Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Timmy
Kan me voorstellen dat je je wezenloos schrikt. Zo'n eerste keer duurt voor je gevoel vaak eeuwen en je denkt minstens dat je hond dood gaat. Da's tenminste wat ik me nog herinner van Timmy's eerste aanval.
In ieder geval als advies: een bezoek aan je dierenarts voor een compleet onderzoek. Vooral als er meer dan 1 aanval binnen 24 uur optreedt (cluster) is er een kans dat er iets anders dan epilepsie aan de hand is, hoewel dat niet perse zo hoeft te zijn, gezien de leeftijd van de hond; idiopatische epilepsie start namelijk zo rond de leeftijd van drie jaar (tussen de 6 maanden en 5 jaar). Laat je dierenarts een bloedonderzoek doen, met daarin opgenomen in ieder geval een T4/TSH test. Deze is niet standaard in het epilepsieprofiel, dus vraag erom.
Ga na of er dingen zijn gebeurd recentelijk, zoals wassen, vlooienbehandeling, insectenbestrijding in de tuin, vaccinatie; deze dingen kunnen allemaal aanvallen veroorzaken, maar ook epilepsie triggeren (waarmee bedoeld wordt dat de epilepsie tot uiting wordt gebracht, want zoals je waarschijnlijk wel weet is epilepsie een erfelijke aandoening).
Hou een logboekje bij waarin je tijd van de aanval(len) en plaats waar het gebeurde aangeeft. Ook bijzonderheden erom heen kun je erbij vermelden.
Als er een aanval optreed, hou dan je andere honden in de gaten. Het komt voor dat andere honden van een roedel de hond met een toeval als 'zwak" zien en de hond willen aanvallen. Zorg dat de hond zich niet bezeert (helaas doe je er niks aan als hij van het bed valt). Blijf bij de bek uit de buurt.
Gezien het feit dat je hond 2 aanvallen in 24 uur heeft gehad, lijkt het mij raadzaam als je aan je dierenarts Valium rectioles vraagt. Een cluster stopt veelal niet vanzelf en moet je doorbreken. Dit kan via het Valium protocol. Als je dat protocol wilt hebben, moet je me even prive mailen, dan stuur ik je die door. Daarin staat precies hoe je moet handelen als je hond clustert.

Meer weet ik even niet te vertellen op het moment. Als me nog wat te binnen schiet, dan hoor je dat.
O ja, in de VS zijn er mensen die honden met epileptiforme aanvallen hebben die goed reageren op taurine supplementeren. Nooit bewezen dat het helpt (alhoewel die honden er minder aanvallen door kregen), maar een taurine tekort kan gelijksoortige aanvallen opwekken.

RR wordt door meer mensen gebruikt bij epileptische honden; bij de een werkt het wel, bij de ander niet. Bij mijn Timmy werkt het dus absoluut niet.
Vaak wordt ook wel gezegd na een aanval iets van siroop of ijs te geven omdat een aanval veel energie kost en soms de glucosespiegel doet dalen. Veel epileptische honden hebben echter na een aanval een verhoogd glucose gehalte (nog onbekend waardoor, maar ik vermoed door het samentrekken van vele spieren), dus zolang je dat niet weet (hoog of laag glucose na aanval) zou ik niets van dien aard geven.

Sterkte ermee!

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op vr 30 apr 2004, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Angelique
Hallo Linda,

Dank je wel voor je info, we zullen er zeker mee aan het werk gaan.

Ik ben hier nog zoekende naar een nieuwe dierenarts, als je misschien tips hebt dan hoor ik dat graag. Het is omgeving Emmen.
Door Timmy
Ik ken niet echt een "goede" dierenarts in die omgeving. Dichtsbijzijnde die volgens verhalen van derden goed is bij o.a. honden met epilepsie is Steven Schukking in Wageningen. Ik heb zelf geen ervaring met hem, maar ik heb wel patienten naar hem doorgestuurd, als we in de kliniek niet verder kwamen.
Maar volgens mij is het wel anderhalf uur rijden vanaf Emmen, dus niet echt dichtbij ::)

O ja, vitamine B6 tekort schijnt ook epileptiforme aanvallen te kunnen veroorzaken...

Gr.
Linda
Door sylvia
Angelique het is helemaal niet gek om aan bestrijdingsmiddelen te denken,Je zou het aan je buren kunnen vragen ,maar het kan zo maar zijn dat je geen eerlijk antwoord krijgt omdat er vaak nog wel naar verboden middelen wordt gegrepen.
Groovy zal helaas niet de eerste hond zijn die dit oploopt van de gebruikte landbouw vergiffen.
Door Timmy
Angelique, hoe is het afgelopen nacht met Groovy (zo heet ze toch?) gegaan? Heeft ze nog aanvallen gehad?

Gr.
Linda
Door Angelique
Hoi Linda,

Groovy, dat is ze :D Tot nu toe heeft ze geen aanval meer gehad. Wel blijft ze een beetje down, maar je ziet wel wat vooruitgang daarin. Maandag laten we haar even binnenstebuiten keren en bloedprikken, zodat we dan in ieder geval een paar oorzaken kunnen uitsluiten.
Dank je voor je interesse :-)
Door Mayka
Angelique, kan me voorstellen dat je vreselijk geschrokken bent! Veel sterkte ermee en een knuffel voor Groovy.
Door Lizzy
Hoi Angelique, jeetje joh, wat een ellende voor jullie.... Ik kan me zo voorstellen dat je geschrokken bent. Als kind mocht ik altijd het hondje van de overburen uitlaten (Pukkie - een vuilnisbakkie). Op een dag kreeg zij tijdens de wandeling een aanval. Ik dacht dus inderdaad dat zij dood ging. Ik wist ook niet dat zij dit mankeerde. Al huilend heb ik haar in mijn armen genomen en ben ik naar het huis van onze overburen gerend (een kilometertje of wat met een hond van 15 kilo). Ik heb haar nooit meer durven uitlaten, zo ben ik geschrokken!

Maar goed, dat terzijde. Vitamine B6 lees ik net in een van de antwoorden van Linda. Dat zit in o.a. orgaanvlees, vlees en gevogelte. Het kan slecht tegen hitte. Dus met die verse/rauwe voeding zou jouw hond daarvan geen tekort kunnen hebben opgelopen neem ik aan.

Groetjes, Lizzy en sterkte!
Door Timmy
Angelique schreef: Groovy, dat is ze :D Tot nu toe heeft ze geen aanval meer gehad. Wel blijft ze een beetje down, maar je ziet wel wat vooruitgang daarin. Maandag laten we haar even binnenstebuiten keren en bloedprikken, zodat we dan in ieder geval een paar oorzaken kunnen uitsluiten.
Dank je voor je interesse :-)
Gelukkig dat het bij die twee gebleven is! Ik lag er afgelopen nacht nog aan te denken en hoopte maar dat het goed ging. Al die aanvallen is enorm vervelend. Ben benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek maandag!

Gr.
Linda
Door Timmy
Lizzy heeft het ook al in de bibliotheek gezet, maar ik zal het zelf hier ook nog even melden: sinds gisteren is de website 'Epilepsie bij honden' online gegaan. Hierop is allerlei informatie te vinden over (zoals de titel alzegt) epilepsie bij honden. Als jullie nog tips hebben, dan hoor ik dat graag. Ook als jullie een onbekend woord tegenkomen dat niet in het woordenboek op de site staat, verneem ik dat graag, zodat ik het kan aanvullen.
De link is: http://www.epilepsie.trimsalonlothlorien.nl/

Gr.
Linda
Door Angelique
Vandaag met Groovy naar de DA geweest. Ze had verder geen aanvallen meer gehad, maar ze is nog steeds wat flauwtjes in haar gedrag. Lichamelijk is ze in orde gelukkig, nu even de bloedtesten afwachten. De simpele heb ik morgen, de rest moet naar Utrecht en dat duurt een weekje.
Na wat over en weer gebabbel en mogelijkheden uitsluiten enz. lijkt een mogelijke oorzaak te liggen bij een hoofdblessure. Mogelijk is dat ze heel hard haar hoofd gestoten heeft en dat dat de aanvallen heeft veroorzaakt en dat ze nu zachtjes aan het herstellen is van een soortement hersenschudding. dit ook omdat als ze zich in het feestgewoel bij de andere honden stort ze telkens met haar koppie wegdraait alsof ze die maar niet mogen raken. Normaliter is het een vreselijk wild wief, die bikkelhard is voor zichzelf, dus als ze een boom raakt zulje haar nooit horen piepen oid.
Voorlopig wachten we dus nog maar verder af, maar op dit moment ziet het er redelijk goed uit.

Goeie website trouwens!
Door Truus
Laat je nog even weten hoe de bloedtesten zijn?
Het zou heel goed kunnen dat dit de oorzaak is.
Vooral als het een keiharde is voor zichzelf, dan heb je dat ook niet gelijk in de gaten he.
Pas veel later.
Nou...het is in ieder geval hoopvol!
Grts Truus.
Door 202spots
Hey Angelique,
Weet je wanneer,waar of hoe ze zich bezeerd kan hebben ???
In ieder geval al gelukkig dat alles weer rustig is!!
Door Lupa
tjejtje, wat een gedoe zeg.
ik hoop dat de bloed test uitslag goed is en het inderdaad door een licht hersenschudding veroorzaakt is.
verder kan ik je niet helpen want heb absoluut geen verstand ervan, ik duim voor je.
Door qyan
lees het nu pas :-[
wat een verhaal! en wat zal je geschrokken zijn.
hoop dat de uitslagen van de bloedonderzoeken meevallen en het idd is veroorzaakt door een hersenschudding.
gr wendy
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door