koekje schreef:
ik kan nergens vinden dat dit artikel gebaseerd is op degelijk wetenschappelijk onderzoek.
kan ook komen doordat het een samenvatting is, en niet het hele artikel.
er zijn nergens wetenschappelijke referenties gedaan.
het artikel is primair gericht op wildplassende (sproeiende) huiskatten die brokken eten.
dit is op geen enkele manier terug te voeren op de vers gevoerde kat.
ik vind het artikel echt voor geen meter overtuigen.
ook zeggen ze dat katten 'in het wild' frequent jagen op kleine diertjes die op de grond leven (knaagdiertjes enzo).
ze vertellen er niet bij wat die frequentie dan is, er staat ook niet bij in hoeverre dit een afhankelijke is in de geluksbeleving van de kat (omdat je stelde dat vaker kleine beetjes voer over de hele dag een beter geestelijk welzijn teweeg zou brengen).
ik brand je niet persoonlijk af, maar laat je alleen weten dat dat artikel in het rijtje van de drogredenen thuishoort.
ook heeft de gedragstherapeut het volledig verkeerd geinterpeteerd. op zich logisch, want deze is natuurlijk geen wetenschapsdynamicus.
Het stuk wat ik citeerde had ik zelf gevonden, dat was niet de ref van de gedragsdeskundige. Het is denk ik een artikel dat elders gepubliceerd is. Het geeft wel degelijk referenties (onderdaan) gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, en is geschreven door een Australische gedragsdeskundige die gepromoveerd is op diergedrag.
Overigens kan een gedragstherapeut artikelen prima beoordelen hoor, ook zonder wetenschapsdynamicus (wat is dat??) te zijn.
De gedragstherapeut die ik het vroeg gaf de volgende ref's, maar die zijn moeilijk in volledige tekst terug te vinden vond ik:
Mugford: External influences on the feeding of carnivores. 1977
Mugford en Thorne: Comparative studies of meal patterns in pet and laboratory housed dogs and cats. 1980.
Blackshaw: Management of orally based problems and agression in cats. 1991
Mocht je de fulltext versies vinden dan houd ik me ook van harte aanbevolen.