Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Interessant gegeven: 1) But the content of iodine in Ascophyllum nodosum can vary considerably, depending on different factors. (1) Dry brown algae powder cannot guarantee the essential quantity of iodine in every batch of product. 
Door roefus
K@rin schreef: als ik met één potje een half jaar doe, dan zou Sheddie 0,33 mg per dag van dit spul binnenkrijgen.
Hoeveel jodium mag een hond überhaupt per dag hebben ?   :-[
Zit er nu toch over na te denken.... ;)

Lizzy schrijft: De jodiumbehoefte voor een gezonde volwassen hond is 0.16 mg per 1000 kcal ME (metabolizable energy).

Dan krijgt Sheddie dus met dit supplement het dubbele, en ik denk niet dat dat beestje 1000 kcal ME verorbert.
Ja goh....en in de normale voeding zal ook al wat jodium voorkomen.

Maar goed...als je dan Sheddie als voorbeeld neemt...en je zou kunnen uitrekenen wat-ie aan kcal dagelijks eet....dan krijgt-ie misschien het drie- of vier-dubbele aan jodium binnen van wat noodzakelijk is (waarschijnlijk meer).

Dan BLIJFT de vraag....wat doet een overmatige jodium-consumptie en waarvoor is dat wel of niet schadelijk?

Kan ook zijn dat het voor 'n éénmalige kuur van pakweg 'n maand niet zoveel uitmaakt.  :-\
Maar als het nu bijvoorbeeld langdurig ingezet wordt?
Door roefus
K@rin schreef: ja, hij krijgt 0,33 mg van dat spul binnen, maar ik weet niet hoeveel jodium daar in zit ..
weet ook niet, HOE ik daar achter moet komen  :-[
ow...sorry  :-[
heb het fout begrepen, ik dacht dat je bedoelde dat hij 0,33 mg jodium binnen kreeg.

en dat leek me dan best veel.
ja, hoe moet je daarachter komen?
als ik het goed gelezen heb zijn er verschillende kleuren van dat wier, en de éne kleur bevat meer dan de andere....
pffff......heb geen idee hoe je daar precies achter moet komen.

eigenlijk denk ik...voor 'n paar weken zal het wel loslopen.
maar ik zou gewoon niet zo'n hondje heel langdurig zoiets geven.  :-\

tis maar 'mijn mening' hoor.  ;)
iemand anders kan me wellicht terug fluiten  :-\
Dit komt van de site van PlaqueOff:

V: Zeegras en zeewier bevatten jodium. Hoeveel jodium bevat PlaqueOff® ?
A: Het jodium gehalte is 664 mg/kg; een lepeltje PlaqueOff® bevat ongeveer 0,2mg jodium
Door roefus
Dian schreef: Dit komt van de site van PlaqueOff:

A: Het jodium gehalte is 664 mg/kg; een lepeltje PlaqueOff® bevat ongeveer 0,2mg jodium
En hoeveel lepeltjes per kg. hond?
Dosering volgens site PlaqueOff (= gelijk aan de franse versie die een aantal van ons hebben)

Lichaamsgewicht   Dagelijkse dosering  Flacon 60gr. goed voor
Minder dan 10kg   Halve lepel                1 jaar
10kg – 25 kg         1 lepel                       Half jaar
25kg en meer        2 lepels                     3 maanden

Het lepeltje zit bijgeleverd en is heel erg klein (in principe 0,34 gr product per lepeltje)
Laatst gewijzigd door Dian op ma 18 feb 2008, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Dian schreef: Dit komt van de site van PlaqueOff:

Sheddie krijgt een ½ lepeltje, dus 0,1 mg ............
[quote="Lizzy"]
De jodiumbehoefte voor een gezonde volwassen hond is 0.16 mg per 1000 kcal ME (metabolizable energy).
[/quote]
???en hoe weet ik nou hoeveel kcal ME mijn hond krijgt  :-[ 
ze zouden één schepje moeten dat 0,2 mg bevat
als ze 1000 kcal ME krijgen dan zou dat al 25% meer zijn dan de behoefte
en als ze minder kcal krijgen dan is dat percentage nog veel hoger
en dan is de vraag kan dat kwaad over langere periode
als een hond nu tandsteen heeft en het gaat weg met dit spul, denk ik toch dat je het moet blijven geven om te voorkomen dat het weer terug komt, of je moet wel heel fanatiek dagelijks gaan tandjes poetsen  :-\
hoe gaat het bij jullie honden met de tanden ?
Sheddie krijgt het nu 10 dagen en vandaag kon ik 1 bovenste hoektand vrij makkelijk schoonkrabben ....
Ik heb niet zo lang geprobeerd, want het is zo'n klein ieniemienie bekkie, dat het voor Edje niet zo prettig is.
Eind deze week zal ik weer een ander stukje proberen .....
bij harley tot nog toe ook alleen nog maar positieve ervaring hoor,kan het er zo afkrabben,als hij het toelaat :-\
ik hoop echt dat ik hiermee kan voorkomen dat hij onder een roesje de boel moet laten schoonmaken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door