Aan de botten zit meer vlees dan bot. Ik heb bij de nieuwe lading die ik gehaald heb het vlees er wat afgesneden tot ongeveer 50/50. Ik ga idd de groente iets minderen en het spiervlees iets ophogen
Dat dacht ik wel. Dat is perfect hoor. Maar dan nog mag je best iets meer spiervlees geven om de groente beter eetbaar te maken! Let op dat je niet te weinig bot gaat geven (zo ziet het er niet naar uit hoor!!).
Tommie krijgt nu sinds anderhalve maand ongeveeer zelf samengestelde maaltijden. Hiervoor kreeg hij 2 weken kant en klaar vers voer, en daarvoor royal canin brokken en pedigree zacht voer. Ik weet niet precies meer wanneer het andere gedrag begonnen is, maar het kan best eens zijn sinds het zelf samenstellen. Ik weet het niet meer.
Dus eigenlijk krijgt hij nog maar heel kort rauwe voeding... Tja, moeilijk om te bepalen of het aan het zelf samenstellen ligt... Ik denk zelf van niet, omdat de voeding die je geeft er gewoon prima uit ziet. Sommige honden worden overigens wel veel rustiger van verse voeding. Die worden meer zichzelf. Dat waren dan eerst vaak extreem drukke honden. Maar dat is bij Tommie niet aan de orde, begrijp ik. Ik liet hem nakijken. Gewoon, voor de zekerheid. Even hart en longen laten luisteren enzo. Want nogmaals, ik geloof niet dat het aan de voeding ligt, maar misschien is er iets anders aan de hand. Is hij trouwens de afgelopen maanden gevaccineerd?
ik ben idd nog een beetje onzeker, of ik wel voldoende gevarieerd samenstel en of hij wel voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Maar ik ben blij te horen dat het menu voldoende gevarieerd is!
Ja, ik vind het hartstikke gevarieerd. Je kunt altijd nOg meer varieren (als je dat leuk vindt) door bijv. eend of parelhoen of geit toe te gaan voegen.
Overigens, gekke vraag: is Tommie soms extra rustig na de kalkoenmaaltijden? Ik las laatst in een boek van Pat McKay dat er een stof in kalkoenvlees zit die hond en mens rustig maakt.
kan zo´n multi-vitamine geen kwaad dan? Ikm heb begrepen dat het niet goed is al je teveel vitamine ADEK geeft?
Nee, ik vind van niet. Je kunt een vitamine/mineralen preparaat als die van de Groene Os geven (voor honden en katten) en daar zit geen vitamine ADEK in tot de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Je kunt ook een multivitamine voor mensen geven waar een mens er bijv. 2 of 3 per dag van in zou moeten nemen en dan geef je er 1 per keer en dat een dag of 3 in de week. Dan kun je gewoon niet overdoseren. Je kunt dan bijv. nog zeggen (veiligheidshalve) dat je deze pil niet geeft op de dagen dat je lever of sardien geeft (vitamine A en D).
Nogmaals, naar mijn beleving is het niet nodig om extra vitamines te geven, maar kwaad kan het (in mijn ogen) ook niet.
courgette, komkommers, avocado, knoflook, wortel, bleekselderij, alfalfa, peultjes, sla, paprika, tijm, paksoi, peterselie, andijvie
Nou, ook dit ziet er weer goed uit. Sommige honden vinden paprika en bleekselderij dus niet om te eten, dus je zou dat weg kunnen laten en eens pompoen + waterkers + witlof toe kunnen voegen om te kijken of hij dat lekkerder vindt.
dit was ik al van plan om toe te gaan voegen. Waar is dit ook al weer precies goed voor?
Ook dit bevat weer veel vitamines en mineralen. En ook wat jodium. Een hond heeft dat wel nodig. Niet veel of vaak, maar wel af en toe. Goed, even wat extra info over zeewier:
"Zeewier is een uitstekende, caloriearme bron van proteine. Zeewier zit vol oplosbare vezels, is zeer rijk aan calcium en magnesium, is een geweldige bron van betacaroteen en kalium en bevat uitzonderlijke hoeveelheden ijzer en zink. Zeewier bevat van alle voedingsmiddelen eruit de meeste natuurlijke jodium, een mineraal dat essentieel is voor een goed functionerende schildklier. Voor vegetariers en veganisten is zeewier een absolute must vanwege het gehalte aan vitamine B12 - 100 gram levert vele keren de minimale dagelijkse behoefte".
al is het alleen maar om mijn onzekerheid weg te nemen 
Precies!
Dat ga ik doen. Wat voor zaadjes en nootjes kan ik nemen? En wat betekent "rauwe" zaadjes en nootjes? En waar zijn die te koop?
Ik koop zelf alle zaden en noten bij de reformwinkel. Je hebt noten die gebrand of gefrituurd of geroosterd zijn en die moet je dus niet hebben. Maar bij de reformwinkel heb je ook alle noten en zaden in rauwe vorm te koop. Ik maal af en toe een dessertlepel zaden/noten voor mijn honden (ongeveer 2 a 3 keer per week - nu heb ik het al door de groentemix gegooid en voor 2 weken porties ingevroren. Ik weet nog niet of dat bevalt) in een koffieboon-maal-machientje. Ik geef zelf:
sesamzaad, pompoenzaad, zonnebloempitten, walnoten, hazelnoten, pecannoten, paranoten. Macadamia noten schijnen overigens giftig voor honden te zijn! Niet geven dus!
Sesamzaad bevat veel calcium, vitamine E, ijzer, magnesium, foliumzuur, vitamine B's en proteine.
Pompoenzaden bevatten veel vezels, magnesium, kalium, ijzer, fosfor, zink en een beetje vitamine A. Deze zaden werken lintworm-afdrijvend.
Pecannoten bevatten veel onverzadigde vetzuren en vrij veel vezels. Ze leveren ook een bescheiden hoeveelheid calcium, magnesium, ijzer en zink en 100 gram lever mere dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine E.
Zonnebloempitten bevatten veel proteine, vitamine B, ijzer, zink, kalium, en seleen en behoren tot de beste bronnen van vitamine E.
Paranoten behoren tot de rijkste bronnen van het essentiele mineraal seleen. Een paar noten per dag zijn meer dan voldoende om de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van dit mineraal binnen te krijgen.
Hazelnoten bevatten veel proteine, vezels en magnesium. Ze bevatten ook ijzer, zink en veel vitamine E. 100 gram levert genoeg voor een hele week.
Walnoten bevatten vetzuren, proteine, een beetje zink, vitamine E en foliumzuur.
heel graag!
Komt tie:
Eerst tel ik alle voedingsmiddelen bij elkaar op in de groepen:
Spiervlees, vleesbotten, orgaanvlees, groente/fruit, vis (en soms ook zuivel, eieren, tafelresten, supplementen).
In jou geval was dit bijv. 6 maal 30 gram spiervlees (excuslief het spiervlees van de botten) = 180 gram totaal.
Je had 900 gram in totaal aan vleesbotten.
Je had 210 gram in totaal aan orgaanvlees
Je had 430 gram in totaal aan groente en fruit
Je had 200 gram in totaal aan vis
Bij elkaar kwam je op een totaal van 1920 gram voedsel (geinig he, mijn Dalmaat eet dit in 2 dagen

).
Dan bereken je hoeveel 1% is van 1920 en dat is dus 19,2%
Dan doe je alle categorieen nemen (vlees, vleesbot, groente, etc) gedeeld-door 19,2 en dan heb je het percentage!
Dus, 180 gram spiervlees gedeeld door 19,2 = 9,37% (naar boven afronden)
Dus, 900 gram vleesbotten gedeeld door 19,2 = 46,9%
Dus, 210 gram orgaanvlees gedeeld door 19,2 = 10,9%
Enzovoorts.
Als je het totaal aan % weer optelt moet dit natuurlijk op 100% uitkomen (controle voor jezelf).
Groetjes, Lizzy