Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

koekje schreef: kvv is gemalen, en zal denk ik weinig problemen geven.
ik heb ze hier iig bij sien toen ze nog vanalles te eten kreeg, niet gezien.

maareh, ik ben nu wel heel erg nieuwgierig naar het onderzoek.

waar kan ik het vinden of heb je een linkje?
ik heb het nagevraagd, zodra ik het heb (had het zelf nog niet gelezen, het is me door een gedragstherapeut verteld) zet ik de link hier.
Chubby schreef: Ik merk dat mijn katten érg gelukkig worden van een stevige maaltijd. En als je 250 gram voer gaat opdelen in 5 porties krijgen ze steeds maar een klein beetje.

Hier zitten ze 's avonds echt een half uur te knagen en daarna zijn ze lekker voldaan en mentaal tevreden.

Ik geef 's morgens 200 gr vlees, 's avonds 300 gr vleesbot en voor het slapen gaan een 100 gr orgaan of een kuikentje of muis. En mijn katten zeuren daarmee niet om eten, maar hebben wel voldoende honger om meteen aan hun maaltje te beginnen.

Ze hebben hier een eigen kamer (waar ook onze vriezers en wat kasten staan), en daar eten ze braaf hun eten. De vloer wordt wel wat smoezelig, maar even een ontsmettend doekje erdoorheen en klaar!

Groot voordeel van BARF boven KVV is de ondersteuning van het gebit en tandvlees. Knagen reinigt meteen de hele boel én is mentaal natuurlijk meer uitdaging dan een prakje..

Ik ben overigens ook benieuwd naar het ondezoek waar men spreekt van 12 tot 20 eetmomenten per dag van een wilde kat! Dat zou betekenen dat hij nauwelijks rust maar steeds aan het jagen is?
Begrijp ik goed dat je 200+300+100 = 600 gram per dag per kat voert????

Ik wil op termijn misschien ook wel over naar Barf, maar first things first. Ik ben al blij dat ik ze nu over heb op kvv :) Als dit goed gaat met de buikjes, en ik ben eraan gewend (het is ook voor mij een hele nieuwe ervaring ;)), dan kan ik steeds meer andere dingen erbij gaan doen (met bot zodat ze meer moeten knagen) en evt volledig op Barf over.

Overigens heb ik ze vanochtend rond de 80-90 gram gegeven en idd viel een wat grotere maaltijd beter in de smaak. Ze waren nu goed voldaan en hebben daarna heeeeerlijk liggen ronken bij mij in mn ochtendjas :)
Klopt, voor 2 inderdaad.. De blote eet het meeste weg.. Soms is het iets minder hoor; vandaag dus in totaal 4 kuikens (150 gr), konijnenbout (270 gr) en voor vanavond ligt er 100 gr Prins KVV voor 2 katten in totaal dus 520 gr voeding..
Chubby schreef: Klopt, voor 2 inderdaad.. De blote eet het meeste weg.. Soms is het iets minder hoor; vandaag dus in totaal 4 kuikens (150 gr), konijnenbout (270 gr) en voor vanavond ligt er 100 gr Prins KVV voor 2 katten in totaal dus 520 gr voeding..
dus da's misschien ong 300 gram voor de bloterik en 220 voor de niet-bloterik (ha ha ha wat een maffe benamingen)? ik schrok al! dat je ze zoveel per kat zou voeren, dan was ik wel erg magertjes met mn 250 gram :)
Ik denk ook dat als je ze veel kleine maaltijden geeft, ze geen verzadigd gevoel krijgen en honger blijven houden en dus blijven zeuren.
Als je de hoeveelheden groter maakt hebben ze na een maaltijd echt genoeg en kunnen ze lekker gaan slapen/spelen enz.
nadinepouw schreef: wat ik me afvraag over "echt Barfen", hoe doen jullie dat? hoe geef je een groot stuk vlees met bot bijv zonder dat je hele huis meteen onder de rauwe vlees zit? ik heb geen smetvrees, maar ik vind het wel een vies idee dat mn halve vloer ed onder de resten rauwe vlees zitten.

toch wil ik ze graag tussendoor wat kunnen geven,
hier slepen ze ook niet de stukken vlees door de kamer hoor,
dit eten ze rond hun bakjes op de keukenvloer,
die zo weer schoongemaakt is

't is zelfs zo maf dat ze een zelfgevangen muis pas opeten alstie in 't etensbakje ligt...

als je nou echt 't gevoel hebt, dat ze tussendoor nog wat nodig hebben, is't dan miss een optie om wat gedroogde vleesjes te geven?
die kunnen in elk geval langer blijven liggen dan 't verse spul...
flin schreef:als je nou echt 't gevoel hebt, dat ze tussendoor nog wat nodig hebben, is't dan miss een optie om wat gedroogde vleesjes te geven?
die kunnen in elk geval langer blijven liggen dan 't verse spul...
Daar zat ik zelf ook aan te denken. Ik zag dat Carnibest bijv ook dergelijke snacks heeft voor katten. Ik moet me er nog wat meer in verdiepen.
De referenties die ik kreeg kan ik niet snel online vinden.

Wel vond ik de volgende zeer informatieve pagina, waarop staat dat katten 7-16x per 24h eten: http://www.ava.com.au/UAM/proc97/holmespussycat.htm (zie onder spraying, causes, hunger). Er staat ook "This is because they are opportunistic hunters, which in the wild hunt frequently for small meals."

Het klinkt erg aannemelijk dat katten in het wild op kleine prooien zoals muizen of ratten jagen. Een muisje is niet veel kwa hoeveelheid vlees, en dus zal de kat vaker op een dag moeten jagen.
ik kan nergens vinden dat dit artikel gebaseerd is op degelijk wetenschappelijk onderzoek.

kan ook komen doordat het een samenvatting is, en niet het hele artikel.

er zijn nergens wetenschappelijke referenties gedaan.

het artikel is primair gericht op wildplassende (sproeiende) huiskatten die brokken eten.

dit is op geen enkele manier terug te voeren op de vers gevoerde kat.

ik vind het artikel echt voor geen meter overtuigen.

ook zeggen ze dat katten 'in het wild' frequent jagen op kleine diertjes die op de grond leven (knaagdiertjes enzo).
ze vertellen er niet bij wat die frequentie dan is, er staat ook niet bij in hoeverre dit een afhankelijke is in de geluksbeleving van de kat (omdat je stelde dat vaker kleine beetjes voer over de hele dag een beter geestelijk welzijn teweeg zou brengen).

ik brand je niet persoonlijk af, maar laat je alleen weten dat dat artikel in het rijtje van de drogredenen thuishoort.
ook heeft de gedragstherapeut het volledig verkeerd geinterpeteerd. op zich logisch, want deze is natuurlijk geen wetenschapsdynamicus.
koekje schreef: ik kan nergens vinden dat dit artikel gebaseerd is op degelijk wetenschappelijk onderzoek.

kan ook komen doordat het een samenvatting is, en niet het hele artikel.

er zijn nergens wetenschappelijke referenties gedaan.

het artikel is primair gericht op wildplassende (sproeiende) huiskatten die brokken eten.

dit is op geen enkele manier terug te voeren op de vers gevoerde kat.

ik vind het artikel echt voor geen meter overtuigen.

ook zeggen ze dat katten 'in het wild' frequent jagen op kleine diertjes die op de grond leven (knaagdiertjes enzo).
ze vertellen er niet bij wat die frequentie dan is, er staat ook niet bij in hoeverre dit een afhankelijke is in de geluksbeleving van de kat (omdat je stelde dat vaker kleine beetjes voer over de hele dag een beter geestelijk welzijn teweeg zou brengen).

ik brand je niet persoonlijk af, maar laat je alleen weten dat dat artikel in het rijtje van de drogredenen thuishoort.
ook heeft de gedragstherapeut het volledig verkeerd geinterpeteerd. op zich logisch, want deze is natuurlijk geen wetenschapsdynamicus.
Het stuk wat ik citeerde had ik zelf gevonden, dat was niet de ref van de gedragsdeskundige. Het is denk ik een artikel dat elders gepubliceerd is. Het geeft wel degelijk referenties (onderdaan) gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, en is geschreven door een Australische gedragsdeskundige die gepromoveerd is op diergedrag.
Overigens kan een gedragstherapeut artikelen prima beoordelen hoor, ook zonder wetenschapsdynamicus (wat is dat??) te zijn.

De gedragstherapeut die ik het vroeg gaf de volgende ref's, maar die zijn moeilijk in volledige tekst terug te vinden vond ik:
Mugford: External influences on the feeding of carnivores. 1977
Mugford en Thorne: Comparative studies of meal patterns in pet and laboratory housed dogs and cats. 1980.
Blackshaw: Management of orally based problems and agression in cats. 1991

Mocht je de fulltext versies vinden dan houd ik me ook van harte aanbevolen.
Hier eten de barfers uit hun bakje, dwz, ik zet de bakjes met de hap op de grond, de monsters sleuren alles uit de bakjes en gaan ernaast zitten knagen >:(
Ze eten in de katten- annex waskamer, die heeft een tegelvloer en de deur gaat dicht dus niks door het hele huis slepen. FF een dweil erover na het eten en schoon is de boel.

Vier van mijn katten doen het ook prima op 1x per dag eten maar 1 gaat dan kotsen omdat hij enorm gaat schrokken. Dus krijgt iedereen 2x daags een bak barf.

Katten 'in het wild' eten trouwens echt niet alleen kleine prooien hoor. Mijn katten kwamen vroeger met hele duiven, konijnen en eekhoorns thuis. Een beetje duif is minstens een dagmaaltijd voor een gemiddelde htk kat. En die gingen schoon op.

Ik ben het overigens met Koekje eens dat het eetgedrag van katten met de hele dag een bak brokken voor de neus niets zegt over het eetgedrag van katten in het wild.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op do 03 jan 2008, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door