djeena schreef:
Toen ik Djeena uit het asiel mee naar huis nam (toen7 jaar) zag haar tandvlees er niet best uit, het zag er vuurrood en ontstoken uit. Als ik haar een kluifje gaf werd het een bloederig gebeuren.
Ik ben toen begonnen met haar tanden te poetsen. Een erg gezellig gebeuren, ik verheug mij er ook altijd op. Als ik 's avonds de tandenborstel pak gaat zij rondjes om de tafel lopen. Ach, ik maak er altijd maar een spelletje van. Zij vindt het niet echt leuk maar ik doe het zachtjes en na al die jaren is het resultaat een nog steeds gaaf gebit met gezond tandvlees, terwijl zij toch al ruim 13 is. Ikzelf geloof niet zo in al die poedertjes etc, je poetst toch zelf ook je tanden? Juist door de borstel haal je de tandsteen weg en ik heb zelf paradontose (optrekkend tandvlees) dus het is mij niet geheel onbekend. Overigens is een gezonde mond bij zowel mensen als bij dieren van heel groot belang voor een goede gezondeid. Succes ermee!
Ik denk dat je heel erg gelijk hebt! Poetsen doen wij ook niet voor niets. En ik heb het ook geprobeert maar .... ik houd het niet echt vol

stom he? Nu is dwan niet meer de watersnelle hyper de pieper hond van en jaar geleden en het aanstippen van het tandvlees gaat nu redelijk goed dus ....
Maar ik kan me ook voorstellen dat de aanleg voor de vorming van tandsteen en onstekingen(daardoor) samen kan hangen met de algmene weerstand van je hond en met zijn spijsvertering(en speeksel) in die zin geloof ik wel in enzymen die dat proces ondersteunen.
Dus misschien maar een gecombineerde aanpak proberen.
Wat gebruik je als tandpasta(voor je hond)? I