Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hermine
Nou, ik vind jullie doorzettingsvermogen echt bewonderingswaardig! Nico kreeg voor de eerste keer rauw en begon gewoon meteen te eten; n.a.v. dit topic begin ik nu te beseffen dat ik daar héél veel geluk mee heb gehad.
Door Anthraciet
Mijn jongste kat eet het ook gewoon meteen mee, alleen het gehakt van Herby vond hij maar niets :D
Maar op rundergehakt en kipfilet is hij gek, dus dat ga ik in ieder geval uitbouwen.

Het zijn de oudere asielkatten en mijn jongste boskat die de problemen geven. Bij de asielkatten kan ik me er nog iets bij voorstellen, wie weet wat die gewend zijn (en dan ook al 8 jaar gewend zijn), maar de boskat heb ik zelf vanaf kitten en hij is pas 2, dus hij moet zich maar wat meer open stellen ;D
De 2 oudere boskatten (8 en 9 jaar) doen ook niet zo moeilijk, al zit eentje wel een beetje te eten alsof hij een hele koe moet slachten 8)

Maar ik wil het gewoon voor hunzelf volhouden, een van die oudere boskatten heeft vrij vaak diarree, zelfs dieetbrokken hielpen niet, dus ik hoop gewoon dat dit voor hem wel gaat werken. We konden zelfs met die paar keer vers al merken dat ze iig minder ontlasting hadden en dat het minder stonk, dus dat is voor ons zelf ook een groot voordeel :D
Door maddoc
mijn laatste aanwinst (al 7mnd toen ik hem kreeg, voorgeschiedenis niet bekend behalve dat eig zekers geen kattenmens was), is ook een echte tijger die maakt hele kwartelkarkassen en hele gehalveerde kwartels buit, wilde eendenbout, super vindt ie het. voor de rest geldt mijn eerdere relaas.

@flin bedankt voor de opheldering! ;)
je kwam op mij alleen nogal neerbuigend over...
vandaar mijn reactie.
Door flin
flin schreef: dus als 'k 't nu kort samenvat;

kat 2: in principe gezonde kat
+/- 10 jaar alleen droge brok gevoerd
het kattelichaam verdraagd niet iets wat deze niet kent, de slokdarm
word geprikkeld en 't (anders dan brokvoer) wordt uitgespuwd
de kat lijkt niet misselijk

gosh, zijn er meer mensen /katten die hier ervaring mee hebben?
en eigenlijk over kat 2 dan?
en eten die dan na lange tijd misschien wél andere dingen?

dit was dus een korte (!) samenvatting van een situatie zoals die dus zou kunnen zijn ;)

en ik ben nog steeds nieuwschierig of er nog meer mensen dit ervaren....
Door Anthraciet
Update:
Gisteren kregen de katten weer kipfilet en op Skodde, onze jongste boskat, na hebben ze er allemaal heerlijk van gegeten! :groupwave2:

Ik denk dat ik het de volgende keer voor Skodde gewoon heel erg fijn moet snijden/hakken, zodat hij het echt niet meer ziet zitten tussen zijn blikvoer. Kijken of hij het dan wel wil eten.

Maar de rest heeft het dus zelfs zonder blikvoer gegeten, dus we gaan vooruit!
Hebben jullie nog tips wat behalve kipfilet en rundergehakt 'makkelijke' dingen zijn om katten aan vers te laten wennen?
Door koekje
tartaar lustte ot vrij snel (maar 1x in haar bekje hoeven te doen), maar lamshart was gelijk een hit.
ze piept er nog steeds van als een vogeltje  :D
Door Anthraciet
Ik heb helaas geen lamshart besteld bij mijn laatste bestellingen. Ik zou moeten kijken of ze het uberhaupt wel hebben en anders op zoek gaan in de diverse winkels.
Maar bedankt voor de tip! 8)
Door flin
Anthraciet schreef: Hebben jullie nog tips wat behalve kipfilet en rundergehakt 'makkelijke' dingen zijn om katten aan vers te laten wennen?
hier vinden ze 'baklap' rundvlees heerlijk,
oh en de kalkoen, (zelfs de kalkoen-lever mmmm)

miss nog een tip om't vlees idd voor de moeilijke kat klein te snijden: als 't vlees net een beetje ontdooit is, dus nog wel hard,
is't makkelijker in kleine fliebertjes te snijden....
Door Anthraciet
Ik zag dat ik nog kippenhartjes in de vriezer had liggen, dus die liggen te ontdooien voor morgen :)
Vandaag krijgen ze dan nog een keer rundergehakt, dat gaat bij bijna allemaal nu goed erin
Het zal ook wel helpen dat ze nu geen brokken meer krijgen sinds een paar dagen :D

Ik had Bozita blikvoer gekocht voor onze moeilijke eter, omdat daar weinig ´rare´ingredienten inzitten, maar meneer wil het niet.... ::) Hij heeft liever goedkoop blikvoer, het rare beest hahaha
Gelukkig vinden de anderen het wel lekker, dus krijgen ze dat ook nog een beetje bij het verse vlees.
Door Anthraciet
De kippenhartjes waren een verdeeld succes ::)
Ze zaten me aan te kijken alsof ik het toch niet kon menen dat ze dat moesten eten ;D

Maar uiteindelijk hebben de meesten er wel van gegeten, alleen onze Skodde weer niet natuurlijk.

Dus hebben we gisteren maar eens rundvlees geprobeerd, al gaf ik het weinig kans aangezien Skodde rundergehakt ook al niet moest.

En wat blijkt? Hij heeft zich tonnetje rond gegeten aan het rundvlees! :D
Groot succes bij allemaal overigens, dus die houden we erin!

Vanavond krijgen ze lamsvlees, kijken hoe ze daarop reageren......
Door maddoc
leuk dat het zo goed gaat!

hier vanochtend bij de twee die het vrijwel puur eten geprobeerd om een paar gram omhoog te gaan en ja hoor het kwam er per kerende post weer uit.
Door audier
Heb net dit hele topic doorgelezen....grappig hoe verschillende katten er ook zo verschillend op reageren.....wij hebben toevallig vanmorgen onze katten voor het eerst kalkoenfilet gegeven...welliswaar best klein gesneden maar 2 ervan vielen erop aan of ze al 3 weken niets gegeten hadden.....1 haalde zijn neus ervoor op dus dat aan de honden gevoerd...die vonden het niet erg :)
Die ene die het niet wilde is zowiezo een beetje een mutsje...die hoeft bijvoorbeeld ook geen blikje kattenvoer terwijl de rest dat ook heel erg lekker vindt....
Groetjes, Karin
Door Anthraciet
Ook het lamsvlees vond Skodde een groot succes, zou het kwartje eindelijk bij hem gevallen zijn?

Nu was het overigens Nadia die vreemd zat te kijken bij het vlees. Ze heeft er wel wat van gegeten, maar niet van harte ::)

Ach ja, zo houden we het spannend. Ben benieuwd hoe het vanavond weer gaat haha
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door