Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

sjeeh, wat 'n ellende zeg!

('k zal zeker maar niet zeggen dat onze 3 kanjers samen op 1 bak gaan en die maar 1 keer in de week ververst wordt met Lidl-korrels à 3.80 de 10 kg ...)

de kattengemakbak zonder kap is geen optie zeker?
dat er miss wat minder ammoniak onder de kap blijft hangen?
maddoc schreef: (hoe doe je dat trouwens kleine tekst?, zie het wel eens vaker)
selecteren in je text, wat je groot of klein wilt hebben,
dan zoek je in de -voeg-BCC-tags-toe de A, die aangeeft : letterformaat,
klik, dan staat er nu voor en na je geselecteerde text [size=?pt] en
op dat vraagteken kun je dan bv 6 intypen (= kleine letter)
of 15 (= grote letter)
Wat vervelend zeg. Kan me voorstellen dat je ervan baalt. Een kat is supermakkelijk van de bak af te wennen en als ze eenmaal gewend zijn aan plassen op andere plaatsen (ook die je niet wilt) is het vaak een hele heisa om ze weer op de kattenbak te krijgen.
Als ik jou zo hoor, zal ik de kattengemak maar niet gaan proberen. Ben echt panisch dat de bakken gaan ruiken.
Ik heb nu zelf de biokat premium (ipv de micro) en ik moet zeggen dat die me eigenlijk heel goed bevalt.
Er zijn 2 nadelen. Er zit een luchtje aan maar dat blijkt enorm mee te vallen en ik stoor me er niet echt aan. En het is echt megaduur. Ik betaal 11,25 euro voor 14 kg.
Maar eerlijk is eerlijk, het gaat wel heeeel lang mee.
Hier 3 bakken voor 5 apen van katten. Een hele grote bak die al zeker 20 jaar de meest populaire is, een kleine zonder dak die meest voor plassen gebruikt wordt en nog een met dak die vooral als reserve dienst doet als de andere twee te vies zijn.
Ik schep wel dagelijks de bakken uit en mik er naar behoefte nieuwe zaagselkorrels in, anders wordt er elders ge-WCeed.  >:( >:( Favoriete plek daarvoor is de douche, op het afvoerputje. OK, daar heb ik niet zoveel problemen mee  ;D
Ze verbruiken ongeveer 1 zak zaagselkorrels per week. Tis haast duurder dan hun barf ...

Ik heb een tijd lang elders-plassers gehad en toen steeds een bak neergezet op de plaatsen waar ze gingen pissen. Een kleine bak op het aanrecht  :-X in het hoekje naast de bank, ipv de grote plant, enz enz. Dat werkte wel goed.
ze plassen niet zómaar buiten de bak hoor, ze/hij (ik verdenk er één kat van die ik het de vorige keer heb zien doen), ze willen heel graag op de bak, maar dan moet het vrouwtje geen rare kunstjes (naar hun idee) met die bak uithalen, en dan is de hondenbench gewoon de next best thing (vervoerskennel, dus lijkt in hun ogen ook op een kattenbak). voor de sproeier kan een vuile/riekende bak de reden zijn, maar ik  heb hem er nog wel op gezien en hij doet het iig vanwege stressfactoren.

In ieder geval ik heb beide bakken net weer gechecked en ze hebben beide een duidelijke, scherpe ammoniaklucht
(niet zodanig dat je het al op afstand ruikt, maar heel duidelijk aanwezig als je aan het grit  ruikt ondanks een verstopte neus en de katten ruiken beter dan ik). bak één rook ik dus al na 2 dgn, bak 2 na max een week ook en ik geloof niet dat ik iets verkeerd doe.

Dus ik heb de Kattengemak net weer stopgezet, heel jammer.

@Yaya;  de Biokat premium heb ik ook gehad. in het verleden tijdje gebruikt, was toen er niet helemaal weg van, en een paar maand geleden nog weer om uit te testen. klonten zijn oke, korrels leken ook niet zo groot meer als eerder, maar die lucht en dat kleurtje en idd niet echt goedkoop.  ik kon aan de katten zien en ruiken als ze op die bak geweest waren, geur hing in de hele vacht en ook gekleurde voetjes en wat in de vacht.
Dat lijkt me bij luchtwegproblemen niet bevorderlijk. de katten vonden iha de biokat premium natúúrlijk wél prima.

Nu eerst maar een bak met Linda Bio beneden erbij neerzetten en dan maar weer verder kijken.
Ik heb het iig geprobeerd.
Jammer dat het niet werkt. Maar inderdaad, je hebt het geprobeerd. Als ik iets anders als bentoniet-grit neerzit, willen ze ook niet meer.
Een kussentje of mandje vinden ze dan een heel goed alternatief  >:(
Ik houd het nu even bij de biokat premium. Het luchtje vindt ik niet echt storend en bij het omscheppen van de bak ruikt het wel lekker. Maar ze ruiken inderdaad wel vaag naar babypoeder.
Gekleurde voetjes heb ik nog niet gezien terwijl er hier wel 3 met witte voetjes rondlopen. Zal vanavond nog eens kijken maar volgens mij zijn die 12 pootjes nog wel wit.
Buiten de greencat, die dus echt achteruit gegaan is, vind ik dit al een hele verademing maar ik ook blijf nog even zoeken want het is echt ontzettend duur.
ja, het is vooral ook heel jammer vd kattengemak omdat op zich juist alle katten er wél op wilden, dat was voor het eerst bij een niet bentonietgrit, dus heel  byzonder, en het zou zo mooi zijn om te kunnen zien wat het effect op de longproblemen is bij gebruik op de langere duur van een ander type grit. en de kattengemak is dan een mooi natuurlijk product. het bindt gewoon de (ammoniak)geur niet goed genoeg en wanneer dat te heftig is kiezen ze een andere plek. jammer ook dat je die korrels niet gewoon zo kunt kopen voor een schappelijke prijs, dan zou je een klein laagje kunnen doen en vaak verversen. maar ja, zucht.

de Linda Bio zou je ook nog kunnen proberen als je goedkoper wilt dan de biokat premium. gropet heeft het sinds kort in het assortiment, 20kg 9.50 euro dacht ik. vorig jaar heeft iemand een aantal zakken voor me meegenomen uit Drente, ik vond het toen wel oke, het is wel iets groffer dan de ultra, dus ook iets grotere klonten/verbruik.
ja de Linda Bio is bentoniet, klontvormend. niet ultrafijn, ook niet echt grof. geen toegevoegde geurtjes, stoft niet vreselijk. bij uitscheppen nog even opgelet, klonten zijn gemiddeld mandarijngroot, valt dus reuze mee, ook stevige klonten. even nagekeken bij Gropet is 20kg 10.50 (vorig jaar bij Welkoop/boerenbond was het 9.50), trouwens plaatje en beschrijving bij gropet zijn van andere Linda soorten.

als je een Makropas hebt is de Sivocat Supersoft Babyfresh (babypoedergeur) ook het overwegen waard, die is daar nl erg goedkoop, 15kg 8 euro (gropet ong 10-11 euro, elders 14-15euro). lijkt op de Biokat Micro, is ultrafijn, behoorlijke klonten, voor mijn katten vindt ik het eigenlijk teveel stoffen.  Pet's Plus (ook bij Gropet) lijkt daar op, net als Golden Grey (oa Zooplus, de laatste keer vond ik de klonten niet meer echt super).
Vrijdag in ieder geval 10 zakken biokat premium, 1x extreme classic en 1x linda bio. Dan ben ik in ieder geval van de greencat af. Want die is echt knap waardeloos geworden. Je moet het zo ongeveer van de bodem en de wanden afbikken >:(
Vind het zo jammer dat ik ook weer zoekende ben. Jaren tot grote tevredenheid de greencat gebruikt en dan opeens is het hartstikke achteruit gegaan en moet ik weer op zoek naar wat anders. En dat is dus best moeilijk. Ik heb gelukkig geen katten met luchtwegproblemen dus dan is het iets makkelijker maar ik baal er wel van.
Als je veel katten hebt, is een goede kattenbakvulling heel wat waard.
nou kun jij iig ook weer wat uitproberen. is idd balen als het grit niet voldoet, vooral ook als je er jaren tevreden over bent geweest, en dan heb je net weer een tijdje iets goeds en dan verandert dat weer... en kun je weer een zoektocht beginnen.  bij veel katten is een goed grit idd mega belangrijk.
ben benieuwd wat je vd extreme classic vindt, ik had er ooit 10 tegelijk besteld en kwam er haast niet door heen omdat het zo tegenviel (niet zozeer qua klonten).
Was de classic dan te fijn of te stoffig? Ik bestel er altijd maar eentje tegelijk om te testen en daar vul ik dan 1 bak mee. De biokat premium beviel eigenlijk best goed dus vandaar nu 10 zakken. En dan de andere 2 om uit te testen.
Vind het niet eens voor de katten belangrijk (ze moeten er natuurlijk wel op willen) maar vooral ook voor ons.
Er lopen er hier 8 rond en ik ben gek op ze maar ik wil ze niet ruiken. Dus een goed grit vind ik echt belangrijk. Het moet niet zo zijn dat mensen binnenkomen en gelijk roepen dat ik veel katten heb.
de extreme is ultrafijn. toen ik hem had vond ik 'm als hij net in de bak zat qua stevigheid van klonten etc wel oke, maar daarna dus niet meer en een hele sterke babypoederlucht, verder leek het wel of ze er babypoéder ipv in olievorm aan toegevoegd hadden; bij het uitscheppen kreeg ik zelf al last vh stof en babypoeder dat vrij kwam, echt heel erg, als de katten er op zaten te krabben zag je ook echt stofwolken de lucht ingaan, sloeg dus ook als een laag neer op dingen die er in de buurt stonden.  en ja stom om 10 tegelijk te bestellen, maar was actie 10 + 2 gratis en alle berichten waren goed erover, heb ik dus ook nooit meer gedaan, maar zoals jij een of twee om te testen.  maar wie weet is het ondertussen veranderd/verbeterd.
ik krijg hier ook altijd de opmerking/complimentje dat je niks ruikt ondanks zoveel katten en dat wil ik ook zo houden ook! (en ook 8 katten).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door