Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door verwonderd
Dank je Rosita,
heb heel stilletjes zitten lezen.
Begrijp jouw punt met blik, begrijp jouw idee van cold turkey overzetten.

Ik heb zo ongeveer de hele avond zitten lezen op het forum, ben nu bekaf eigenlijk.

Heb jouw site ook bekeken...mooooi.
We zullen elkaar vast en zeker vaker 'spreken'.
Dank voor jouw verhaal. Wat een weg voor Dante EN voor jou...
Door verwonderd
Nou Kruimel, jouw bericht doet mij nu dus huilend hier achter de pc zitten.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben gewoon bang. Maar heel erg mee bezig, ben zoals ik net schreef doodop.
Ik zal waarschijnlijk morgen bij Zoo-Natuurlijk lekker labiel komen aanfietsen hahaha nou ja, pech...
En wat betreft norenliefje. Ik heb mijn vorige Noor 2 jaar geleden aan nierfalen verloren en een vergroeid bekje, haar tanden vielen eruit nadat een nierendieet was voorgeschreven. Mijn verdriet om haar pijn is onbeschrijfelijk, temeer omdat die da haar maar niet wilde laten inslapen 'maar er nog alles aan wilde doen'. Ik eindigde met haar en mijn dochter in een spoedkliniek. Mijn dochter was nog zo wijs met haar 8 jaar om een plukje haar van onze 16? 17? jarige Noor te vragen aan de dienstdoende da...
Ik wilde na mijn maatje NOOIT meer een kat...
Bosliefje hier heeft mij helemaal ingepakt :) en ik ben knettergek op haar. Gelukkig heeft mijn dochter vanaf augustus 2007 plezier met haar, de medische kant en zorgen nam ik op me. Desondanks heeft mijn dochter zo ontzettend veel verdriet gehad...het was immers niet niets voor haar om ons kleintje zo te zien lijden.
Bosliefje heeft tot overmaat van ramp, de zak brokken animonda adult, die ik terug wou brengen, vanmiddag 'gescoord' en ik ben helemaal van de rel. Ik had weeeeeeeken geleden nl animonda kitten gekocht, maar dat vrat ze niet, dus ook animonda adult gekocht, maar zo je hebt kunnen lezen, ik begon gevoelsmatig al te twijfelen aan de brokken. En die hele zak vergeten. Ligt hier al een hele poos. Tot vanmiddag. Ik hoop dat ze er niet al te ziek van word. Ik ben het wel al iig.

Ik ga slapen nu en fiets morgen door naar de van Woustraat. Dank voor de tips!!!!! Dus ook morgen langs de slager! (Laat ik daar nu nooit komen)
Dank voor jouw reactie Kruimel die net het laatste zetje gaf voor een flinke  :'(

Oh en weet je: 't is niet zo moeilijk veel voor haar over te hebben. Baal meer van al dat gif dat ik met mijn goede bedoelingen in dat lijfje heb gepompt. Ja, maanden lang ab, ja ik word er ziek van als ik er aan terugdenk, ja haar dagelijks bijna huilend toegediend, ik vond het verschrikkelijk.
Door Mevroi Kruim
Heeee, joh, dat moet je niet doen hoor! Je hebt het beste voor jouw Bosliefje gedaan dat je kon en wist en het advies van de da opgevolgd. Da's echt niks om je over te schamen of verdrietig over te zijn, daar kun je trots op zijn! Dat de da zoals zoveel van z'n collega's zijn zaakjes niet kent is niet jouw schuld!

Weet je, iedereen hier is begonnen met 'gewoon' brokken en blik te voeren en is op de een of andere manier tot de conclusie gekomen dat dat niet goed was. Bij mij was de druppel het feit dat 4 van mijn 5 katten op de dure supergoeie (ahem) brokken struviet en nierproblemen kregen. En dus echt doodziek waren. Had ik ze aangedaan met die goeie brokken .... ik wist niet beter, ik dacht dat ik het goed deed, het was op advies van de da. En toen ging ik zelf nadenken en informatie verzamelen en dwars tegen de da in barf voeren, van de ene op de andere dag (de katten kregen GEEN inspraak  ;D) Ondanks de waarschuwing van de da dat ze waarschijnlijk in no time dood neer zouden vallen. Dat is inmiddels zo'n 6 jaar geleden, van Barfplaats had ik nog nooit gehoord maar de boeken van Billinghurst en Kimity Schulze en later Mogens Eliasen heb ik verslonden en toegepast. En voila, de katten werden gezond en monter en zagen er tig keer beter uit dan op brok, en ze leven nog steeds, allemaal. De twee oudste worden 17 en toen ik met Sjors kwam wilde de da niet geloven dat hij ouder is dan 6  ;D ;D ;D

Sterkte met je meisje! En die slager, ach, het went  ;D ik eet ook geen vlees, al bijna 30 jaar, maar ik sta hier penzen te versnijden, lamskoppen te hakken met een bijl, kippen te malen alsof het niks is  ;D ;D ;D
Door verwonderd
hihihi ik heb nu een x aantal stukje ook van jou gelezen Krummel, ik heb me echt slap gelachen. Ah joh, die tranen moeten er gewoon uit, ik zit nu gewoon te lachen en te huilen! Hihihi die omschrijvingen bijvoorbeeld van op kippennekken slaan.  ;D

Jemig wat een verhaal van jouw katten....

Yep, die da...zeker weten dat ook zij het beste voorheeft met bosliefje, zeker weten. Maar aan de andere kant...een kleine duizend euro? Binnen een x-aantal maanden?

Yep, de broekriem aangehaald hoor.

Als ze maar beter wordt. Daar was het mij om te doen.

hihihi morgen al wiebelend op de fiets langs zooooo natuurlijk EN langs de slager.

tot barfs!
Door YaYa
Hopelijk werkt het. Ik had zelf een nestje dat met 10 weken hevige diarree kreeg en niks hielp. Op een gegeven moment de ontlasting laten onderzoeken. Het bleek dat de kleintjes, hoe weet ik nog steeds niet, een salmonellebesmetting hadden. Dus een ontzettend lange antibioticakuur. Ok, het hielp, het was geen spuitdiarree meer. Maar degene die ik gehouden heb, bleef last houden van zijn darmen. Altijd wat dunnige ontlasting en zodra hij blik at, was het eind helemaal zoek.
Vorig jaar februari ben ik begonnen met carnibest en sinds die tijd heeft hij nooit meer problemen. Altijd keurige ontlasting.
Hopelijk gaat het bij jou ook zo.
En je hoeft je absoluut niet schuldig te voelen. Je volgde het advies van je da op en deed het beste wat je kon doen. Zoals iedereen trouwens. En op een gegeven moment gaat de knop om, en krijg je andere inzichten.
Door verwonderd
Hi Yaya, jemig wat een verhaal.

Ik ben er net achter gekomen dat ik hier om de hoek!!!! notabene carnibest kan kopen. Ben bescheiden begonnen met een klein rolletje natuur, aangezien mijn queen :)  euh veel niet lust. Ik wil het dus met kleine beetjes gaan aanbieden. Dwz...dat was mijn plan.

Inmiddels lijkt ze nl alweer animondamoe, ja het is me er een, en ze kijkt me iedere keer aan zo van, ja, en wat nu?

Kreeg trouwens net de opmerking van bezoek: jeeeee ze is veel aanhankelijker! ze springt niet meteen weg wanneer je haar oppakt!

Hmmm was mij idd ook al opgevallen.

Enfin, ik net dus een klein stuk van de worst afgesneden, ik vind het er super uitzien trouwens!!!! en de rest in de vriezer. Dit kleine stukje, omdat ze zo nieuwsgierig is, door mijn liefje aan laten ruiken (ik dacht ach wat, het is toch diep bevroren). Ze werd enthousiast! Ik dacht huh?! Ze sprong onmiddellijk in de buffetkast (haar 'stiekeme' en rustige eetplekje, koude keukenvloer werkt niet met blik, wordt veel te koud) en ging bij het schoteltje zitten! Hahahaha, nou, ze moet nog even wachten!!!

Ik las op de worst voor kittens de eerste 4 weken met gekookt water aanbieden. hmmmm. Ok ze is 9 maanden, maar in feite met haar groeiachterstand misschien nog wel kitten??

Yaya, hoe heb jij dat gedaan??

Cold turkey overzetten durf ik niet. Ik ben meer zo van: als blijkt dat ze het lekker smikkelt, krijgt ze nog veeeeeel meer...
Inmiddels zal ik mijn gevoel gaan volgen. Heb ik te lang genegeerd.
Door Mevroi Kruim
Super joh! Ben heel benieuwd wat ze van de Carnibest gaat vinden!
En geleidelijk aan overzetten, prima, kan me helemaal voorstellen dat je supervoorzichtig bent met een kat die zoveel narigheid heeft meegemaakt qua darmen. Scheut kokend water eroverheen om te beginnen is ook prima, maar als ze het zo eet en goed verteert hoeft het niet. Gewoon kijken waar jij en zij je goed bij voelen.
Door Kefraya
verwonderd schreef: Cold turkey overzetten durf ik niet. Ik ben meer zo van: als blijkt dat ze het lekker smikkelt, krijgt ze nog veeeeeel meer...
Inmiddels zal ik mijn gevoel gaan volgen. Heb ik te lang genegeerd.
Heel goed van je! Je hebt echt onwijs veel over voor je katten, negeer je gevoel niet.

Ik denk dat de veel van ons in eerste instantie wat angst hadden om over te stappen op vers.
Ik had mijn eerste kat in de jaren '70 en toen waren brokken eigenlijk taboe. Vers voer lag gewoon de vriezer bij AH. Toch ben ik de afgelopen jaren steeds meer brokken gaan voeren. Totdat ik een poes kreeg met blaasproblemen kreeg en me ben gaan verdiepen in het voer. Uiteindelijk heb ik meer dan een jaar lang alles voor én tegen barf gelezen en pas daarna heb ik mijn eerste stukjes kip met zwetende handjes gevoerd :-[ Terwijl ik dat vroeger heel normaal vond. Kun je nagaan hoe je gehersenspoeld wordt door da en voedingsindustrie.
Door YaYa
Ik heb voor die van mij blik gemengd met carnibest omdat ze het in eerste instantie nou niet direct een goed idee van mij vonden. En nu giet ik er nog een plens water overheen omdat ik een blaasgruispatientje heb en die extra vocht altijd kan gebruiken.
Als ze het lust, zou ik het gewoon zo geven. Succes, ben benieuwd of ze het lust.
Juist vanwege de salmonella was ik hartstikke bang om vers te gaan voeren (want daar krijg je toch immers salmonelle van, zeker van rauwe kip). Maar goed ook flink ingelezen en er ook maar voor gegaan.
En tot zover nog geen spijt van gehad. Ze zien er veel beter uit met mooie glanzende vachten, ze zijn gespierder geworden en onze dikke dik is afgevallen.
Door verwonderd
Hi Kefraya en Kruimel en allemaal :) die meelezen!

Oh Yaya, ik zie net een berichtje van je, maar ik verzend toch maar wat ik allemaal had getypt!!!!:

ik ben mij superbewust van de hersenspoeling en reclame dus ik gun mezelf tijd. Hihi en dat gaat met heel wat tranen hier gepaard hoor!!

als ze rauw eet, prima.

Ja, ik kan mij nog heeeeeel goed herinneren dat ik mijn vorige Noor, altijd hart!!! voerde!!! Vond ik doodnormaal!!! Lag idd gewoon in de schappen van de supermarkt!!!
Ben net waanzinnig leuke verhalen over de kuikens tegengekomen!Oh oh oh....ja ja herinneringen aan Donder, onze vroegere htk kat...Wanneer ik mijn fiets uit de berging pakte om naar school te gaan vlogen de kuikens mij om de oren. Werd altijd razend op mijn moeder: MAM kan je ze niet geven NADAT ik weg ben?!?!? (ik werd er echt altijd kotsmisselijk van) En die kuikens??? Ook in de supermarkt!!!!!

Zucht, komt echt door haar darmengedoe en die parasiet he, niet te vergeten....

Als je nagaat dat door de da is gezegd dat ze mogelijk cryptosporidia heeft gekregen door vers!! rundergehakt dat ik haar heb gegeven toen ze hier net was...op advies van een fokker die zich kapot schrok dat ze zo aan de dunne was...."geef haar rundergehakt, die darmflora moet een opkikker krijgen! Doen! NU!...laat haar dat eten...daarna brokken...."

Trillend en zwetend heb ik dat gedaan, doodsbang was ik: rauw?! daar word je toch ziek van?!...kitten liep nl al zo enorm leeg en dan ook nog eens rauw (ja ze vrat zich een ongeluk en zo voldaan)...en daarna die opmerking van de da toen ik opbiechtte dat ik dat had gedaan vanwege die stomme sensitivity van RC waardoor ze voor mijn gevoel nog meer aan de spuit ging.....RADELOOS was ik....Terwijl ik WEET dat ze niet door de rundergehakt besmet is geraakt...dat was ze nl al...

Dus. :) Ja ja, ik heb ff lekkere huilbuien!! :)

Dank jullie allemaal, jullie lieve reacties voelen zo enorm goed....

En Kefraya, lief hoe je omschrijft hoe je met zwetende handjes kip heb gevoerd, ik begrijp dat helemaal...(denk direct huh rauwe kip?!?!? maar dat kan toch niet ivm bacterien enz enz enz ...zucht)

Tot gauw, ik hou jullie absoluut op de hoogte!
Door verwonderd
Yaya,
ik heb hier een papiertje liggen met allerlei aantekeningen en jouw tips komen er zeker bij!!!

Dank dank dank!!
:)
Door Chubby
Ik heb die kleine bij ons (en dus de oudste ook) cold turkey overgezet op vers vlees. Had niks te verliezen. Hij had niet eens door dat hij bij elke stap ontlasting (spuitwater) verloor. Alles zat vol kattenpoep. Nog geluk dat zijn blote lijfje zo gemakkelijk schoon te houden is!

Heb wel ontzettend mazzel dat beide katten ontzettend goede eters zijn! Ze weigeren praktisch niets en knagen vanaf het begin ook keurig de botjes weg. Zij zijn werkelijk voorbeeldige barfers!

Ze kregen bij mij overigens in het brokkentijdperk altijd al restjes rauwe kipfilet en vis e.d.
Door YaYa
verwonderd schreef: Hi Kefraya en Kruimel en allemaal :) die meelezen!

Als je nagaat dat door de da is gezegd dat ze mogelijk cryptosporidia heeft gekregen door vers!! rundergehakt dat ik haar heb gegeven toen ze hier net was...op advies van een fokker die zich kapot schrok dat ze zo aan de dunne was...."geef haar rundergehakt, die darmflora moet een opkikker krijgen! Doen! NU!...laat haar dat eten...daarna brokken...."
Juist daardoor zijn er veel mensen die de mist ingaan. Er zijn veel da's die of niets van vers weten of er niets van willen weten. De brok en blik zijn nog steeds heilig in de da-praktijk. Terwijl er zoveel problemen voorkomen kunnen worden door ze vers te geven.
Ik heb altijd brok gevoerd (al 12 jaar lang). Nou dat heeft me een geweldige oogst opgeleverd: 2 allergie-patientjes, 1 blaasgruispatient en een nierpatient :'(
Had ik dit toch maar allemaal eerder geweten dan was mijn katten een heleboel ellende bespaard gebleven.
Door verwonderd
hmm hmm
Yaya ik vind het een verschrikkelijke 'oogst'. Ik weet wel dat toen ik mijn noor moest laten inslapen wegens nierfalen en een vergroeid bekje (kanker?), ik daar compleet stuk van was, maar vooral vanwege haar lijdensweg.  Ze heeft zo veel pijn gehad. Ik heb na 2 jaar rouwen besloten om toch weer voor een noor te gaan. En dan is het weer zo begonnen, met pillen in een bekje duwen, spuiten geven....alles kwam weer terug wat ik mijn oude noor heb aan moeten doen.

Daarom bij dit bosliefje: ik ben dus niet eens toegekomen aan lekkere dingen geven (eh, nee, ik ben niet van het voeren van allerlei rare dingen, bij mij was het altijd brokken, hart en vis), nee ik ben ook niet van de kattensnoepjes.
Wat betreft het eetgedrag van haar: ik begrijp het wel. Bij alles wat ze kreeg kreeg zij natuurlijk krampen. Eten is nu echt niet iets plezierigs, maar wel noodzakelijk. Dus dat ze minimaal eet, ik vind het niet gek. Ze keek me iig errug blij aan toen ik haar voor het eerst animonda gaf.

Pfff ik heb wat brokjes klein zitten maken...door nat voer heen klutsen...uit de hand voeren...brokjes naar haar gooien....op onze tafel neergezet terwijl wij aan het eten waren en zij dus met haar bordje ... tegen mijn principes!! Aanrecht en eettafel is, wanneer ik thuis ben, voor haar verboden gebied. Ja, ze is dus nu verpest :)

Dochterlief is voor rauw. 'is toch veel logischer mam? (ze is 10 jaar en doet volgende week de cito van groep 8, ik ben mede daardoor ook best een beetje gespannen, suf he)

Ik laat jullie weten hoe het ons bosliefje is bevallen!!!! Er ligt nl nu een stukje in de koelkast te ontdooien. HUH wat een onzin! Gauw er uit halen :)
Door YaYa
Uit de koelkast halen, laten ontdooien en gelijk geven.
Ik ontdooi de carnibest nooit in de koelkast. Als ik er 's avonds een kg-rol inleg is die de volgende avond nog steeds niet ontdooit. Dus keurig in een plastic doos (hema of ah hebben dozen waar precies zo'n rol inpast) en in de kelder. En zodra die ontdooid is in de koelkast. Omdat ik 9 ons per dag voer, vindt ik het ook niet zo'n probleem dat het buiten de koelkast ontdooit.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door