleden heb ik ook wel Catsan gebruikt, maar daar zag ik steeds overal witte pootjes op m'n meubels.

Van ellende van de week maar weer een zak Kitty Friend Ultra meegenomen. M'n vriendin is nu bij haar thuis Biokat aan het testen (zij heeft hetzelfde probleem) en ik overweeg om over te stappen op silica korrels....
tja, welkom bij de club!, het is niet zo simpel om een grit te vinden dat op alle punten goed voldoet. het zou al een stuk simpeler zijn als de fabrikanten een konstante kwaliteit zouden (blijven) leveren. mijn katten zijn "afgespeend" op de kitty friend ultra en vinden alles wat daar op lijkt dus ook geweldig en al de rest niet, en ik heb het ook jaren lang naar tevredenheid gebruikt, totdat de kwaliteit dus veranderde. mijn zusje heeft trouwens onlangs nog een zak geprobeerd en zij vond die zak weer iets beter van kwaliteit.  vwb klonten die aan de bodem plakken, ik weet niet hoeveel grit je in de bak doet, maar dat is meestal een kwestie van te weinig grit, de laag moet zo dik zijn dat wanneer de katten een kuil graven en dan plassen, de urine de bodem niet raakt, anders krijg je ook geen goede klontvorming. er gaat bij mij altijd een hele zak van 15 kg tegelijk in de bak. wanneer je niet teveel katten hebt en ze zijn niet zo moeilijk dan zou een goede silicagrit idd een goede optie zijn.
maddoc schreef: tja, welkom bij de club!, het is niet zo simpel om een grit te vinden dat op alle punten goed voldoet. het zou al een stuk simpeler zijn als de fabrikanten een konstante kwaliteit zouden (blijven) leveren. mijn katten zijn "afgespeend" op de kitty friend ultra en vinden alles wat daar op lijkt dus ook geweldig en al de rest niet, en ik heb het ook jaren lang naar tevredenheid gebruikt, totdat de kwaliteit dus veranderde. mijn zusje heeft trouwens onlangs nog een zak geprobeerd en zij vond die zak weer iets beter van kwaliteit.  vwb klonten die aan de bodem plakken, ik weet niet hoeveel grit je in de bak doet, maar dat is meestal een kwestie van te weinig grit, de laag moet zo dik zijn dat wanneer de katten een kuil graven en dan plassen, de urine de bodem niet raakt, anders krijg je ook geen goede klontvorming. er gaat bij mij altijd een hele zak van 15 kg tegelijk in de bak. wanneer je niet teveel katten hebt en ze zijn niet zo moeilijk dan zou een goede silicagrit idd een goede optie zijn.
ja, maar mijn katten (ik heb er nu nog 2, donderdag gaat er 1 verhuizen) die graven altijd nog zolang tot ze op de bodem van de bak zijn...
Als ik er dus veel grit in doe dan ligt na een paar uur de helft buiten de bak  :-\ :-\

Ik vind het ook jammer, heb jaren naar alle tevredenheid Kitty Friend Ultra gebruikt, maar nu zijn de klonten heel slap waardoor je ze er niet meer uit kan scheppen (ze vallen soms zo uit elkaar).

Als Stan verhuisd is dan ga ik misschien weer silicagrit proberen. Heb dat vroeger ook wel gebruikt toen ik nog 1 kat had...en volgens mij beviel dat wel.
ja nee, hier natuurlijk wel bakken met kap en een opbergbox vd Kwantum (zonder het bijpassende deksel gekocht), grote maat (wit/transparant plastic), is dus een rechtvormige bak met hoge zijkanten en van boven open waar ze in springen, daar wordt niks uitgegraven en ook niet overheen geplast (1 uitzondering daargelaten), anders wil het idd niet.
gebruik hier litter pearls, beide katten waren ze niet gewend vanuit het nest en zijn hier direct en zonder problemen overgestapt,
onlangs van die grotere dozen besteld online, helaas duurde het leveren lang en was het niet compleet, dus als dit op is wel verder zoeken naar een andere leverancier, want dit gezeur heb ik geen zin in (toen ik belde werd ik zeer bot en niet behulpzaam te woord gestaan)
maar t grid bevalt prima
in mijn oude huis stond de kattebak bij gebrek aan ruimte in de keuken en zelfs daar geen overlast van stank oid
nu staat hij in de garage zonder problemen, alleen eens in de week even de bezem door de garage voor de korreltjes die er uit vallen
doe alleen met 1 zak de helft zo lang als dat ze aangeven...maar ach, dat weegt niet op tegen de voordelen (lees geen stank, niet stoffig etc)
Als ze dat willen, is het zeker prettig. Maar die van mij willen van die korrels dus echt niet. Grit moet het zijn. Geen silica korrels, litter pears, houtkorrels, eco-korrels en dat soort dingen maar gewoon grit. En dan ook niet te grof. Ze zijn gelukkig niet zo veeleisend  ;D
Ik baal er wel van dat ik 1x in de zoveel tijd weer op zoek moet naar iets anders. Ben een jaartje of 12 geleden begonnen met kitty friend. Blijkbaar veranderde de samenstelling want het klonterde niet meer zo goed.
Vervolgens overgestapt op Javame, en na verloop van tijd zelfde verhaal. Heb een jaar of 4 de greencat gebruikt. Had echt nog nooit zulk goed grit gehad en dat klontert dus nu ook lang zo goed niet meer.
En ben dus nu zoekende :(
Tot zover bevalt de Biokat premium me nog het beste. Wil nog de sivoton uitproberen en de pet's plus en anders blijft het dus bij de biokat. Wel duur maar het klontert als de beste.
tja zoals al eerder gezegd ik zou graag het silicagrit echt proberen, maar (de meeste van) mijn negen katten vinden dat dus absoluut geen goed idee en willen alleen  fijn bentonietgrit, verder heb ik hier de ervaring dat het zekers niet stofvrij is zoals geclaimed wordt, er komt een soort wit poeder vrij als de korrels tegen elkaaraan wrijven/bewegen bij transport en het doorroeren van de bak en dat gaat ook in een wolk de lucht in.

@yaya  wel toevallig ik ben rond dezelfde tijd als jij met de Kitty Friend begonnen en daar jaren tevreden over geweest.
Kruimel schreef: Totaal geen verstand van al die 'stofvrije' kattenbakkorrels (hier doen ze het op zaagsel of op plastic korrels van de da  :P) maar is silicagel niet giftig?
nope, zie de FAQ op deze site, en dan bij: Wat gebeurt er bij inslikken?

http://www.litterpearls.nl/NL/nl-index.html

De vulling kan na gebruik ook in de biobak.....en daar keek ik van op omdat ik dacht dat het een soort kunstof is maar dat is het dus niet.
Hier zit 't laatste restje Kitty Friend ultra erin en daarna begin ik met Litter Pearls. Ben zeer benieuwd......... :)
Femke schreef: nope, zie de FAQ op deze site, en dan bij: Wat gebeurt er bij inslikken?

http://www.litterpearls.nl/NL/nl-index.html

De vulling kan na gebruik ook in de biobak.....en daar keek ik van op omdat ik dacht dat het een soort kunstof is maar dat is het dus niet.
Hier zit 't laatste restje Kitty Friend ultra erin en daarna begin ik met Litter Pearls. Ben zeer benieuwd......... :)
je mag ze zelfs gewoon door het toilet spoelen of als je een composthoop hebt daarop gooien (gaat redelijk snel over in gewoon zand...)
De Linda bio zit er nu in en dat wordt het dus ook niet. Vind het toch vrij grof en het klontert ook niet super. Heb er ook een kitty friend bijgezet en die al weggekieperd. Het is nog slechter dan dat wat ik in gedachten had.
Na 2 dagen viel het al uit elkaar en het stuift.
ik vond de Linda Bio hier wel goed klonteren, maar hoorde vorige week van een vriendin die altijd Linda Bio heeft, dat zij de laatste tijd ook wisselende kwaliteit zakken heeft.  Ik heb hier toch ook maar weer in een bak Kitty Friend Ultra geprobeerd en het is niet fantastisch maar de eerste dagen toch niet onaardig (daarna wordt het snel minder), nu is het wel zo dat die bak (ondanks dat die het verste weg staat) de grote favoriet is op dit moment...  Verder staat er een bak  met een nieuw grit van Purina waarvoor ik mee doe aan een produkttest, dat is een ultrafijn grit met silicaat en helaas een lichte dennengeur  en een bak met een nieuw merk
Odourbuster, ultrafijn, geurvrij met bepaalde bacterien oid om geurtjes te bestrijden. Het grit van Purina maakt geen echt stevige klonten, laat stukjes los, de Odourbuster doet het nog goed, zit er nu 4 dagen in.
Verder heb ik de doosjes van de AH gehad, de Schep en schoon fijn is identiek aan de Kitty Friend Ultra, die bak heb ik dus ook maar bij de Kitty Friend in gedaan, en dan heb je de Schep en schoon 6-voudige hygiene, met grotere klonterkracht, hoger absorptievermogen en die maakt goede, stevige, compacte klontjes, maar het is net een pak waspoeder qua lucht echt niet te harden, heb er zelf last van bij het uitscheppen en de katten mijden de bak, dus die heb ik er maar weer uitgedaan (rook de doosjes al in de supermarkt van een afstand, maar wou toch weten hoe het gebruik was).

De site vd Expocat ben ik wel eens tegengekomen, maar dat kun je alleen daar afhalen?
Cat's Best Oko plus heb ik ook een paar keer geprobeerd, qua klontjes wil het wel als je gewend bent aan het (lichtere) grit, maar het is of je een houtzagerij in huis hebt qua lucht en een hele laag 'zaagsel' onderin de bak, waar ze in rondwoelen bij het graven, niet handig bij katten (of mensen) met luchtwegproblemen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door