Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Natuurlijker-Wijs
Bedankt allemaal voor de reacties. Jammer dat er niemand is met positieve ervaringen met alternatieve middelen tegen teken....waarschijnlijk wordt het tegen de tijd dat we naar Hongarije gaan dan toch een synthetisch middeltje tegen teken.
Door pike
[quote="conleeuw"]
waarom vindt jij ze ondingen? ik heb trouwens ontdekt dat als je de allergrootste koop, en je knip het stuk er af van de ene hond, dan kan je vrij makkelijk met een niet al te dikke elastiek voor de tweede hond een bandje knutselen en het werkt perfect (even goed als een dure tweede band) met het knutselen gewoon niet al te veel hechtingen plaatsen tussen elastiek en scalibor band, dan kan die ook nog afbreken in geval van nood ;) (hoezo zuinige hollander ;D ;D ;D)
[/quote]
Om een paar redenen:
Ze moeten om te beginnen altijd om blijven, dag en nacht. Dat vind ik al drie keer niks. Je moet altijd opletten dat je er zelf niet aan zit.
En ze zitten altijd in de weg als de halsband omgaat. Ze kruipen er altijd onder.
Verder gaan mijn honden graag het water in. Het gif in de band is ook gif voor waterorganismen.
Mijn honden stoeien vaak met elkaar en pakken elkaar daarbij beet. Ik vind het happen in de scalibor bepaald geen goed idee.
Dit laatste is de feitelijke reden waarom ik hem tijdens de vakantie niet meer gebruik. Want werken dat deed hij wel.

[quote="*Dorothea*"]
Volgens de fabrikant 4 weken, maar ik heb nog niet getest of dat zo is. Ik heb het gegeven toen we een weekendje naar Texel gingen. Toen heb ik geen teek gezien, maar ik weet niet hoe lang de werkzaamheid is.
Van frontline heb ik wel al ondervonden dat het 1,5 week werkt tegen teken.
[/quote]
Ga ik die dit jaar eens uitproberen. Een opgave van 4 weken klinkt beter dan een opgave van 2 tot 4 weken, zeker nadat ik ondervonden heb dat het na 2,5 week gebeurt was met de werking.

En frontline heeft bij Pike tegen teken helaas nooit gewerkt, ook niet bij mijn vorige hond.
Door *Dorothea*
pike schreef: Ga ik die dit jaar eens uitproberen. Een opgave van 4 weken klinkt beter dan een opgave van 2 tot 4 weken, zeker nadat ik ondervonden heb dat het na 2,5 week gebeurt was met de werking.

En frontline heeft bij Pike tegen teken helaas nooit gewerkt, ook niet bij mijn vorige hond.

Promeris duo is volgens mij echt het beste tegen teken, binnen 20 minuten trekt de zuigsnuit terug en vallen ze er af. Op de verpakking van PracTic staat dat teken binnen 48 uur afvallen. Maar ja promeris duo is nou niet iets wat ik graag aan m´n hond zou geven.
Door pike
Ik doe het wel voor die 48 uur. Heb er niet veel aan als de teken er met 20 minuten af vallen en vervolgens de hond ook omvalt  :-X
Ik heb geen idee hoe lang het duurt bij Exil voor ze dood gaan. Ik moet zeggen dat ik de eerste 2,5 week niets heb zien zitten.
Door HannekeKjell
*Dorothea* schreef: Promeris duo is volgens mij echt het beste tegen teken, binnen 20 minuten trekt de zuigsnuit terug en vallen ze er af. Op de verpakking van PracTic staat dat teken binnen 48 uur afvallen. Maar ja promeris duo is nou niet iets wat ik graag aan m´n hond zou geven.
Op het hondengedragsforum staat een heel stuk over promeris duo, er zouden zelfs honden aan gestorven zijn  :-X
Door Lizzy
Pfft... Ik vraag me echt in alle oprechtheid af wat gevaarlijker is: elk jaar een bak gif over je hond uitstorten ter tekenpreventie of het risico lopen op een besmettelijke tekenziekte. Natuurlijk zou ik ook aan tekenpreventie doen wanneer ik naar het buitenland zou gaan waar de ziekte vaak voor komt. Maar vooralsnog zie ik geen reden om die troep over mijn (kortharige - als je een langharige hond hebt is het weer een ander verhaal misschien) honden uit te storten zoals ik in NL ben. Volgens mij moeten we wel bedacht zijn op de symptomen.
Door *Dorothea*
HannekeKjell schreef: Op het hondengedragsforum staat een heel stuk over promeris duo, er zouden zelfs honden aan gestorven zijn  :-X
Ja dat weeik en daarom zeg ik ook in m´n bericht dat promeris duo nou niet iets is wat ik aan m´n hond zou geven.
Lizzy schreef: Pfft... Ik vraag me echt in alle oprechtheid af wat gevaarlijker is: elk jaar een bak gif over je hond uitstorten ter tekenpreventie of het risico lopen op een besmettelijke tekenziekte. Natuurlijk zou ik ook aan tekenpreventie doen wanneer ik naar het buitenland zou gaan waar de ziekte vaak voor komt. Maar vooralsnog zie ik geen reden om die troep over mijn (kortharige - als je een langharige hond hebt is het weer een ander verhaal misschien) honden uit te storten zoals ik in NL ben. Volgens mij moeten we wel bedacht zijn op de symptomen.
Daar heb je gelijk in hoor. Maar ik las laatst in een artikel dat in Schoorl, waar ik veel wandel, ehrlichia en babesia besmette dermacentor teken zijn gevonden. Dus ik doe dan toch maar aan preventie als ik daar ga wandelen wanner de infectiedruk hoog is.
Het is nu ook niet zo dat ik heel scheutig ben met dat spul, Indy heeft voor het laatst in december PracTic gehad en daarvoor ergens in de zomer. Ik probeer zo goed als dat mogelijk is een risico inschatting te maken.
Waar ik eerst woonde daar wemelde het echt van de teken. Tijdens het hoogseizoen haalde ik er echt wel een stuk of 10 af per wandeling en dat 4 keer per dag. Toen ik op een gegeven moment 4 volgezogen teken tussen Indy z´n tenen ontdekte, ben ik toch maar weer gezwicht voor gif.
Door conleeuw
Lizzy schreef: Pfft... Ik vraag me echt in alle oprechtheid af wat gevaarlijker is: elk jaar een bak gif over je hond uitstorten ter tekenpreventie of het risico lopen op een besmettelijke tekenziekte. Natuurlijk zou ik ook aan tekenpreventie doen wanneer ik naar het buitenland zou gaan waar de ziekte vaak voor komt. Maar vooralsnog zie ik geen reden om die troep over mijn (kortharige - als je een langharige hond hebt is het weer een ander verhaal misschien) honden uit te storten zoals ik in NL ben. Volgens mij moeten we wel bedacht zijn op de symptomen.
dat ben ik wel met jou eens Lizzy, kort harig is toch anders, en ook de regio waar je woon, als je in een gebied woon waar er wel teken zijn maar nauwelijks de kans op besmetting, dan is het wat mij betreft toch nog wat anders dan waar er wel veel wild loop en de risico's hoger zijn. Over de symptomen in de gaten houden... ik ben bang dat dat nou net het probleem is, voor je het weet heeft je hond lyme, en wordt de diagnose gemist met alle elende van dien, maar goed, ik wil niet andere bang praten. Ik ben over gegaan op teken preventie omdat er zo ontzettend veel op de honden zaten, zoveel dat ik ze lang niet terug vond voordat ze volgezogen op de kamervloer lagen, en daarbij is 20 per dag geen overdreven getal, en nog had je er wat gemist. En omdat hier ook besmetten teken voorkwamen, bovendien loop ik wel eens in duitsland....kweetutooknietmeer, wil gewoon niet de risico dat mijn hond dood en dood ziek aan de infuus moet liggen met de vraag of ze nog beter wordt. Ik ben nu wel bezig met een alternatief, en hoop van harte dat het gaat werken, dan komt er hier ook geen gif meer op de honden  ;)
Door ~Joke~
Ik vind het met een kanon op een mug schieten al die middelen. Ik heb kortharige honden.
In een tekengolf periode na een wandeling door bos/heide gebied de honden met de vlooienkam kammen en 1 keer per dag bevoelen. Zo doe ik het al jaren.
Het is me opgevallen dat het niet het hele jaar door heel erg is, er zijn weken dat er erg veel teken zijn en dan weer weken dat je ze bijna niet ziet.
Wij wonen in een tekenrijk gebied en in al die jaren is er eentje voor lyme behandeld. Ook de buurhond 1 keer. Lyme is goed te herkennen [plotselinge kreupelheid in combi met wonen in een risico gebied]en met AB te behandelen.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op wo 05 mar 2008, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Natuurlijker-Wijs
Ben het helemaal met je eens, ik wil geen risico lopen als ik met Pajtás naar Hongarije ga, dus zal ik haar vantevoren behandelen met een synthetisch middel, de rest van het jaar proberen we de teken op natuurlijke wijze te bestrijden.
Heb ik nog wel een vraagje, in Hongarije zal Pajtás ook waterproeven moeten doen en dus dagelijks het water in gaan, welk middel is hier het meeste geschikt voor? En is het waar dat Frontline niet meer zo goed zou helpen vanwege resistentie?

Groetjes Monique
Door *Dorothea*
Pajtás schreef: En is het waar dat Frontline niet meer zo goed zou helpen vanwege resistentie?
Vlooien zijn resistent geworden tegen frontline, al is dat iets dat door de fabrikant in alle toonaarden wordt ontkend. Maar frontline werkt gewoon maar kort tegen teken, maximaal 4 weken staat op de verpakking volgens mij  :-\ En maximaal 4 weken, kan dus ook zijn dat het maar 2 weken werkt.
Door evelyn02
~Joke~ schreef: Ik vind het met een kanon op een mug schieten al die middelen. Ik heb kortharige honden.
In een tekengolf periode na een wandeling door bos/heide gebied de honden met de vlooienkam kammen en 1 keer per dag bevoelen. Zo doe ik het al jaren.
Het is me opgevallen dat het niet het hele jaar door heel erg is, er zijn weken dat er erg veel teken zijn en dan weer weken dat je ze bijna niet ziet.
Wij wonen in een tekenrijk gebied en in al die jaren is er eentje voor lyme behandeld. Ook de buurhond 1 keer. Lyme is goed te herkennen [plotselinge kreupelheid in combi met wonen in een risico gebied]en met AB te behandelen.
Zo dacht ik er tot vorig jaar juni ook over. Ik heb ze tot nu toe nooit behandeld maar afgelopen jaar haalde ik elke dag een stuk of 20 teken eraf en hoe goed ik ze ook controleerde, ik miste altijd een aantal krengen. Bovendien vonden we ook regelmatig kleine, niet vastgehechte teken, gewoon in huis. In dit gebied (Achterhoek) blijken wel erg veel teken te zitten, dus ik weet nog niet of ik dit jaar zonder behandeling doorkom.
Door Natuurlijker-Wijs
*Dorothea* schreef: Vlooien zijn resistent geworden tegen frontline
Geldt dat ook voor Hongaarse vlooien  ;D
*Dorothea* schreef: Maar frontline werkt gewoon maar kort tegen teken, maximaal 4 weken staat op de verpakking volgens mij  :-\ En maximaal 4 weken, kan dus ook zijn dat het maar 2 weken werkt.
Ik ga voor 9 dagen dus dan ik zou het met Frontline kunnen doen.

Groetjes Monique
Door ~Joke~
evelyn02 schreef: Zo dacht ik er tot vorig jaar juni ook over. Ik heb ze tot nu toe nooit behandeld maar afgelopen jaar haalde ik elke dag een stuk of 20 teken eraf en hoe goed ik ze ook controleerde, ik miste altijd een aantal krengen. Bovendien vonden we ook regelmatig kleine, niet vastgehechte teken, gewoon in huis. In dit gebied (Achterhoek) blijken wel erg veel teken te zitten, dus ik weet nog niet of ik dit jaar zonder behandeling doorkom.
Zou dit niet iets zijn?
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=26752
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door