Ik heb ooit van de da plastic korreltjes gekregen om in de kattenbak te doen. Die absorberen geen urine en die kun je er dus zo tussenuit zuigen met een speciaal spuitje. Je moet dan wel de bak heel goed schoonmaken vantevoren en zeker weten dat de urine van deze kat is, dus evt. isoleren met bak totdat hij/zij geplast heeft. De korrels kun je wassen en opnieuw gebruiken.
Toevallig heb ik net zitten lezen over ongepast/ongewenst plasgedrag van katten en de consensus lijkt te zijn dat er geen unieke oorzaak valt aan te geven. Schiet dus lekker op

Het kan zeer zeker een fysiologische oorzaak hebben dus urine nakijken is sowieso de eerste stap. Blaasontsteking, gruis, nierinsufficientie of diabetes zijn bekende oorzaken. Verder kan de bak een rol spelen, niet schoon genoeg/verkeerde vulling/andere katten die er gebruik van maken/verkeerde plaats/verkeerd model ...
Stress wordt veel genoemd als oorzaak, oa tgv veranderingen in de directe omgeving.
En sommige katten hebben in mijne rvaring grote bezwaren tegen bepaalde meubelstukken dan wel tegen zaken die plotseling in hun omgeving verschijnen. Ik ehb een kat die altijd plast op bv de badmat, of z'n eigen vetbedjes als ze op de grond liggen, handdoeken, dweilen, alles aan textiel dat op de grond ligt vindt 'ie een reden om erop te piesen. Een andere kat heeft jarenlang op het aanrecht tegen alles aangepiest dat daar naar zijn mening kennelijk niet hoorde. Zolang het aanrecht leeg was was er geen probleem, maar nieuwe apparaten/afwas/noemmaarop werd gegarandeerd bepiest. Daar istie trouwens weer mee gestopt, geen idee waarom.
En laatst heeft er hier ook iemand op een hondenbed gepiest

ik denk vanwege onvrede met het feit dat de hoezen gewassen waren